been (knie?) op slot.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AmazingTygo

been (knie?) op slot.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 14:29

Hee,
Ik heb even een vraagje,
ik heb sinds een half jaar een nieuw paard.. Soms als ik hem uit de stal haal dan sleept zijn achterbeen achter hem aan..
en dan lijkt het net alsof het vast zit en op slot.
Nu hoorde ik dat dit wel vaker voorkomt bij jonge paarden?
vandaag ook weer, (het was al een tijdje niet gebeurd) en hij staat nu wat vaker op stal, ik haalde hem eruit en zijn hoef ging gewoon dubbel bijna? Maar dan zet ik hem in de wei en is er niks aan de hand, dan staat meneer te bokken en crossen door de wei.
Hij loopt er ook nooit kreupel door of iets, het echt is even dat het vast zit en dan is het ook weer goed.

Nou is mijn vraag, is dit echt normaal, of kan dit echt kwaad en moet ik hier naar laten kijken?
Ik zie verder niks aan zijn been, niet dik ofzo en hij loopt dus ook niet kreupel..
en weet iemand misschien waardoor dit zou kunnen komen?

alvast bedankt!

Katja

Re: been (knie?) op slot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 14:34

Verplaatst van MD naar BEH.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 14:38

het kan idd zijn dat zijn knie op slot slaat,als je hem de volgende x uit stal haalt zo laat m dan even achterwaarts gaan w.s schiet het dan goed. het komt idd vaker voor bij jonge paarden en ze kunnen er overheen groeien,als ze sterker worden. ik zou het voor de zkerheid wel even aan de veearts vragen,die kan het voelen aan de ruimte van de beweging van de knie-schijf. en als het dan zo is
vraag dan of je smid m binnendoor bekapt en probeer m sterker te krijgen met b.v. cavaletti werk aan de longe.

Marlous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 14:43

Mijn pony heeft het ook. Ze is nu 4,5.. Die van mij lost het zelf meestal op door opzij te stappen, achteruit werkt meestal niet. Met hoeven krabben is het wel lastig, dan kan ze der voetje niet geven.
Als het niet weggaat is er ook een mogelijkheid tot opereren, maar daar ben ik niet zo voor..
Mijn hoefsmid heeft haar ook binnendoor bekapt en dat helpt wel. Ik vraag me alleen af of het nou echt pijn doet, of dat het alleen lastig is..

AmazingTygo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-09 14:49

dankje dat jullie zo snel reageren!
ja ik vraag me ook af of het pijn doet? want het ziet er zo naar uit en ik schrik me dood elke keer als het gebeurd.. :+
maar als ik hem dan daarna vrolijk door de wei zie springen denkik: het doet vast verder geen pijn, anders doet die niet zo lijkt me?
en over dat bekappen, moet dat dan gewoon bij alle 4 de benen? Want hij heeft altijd het rechterbeen vastzitten..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 23:20

nee de smid bekapt de achterhoeven iets schuiner waardoor de beenstand zo wordt dat de knie iets minder snel vast kan slaan.
ik denk wel dat t een naar gevoel is,ook als het weer losschiet maar zeker weten doe ik het niet

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 02:17

Zoek eens op het internet naar Pattela Fixatie (medische term voor opslot schieten van de knie).

Jahnita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:27

patellafixatie... precies!

ik heb een aantal jaar geleden ook een zwarte merrie gehad en die had dat ook, dat kan ook gevaarlijk zijn en wij hadden deze merrie wel laten keuren bij de handelaar, maar het bleek toch een verborgen gebrek te zijn en wij hebben haar terug gebracht.

kijk eens op http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/index.php?content=175

AmazingTygo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-09 15:18

oke bedankt!
als ik dat zo lees dan heeft hij de lichtere vorm ervan,
ik ga eerst even proberen met dat bekappen ;) en ik laat de DA er even naar kijken.

9jinte9

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 03:10

AmazingTygo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-09 20:22

dankjewel, ja ik had zelf ook al gezocht maar kon zo niks vinden.

nora1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 09:55

Het shetlandertje van een pensionklant had vorige week ook een van haar achterbenen (knie) op slot. IK heb haar toen ook achterwaards laten lopen en idd het beentje ging weer in zijn normale stand staan. Heb wel gehoord dat dit bij shetlanders voorkwam. Dat het ook bij grotere paarden voorkwam wist ik niet.