Moet mijn paard nu toch aan de ijzers?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Risje80

Moet mijn paard nu toch aan de ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 18:42

Hoi bokkers,

Ik heb een 4 jarige merrie, vorig jaar ingereden. Ze hoeft maar 1 x per jaar naar de smid, omdat haar hoeven gewoon niet hard groeien. Normaal rijdt ik veel in de bak en gaat prima. Maar de bak is nu al een hele tijd onberijdbaar, waardoor ik alleen nog maar buiten kan rijden. Het voordeel is dat mijn paard praktisch in het bos staat. Dus ik loop zo veel mogelijk in de berm. Maar op veel paden zijn er kleine steentjes gestrooit. Omdat haar hoeven nu zo kort zijn, loopt ze heel gevoelig.
er is zelfs een stuk waar zo veel stenen zijn, dat ik eraf moet en een stuk er naast loop.
Ik ben nu bang dat ik er toch ijzers onder moet laten zetten, wat denken jullie?
Ik wil graag naar de binnenbak van een manege rijden omdat ik niks meer kan doen met mijn paard, alleen moet ik dan ongeveer4 a 5 km rijden en ook een stuk de weg over.

Graag wil ik jullie advies, alvast bedankt, Risje

Silence

Re: Moet mijn paard nu toch aan de ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:44

Als je echt niet aan ijzers wilt (net zoals ik ;) ) zou je de verschillende opties qua hoefschoenen kunnen bekijken. Bescherming als het nodig is, maar ook lekker blootvoets op bijv. de wei.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:44

Dit past beter op BEH, daarom verplaats ik het van NA naar BEH.

anneliesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 18:55

Mischien kun je hoefschoenen proberen? Dat is niet zo defenitief! Het is niet leuk om te zien als je paard pijn heeft.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 19:02

Ik zou ook voor hoefschoenen gaan :j
Doe je alleen aan als je buiten gaat rijden, en voor de rest kan ie lekker blootvoets verder :D

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:46

Ik zou zoiezo niet aan de ijzers gaan. Als je daar ooit weer af wilt heb je daar weer gedonder mee, dus je zo inderdaad zoals de rest al zegt kijken naar hoefschoenen.

NouvelleVie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:48

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Mij paard liep bij de vorige eigenaresse op ijzers, omdat ze veel over de weg moest. Ik heb haar in het begin zonder ijzers gehouden, maar idd liep zij op steenpaadjes ook heel erg gevoelig. Ik heb toen hoefschoenen aangeschaft, maar vond het zo'n gedoe steeds, dat ik toch weer over ben gegaan op ijzers. Veel makkelijker. nadeel in de winter is, dat ijzers natuurlijk wel glad zijn en niet handig in de sneeuw in de wei bijvoorbeeld.

reslicun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:11

Je kan ook hoefschoenen ofzo nemen als ze écht gevoelig is. Verder hoeft een paard geen ijzers als het op de harde grond loopt, ook niet over een weg. Het is gewoon een natuurlijk proces dat de hoeven afslijten. En ze worden vanzelf harder als je vaker op de harde weg loopt.

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:48

Als het mijn paard was geweest had hij al lang op ijzers gestaan, nog voor de hoeven te kort en gevoelig werden. Ze gaan alleen van de ijzers af als ze niet gebruikt worden, nooit problemen mee gehad.
Maar goed, mijn vriend is dan ook hoefsmid :D

reslicun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:40

diessel schreef:
Als het mijn paard was geweest had hij al lang op ijzers gestaan, nog voor de hoeven te kort en gevoelig werden. Ze gaan alleen van de ijzers af als ze niet gebruikt worden, nooit problemen mee gehad.

Waarom zou je meteen ijzers nemen? Als je vaak op de weg rijdt worden de hoeven vanzelf zo hard dat ze gewoon natuurlijk slijten en niet te kort worden.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:30

diessel schreef:

Een hoefsmid die elk paard standaard op ijzers zet is een slechte hoefsmid :n
90% van de paarden die 'gebruikt' worden kunnen prima zonder ijzers hoor, de hoef is erop gebouwd om lange afstanden af te leggen over oa gesteente en droge grond, en zal dan vanzelf harder gaan groeien. Ook over asfalt kun je met gemak een half uur tot uur per dag stappen als je dat rustig opbouwt. Jouw vriend zou dat toch moeten weten, dat is al jarenlang algemeen bekend..

Boefff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:42

Ik geloof niet dat de hoeven harder worden als je over asfalt loopt!
Dan slijten ze alleen maar harder ( soort nagels ).

Ik ga mee met de rest, ik zou kijken voor hoefschoenen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:36

Risje80 u kunt hoefschoenen of 'lijm" beslag proberen. Maar mocht dat niet goed genoeg werken voor uw paard, kan u toch aan ijzers denken. U schrijft dat uw paard heel gevoelig loopt, voorheen liep uw paard niet gevoelig op paden met "steentjes"? Niet te snel beslag, maar ook niet te laat beslag. En wie weet zijn hoefschoenen of "lijm" beslag een mogelijkheid.

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 18:39

Lijkt me duidelijk: ik zou kijken voor hoefschoenen.

Alleen hiervoor ijzers er onder laten zetten zou ik niet doen!

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:41

reslicun schreef:
diessel schreef:

Waarom zou je meteen ijzers nemen? Als je vaak op de weg rijdt worden de hoeven vanzelf zo hard dat ze gewoon natuurlijk slijten en niet te kort worden.

Dit is niet op elk paard van toepassing.
Ik ben ook voorstander van hoefschoenen tenzij je die schoenen voor het minste geringste dat je een beetje asfalt moet doen moet gaan gebruiken omdat je paard dan al gevoelig loopt, dan zou ik ijzers nemen.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 21:45

Mijn paard slijt de hoeven ook snel (terwijl ze nauwelijks op stenen loopt). Ik heb dit met de hoefsmid besproken en hij adviseert mij om nog geen ijzers eronder te doen. Pas als ze echt kreupel gaat lopen dan ijzers overwegen. Ik volg zijn advies. Ze loopt nog niet gevoelig op het harde.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:45

Misschien afvragen waarom de hoeven niet snel groeien?
Werkt de hoef zoals die moet werken (zijn de hielen niet te hoog, etc) en hoe loopt je paard (sommige glijden en stukje door en dan slijt natuurlijk sneller), hoe is het verder in het lichaam met je paard gesteld, misschien problemen in de organen (met voer wat tegenwoordig vaak gevoert wordt zie je veel maag/darm/lever/nier problemen omdat ze teveel makkelijk verteerbaar voer krijgen met vaak teveel suiker). Hoeveel beweging krijgt ze naast het rijden (hele dag op stal of stapmolen, veel buiten, altijd buiten, etc.) Op wat voor ondergronden loopt ze normaal gesproken onder zadel en los en tijdens ander werk. Zo zijn er nog veel meer dingen die je je kunt afvragen waarom de hoeven niet zo snel groeien. En sommige hoeven van paarden zijn van nature ook breder dan ze hoog zijn, en lijken daardoor kort hoewel ze dus eigenlijk gewoon goed zijn.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 01:59

Ik zou zeker ook eens rondkijken waarom en wat de reden is dat de hoeven inderdaad zo slecht groeien, mssn is er een voedingstekort.
Maar zoals ook "Diessel " al zei zou ik het zelf ook noit zo ver laten komen, Je had als eigenaar al veel vroeger moeten ingrijpen, ik zou er inderdaad al lang een ijzer onder geplaatst hebben.
Ijzers zijn zeker niet per definitie slecht, maar aan jouw manier van paardenverzorging zou ik zeker gaan twijfelen.