Ik start vanaf eind maart voor het eerst... Met m'n verzorgpony..
Het is een New forest en hij heeft dus lekkere kleine hoefjes... Thuis rijden we ook vaak op eht gras en hebben we geen problemen met wegglijden en dergelijke, maarja wedstrijden is toch net even iets anders.
Vandaag de hoefsmid gevraagt en die zei, "het is toch je eigen veiligheid, als de grond kurkdroog is is er niks aan de hand maarja je weet het nooit hier in nederland".
Wat is jullie ervaring?? ik denk eraan om pony lief toch maar op ijzers te zetten.. maar de vraag:
Alleen voor of juist alleen achter op ijzers of toch rondom op ijzers??
We zijn van plan om dressuur en springen te starten..
Uums
Geplaatst: 24-02-10 21:22
Wij wonen in de zwaarste klei van Nederland en bij de pony`s (dressuur & springen) reed ik altijd met blote hoefjes Twee keer een heel slechte bodem getroffen en daardoor de mist in gegaan in een parcours, verder nooit problemen gehad.
De twee paarden die ik nu start lopen alleen dressuur. Eén loopt op ijzers, het andere paard niet.
Ik rij dressuurwedstrijden zonder ijzers nog nooit problemen mee gehad, paard is gelukkig erg stabiel. Als je gaat springen zoals je aangeeft zou ik het wel doen! dan rondom anders glijdt die nog weg bij de afzet.
okey... niet meer mensen die toevallig springwedstrijden rijden???
zandor2010
Geplaatst: 25-02-10 14:20
Ik zou je paard gewoon zonder ijzers doen, Want ijzers zijn niet altijd goed voor de hoeven van je paard, Als je paard goeie hoeven heeft is het niet nodig om ijzers onder te doen, En als je paard minder goeie kwaliteit hoeven heeft bijv. die snel brokkelen ofzo dan moet je ze al helemaal niet op ijzers doen want dan worden ze nog slechter, het is juist goed om je paard zonder ijzers te doen want dan worden de hoeven van je paard sterker, En als je springt en het is nat of modderig is het niet zo handig om met ijzers te gaan, en aangezien het weer nu ook nat is....
wouterpaard
Geplaatst: 25-02-10 15:28
Waarom met springen niet handig op ijzers? Je draait er kalkoenen in en je glijdt niet weg. Overigens kan je beslissen inde winter gewoon de ijzers eraf halen, handig met sneeuw
Ik heb hem vorig jaar op blote voeten gereden maar dan alleen dressuur maar als je idd ga springen dan zou ik er ijzers met kalkoengaten onder zetten. Vaak zie je toch wel met inspringen hoe goed het veld ook is dat je na de hindernis vaak "sporen" heb.
Vitalis_
Geplaatst: 25-02-10 17:57
Ik heb in de zomer dressuurwedstrijden gereden op gras zonder ijzers. Dat ging bij mij gewoon goed! Ik ga deze zomer ook voor het eerst op gras springen. Ik doe het gewoon zonder ijzers. Ik ga er wel vanuit dat dat gewoon goed gaat. En anders zoeken we de wedstrijden op zand wel uit.
Je kan het ook gewoon proberen op gras springen zonder ijzers. En als het dan niet goed gaat, ze er als nog onder zetten.
ik denk dat ik even met de eigenaar in overleg ga.... Andere pony moet 4 mei weer nieuwe ijzers... en ik denk dat we mijn rijpony dan ook eerst alleen voor maar op ijzers zetten....
wel bedankt voor de reacties;)
Bar
Geplaatst: 25-02-10 18:41
Als je gaat springen zou ik de pony zeker voor en achter op ijzers zetten zodat je kalkoenen in kunt draaien. Zeker op de klei wil je niet wegglijden in het parcours.
Het is niet dat ik hem graag op ijzers wil hebben.. Maar als ik op concours kijk heeft vrijwel iedereen ijzers onder en ik neem aan dat dat een goede reden heeft.
Ik weet dat het hier in het noorden weleens behoorlijk glad kan worden en een parcour rijden is vaak krap om en zo snel mogelijk.... Ik wil geen risico lopen, helemaal omdat het niet mijn pony is....
De pony heeft al vaker op ijzers gestaan en is er dus niet onbekend mee..
Wat je ook kan doen is eerst kijken hoe het gaat zonder ijzers, daarna kan je altijd nog ijzers eronder doen toch! Ik zou wel voor ijzers kiezen, dan kan je er kalkoenen in draainen en weetje zeker dat ze niet zomaar weg glijd. Maar ijzers kosten ook niet niks! Je moet om de 2 maanden vervangen. Ik betaal 85 euro rondom.
je kan proberen zonder, met mijn verzorgpony is het altijd goe gegaan, maar reed alleen dressuurwedstrijden. Voor het springen zou ik toch voor minstens ijzers voor gaan en kalkoen gaten. Als ze achteraan wegschuiven, lijkt me minder erge gevolgen te hebben dan vooraan in de landing weg te schuiven... Maar dit laatste is alleen maar mijn idee
vienna2
Geplaatst: 26-02-10 13:47
IJzers of geen ijzers is per paard verschillend. Ik heb een paard gehad, waar ik tot M1 dressuur en L springen zonder ijzers mee heb gereden. Maar deze reed ik altijd op gras en was dat dus ook gewend. Zelf zet ik ze tegenwoordig alleen in het zomerwedstrijdseizoen rondom op ijzers. Als je het goed plant , kan je met 2x beslaan rond komen. Je bent dan ongeveer Euro 160.- kwijt , maar weet zeker dat je niet bang hoeft te zijn dat je wegglijdt als het glad is (want als je gaat twijfelen als je geen ijzers hebt of wedstrijden moet afbellen is ook niet prettig).
Eciara > Tuurlijk ijzers kost ook een hoop geld... maar ik denk dat het me dat zeker waard is... Als m'n pony wel uitglijd kan het me zelfs de pony kosten en die is me toch echt meer waard dan een paar ijzers...
Tien
Geplaatst: 26-02-10 18:09
Ik heb wel ijzers onder in het outdoorseizoen. Ik spring namenlijk ook en de kans op uitglijden zonder ijzers is dan vrij groot. Op wedstrijden willen ze het lange gras nog wel eens laten staan en als het dan nat is glijdt dat aardig. Mijn buurvrouw is 4 jaar terug ook zo onderuit gegaan. Met alleen dressuur kan je het wel proberen. Sommige pony's en paarden staan wat "stabieler" op de benen dan anderen. Doe je wel ijzers, dan wel kalkoenen erin, anders kun je beter zonder.
Mijne staat vierkant op ijzers. Ik rij enkel dressuur maar ik glij dan al hard genoeg, en ik ben zo al eens flagrant tegen de wereld gegaan... Dus sindsdien: ijzertjes en kalkoenen draaien, en ik schuif niet meer. Oef!
Ik zit ook te twijfelen of ik mijn paard straks op ijzers wil zetten. Ook omdat ik graag wil springen.. Vorig jaar heb ik mijn pony voor alleen op ijzers gehad, dit beviel mij goed en ik had genoeg aan alleen voor ijzers. Alleen voor mijn paard worden de hindernissen wel wat hoger, waardoor er wat meer kracht nodig is.. dus zit er toch aan te denken om hem misschien helemaal op ijzers te zetten..
Ik had mijn ponytje ook niet op ijzers, het was dan wel maar eentje van 1.15, maar die had ook verder nooit last van uitglijden ofzo. ik woon ook in het noorden, en we gleden wel is een klein beetje weg, maar het viel allemaal erg mee
smeetjoew
Geplaatst: 27-02-10 14:28
Mijn paard staat rondom op ijzers. Tijdens een selectiewedstrijd op een druilerige/regenachtige dag was mijn paard één stift verloren (buitenkant achterbeen) en gleed op de grote volte tweemaal ernstig weg op dat been! Dus zeker met mindere weersomstandigheden zijn stiften echt een must bij ijzers.
Zonder ijzers hebben we opzich ook grip, maar mijn inziens is het toch veiliger om met ijzers met stiften te rijden. Zeker aangezien de proefjes gereden worden in kleine figuren in een 20x40 baan.