Hoefvet of hoefolie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Hoefvet of hoefolie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-10 23:05

De titel spreekt al voor zich.

Wat gebruiken jullie? en waarom?
Hoe vaak gebruiken jullie het?
Wat vinden jullie het beste?

Brand los :)

Zelf vet ik 1x in de 2 weken mijn paardje zijn hoeven in met gewoon hoefvet maar wel na dat de hoeven nat zijn gemaakt. Het merk hoefvet weet ik niet van buiten :)

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Hoefvet of hoefolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:05

Ik vet nooit. Behalve soms de kroonrand mocht die erg droog zijn, maar dat doe ik niet met olie/vet. Ik zorg dat de hoeven niet uitdrogen als het zo droog is als de afgelopen weken en zorg dat ze voldoende vocht krijgen door ze dagelijks in het water (in een hoefzak) te zetten.
Vetten/olieën om de hoeven in conditie te houden heeft geen zin. Daar sluit je de hoef alleen maar mee af.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Hoefvet of hoefolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:37

Idd. Niks.
Olie en vet stoot water af, waardoor de hoef uitdroogd.

Candace

Berichten: 1567
Geregistreerd: 23-10-08
Woonplaats: Groenekan

Re: Hoefvet of hoefolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 09:43

Geen vet of olie, maar... olijfolie!!! :D
Op aanraden van mijn hoefsmid omdat mijn paardje niet zulke goede hoeven heeft die snel afbrokkelen, en het bevalt me heel goed. :) De olijfolie zorgt ervoor dat de hoef sterker word, en dat ie niet uitdroogt.
Wel altijd even de hoef nat maken.

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hoefvet of hoefolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 12:04

Je kan zelfs nivea body cream op de kroonranden smeren!

zodiacje

Berichten: 6354
Geregistreerd: 20-06-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Hoefvet of hoefolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 16:04

Ook hier niets. Zelfde reden als Mystic tinker.
In de zomer spuit ik ze (bijna) dagelijks af meer niet.

Thor85
Berichten: 71
Geregistreerd: 05-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:18

Olie of vet stoot inderdaad het water af waardoor de hoeven toch uitdrogen.
Als je de hoef nat wilt maken moet hij zeker een uur in het water staan en dan pas de olie of vet erop doen.

koko

Berichten: 96
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 18:33

Heeft iemand ervaring met lijnolie? Ik kreeg dit nl onlangs van iemand die hier goede ervaring mee heeft. Ik heb me door de smid laten vertellen dat vet juist de hoef afsluit en je wil juist dat de hoef vocht op kan nemen, dit raadde hij dus af.

stefffff
Berichten: 43
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Breda

Re: Hoefvet of hoefolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:51

Je kunt het beste vet of olie gebruiken wanneer de hoeven het echt nodig hebben.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:52

stefffff schreef:
Je kunt het beste vet of olie gebruiken wanneer de hoeven het echt nodig hebben.


Juist NIET! Hoeven drogen daardoor alleen maar uit. NATHOUDEN, dat is het enige echte juiste middel.

TheFreak

Berichten: 203
Geregistreerd: 06-05-10
Woonplaats: Op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:10

Simmie schreef:
stefffff schreef:
Je kunt het beste vet of olie gebruiken wanneer de hoeven het echt nodig hebben.


Juist NIET! Hoeven drogen daardoor alleen maar uit. NATHOUDEN, dat is het enige echte juiste middel.



Hoeven drogen wel uit van vet. Als alleen nathouden niet helpt tegen droge hoeven helpt het op iedere dag een dun laagje hoefolie op te smeren. Maar alleen gebruiken als het echt nodig is idd anders niks.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 18:12

Showjumpert schreef:
Hoeven drogen wel uit van vet.


Dat zeg ik ook. Nathouden is de enige remedie. Olie/vet en andere zooi sluit de hoef af en zal de elasticiteit niet ten goede komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 13:50

Ik gebruik om de zoveel tijd olie om mijn paard d'r oven mee te behandelen. Ik dacht in eerste instantie ook altijd dat je er beter niks op kunt doen maar paarden met brokkelhoeven kunnen er wel degelijk baat bij hebben. Op aanraden van een hoefsmid op de kliniek kon ik volgens hem het beste een keer in de week de hoeven goed natmaken en het water een half uurtje laten intrekken. Vervolgens moest ik ze dan met olie (zonnebloemolie voldoet ook prima zei hij) insmeren. Zodra ik zie dat d'r hoeven erg droog zijn en beginnen te brokkelen behandel ik het een paar keer en ik zie wel degelijk verschil in positieve zin ;)

Blynn
Berichten: 106
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 16:04

Ik vet ze zelden, inderdaad nat houden is het beste....mn paardje heeft goede hoeven dus ga ook niet anders doen...

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 17:52

Ik vet de hoeven elke dag...Is er in gestampt op de sportstallen waar ik gewerkt heb.. :D . Zo zien de hoefjes er altijd keurig uit. Zand eraf en netjes in het vet of olie....Hoeven van mijn paarden zijn trouwens prima van kwaliteit..Ondanks (of dankzij ;) ) het vetten.

nathalya
Berichten: 70
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: lutjebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:00

Mijn smid raadt me aan niets te doen! Voor een wedstrijd doe ik het dan wel hihi! Maar wanneer een paard gezonde hoeven heeft hoeft er niets aan gedaan te worden. Het is ook niet goed om een paard in een kurk droge super schone stal te zetten, de urine en de mest houden de hoeven ook gezond! (niet denken dat mijn paard in een ontiegelijk smerige stal staat hoor hahah) maar jullie snappen me wel,

misz_irene

Berichten: 212
Geregistreerd: 21-03-07
Woonplaats: Echtenerbrug

Re: Hoefvet of hoefolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:07

Heel af en toe vet ik de hoeven eens in voor een wedstrijd maar verder doe ik dat nooit. Mij is het altijd afgeraden om de hoeven te vetten daar drogen de hoeven van uit. ik houd de hoeven gewoon nat.

fancylover

Berichten: 2870
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Re: Hoefvet of hoefolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:59

ik smeer 2x per week rainmaker op zn voetjes, zijn voeten zijn zeer slecht door een aantal keer hoefbevangen te zijn geweest en snel last van rotstraal. de kroonrand is vaak erg droog en schilferig en ziet er nu stukken beter uit door de rainmaker :j

Anoniem

Re: Hoefvet of hoefolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:01

Ik smeer uitsluitend iets op de hoeven als mijn hoefsmid me dat vraagt en anders blijf ik er gewoon vanaf. Ik vind dat gesmeer en gekwast dikke onzin.

Mir_horses

Berichten: 1458
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:39

nathalya schreef:
Het is ook niet goed om een paard in een kurk droge super schone stal te zetten, de urine en de mest houden de hoeven ook gezond!


Echt?? Ik sta namelijk altijd de urine en mest er goed uit te scheppen. Het lijkt mij niet goed om in afvalstoffen (want dat is urine en mest) te staan voor een paard met zijn hoeven.

Daarnaast dacht ik ook dat te vaak nat maken van de hoeven niet goed is, maar dat blijkt dus wel te zijn. Oke.. zo leren we nog eens wat ;) .
Ik smeer een keer in de 3 maanden een beetje hoefgel erop.. meer niet eigenlijk.

Sim
Berichten: 31482
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Gelderland

Re: Hoefvet of hoefolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:43


liesje84
Berichten: 576
Geregistreerd: 22-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Re: Hoefvet of hoefolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:48

Ik kreeg ooit eens als tip van een hoefsmid,
zonnebloemolie met azijn. (1deel olie, 1/2deel azijn.)
Ik smeerde dit eigenlijk alleen in de zomer, droge hoeven.
Ook eens gehoord over levertraan erop smeren (maar zelf niet geprobeerd)

Anoniem

Re: Hoefvet of hoefolie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:49

Was dat niet voor in de sla? :D
Waarom zou je azijn op de hoeven smeren?

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:49

volgens mijn smid gewoon even lekker natmaken en olijf of zonnebloem olie erop :+

Mir_horses

Berichten: 1458
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 16:51

Ah, dank je wel voor de link Simmie!
Maar hier staat juist, dat een schone stal moet hebben! En geen viezigheden erin, dus dan doe ik het wel juist om alles keurig eruit te scheppen?!