oorzaken wijd gaan van achter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

oorzaken wijd gaan van achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 11:38

Ik ben benieuwd naar evt. (medische) oorzaken voor het wijd gaan met de achterbenen.
Mijn paard was altijd kaarsrecht in zijn beweging. Maar sinds enige tijd loopt ie alsof ie in z'n broek heeft gepoept.
Hij is nu 2x behandeld voor vastzittende lendenen. Dat gaat beter nu. Maar het wijd gaan blijft.
Dus ik ben benieuwd of er nog andere oorzaken zijn buiten een vastzittende onderrug.
Wanneer het precies is ontstaan durf ik niet te zeggen. Ergens in de loop van afgelopen jaar.
Verder heeft mijn paard ook spat LA. Maar toen dat eruit kwam liep ie niet wijd, dus kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat het met elkaar verband houdt. En hij loopt met beide benen wijd.
Wie heeft een idee?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 11:45

Hoe is hij behandeld voor vastzittende lendenen?
Als hij nl zijn spieren al die tijd vast heeft gehouden om te compenseren, kan het zijn dat het daardoor komt.
Deze spier is dan constant verkrampt, wat ervoor zorgt dat het been wat naar buiten wordt getrokken.

Dit is 1 van de redenen dat ik altijd een masseur laat komen vóórdat de chiro komt..

Needje

Re: oorzaken wijd gaan van achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 12:07

Osteo zei dat z'n lendenen idd heel erg verzuurd waren. Deze staan ook veel boller als de rest van z'n rug. Ze zijn nu wel losser. (als je er op drukt) Probleem met zijn rug is dat ie een op maat gemaakt zadel had wat hem niet past schijnbaar. :+ Dus zijn rugspieren zijn niet goed ontwikkeld en lendenen dus zwaar verzuurd door compensatie.
Maar omdat z'n lendenen losgewerkt zijn vorige maand en vorige week maandag, en ik er na die laatste keer niet meer opgezeten heb ook, had ik gehoopt dat dat nog wel goed zou zitten. Daarom verbaasd het me dat ie zo debiel blijft lopen. :o

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:23

Maar een osteo doet niks met spieren..
Laat maar eens een masseur komen van happy athlete..
Die zorgt ervoor dat spieren los worden en dat (opgehoopte) afvalstoffen afgevoerd worden..

Verder is het een kwestie van trainen..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 04-02-10 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:49

het paard heeft de verkeerde spieren gebruikt en de kracht uit de goede spieren verloren
het wordt dus een kwestie van de juiste spieren opnieuw op te bouwen
zoek iemand die jou kan leren je paard recht te richten en weer in balans kan laten lopen
verder kun je met beslag/bekappen zorgen dat het paard iets geholpen wordt door hem wat binnendoor te zetten

mijn paard ging het ook doen na een blessure aan zijn linker achterbeen
helaas duurde het bij mij heel wat tijd tot ik door had hoe ik het moest oplossen
spatter legde vooral zijn basistempo te hoog en liep teveel op de voorhand
door het tempo te verlagen, aanleuning te zoeken en het paard recht te maken zijn de spieren van zijn lendenen en zijn achterknieen veel sterker geworden waardoor je nu alleen bij moeilijke oefeningen nog ziet dat hij er wat moeite mee heeft en zijn been wat wijder weg zet

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 12:51

Femmefatale, mijn osteo is ook HA masseuse. Daar heb ik r juist op uitgekozen. :)
Ik heb haar ook gemaild dat hij het nog steeds doet overigens.
Ik begrijp best dat als het puur de rug is dat het niet meteen weg is, maar het had imo toch moeten verbeteren al. Of ben ik dan te ongeduldig?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:54

Nee.. soms zijn er meerdere behandelingen nodig..
Simpelweg omdat je paard anders moet leren lopen nu, maar wel makkelijk wat terug valt in zijn oude manier..

Overigens heb ik het over een chiro, en niet over een osteo...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 13:03

Wat zou een chiro evt meer kunnen als een osteo op dit gebied?

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:16

Een chiro pakt echt wervel voor wervel (en gewricht voor gewricht) om te controleren naar beweeglijkheid.
Is deze niet beweeglijk genoeg behandeld ze gelijk dat plekje, en gaat ze op naar de volgende plek..

Een osteo manipuleert op een hele andere manier en pakt een breder vlak tegelijk, maar is daardoor iets minder nauwkeurig..
En als ze nou nét niet dat ene plekje pakt schiet je er al niks mee op.

Overigens spreek ik niet alleen uit eigen ervaring, maar ook mensen om mij heen hebben die ervaring..

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:22

Klinkt als een rug probleem
Kan het paard wel goed achterwaarts?
Als het paard niet verbeterd is na de osteobehandeling zou ik naar een manueel therapeut gaan
Bv Teun sterk, Rodinde, Schepers
Die krijgen in dit soort gevallen veel, meer los :j

Femme-Fatale
Helemaal mee eens!
Wel is het afhankelijk waar de osteopaath zijn opleiding gedaan heeft
Zit best een verschil in nl

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 14:24

OK, nou de laatste keer had ze het duidelijk over dat 1 wervel weer vastzat. Deze heeft ze dan dus ook weer losgemaakt.

Achterwaarts gaat op zich wel.

Probleem is dat ik niet echt in de gelegenheid ben om met m'n paard op pad te gaan. Zal dus iemand moeten hebben die aan huis komt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 14:28

Ze heeft de opleiding bij de ICREO.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 14:32

Veel masseurs, manueel therapeuten etc komen aan huis. Mijn ervaring met de osteo was goed, maar elk geval is anders. Ik kan er best inkomen wat femmefatale zegt. Misschien kun je iemand anders laten komen. Wel zou ik oppassen voor je een chiropractor erbij haalt. Een chiropractor kijkt in principe alleen naar de beenderen en niet naar de spieren. Hij kan de wervels wel rechtzetten, maar zijn de spieren verkrampt, dan trekken ze de wervels weer scheef. Je zou dus beter kunnen gaan voor iemand die alles aanpakt, zoals een manueel therapeut, of misschien een holistische arts.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 14:35

Daarom had ik dus deze erbij gehaald. Gewoon afgestudeerd als DA (waar ze op zich verder niets mee doet) en daarna verder gegaan als Happy Athlete masseuse en osteopaat.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 14:37

Maar jullie denken wel dat t toch echt voornamelijk uit de rug komt?
Ik had gehoopt m weer beter op de rit te hebben. Dinsdag wordt nieuw zadel aangemeten. Dus tot die tijd kan ik sowieso niet rijden. En helaas is de longeercirkel een ijsbaan. Dus op het moment kan ik niet veel met m doen. Dat is wel balen.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 01:42

Needje schreef:
Maar jullie denken wel dat t toch echt voornamelijk uit de rug komt?
Ik had gehoopt m weer beter op de rit te hebben. Dinsdag wordt nieuw zadel aangemeten. Dus tot die tijd kan ik sowieso niet rijden. En helaas is de longeercirkel een ijsbaan. Dus op het moment kan ik niet veel met m doen. Dat is wel balen.

Whoa! :+

FF nog geen zadel aanpassen zolang die rug nog niet goed is ,en hij nog niet lekker loopt.
Als je nu wat veranderd is elke verandering vwerbetering en zit je binnen de kortste keren weer met een zadel wat niet goed ligt.
Wijd gaan achter is 9 van de 10 keer toch dat de rug en achterhand bespiering onvoldoende lengte heeft.
Hij kan daarom zijn bekken niet kantelen.
Waarschijnlijk omdat hij zijn buik en lenden bespiering onvoldoende gebruikt.
Een beetje kip en ei verhaal dus,
Paardenmassage is trouwens complementair aan chiripractie en ostheopathie.
Eeen paard heeft een relatief licht skelet,dit word bijeen gehouden door spieren, pezen, banden,peesplaten etc.
Zie het als een tent met scheerlijnen,als het frame correct en recht opgezet is en de scheerlijnen hebben allemaal de juiste spanning heb je een stevige constructie.
Staat er onvoldoende spanning aan een zijde kukelt de boel om.
Als je paard dus aan een zijde verhoogde spierspanning heeft door scheef zijn,kan je zo'n dier wel manupileren,echter door de nog aanwezige verkeerde spierspanning(spiergeheugen) trekt hij de boel zo weer van zijn plek.
Je gaat dus een zadel passen op een paard met een verkeerde houding,weggedrukte bespiering etc .
Dat moet je dus niet willen :=

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 09:52

Ik weet dat hij met een beetje geluk alleen maar (positief) gaat veranderen. Daarom heb ik ook gekozen om Wow te laten komen. Omdat dat zadel makkelijk mee te veranderen is met de veranderingen van mijn paard. Ik zit nl idd niet te wachten op een zadel wat binnen de kortste keren weer niet goed ligt en daardoor onbruikbaar wordt.
Ben de dagen dat ik niets met m kon lekker aan het freubelen geweest met oefeningen om z'n bekken te kantelen en z'n buik te liften. Vandaag kan ik m wel weer longeren. Dus krijgt ie een combi van beide.
Als iemand nog tips heeft wat de fijnste methode is van longeren in zo'n geval, en evt andere oefeningentjes dan hoor ik dat graag.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 19:29

Schofttuigje zoeken, strengen er aan en hem laten trekken. Goede oefening voor het aantrekken van de buikspieren en het opbollen van de rug.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-10 21:30

Zijn meerdere mensen bij mij op stal die hun paard aangespannen rijden. Misschien kan ik een keer wat lenen.