help, straal erg kort afgeschreden door hoefsmid!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

help, straal erg kort afgeschreden door hoefsmid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 19:53

een paar dagen geleden was er een hoefsmid op stal, aangezien mijn paard weer naar de hoefsmid moest vroeg ik hem of hij mijn paard ook even wilde gaan bekappen.
ik vroeg hem of hij even der hoefjes bij wilde vijlen.,
hij was bezig en toen hij met der laatste hoef bezig was zei hij ineens dat het bloede...
ik vond dat erg raar...
wat bleek dus, dat hij al haar stralen bij had gesneden..! blijkbaar is dat normaal, maar dat wil ik absoluut niet.
nu zijn haar stralen erg zacht, en de straal die hij te diep had gesneden heeft nog 3 dagen gebloed!
de stralen raken de grond niet meer... en ze is ineens erg gevoelig aan het lopen op stenen
ik bekap normaal mijn paard natuurlijk, maar ik dacht ik kan toch gewoon aan de hoefsmid even vragen of hij hhaar even wilde bijvijlen?

nu is mijn vraag dus, hoe lang duurt het voordat haar stralen weer de grond raken? en zijn er nu oplossingen om er voor te zorgen dat de stralen de grond weer gaan raken?
en om haar stralen weer wat harder te krijgen ?

alvast bedankt voor jullie hulp! ik zit er namelijk erg mee, dat de stralen zijn be gesneden en ze nu dus erg gevoelig op steentjes loopt. terwijl ze dat voor heen nooit deed

edit: sorry als het verkeerd staat

Marion71

Re: help, straal erg kort afgeschreden door hoefsmid!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 20:01

Waarom laat jij EEN hoefsmid je pony bekappen als je normaal gesproken natuurlijk bekapt? Dan ben je mi al niet slim bezig.

Wat was de reden voor het bloeden? Rotstraal? Bij een normale hoefsmid wordt de straal idd altijd bijgesneden, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat dit bij gezonde stralen bloedingen geeft. Wel bij stralen waar wat aan mankeert. Lijkt me het beste dat je je natuurlijk hoefsmid om advies vraagt. Bel hem of haar morgen direct ffies.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 21:00

Hoefschoenen met pads die de ruimte opvullen tussen de grond en de straal, meer kan je niet doen.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 11:58

Marion71 schreef:
Waarom laat jij EEN hoefsmid je pony bekappen als je normaal gesproken natuurlijk bekapt? Dan ben je mi al niet slim bezig.

Wat was de reden voor het bloeden? Rotstraal? Bij een normale hoefsmid wordt de straal idd altijd bijgesneden, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat dit bij gezonde stralen bloedingen geeft. Wel bij stralen waar wat aan mankeert. Lijkt me het beste dat je je natuurlijk hoefsmid om advies vraagt. Bel hem of haar morgen direct ffies.

Als je teveel wegsnijdt zal ook een gezonde straal gaan bloeden.
Waarschijnlijk heeft deze hoefsmid een behoorlijke inschattingsfout gemaakt (als het 3 dagen bloedt :wow: )

Het beste lijkt mij ervoor te zorgen dat het schoon blijft.
De oplossing van Arabesk twijfel ik aan, als je iets onder de straal plaatst dan zorg je ervoor dat de straal gaat meedragen.
Omdat de straal pijnlijk is lijkt het mij verstandig er voor te zorgen dat die juist ontlast wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:45

Marion71 schreef:

beetje een groffe reactie...
ik vroeg aan de hoefsmid of hij even wilde bij vijlen
dat kan elke hoefsmid lijk me..
maar goed hij heeft dus gelijk de stralen ook weg gesneden ( wat ik dus niet zag omdat ik mijn paard vast hield.. )

weer even gebelt, hij zei dat hij een inschattingsfout had gemaakt... jammer genoeg voor mijn paardje..

en hoe zit het dan met die hoefschoenen? alleen op buitenrit? en zal de straal dan ook weer harder groeien?
en hoe weeet je welke maat je nodig hebt :Y)

ziamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:48

om de stralen harder te maken, heb je teer, maar ook heel veel andere producten,(met teer wel oppassen)
maar als het zolang heeft gebloed, zou ik toch even de DA ofzo er bij hebben gehaalt.. ik zou mijn paard niet 3 dagen met een bloedende straal laten rondlopen..

wel raar zeg, dat die dat zomaar doet!
heeft die wel aangeboden om nog even te komen kijken ofzo?

edit; typfouten
Laatst bijgewerkt door ziamara op 06-04-10 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

BlackDancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:51

Misschien kun je teer onder de hoeven smeren om het harder te maken? Deed mijn nicht ook die een pony heeft met korte en zachte hoeven...
Succes!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-10 14:52

Wat fijn dat hij gewoon toegeeft een inschattingsfout te maken, ondanks dat het ontzettend balen is kan ik het wel heel erg waarderen dat hij zo eerlijk is!

Er kan dus wel zo veel verschil zitten tussen verschillende manieren van bekappen, maar dit is wel een erg harde leerschool.

Ben je nb'er of de da even op voor advies. :)

Edit: ik zou er zelf trouwens vooral niets opsmeren...

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:27

VSW-->BEH

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:30

Ow jeej... misschien in afwachting een verband er rond draaien?
zal nog even duren denk ik voor het normaal is.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:44

ik vind het maar een vaag verhaal

ten eerste laat je je paard toch niet 3 dagen staan met een bloedende straal

verder kun je mij niet wijs maken dat je niks door had, volgens mij stond je zelf gewoon niet op te letten of was je niet in de buurt
dat de smid bij één hoef de straal bijwerkt zonder dat je dat wil snap ik nog, maar niet bij 4 hoeven
er moet behoorlijk wat afgekomen zijn en dat valt toch op de grond
verder kan een smid nooit een hoef snijden met een vijl dus zogauw je zag dat hij een bekapmes in de hand had , had bij jou de bellen al moeten gaan rinkelen
naar mijn idee nog een teken dat je zelf niet op heb staan letten

zeker als je zelf natuurlijk bekapt en er vervolgens een gangbare smid bijhaald moet je heel allert zijn op wat hij doet en er dus met je neus bovenop zitten

nouja, lering voor de volgende keer
meestal groeien stralen vrij snel weer aan dus met een week of 3/4 komen die wel weer aan de grond
dit keer misschien iets later omdat hij ze te kort gemaakt heeft
gewoon een paar weken rust geven en lekker op de wei dan groeit het zo weer aan

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 10:46

Als het niet meer bloed zou ik het laten zoals het nu is.
Als je de hoef gaat opvullen zodat de straal mee draagt heb je kans dat ze/hij nog meer gaat kreupelen omdat het nog gevoelliger is.

Bij mijn paard duurt het ong. nog geen 2 a 3 maanden totdat alles weer goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 20:35

spatter schreef:
ik vind het maar een vaag verhaal

ten eerste laat je je paard toch niet 3 dagen staan met een bloedende straal

verder kun je mij niet wijs maken dat je niks door had, volgens mij stond je zelf gewoon niet op te letten of was je niet in de buurt
dat de smid bij één hoef de straal bijwerkt zonder dat je dat wil snap ik nog, maar niet bij 4 hoeven
er moet behoorlijk wat afgekomen zijn en dat valt toch op de grond
verder kan een smid nooit een hoef snijden met een vijl dus zogauw je zag dat hij een bekapmes in de hand had , had bij jou de bellen al moeten gaan rinkelen
naar mijn idee nog een teken dat je zelf niet op heb staan letten

zeker als je zelf natuurlijk bekapt en er vervolgens een gangbare smid bijhaald moet je heel allert zijn op wat hij doet en er dus met je neus bovenop zitten

nouja, lering voor de volgende keer
meestal groeien stralen vrij snel weer aan dus met een week of 3/4 komen die wel weer aan de grond
dit keer misschien iets later omdat hij ze te kort gemaakt heeft
gewoon een paar weken rust geven en lekker op de wei dan groeit het zo weer aan

ten eerste: de straal bloede en dan stopte het weer en dan bloede het weer
en heb ook de dierenarts gebelt etc. was alleen niet heel erg

en nee ik bekap haar zelf niet, dat wil ik nog gaan doen (cursus), en ik heb zelf geen idee wat hij allemaal in zijn hand heeft, en aangezien mijn paard een heethoofd is met de hoefsmid moet ik dus mijn hoofd bij haar houden
en nee dan kan ik niet op de hoefsmid letten...

ik vraag gewoon om wat tips..

ander tips die ik heb gelezen en ook deze dankjewel :). ik zal even gedut moeten hebben zodat het weer aangroeid.
het gaat al weer wat beter, alleen op bepaalde stuken met steen loopt ze nog erg pijnlijk :(
tja... ik let voortaan heel erg goed op en zeg duidelijk dat ik niet wil dat de stralen gesneden worden!
( wist ook helemaal niet dat een hoefsmid dat uberhaut deed... )

dank jullie wel!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:30

Ben wel benieuwd naar foto's?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 19:37

het is alweer over, je ziet nu dat der straal iets lichter is van kleur ( eerst was het redelijk roze )

ik vind het vervelend dat ze zo gevoelig loopt, en daar wil ik graag tips over, maar het is alweer opgelost.

hoefsmid nog langs geweest, en die zegt dat het weer goed is en niks aan de hand

er kan een slotje op

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 22:49

Peca, jij mag mijn reactie een beetje grof vinden. Ik vind die van jou nogal vaag. Een paard met 4 bloedende stralen agv een ondeskundige smid, gevoelig loopt en na een halve week is alles weer opgelost. Komt niet erg geloofwaardig over, het voordeel vd twijfel. Voor je paard fijn dat het al weer over is.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 23:25

ik vind het ook een vrij onlogisch verhaal.
En er is niks verkeerd aan om de stralen regelmatig wat bij te snijden, als je dat niet doet brokkelen ze vanzelf wel af.
Er teveel van af snijden is nooit goed maar kan het van hieruit niet beoordelen natuurlijk.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 23:33

Joh, wat een pech! Wat je kunt proberen is om van b.v. zachte foam... (neopreen of zo) een hoefvorm te snijden.
En die onder haar voeten te leggen als je over harde steentjes moet... trek er voor nood even dikke sokken overheen.
Dat helpt even voor het allerergste...
Ik lees ook dat het nu alweer ietsje beter gaat. Fijn! Je zult eens zien hoe snel die stralen weer aangroeien.