Klote nieuws strekspier gescheurd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

itske

Klote nieuws strekspier gescheurd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 12:08

Gister kreeg ik het nieuws dat mijn merrie Itske haar strekspier in haar linker achterbeen heeft gescheurd.
Ze moet 3 maand absolute boxrust. Afbeelding

zo ziet het eruit (is niet mijn paard) Afbeelding

De dure naam is het scheuren van de Peroneus Tertius.

Wie heeft ervaring hiermee en kan mij tips geven om haar die maanden op stal rustig te houden.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:09

Wij hadden een merrie op stal staan die nog maar 3j is nu, vorige zomer had ze dit ook en het blijkt nu wel goed te gaan na maanden weiderust.
Ik vermoed dat ze je zeiden dat de pees zich misschien moet hechten in het beenweefsel en hopen dat hij zich daar vasthoudt?

Edit: lees dat het over een spier gaat... sorry!

Succes alvast met de revalidatie maar het leek net hetzelfde als wat de merrie had.

CCindy

Re: Klote nieuws strekspier gescheurd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:20

Wat naar ! Weet je ook hoe het is gekomen?

itske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 12:24

Geen idee hoe het gebeurd is.
Heb haar dinsdagavond op stal gezet om 18.30 , niks aan de hand en woensdag ochtend zou ik haar buiten zetten om 9.oo.
Het leek net of hing haar l.a been er los bij.
Ze heeft ook niet vastgelegen in haar stal, die was nog super netjes en ze was zelf brandschoon.
Heb geen idee wat de oorzaak zou kunnen zijn.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:25

Tja, sneu hoor...
in ieder geval géén krachtvoer
en maak het haar lekker lastig met ruwvoer eten, bijv. in 3dubbel hooinet stoppen zodat ze uren bezig is om het eruit te krijgen.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:34

Is je DA zeker dat het de spier is??

itske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 12:35

Eponastable schreef:

Ja , hoezo?

itske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 12:36

itske schreef:
Eponastable schreef:

Ja , hoezo?

De musculus peroneus tertius, zoals de naam eigelijk doet vermoeden, is geen echte spier maar eerder een sterke peesband die ligt tussen de m. extensor digiti longus en de m. tibialis cranialis

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:37

Beetje chinees :D , zou is mijn DA moeten vragen als ik hem zie of hoor of het ook zo was bij mij.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:46

Ik heb een pony gehad die had buig én strekpees door de midden [peesklap].Was goed te zien op de scan.Het zou minimaal 1 jaar duren voor ze weer bereden kon worden,áls ze ooit bereden kon worden.Ik heb haar zelf een broei behandeling gegeven en na 3mnd. kon ze alles weer.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 13:26

Die spier is idd een pees en als je bij een paard het been kan strekken zoals op de foto in de openingspost ben je 100% zeker dat die pees gescheurd is.
Enige wat je misschien kan doen is een echo laten maken om te kijken waar de scheur percies zit, ter hoogte van de knie is namelijk ernstiger (en moeilijker te genezen) dan ter hoogte van de sprong.

Met rust kan het nog wel goed komen maar het is uiteraard vervelend.

Wij hebben zo ook eens een jonge ruin 6 (!) maanden op rust moeten zetten omdat hij een ligamentje in de sprong gescheurd had. 3 maanden mocht hij niet uit de box en daarna beginnen stappen. Deze ruin was een nerveuze hittepit eerste klas en de eerste dagen heeft hij letterlijk geprobeerd om over de muren te springen. Gelukkig kalmeerde hij dan uiteindelijk en is hij goed kunnen revalideren.
Bij hem hebben we het krachtvoer weggelaten, vééééél hooi, radio aan en altijd een paard mee op box zodat hij niet alleen binnen stond.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:09

Verplaatst van MD naar BEH.

itske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 20:08

Heeft er verder nog iemand tips om haar deze tijd zo aangenaam mogelijk te maken?

suuszoey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 20:12

Mijn merrie heeft na een sprongoperatie binnen moeten staan, Lik-it, hooinet met extra fijne mazen, geen krachtvoer, appeltjes, worteltjes en extra poetsbeurtjes. Radio en een maatje ernaast doet ook goed.

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:14

Mijn paard heeft het ook gehad. zie mijn topic: [MD] Paard heeft strekspier gescheurd.. wie ervaring mee?

Ik ben naar de Kliniek geweest toen. De DA zei tegen mij dat hij zelf wel weet dat hij rustig moet blijven. mijn paard is een enorme opdonder, kan geen seconde stil staan. maar het verbaasde me enorm dat hij 17 weken aan een stuk toch echt netjes in zijn stal heeft uitgerust. daar zou ik me dus nog niet zo'n zorgen om maken...

Als het moment daar is dat je het rijden weer op kan bouwen... alsjeblieft, doe rustig aan. ik ben de fout in gegaan door te enthousiast te worden en denken dat ie de hele wereld aan kan.. god straft meteen, en hij heeft toen weer een terugval gehad...

goed. het is een kwestie van geduld.. veeeel geduld!

succes!

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:07

Als je paard over drie maanden weer uit zijn box mag komen vraag de da dan om "muisjes"/vetranquil (kalmerend middel) zodat de eerste dagen geen ongelukken gebeuren (niet met hem, maar ook niet met jou)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 14:28

gohya schreef:
Ik heb een pony gehad die had buig én strekpees door de midden [peesklap].Was goed te zien op de scan.Het zou minimaal 1 jaar duren voor ze weer bereden kon worden,áls ze ooit bereden kon worden.Ik heb haar zelf een broei behandeling gegeven en na 3mnd. kon ze alles weer.
Wat is een ,broeibehandeling,??

niesewies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 01:37

Eind november is bij mijn paard hetzelfde geconstateerd. Nu waren we de 3 maand boxrust ruim gepasseerd, dus DA maar weer even gebeld en laten komen.
Zelf had ik 't idee dat de pees (band) weer aan elkaar zat. Wat ook inderdaad door de DA bevestigd werd. Was de laatste 2 weken al een beetje met haar aan de hand gaan stappen, omdat ze niet meer te genieten was op stal. Maar mijn hoop dat we weer rustig konden gaan opbouwen werd wel even de grond in geboord. Volgens mijn DA moest ze nog eens 3 mnd boxrust, mocht wel wat stappen aan de hand maar zo min mogelijk. De pees zou nog niet sterk genoeg zijn.
Vraag me nu alleen af, wordt die pees door alleen op stal te staan sterker??
Ben zelf altijd al aan de voorzichtige kant met dit soort dingen, maar heb dan ook nog een DA die wat behoudend en voorzichtig is ..........da's dubbel op :D