X__Trees schreef:Ja, jullie hebben gelijk; ik moet voor haar kiezen en niet voor mij. Daar ben ik me van bewust, maar het is o zo moeilijk! Maar stel dat dit nog goed komt, dan gooi ik een paardenleven weg hé?
Goed komen??? Dat kan zelfs nooit meer goedkomen. Eens bevangen altijd bevangen is echt waar. Het hoefbeen zal nooit meer in zijn originele stand teruggaan. De ontsteking zal wel verdwijnen maar het hoefbeen blijft daar waar hij heen is gekanteld. Alleen bij een accuut geval (die ook nog de eerste keer bevangen is) kan men met gips nog wat doen. Maar als ik de foto van de jouwe zie is dit meer dan accuut, en is ze heel aardig bevangen op het moment.
Ik heb zelf ook een merrie die bevangen is geweest, of nee ze is chronisch bevangen. Want ook zij kan ala minute weer bevangen worden. Haar hoefbeen is licht gekanteld en heeft een krul gevormt in de loop der jaren. Zij is nu 14 en al de eerste keer als 3 jarige bevangen geraakt. Het dieet is heel erg belangrijk, weinig gras (de mijne kan gelukkig nog een klein beetje gras verdragen, maar dat is dus ook paard afhankelijk) En idd in het voor en najaar erg opletten met op gras zetten. Ergens op het net is een fructaanmeter te vinden, daarop kan je zien hoe hoog die dag het fructaangehalte in het gras is. En als op gras dan pas in de middag, smorgens en savonds is het fructaangehalte het hoogste. Die van mij krijgt weinig krachtvoer en veel hooi.
Zodra ik merk dat het niet meer gaat zal ik die beslissing voor haar nemen, een paard met continu pijn heeft geen paardwaardig bestaan meer.
Maar TS jou paardje is 25, wat voor levensverwachting heeft ze nog?? Ik ga dan ook helemaal mee in het eerste bericht van Fluffyfox. Ik vind naar het zien van die foto dat dit wel een vergevorderde bevangenheid is (het rode geeft een beste ontsteking aan) En even als vraag over het mailtje van je oom, ligt je paardje veel? omdat hij het heeft over veel gaan liggen in het begin.
Ik heb 1 keer zon geval meegemaakt, ook een pony die heftig bevangen was, wilde ook alleen nog maar liggen. Dat is uiteindelijk niet goed gekomen en een week later alsnog ingeslapen. Ik denk dat als ze zo bevangen is dat ze alleen nog maar wil liggen je serieus over het einde moet na gaan denken. Ook omdat je schrijft dat ze eigenlijk niet meer zonder pijnstillers kan.
Mocht je dr nog een kans willen geven, laat dan als allereerste foto's maken. Dan weet je 100% of een behandeling nog zin heeft.
Ik weet het het is en blijft een rotbeslissing die je mss moet gaan nemen, ik heb em helaas al een paar maal moeten maken, ik wens je dan ook veel sterkte toe