[INFO] artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 17:22

O wat leuk! Ik heb die van mij net gelongeerd en het viel me alles behalve tegen hoe soepel hij liep terwijl ze door de sneeuw overdag nu op stal staan. Tuurlijk moest hij er wel iets in komen maar kan aan z’n stap al heel goed merken hoe die op dat moment in z’n vel zit.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 18:07

xLiez schreef:
Mijn pony met artrose is de afgelopen week mega vrolijk. Hij staat nu bijna 2 maanden op de equine america cortaflex poeder. Daar ben ik eigenlijk wel heel tevreden over :D


Heb even gegoogled. Die is zeker interessant en bijna voordeliger dan die van pharmahorse met zelfde ingrediënten.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 23:50

HorseTimeXL schreef:
xLiez schreef:
Mijn pony met artrose is de afgelopen week mega vrolijk. Hij staat nu bijna 2 maanden op de equine america cortaflex poeder. Daar ben ik eigenlijk wel heel tevreden over :D


Heb even gegoogled. Die is zeker interessant en bijna voordeliger dan die van pharmahorse met zelfde ingrediënten.


Kijk dan wel even hoeveel je van elk product moet geven. Soms denk ik ook ow is voordeliger en dan blijk toch niet te zijn omdat ik 2x zo veel moet geven.

Drico

Berichten: 4493
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:19

Wij gaan binnenkort verhuizen met de paarden en dan moeten we voer gaan klaar zetten.

Ik ben dus opzoek naar een alternatief voor de Equiflexion. Want poeders kan je beter voorbereiden dan olie :P

Dus weet iemand toevallig iets? Ik keek ook naar de Equine America producten maar deze bevatten allemaal suiker en dat wil ik liever niet.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:25

Drico schreef:
Wij gaan binnenkort verhuizen met de paarden en dan moeten we voer gaan klaar zetten.

Ik ben dus opzoek naar een alternatief voor de Equiflexion. Want poeders kan je beter voorbereiden dan olie :P

Dus weet iemand toevallig iets? Ik keek ook naar de Equine America producten maar deze bevatten allemaal suiker en dat wil ik liever niet.


Misschien de Glucopro van Pharmahorse? Zitten bijna dezelfde belangrijkste ingrediënten in. Heb nu de Equine Amerika besteld omdat hij voor mij net iets voordeliger was. Maar Pharmahorse heeft vaak weinig tot geen suikers.

Jets

Berichten: 3552
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:33

Drico schreef:
Wij gaan binnenkort verhuizen met de paarden en dan moeten we voer gaan klaar zetten.

Ik ben dus opzoek naar een alternatief voor de Equiflexion. Want poeders kan je beter voorbereiden dan olie :P

Dus weet iemand toevallig iets? Ik keek ook naar de Equine America producten maar deze bevatten allemaal suiker en dat wil ik liever niet.


Ik heb de arti matrix, dat is poeder vorm. Suikers in supplement vind zelf ik niet zo spannend omdat je er zo weinig van geeft. Op bijvoorbeeld 30 gram stelt het dan niet zoveel voor, in je ruwvoer zit een stuk meer.

Heb mijn merrie met artrose de afgelopen week laten staan. Toen de sneeuw nog vers was wel gesleed, maar daarna was alles bevroren en hard of glad, dus durfde het niet aan. Ze laat ook lastig zien of ze ergens last van heeft en of haar been pijn doet.

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 22:26

Het is al een poosje geleden dat ik hier wat geplaatst heb. Ik denk dat het laatste ging over dat mijn paard weer slecht liep en de kliniek het advies gaf om te stoppen met inspuiten, omdat dit slecht is voor het gewricht (binnen een half jaar liep hij steeds weer niet goed). Ik heb toen een second opinion aangevraagd bij een andere kliniek, omdat ik nog niet klaar was om hem in te laten slapen (hij was pas 13). Die kliniek heeft hem na uitgebreide controle ingespoten met polyacrylamide gel (ik wil er even bij zeggen dat de kliniek waar ik eerst heen ging onnodige behandelingen op verkeerde plaatsen heeft gedaan. Hij bleek toch ergere kogel artrose te hebben ipv hoefbeen artrose, zoals in eerste instantie gezegd was). We zijn inmiddels ruim een half jaar verder. We hebben afgelopen zomer buiten kunnen rijden (al een wonder voor mij) en nu rijden we zelfs weer in de bak (iets waarvan gezegd werd dat dit nooit weer kon). Ik moet opbouwen naar intensievere trainingen en dan in maart weer voor controle. Ik ben wat terughoudend geweest om dit te delen, eerst zien dan geloven. Er is nog weinig over te vinden, dus ik wil het nu toch graag delen. Wie weet helpt het jullie paard ook!

Nog even ingaande op de supplementen en het weer:

Ik geef magnesium, silicium, glucosamine van equine america (die 12.000 variant). Cortaflex ook gehad, maar zag niet echt een duidelijk verschil tussen deze 2. En ik geef nog duivelsklauw in brokjesvorm van harpagyl in de winter.
Het weer zit overigens wel tegen, ik ben zelf gek op sneeuw, kou en ijs, maar mijn paard doet het toch niet zo goed buiten op de onregelmatige bodem. Hij kreeg er dikkere warmere kogels van, nu staat hij op stal met stalbenen.. Ik weet niet wat beter is *zucht*. Gelukkig loopt hij verder nog goed.

Westerntrail

Berichten: 1749
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:03

Mijn 25 jarige haflinger heeft sinds 2 weken weer wat nieuws

Bij het aansingelen begint ze te hoofdschudden ook heeft ze wat kale plekjes bij de singelplek zeg maar.

iemand hier bekent mee

loopt super op het moment met haar artrose en bij het aansingelen doe ik overigens heel rustig nu en heb ook een anatomische singel

Saaams

Berichten: 13284
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:10

Dan zou ik beginnen met controle van je zadel en eventueel een osteopaat/masseur voor rug/cto gedeelte.

Drico

Berichten: 4493
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:22

Weet iemand of er een compleet supplement is met oa. Glucosamine/MSM etc. ÉN Duivelsklauw?

Ik heb Arti Gold al gevonden maar misschien weten jullie nog meer? :)

henshem
Berichten: 1132
Geregistreerd: 20-09-10

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:32

In carti aid senior (poeder, vloeibaar of brokjes) van Nutripower zit ook duivelsklauw.

Westerntrail

Berichten: 1749
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-21 22:35

Saaams schreef:
Dan zou ik beginnen met controle van je zadel en eventueel een osteopaat/masseur voor rug/cto gedeelte.


Zo,n vermoeden had ik al, dank voor de tip.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 10:35

Hoe lang geven jullie de supplementen de tijd om in te schatten of ze werken ja of nee?

Slmt9

Berichten: 4845
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 10:49

2-3 maanden. Ik ben nu in de laatste week vh afbouwen van glucosamine en hij staat nu 3 maanden op silicium. De kurkuma blijft sowieso.
Eergister wel weer allerlei gekraak, even een weekje aankijken hoe dat gaat. Anders toch weer glucosamine bijgeven.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 12:41

Hmm ja dan kan ik inderdaad (nog) niet verwachten dat de cortaflex werkt ja of nee. Gelukkig maar.. want kwa inhoud etc vind ik het echt een prettig product. Ja hier hoorde ik woensdag ook gekraak.

Slmt9

Berichten: 4845
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:53

Hier vandaag weer minder gekraak, maar had verwacht met warmer weer ook geen gekraak te horen. Gezien het met koud weer weg was, toen droeg hij echter wel een deken. Wellicht heeft dat nog een positieve bijdrage geleverd (warmer, meer lopen en dus minder stijf). Al vond ik hem vandaag niet stijf.

Ga in elk geval de silicium ophogen. Mocht ik qua prijs dan alsnog gelijk komen met Heltiehorse, dan ga ik denk ik weer terug over stappen. Zij hebben een andere vorm van de silium wat er ook veel meer in zit, maar ik heb dus geen idee of dat uitmaakt.

Laura_
Berichten: 5387
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:55

Horseflex heeft ook sicilium!

Slmt9

Berichten: 4845
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 14:59

Zag ik, qua prijs het mooiste en qua voeren ook (poeder). Maar ik lees dat de opneembaarheid van poeder minder goed is. Ik heb nog gezocht naar artikelen hierover (los van die merken zelf schrijven natuurlijk) en ik lees wisselende berichten.

Ik ging nog even zoeken naar opname van silicium, ik kwam dit tegen:
Citaat:
Mineraal silicium, siliciumzuur of orthosiliciumzuur: wat is het verschil?

Mineraal silicium bestaat uit één atoom silicium en twee atomen zuurstof (SiO2). Het is onoplosbaar in water en wordt niet door het lichaam opgenomen.

Siliciumzuur is de plantaardige moleculaire vorm: mineraal silicium wordt door bepaalde planten omgezet in plantaardige silica, silicium- of orthosiliciumzuur. Onder deze wateroplosbare vorm wordt het silicium element het best opgenomen ter hoogte van de darm, door het bloed vervoerd en via de urine uitgescheiden.

Bron: https://www.nutergia.be/nl/nutergia-onz ... licium.php


Helthie horse is Si02.
Silidyn Silicium is Ortho Siliciumzuur.

Verder las ik dat in een ander artikel:

Citaat:
Si02 is het hoofdbestanddeel is van zand. (Wat verklaart waarom paarden die zand likken ermee stoppen als ze silicium krijgen.)

Orthosilicaatzuur Si(OH)4, een oplossing van siliciumdioxide, is vrijwel de enige vorm waarin silicium getransporteerd wordt in de natuurlijke omgeving.

De hoeveelheid silicium vermindert enorm naarmate we ouder worden. Planten zoals bamboe, heermoes en gierst zijn rijk aan silicium en maken silicium beschikbaar voor ons lichaam. (verklaart misschien waarom het bij oudere paarden zoveel kan doen, die vaak ook artrose hebben).

Bron: https://www.sohf.nl/nutrient/silicium

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 17:33

Ik ga toch even volhouden met Cortaflex. Nu ook aanbieding bij Dochorse dus wel de moeite waard om nog een pot aan te schaffen zodat ik op de drie maand zit. Moet zeggen dat ik die van mij ook niet erg stijf vond. Ook niet met les.. even afwachten inderdaad. Hoeveel silicium geef jij hem nu?

Slmt9

Berichten: 4845
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 18:41

Kraakte die van jou vandaag ook?

Ik geef nu 0,5m en ga naar 0,7. Dat is vergelijkbaar van 10 naar 15 druppels.

Moet ook wel even op mn handen zitten om niet weer gelijk van alles te gaan kopen om iets te doen aan dat gekraak :+

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 19:18

Slmt9 schreef:
Kraakte die van jou vandaag ook?

Ik geef nu 0,5m en ga naar 0,7. Dat is vergelijkbaar van 10 naar 15 druppels.

Moet ook wel even op mn handen zitten om niet weer gelijk van alles te gaan kopen om iets te doen aan dat gekraak :+



Ja kraakte wel maar moet zeggen wel minder dan vorige week. Jaa mee eens hoor. Dat heb ik dus nu gedaan. Had woensdag bij de Paardendrogist meteen Equiflexion gekocht en devil support. Nu moet ik wel zeggen dat hij oprecht beter reageert op de poeder variant duivelsklauw dan Audevard. Dus dat kon. Maar vond na 1,5 week Cortaflex nog geen verschil merkbaar en toen moest ik aan jou denken Slmt dat je tegen mij zei dat ik de tijd moet nemen en nu lees ik inde zoekmachine ook overal minimaal 8 weken dus heb gisteren wel een keer Equiflexion geprobeerd. Maar nu toch terug naar Cortaflex omdat ik dat nu eigenlijk totaal geen eerlijke kans heb gegeven :+ . Plus lees er toch echt wel ver positieve dingen over. Geef je van Heltiehorse nog steeds?

Maakt het trouwens uit als je een vloeibare variant hebt of poeder variant kwa verschil in werkzaamheid? Of dat niet?

Slmt9

Berichten: 4845
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-21 20:49

Nee, na de eerste fles heltiehorse ben ik overgestapt op de humane variant.

Van de poeder heb ik nog niet gevonden dat het wel of niet goed opgenomen wordt. Dus ik durf daarin geen advies te geven.
Die van horseflex bevat een extract (dus heel geconcentreerd en bevat alleen de belangrijkste inhoudsstoffen), wat zinvoller is dan willekeurig bamboe voeren.

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:52

Is er hier iemand die ervaring heeft met iets om de benen om verlichting te geven of zwelling te minderen of een prettig gevoel geeft bij artrose? Zoiets als icevibes of magnetische beenbeschermers of misschien nog iets anders?? Gewoon om het paard te verwennen of de benen op te warmen voor beweging..

Drico

Berichten: 4493
Geregistreerd: 14-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:11

Ik heb de Incrediwear Equine Hoof Socks gekocht maar kan ze morgen pas ophalen bij het pick-up point :)
Dus heb verder nog geen ervaringen! Maar deze schijnen ook goed te werken bij artrose.

Edit: ik ben ook fan van de producten van Back on Track, maar de Incrediwear sokken kan je "multifunctioneel" gebruiken. Namelijk voor de voor- of achterbenen maar ook kan je ze op verschillende hoogtes dragen tot zelfs het spronggewricht.
Laatst bijgewerkt door Drico op 04-03-21 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Slmt9

Berichten: 4845
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:13

De back in track 3 in 1 beschermers en kootbeschermer vind ik fijn.
Voor de rug vind ik Fedimax heel fijn.

Allerlei producten die doorbloeding stimuleren, waardoor het minder pijnlijk wordt.