Mijn lieve kleine Fleur, met hoefbevangenheid... Inslapen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

X__Trees

Mijn lieve kleine Fleur, met hoefbevangenheid... Inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 23:32

'k ben niet helemaal zeker of het hier goed staat.

Hallo iedereen,

ik had graag even jullie mening gehoord, over wat jullie in mijn plaats zouden doen.
Fleur -een b-tje van nu +- 25 jaar- heb ik ondertussen iets meer dan 10 jaar.
Het is steeds een super pony geweest. Ze heeft me onwijs veel geleerd, ze had een beetje streken maar o zo lief!
Echt, een betere had ik niet durven dromen. Alleen had en heeft Fleur 1 mankement, ze heeft hoefbevangenheid.
Hoogstwaarschijnlijk al van voor dat ze bij ons was.
De laatste jaren viel het hoefbevangen zijn al bij al nog mee, omdat we ondertussen wisten hoe er mee om te gaan.
Ze kreeg een beperkt rantsoen, maar omdat ze al wat ouder is verzwakte dit haar ook, & ze werd wat te mager. Ze kreeg ademhalingsproblemen.
Dit heeft zo'n 2 seizoenen gespeelt, maar goed, sinds eind juni heeft ze eigenlijk totaal geen last.
Ze kreeg vitamines (Bronchis van Cavalor) bij in haar eten. Maar dit werkte weer op haar hoeven.
Sinds enkele maanden krijgt ze constant pijnstiller, waar ze eigenlijk niet meer zonder kan.
Vandaag kwam de smid langs en kregen we zicht op de situatie, hij rade ons aan om in te laten slapen.

Nu heb ik een mailtje gestuurd naar mijn oom, die DA is. Dit was zijn antwoord:
Je moet altijd ingedachte houden dat pijn beschermt. Hoefbevangenheid komt niet goed met pijnstillers. Zeker niet op lange termijn.
Het dieet en de regelmaat van het beslag ( of bekappen) zijn het meest belangrijke.
Goed we gaan niet te veel dramatiseren. Belangrijk is wel de graad van kanteling van het hoefbeen en of het hoefbeen door de zool aan het zakken is.
Wat te doen nu: 1- in kleine paddock of grote stal zonder hooi, stro of stof. Dikke bedding Schaveligen tegen de ligwonden.
2- verbanden op de hoef: een mengeling van heel wat suiker en iso-betadine oplossing op een Gamgee ( watte met gaasverband) op de zoolvlakte van de hoef en met verband vast. Om de 2-3
dagen veranderen.
Het is een behandeling van lange duur maar met kans op slagen.ze zal veel neerliggen in het begin maar dat komt goed met de tijd. Moet wel zien voor de ligwonden: zalf , dikke bedding, misschien wel best op de aarde. Zeker niet op het betonlaten staan.

Maak eens een foto van de onderkant van de hoef en van Fleur zelf.

Moest ze toch teveel afzien, enjij ziet er ook van af, dan moet je iets verder denken...

Hier enkele foto's van wat er van de hoef kwam:
http://i254.photobucket.com/albums/hh94 ... G_6416.jpg

fluffyfox

Re: Mijn lieve kleine Fleur, met hoefbevangenheid... Inslapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 23:38

ai
dat is wel heel ver gevorderd zeg!
ik heb dit met mn oude pony ook meegemaakt
achteraf gezien een enorme leidens weg die ik haar vanwege haar hoge leeftijd liever had willen besparen
ik denk dat je vooral moet kijken naar de kwaliteit van leven
maak je het beestje gelukkig op een kaal stuk
(waarschijnlijk alleen..??)
ik weet niet wat er verder nog met haar gedaan wordt
maar denk eraan dat je het niet te lang laat lopen voor jezelf
je beestje moet gelukkig zijn.

sterkte met je keus
ik denk dat je genoeg kennis hebt in deze qua behandelings wijze
(nav mailtje van je oom)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 23:40

Dat ziet er best naar uit, dat wat er van de hoef kwam, al zegt dat mij niet zoveel. In hoeverre is het hoefbeen al gekanteld? De laatste mogelijkheid voor mijn verzorgpony was op speciale ijzers zetten en twee keer per dag een stuk flink stappen. Misschien dat dat kan helpen?

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 23:49

In hoeverre dat het hoefbeen gekanteld is weet ik niet, daarvoor moeten foto's genomen worden.

Ze staat hier inderdaad alleen, vorig jaar stond ze nog samen met mijn andere pony, maar we hebben ze moeten scheiden omdat de andere haar teveel opjoeg ivm haar ademhalingsproblemen. Ondertussen is die andere ook verkocht.
Wel heeft ze wat gezelschap van schapen, en een ram die helemaal verzot op haar is.
En in feite, ze ziet er heel attent uit, gister liep ze nog mooi te hinniken naar me. Haar oortjes staan recht, haar oogjes blinken. Daarom komt dit ook een beetje onverwacht, dat ze ondanks de pijn die ze heeft toch zo levenslustig is.
Daarom weet ik niet goed wat te doen. Ik wil ze nog niet opgeven, en mijn oom is echt een vechter voor paarden, maar als he dan niet lukt heeft ze alleen meer pijn gehad.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 23:54

Meid ik weet hoe een paard de schijn op kan houden en nog heel leuk naar je kan hinniken . Ik heb mijn pony dec in laten slapen ze was ook voor de zoveelste keer bevangen.
Je moet je afvragen is haar laten lijden en weer laten afvallen het waard voor jouw eigen plezier?

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 23:54

mn pony stond totdat ik de sedatiebox met haar inliep nog met de oortjes naar voren
ze was een vechter en zou nooit laten zien dat het niet meer ging
we waren er optijd bij, maar achteraf vind ik nog dat het te lang is geweest
zij is 28 geworden
maar kon eigenlijk niks meer en moest de laatste paar weken ook apart staan
dat vind ik niet paardwaardig en zou ik met mn huidige pony nooit zo doen.
als een paardje niet meekan met een kudde (om welke reden dan ook) en hier is geen genezing meer voor dan moet je kiezen voor je dier en niet voor jezelf vind ik...

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 00:00

Ja, jullie hebben gelijk; ik moet voor haar kiezen en niet voor mij. Daar ben ik me van bewust, maar het is o zo moeilijk! Maar stel dat dit nog goed komt, dan gooi ik een paardenleven weg hé?

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 00:04

maar denk eens goed na over watvoor paardenleven dan
dat is niet zo naar bedoelt als het leest zegmaar
maar je geeft aan dat ze 25 is
denk een erg mooie leeftijs opzich
verwacht niet dat ze nog fanatiek in het werk staat..?
dus dat zal ongetwijfeld weidegang en misschien wat wandelen zijn
denk je dat het voor je paardje een meerwaarde heeft om dit misschien nog een jaar te hebben en dan weer bevangen te worden
want hier is ze dus erg vatbaar voor.

het is een verschrikkelijke keuze die je moet maken
want wat je ook kiest is het het juiste
maar als je je paardje op 1 zet en echt voor haar kiest zal het het juiste zijn

schrijf voor jezelf op wat voor haar het leven leuk maakt
maar ook minder leuk
en leg dat bij elkaar

er is bij ons op stal een gedichtje
ik zal het hier zo plaatsen

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 00:04

Dus ik heb ook een paardenleven weggegooit?
De keer hiervoor bleef ze nog een half jaar kreupel lopen toen het dec weer prijs was dacht ik ook van ja tis voor haar gewoon niet mooi om haar te laten leven ze heeft pijn moet weer honger lijden , en kan niet zoals een echt paard lekker in de wei :(

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 00:05

Als twee bruine ogen vragen
Help me, want ik voel me niet fijn
Mag je dan omdat je voelt dit is het einde

Egoistisch zijn?

Als je van de dierenarts hoort
Dit komt nooit meer goed
En hij krijgt steeds meer pijn
Mag je dan omdat je hem niet kan missen

Egoistisch zijn?

Als twee trouwe ogen zich sluiten voorgoed
En je zonder hem verder moet

Met een halster in je hand
En je hart vol pijn
Dan probeer je jezelf te overtuigen

Ik mocht niet egoistisch zijn.

Al die tijd met zijn tweetjes
Elke dag samen was een feest
En in al die jaren
Is hij zelf niet één keer
Egoistisch geweest...

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 00:08

shilady schreef:
De keer hiervoor bleef ze nog een half jaar kreupel lopen toen het dec weer prijs was dacht ik ook van ja tis voor haar gewoon niet mooi om haar te laten leven ze heeft pijn moet weer honger lijden , en kan niet zoals een echt paard lekker in de wei :(

huh deze snap ik even niet?
je voelt je aangevallen??

ik denk juist dat je voor je dier hebt gekozen
en daar mag een petje voor afgenomen worden
er zijn te weinig mensen die dit doen in deze tijd

het is verschrikkelijk moeilijk om je dier te moeten laten gaan
maar gelukkig kunnen wij deze keuze maken en ze heel veel lijden besparen hierdoor

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 00:10

Een klein beetje wel fluffy maar ik bedoel er maar mee dat de ts het niet moet zien als een leven weggooien.
Een leven zonder gras en constand maar op dieet zijn is geen echt paardenleven ;)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 00:13

Als haar oogjes glimmen en haar oren naar voren en ze nog vrolijk is, zou ik het er gewoon op wagenn sterkte en succes geef haar een aai van mij.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 00:13

Tja, wat is wijsheid...
Ik heb er ook een met chronische hoefbevangenheid.
Die kan nooit meer in de wei, nog geen half uurtje.
Ze staat op streng dieet en op een kale paddock met speciaal beslag onder haar hoefjes. Ze deelt paddock en een grote box met 2 andere merries en heeft het best naar haar zin.
Goede hoefzorg is van super belang.
Aan de foto te zien was het al eventjes geleden dat je pony bekapt was.
Een chronisch bevangen pony is een dure klant voor de smid!
Maar uiteindelijk kan het een enorm verschil maken en de voeten weer een heel stuk normaliseren.
En het dieet is voor altijd.
Geen krachtvoer, gras, klontjes, appeltjes, worteltjes......
Gelukkig is aandacht ook fijn ;).
De onze heeft op deze manier nauwelijks last meer.
De enkele keer dat het toch weer even moeilijker is geven we haar Asprobruis door het drinkwater.
Dat is pijnstillend, ontstekingremmend en bloedverdunnend, zodat ontstekingsstoffen snel worden afgevoerd.
Dat werkt meestal goed en snel.
Sterkte er mee.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 00:17

ik weet dat ik ooit ook voor die keuze zal staan, weet ook dat het heel moeilijk zal maar(ik zal dan zeer zeker doen wat ik moet doen ) lees dat gedicht en ik denk dat jezelf, het beste weet wat je moet doen. ga op je gevoel af, ik heb het idee dat je het diep van binnen al weet.
sterkte ermee.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 00:20

shilady schreef:

Deze reactie vind ik eigenlijk misplaatst. Ik zeg toch niet dat jij een paardenleven weggooit?
Ik plaats enkel een bedenking, en jij voelt je aangevallen.
Ik heb respect voor mensen die het kunnen, en ik heb er nooit bij stilgestaan dat ik ook voor die keuze zou komen te staan.
Het zou het makkelijkst zijn om haar te laten inslapen, maar verdient ze het dan niet dat ik vecht voor haar, na al wat ze me gegeven heeft?

Ik zeg dit enkel omdat ik het probleem met mijn oom besproken heb, en hij haar een kleine kans van beter worden geeft.
En dan vroeg ik me af, als...
Maar ja, hoe groot is die kans? En ja, kans op hervallen is groot..

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 00:23

ik denk dat het sowieso goed is dat je alle opties overweegt
natuurlijk moet je niet bij de eerste "tegenslag" opgeven
zij vecht voor jou en jij vecht voor haar

ik wens je veel wijsheid en sterkte

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 00:29

De laatste keer dateert van 21 januari, dus ja, een beetje overschreden ja. Ze heeft vroeger steeds speciale ijzertjes op gehad, maar omdat ze er dan een hele tijd geen last meer van had, en omdat ik er te groot voor was zijn die eraf gehaald, waar ze eigenlijk geen last van had.

idje, zoals jij het beschrijft dat kan ze niet veel missen toch? :)

Ik denk dat dit bij mij eerst nog eens wat moet bezinken, en er is héél goed en lang over moet nadenken. Alvast bedankt voor jullie steun :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 00:31

Als ze het al meerdere keren is geweest zou je dan na de zoveelste keer niet een keer ophouden met vechten?
Ik heb het 2 x gedaan en die pony was het ook al 3x ervoor bij een ander geweest maar op een gegeven moment vond ik het genoeg je ken niet altijd maar aan de gang blijven met dokteren
25 is een mooie leeftijd voor een paard met bevangenheid problemen de mijne zou in april 13 mogen mogen. En geloof me kzou der zo 1000 euro voor geven als ik haar nog 1x even in het echt mocht zien maar op een gegeven moment zit een paardje erdoorheen hoe hard zo ook naar je hinnikt want dat kon die van mij als de beste. ;(
Laatst bijgewerkt door shilady op 01-04-10 00:50, in het totaal 1 keer bewerkt

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 00:36

Mijn oom raad net aan om haar nog te behandelen, moest hij zeggen dat dit al te ver gegaan is, dan liggen de zaken al anders.
Langs de andere kant is ze ook al 25, veel langer dan een jaar of 5 zal ze het niet meer uithouden denk ik. Maar dat kunnen dan wel 5 mooie jaren zijn...

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 00:49

TS als je oom nog mogelijkheden ziet, dan zou ik het proberen. Wel met beslag als ze weer opgekrabbeld is en met blijvend dieet.
Zorg dat ze slank blijft, geef haar aandacht en veel beweging. Wandelen aan een touwtje is al prima.
Vaak kun je op deze manier een terugval voorkomen.
Maar geef nooit, nooit, nooit dat ene worteltje of dat appeltje.
Een paar wilgentakken kan dan weer wel. Vinden ze ook erg lekker.

Maar wil het niet de goede kant opgaan, laat haar dan gaan.
Overleg met je oom in alle fases.
Hij weet het beter dan wij allemaal bij elkaar.
Nogmaals veel sterkte

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 00:51

En in het voor en najaar echt super voorzichtig zijn met gras liefst eigelijk helemaal geen gras meer als je ervoor wil zorgen dat ze nooit meer bevangen word ;)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 02:00

X__Trees schreef:
Ja, jullie hebben gelijk; ik moet voor haar kiezen en niet voor mij. Daar ben ik me van bewust, maar het is o zo moeilijk! Maar stel dat dit nog goed komt, dan gooi ik een paardenleven weg hé?

Goed komen??? Dat kan zelfs nooit meer goedkomen. Eens bevangen altijd bevangen is echt waar. Het hoefbeen zal nooit meer in zijn originele stand teruggaan. De ontsteking zal wel verdwijnen maar het hoefbeen blijft daar waar hij heen is gekanteld. Alleen bij een accuut geval (die ook nog de eerste keer bevangen is) kan men met gips nog wat doen. Maar als ik de foto van de jouwe zie is dit meer dan accuut, en is ze heel aardig bevangen op het moment.

Ik heb zelf ook een merrie die bevangen is geweest, of nee ze is chronisch bevangen. Want ook zij kan ala minute weer bevangen worden. Haar hoefbeen is licht gekanteld en heeft een krul gevormt in de loop der jaren. Zij is nu 14 en al de eerste keer als 3 jarige bevangen geraakt. Het dieet is heel erg belangrijk, weinig gras (de mijne kan gelukkig nog een klein beetje gras verdragen, maar dat is dus ook paard afhankelijk) En idd in het voor en najaar erg opletten met op gras zetten. Ergens op het net is een fructaanmeter te vinden, daarop kan je zien hoe hoog die dag het fructaangehalte in het gras is. En als op gras dan pas in de middag, smorgens en savonds is het fructaangehalte het hoogste. Die van mij krijgt weinig krachtvoer en veel hooi.
Zodra ik merk dat het niet meer gaat zal ik die beslissing voor haar nemen, een paard met continu pijn heeft geen paardwaardig bestaan meer.

Maar TS jou paardje is 25, wat voor levensverwachting heeft ze nog?? Ik ga dan ook helemaal mee in het eerste bericht van Fluffyfox. Ik vind naar het zien van die foto dat dit wel een vergevorderde bevangenheid is (het rode geeft een beste ontsteking aan) En even als vraag over het mailtje van je oom, ligt je paardje veel? omdat hij het heeft over veel gaan liggen in het begin.
Ik heb 1 keer zon geval meegemaakt, ook een pony die heftig bevangen was, wilde ook alleen nog maar liggen. Dat is uiteindelijk niet goed gekomen en een week later alsnog ingeslapen. Ik denk dat als ze zo bevangen is dat ze alleen nog maar wil liggen je serieus over het einde moet na gaan denken. Ook omdat je schrijft dat ze eigenlijk niet meer zonder pijnstillers kan.
Mocht je dr nog een kans willen geven, laat dan als allereerste foto's maken. Dan weet je 100% of een behandeling nog zin heeft.

Ik weet het het is en blijft een rotbeslissing die je mss moet gaan nemen, ik heb em helaas al een paar maal moeten maken, ik wens je dan ook veel sterkte toe :(:)

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 02:58

Rina, ik ben het niet met je eens. Ik heb zelfs een chronische HB klant die nu helemaal genezen is!
Chronisch was hij in de tijd dat ik nog niet wist dat de meeste paarden HB worden van dat fructaangehalte (suikers!) in het gras. Sinds ik dat weet, dat hij daar heel gevoelig voor is, heb ik hem van het gras afgehaald in de fructaanhoge perioden.

Fructaan is de pest, ze raken gelijk weer hoefbevangen. Mijn paard is, door voeraanpassen, dus geen krachtvoer want over het algemeen zit daar veel suiker in, hooi voeren + een liksteen, en goed bekappen weer helemaal genezen.
Ik zeg je dat hij zonder ijzers of schoenen over asfalt zou kunnen galopperen. Zonder pijn.
Niet ieder paard wat bevangen is... hoeft een hoefbeenkanteling te hebben!
Bij die van mij zijn indertijd rondom röntgenfoto's gemaakt, het hoefbeen zat keurig op z'n plaats.

Jouw paardje is een ander verhaal. Die heeft wél een kanteling gehad, en die krul heet een hoedenrand.
Kraakbeenafzetting waar het niet hoort. Daar is vrij weinig aan te doen.

Nu het paardje van de TS. Wat van die hoeven afgekapt is ziet er niet fraai uit. Hier zit of heeft een behoorlijke ontsteking gezeten.
Wat je oom zegt is goed. Dieet en goed bekappen is een eerste vereiste. Als je de tonen kort houdt (en de hielen laag), desnoods tot in de witte lijn terugkappen, kan ze daar gemakkelijker overheen rollen + de eventuele ontstekingsvloeistof kan eruit. Ik weet niet of je een goede hoefsmid of bekapper hebt, vraag daar eens naar?

Dat verlicht de pijn al behoorlijk. Verder écht geen enkele vorm van suiker, dus ook geen appels of winterwortels.
Geen krachtvoer, wel voldoende goede kwaliteit hooi. En als het kan... bewegen. Wandelen met haar over het harde.
Gaat dat niet zonder veel pijn, overweeg dan eens om haar hoefschoentjes te geven. Maar probeer wel minstens een kwartier per dag met haar te lopen. Of meerdere keren een kwartiertje. Beweging is een betere doorbloeding... een betere doorbloeding zorgt ervoor dat haar afvalstoffen veel sneller afgevoerd worden.

Foto's laten maken kun je doen.... om idd. de mate van kanteling te bepalen. Maar het kan heel goed zijn dat er helemaal geen kanteling is. Als het wél een ernstige kanteling is... of nog erger: punt van het hoefbeen door de zool.... dan zou ik haar in laten slapen. Zelfs dát zou eventueel nog goed kunnen komen, maar is een hele lange weg... en je moet goed weten waar je aan begint en of je je paardje dát nog aan wil doen. Gezien de leeftijd en de andere problemen... denk ik niet dat ik dit met 1 van mijn paarden nog zou overwegen.

Bedenk dat het dier pas genezen is als de wand opnieuw helemaal is aangegroeid, of uitgegroeid, net zoals je het noemen wilt.
Een wand groeit vanuit het epiderm, dus de kroonrand, lamelvormig naar beneden. Normale hoefgroei is ongeveer 1 cm per maand, in het voorjaar kan dit tot zelfs 2 cm. per maand zijn. Als je de hoogte van de hoefwand weet... dan weet je ook hoe lang totale genezing duurt. Met een paar maanden, zeg 5 of 6... is de verbinding (laminae) tussen de wand alweer zo sterk dat het dier weer pijnvrij zal kunnen lopen. Mits die tonen maar goed kort gehouden worden, zodat die wand nooit de grond raakt.
Want dát veroorzaakt de pijn.....

Nu, ik wens je sterkte met je beslissing en met je paardje!
Laatst bijgewerkt door countrygirl op 01-04-10 03:03, in het totaal 1 keer bewerkt

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 02:59