ontstaan nieuwe hengstenlijnen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sportfokker

ontstaan nieuwe hengstenlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 00:14

Wanneer je kijkt naar de sportpaardenfokkerij, dan is er een enorm aanbod van hengsten. Kijk je naar de herkomst van die hengsten, dan zijn ze eigenlijk op een klein aantal stamvaders- meestal volbloeds- terug te voeren.
Ontstaan er eigenlijk nog wel nieuwe, succesvolle hengstenlijnen, vraag ik me af. Zelf kan ik alleen de lijn van Stakkato bedenken als een soort nieuwe ster aan het fokkerij- firmament. Veel dressuurlijnen zijn voortgekomen uit springlijnen, dus daar zit ook niet veel nieuw bloed bij, al kan een springlijn wel een dressuurlijn "verversen". Zien jullie het ook zo, of zien jullie nieuwe bloedlijnen ontstaan?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 00:17

Nou weet ik niet zo heel veel van bloedlijnen enzo, maar ik heb nog nooit van Stakkato gehoord... En als je naar een stamboom van een willekeurig rijpaard in nederland kijkt vind je een hoop bekende namen aan het einde...
een aantal nieuwe, totaal onbekende hengsten zouden het wel goed doen.. maar aangezien zo'n beetje heel west europa en amerika samendoet met paarden en stamboeken door elkaar gooien word het nog moeilijk zoeken naar een goed, onbekend sportpaard...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 17:14

Stakkato is anders "best" bekend als vererver hoor :D

Tja ook al weer een paar jaar een topverever maar de nieuwste hensgtenlijn die ik kan bedenken voor de dressuur is die van Lauries Croussedor XX.

Tja vroeger waren de fokgebieden wat kleiner. Tegenwoordig kan je bijna spreken van een Noordwest Europees sportpaard. Nieuw bloed word dan steeds lastiger.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 18:09

Natuurlijk kunnen er nog steeds nieuwe hengstenlijnen (en merrielijnen! natuurlijk) ontstaan. ;)
Maar de grote vraag is of de stamboeken daar de kans voor willen geven.
Vergeet niet dat er veel geld gestoken is in bestaande bloedlijnen. :$

Als er al nieuwe lijnen opduiken, dan zou dat kunnen van bijvoorbeeld onverwachte rassen. In Duitsland hebben ze een PRE goedgekeurd voor de warmbloeden.
Of van een paard met onbekende afstamming, maar met zo'n fenomenaal sportvermogen dat ze er eigenlijk niet omheen kunnen.

Dus mogelijk is het zeker nog wel, maar wil je mensen meekrijgen, dan zullen de paarden in kwestie ongeloofelijk goed moeten zijn ben ik bang. :\

NatasjavE

Re: ontstaan nieuwe hengstenlijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 21:10

En voor welk duits stamboek is dan welke PRE goedgekeurd??

En een van onbekende afstamming zie ik echt niet snel gebeuren.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 10:50

onbekende afstamming zie ik ook niet gebeuren. Voor hetzelfde geld keuren ze dan een hengst goed waarvan hetzelfde bloed al veelvuldig voorradig is maar hebben de fokkers van die hengst zijn voorouders of ouders nooit de moeite gedaan om naar een gekeurde hengst te gaan of laten dekken van de hengst zijn buurman (niet goedgekeurd) of is het een ongelukje van op de wei van een jonge hengst die uitgebroken was of zo.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-10 16:11

Siamsmeesje schreef:
Als er al nieuwe lijnen opduiken, dan zou dat kunnen van bijvoorbeeld onverwachte rassen. In Duitsland hebben ze een PRE goedgekeurd voor de warmbloeden.
:\

Het voorbeeld van de PRE vind ik wel leuk, maar ik denk niet dat een sportpaardenfokker er snel gebruik van gaat maken. Dan maken bv Russiche Trakheners misschien meer kans. Almox Prints was daar een voorbeeld van. Alleen is er van de fokkerij van deze hengst niets overgebleven.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 18:34

Voor 'nieuwe' hengstenlijnen zijn 'nieuwe'merriestammen nodig.
Zo zouden we het hele bloedspreidingsverhaal dus ook om kunnen draaien.
Concentreren we ons op de hengsten of juist misschien beter op onze 'eigen' merriestapel. en met eigen bedoel ik dat de merries in het bezit zijn van de fokkers en de hengsten oha niet.

Rijthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:18

De PRE merrie die goedgekeurd is, is opgenomen in het Oldenburger stamboek.

SandravdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:21

Geldt dat voor elke apta pre merrie of voor een specifieke?

Rijthof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-10 19:49

Nee, je moet aan een boel voorwaarden voldoen. Zou je eens bij het stamboek moeten opvragen.

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-10 16:25

Citaat:
Voor 'nieuwe' hengstenlijnen zijn 'nieuwe'merriestammen nodig

Voor de merrielijnen zijn al die bekende hengstenlijnen vaak al ingezet, daarom zou ik nieuw bloed wel een keer interessant vinden. Ik kan me voorstellen dat van bv Roven xx nog een keer een hengst wordt goedgekeurd. Dat zou dan misschien weer het begin van een nieuwe henstenlijn zijn....

En om nu al onze fokmerries in te ruilen voor wie weet wat? Dat is wel heel drastisch zeg!

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 18:16

Ik denk dat het afhankelijk is van hoe je het bekijkt.

Je hebt stamvaders en -moeders. De goedgekeurde hengsten zijn eigenlijk allemaal terug te brengen naar een handjevol paarden. Meer omdat die fokkerij al erg oud is en de pedigrees werden bijgehouden. Voor de merries geldt dit eigenlijk niet, behalve dan bij het Arabische volbloedstamboek dat meer matriarchaal is opgezet.

Het heeft naar mijn mening niet zoveel zin om nog terug te grijpen op dat volbloedsysteem en die paar stamvaders te projecteren op de huidige tijd. Dan zouden de lijnen erg beperkt blijven.

Naar mijn idee is het beter om eens te kijken welke hengsten / merries er aan het begin staan van een nieuwe succesvolle tak. Dan kun je best spreken van een nieuwe lijn. Dat verhoogt de duidelijkheid ook en is voor de fokkers eenvoudiger. De term stempelhengsten dekt ook de lading niet als het gaat om lijnen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 20:09

Maar Buc alles is toch gewoon een bestaande lijn, het verschil is het succes van de ene en het ontbreken daaraan van de andere lijn.
Ik begrijp de term nieuwe lijn niet zo goed, er komt binnen de huidige registratie toch niet opeens een hengst uit de grond gekropen zonder ouders, of begrijp ik er niets van :o?

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 22:56

Een hengst die zich in de fokkerij weet te bewijzen en niet in rechte lijn van de "grote" drie afstamt.

Gribaldi misschien?
Het heeft wel een tijdje geduurd maar inmiddels zowaar drie zoons bij het KWPN en een paar kleinzoons.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 00:40

Gribaldi komt in zijn eigen stamboek wel degelijk uit een gevestigde lijn.

misterA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 09:40

sarabande schreef:
Gribaldi komt in zijn eigen stamboek wel degelijk uit een gevestigde lijn.

Als je het zo bekijkt dan zijn er mondiaal maar een paar lijntjes van belang geweest.
Wat KWPN betreft, een paar simpele voorbeelden:
De gehele nafok van Voltaire en Jazz komen van FuriosoII.
Ferro en Nimmerdor van Farn.
Fl;emmingh, Lord Sinclair, Lord Leathterdale van Ladykiller.
Die lijnen zijn via de moederstammen weer sterk verweven.
Via de moeders ook met practisch alle belangrijke andere hengstenlijnen in de nafok van Donnerhall, Rubinstein enz.

Zelf vind ik dat je van een nieuwe lijn kan spreken als er in een lijn na een paar onbetekenende tussenschakels
weer een sterke nieuwe tak ontstaat, bijv. Jazz en imo Gribaldi binnen het KWPN.

Uiteindelijk stammen wij ook allemaal van Adam af :D

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 10:53

Ja daarom weet ik niet wat ik met het begrip nieuwe hengstenlijn aanmoet.

Wat jouw rijtje wel aangeeft is dat er stamvaders zijn die de meer dan anderen wil en mogelijkheid tot presteren doorgeven, dat is op zichzelf een belangrijk gegeven.

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 14:09

sarabande schreef:
Maar Buc alles is toch gewoon een bestaande lijn, het verschil is het succes van de ene en het ontbreken daaraan van de andere lijn.

Precies.
sarabande schreef:
Ik begrijp de term nieuwe lijn niet zo goed, er komt binnen de huidige registratie toch niet opeens een hengst uit de grond gekropen zonder ouders..?

Nee, idd. Het gaat meer om het vervullen van een behoefte om dat verschil of die succesvolle tak te benoemen. Als fokker wil je zoveel mogelijk instrumenten in handen hebben om de analyse te vereenvoudigen. Welke combinaties zijn succesvol? Welke minder?
Hoe vergroot ik de kans op succes? Welke gouden combinaties hebben de merrielijnen c.q. mijn merrielijn voortgebracht, welke zijn te vermijden? Hoe benut ik de huidige technieken en de schat aan informatie het beste en hoe breng ik daarin een ordening aan ten voordele van mezelf?
Het stamboek heeft daarin ook een taak en zou de (nieuwe) fokkers op een meer moderne manier van dienst kunnen zijn. Niet iedereen kent de merrielijn van haver tot gort. Niet iedereen kent daarbinnen alle sport- c.q. foksuccessen. Er zijn veel meer merries en de wisseling van eigenaar is groot. Daarmee verdwijnt ook een deel kennis en inzicht en ontstaat voor een deel ook het traject door schade en schande leren of het wiel weer opnieuw uitvinden.

Er zijn meerdere sites waarop je stambomen kunt uitzoeken, maar een groot stamboek als het KWPN zou op het gebied van informatievoorziening, -verwerving en -combinatie haar fokkers meer moeten ondersteunen. Daarin zijn naar mijn mening nog heel veel stappen te zetten. Het zal het stamboek ook veel sneller vooruit helpen.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 00:36

NatasjavE schreef:
En voor welk duits stamboek is dan welke PRE goedgekeurd??

En een van onbekende afstamming zie ik echt niet snel gebeuren.

Dat weet ik niet meer uit m'n hoofd, niet één van de grote stamboeken in ieder geval. Het stond in de Hoefslag, is denk ik een paar jaar geleden nog maar. Ik vond het heel bijzonder toen. Ik zal eens naar googlen, wordt nu zelf ook wel benieuwd of het verder nog wat geworden is eigenlijk.

En met een onbekende afstamming zal ook niet snel gebeuren, dat had ik zelf ook al gezegd. Maar onmogelijk is het niet. Zeker niet als met DNA-onderzoek aangetoond kan worden dat zo'n paard niet direct verwant is aan de bestaande hengstenpopulatie.
UIteindelijk hebben ze Alexis Z in 1994 ook geaccepteerd met een onbekende vader, op grond van z'n sport- en fokprestaties. Al zal ondertussen met DNA-onderzoek misschien al wel duidelijk zijn of Almé Z nu wel of niet zijn vader was.

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 01:03

Gevonden!! :j
http://www.pre-kaos.de/kaos.htm

En hij is dus goedgekeurd voor Rheinland/Westfalen, in Hengstbuch 1A
Nakomelingen uit warmbloedmerries krijgen het Rheinlandse brandmerk volgens de site.
Een iets groter stamboek dan ik in gedachten had :D

Foto's van zijn nakomelingen staan ook op de site.

Weet iemand toevallig of je op internet kan zien in welk Hengstbuch een hengst is ingedeeld na zijn goedkeuring?

sportfokker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 19:34

De PRE hengst Kaos is een voorbeeld van de inbreng van nieuw bloed binnen een stamboek, zeker wanneer het bv gecombineerd wordt met een Engelse of Anglo- arabische volbloed, dan heb je van beide kanten fris bloed.
Ramzes x was in die zin natuurlijk ook de grondlegger van een nieuwe hengstenlijn!

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:39

Om nog even op Stakkato terug te komen: deze S-lijn (van Semper Idem) is niet veel gebruikt en daarom kan juist een hengst als Stakkato voor de inbreng zorgen van betrekkelijk vers bloed.
Voorts moesten ze maar eens kijken naar de Anglo-Arabier als veredelaar/brenger van vers bloed. Bij Zeus zat er AA achter, voorts denk ik ook nog aan de AA Hadj.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:50

sportfokker schreef:
De PRE hengst Kaos is een voorbeeld van de inbreng van nieuw bloed binnen een stamboek, zeker wanneer het bv gecombineerd wordt met een Engelse of Anglo- arabische volbloed, dan heb je van beide kanten fris bloed.
Ramzes x was in die zin natuurlijk ook de grondlegger van een nieuwe hengstenlijn!

Wacht even je neemt 2 andere rassen voegt die samen en roept hier heb je je nieuwe KWPN sportpaard :? Of hoe moet ik dat zien???

Gezien de foto's van de nakomelingen zie ik KWPN fokkers overigens zich niet en masse aanbieden bij Kaos

Ramzes werd ingezet tijdens de omvorming, die situatie kan je niet met de hedendaagse fokkerij vergelijken.
Inzet van Pre, Volbloed AA etc betekent allemaal een pas op de plaats en maar afwachten wat het wordt. Weinig fokkers voelen zich daartoe geroepen.

De nood moet echt hoog worden, zoals b.v. bij de tuigers, wil men tot dat soort drastische ingrepen overgaan.

merelhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 22:55

volbloed en aa pas op de plaats? Sterke uitspraak.

On toppic: nieuwe hengstenlijn binnen een populatie kan nog wel bvb via oude lijnen die heropgevist worden. Semper Idem is een voorbeeld, maar de kinglijn via kolibri is ook een voorbeeld, jarenlang bewaard gebleven in het oostblok, zoals een wijn die ligt te rijpen in een kelder :) Russische Trakheners een ander voorbeeld. Het kan gelukkig nog.