[INFO] artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Westerntrail

Berichten: 1749
Geregistreerd: 30-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 11:35

_Tarzan schreef:
Een vraag aan jullie, wat zouden jullie doen met een paard (22) met artrose in de voorbenen, niet zichtbaar kreupel maar onzichtbaar wel, ik merk dat hij ‘anders’ belast .. gewoon op een laag pitje wat hobbelen in de bak en buitenritjes maken of op pensioen zetten?

DA geeft aan dat zolang hij niet kreupelt hij bereden kan worden maar m’n gevoel spreekt mij steeds tegen :


Dat hangt van je paard af vindt ie het werk nog fijn, dan gewoon lekker rustig ritjes maken bewegen is altijd goed.

Daarbij natuurlijk wel goed naar de signalen van je paard luisteren

Rust roest zeg maar.

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 11:49

Je geeft al glucosamine en duivelsklauw toch ? En de ijzers zorgen niet voor fijner kunnen lopen ?
Ik denk dat buitenrit fijner is als in de rijbak., gewoon door het minder bochtjes hoeven te lopen waardoor er de benen aan 1 kant meer belast worden.

_Tarzan

Berichten: 11217
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 11:56

Hij krijgt glucosamine, duivelsklauw en kurkuma met zwarte peper en is vorig jaar ingespoten (liep toen wel zichtbaar kreupel).

Hij heeft met buitenritten dezelfde trekjes waardoor ik het merk als in de bak. Daarnaast loopt hij wel fijn, doet alles wat ik vraag, zowel binnen als buiten.

Ik moet zeggen dat ik het heel moeilijk vind!

Hij staat op dit moment op 1x rijden per week, aangezien ik de kleine nu alles dicht is elke dag mee naar stal moet nemen. Maar of hij nu 4x in de week loopt of 1x per maand, daar merk ik geen verschil in.

Hij is verder in de wei en op stal gewoon de vrolijkheid zelve gelukkig :)

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:24

_Tarzan schreef:
Een vraag aan jullie, wat zouden jullie doen met een paard (22) met artrose in de voorbenen, niet zichtbaar kreupel maar onzichtbaar wel, ik merk dat hij ‘anders’ belast .. gewoon op een laag pitje wat hobbelen in de bak en buitenritjes maken of op pensioen zetten?

DA geeft aan dat zolang hij niet kreupelt hij bereden kan worden maar m’n gevoel spreekt mij steeds tegen :


Hier een 22 jarige met atrose in voorbenen ook niet kreupel

Hier krijg ik advies juist bewegen! Houdt de gewrichten soepel. Ik doe ook sinds aantal jaar dressuurmatig trainen vanaf de grond en dit heeft hem super verbeterd! Ook op het oogpunt mocht hij straks niet bereden kunnen worden, kan ik hem hiermee wat ouderen gymnastiek geven.

Hij doet het zelf zo goed dat ik ijzerloos ga proberen.

Dus zolang hij geen extreem pijn heeft gewoon lekker bewegen.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 17:45

plutolover schreef:
_Tarzan schreef:
Een vraag aan jullie, wat zouden jullie doen met een paard (22) met artrose in de voorbenen, niet zichtbaar kreupel maar onzichtbaar wel, ik merk dat hij ‘anders’ belast .. gewoon op een laag pitje wat hobbelen in de bak en buitenritjes maken of op pensioen zetten?

DA geeft aan dat zolang hij niet kreupelt hij bereden kan worden maar m’n gevoel spreekt mij steeds tegen :


Hier een 22 jarige met atrose in voorbenen ook niet kreupel

Hier krijg ik advies juist bewegen! Houdt de gewrichten soepel. Ik doe ook sinds aantal jaar dressuurmatig trainen vanaf de grond en dit heeft hem super verbeterd! Ook op het oogpunt mocht hij straks niet bereden kunnen worden, kan ik hem hiermee wat ouderen gymnastiek geven.

Hij doet het zelf zo goed dat ik ijzerloos ga proberen.

Dus zolang hij geen extreem pijn heeft gewoon lekker bewegen.


Geen extreem pijn, maar vergeet niet dat als een paard in beide voorbenen niet goed is, je dat vaak niet goed ziet.
Ik vind het soms schokkend hoe paarden met artrose nog worden door gereden onder het mom van 'ze moeten in beweging blijven.'
Tarzan ik zou ook je gevoel volgen. Ik zou met zo'n paard eerst eens kijken hoe hij het doet op 2 weken bute. Verandert hij daardoor, dan weet je genoeg, dan zou ik hem in laten slapen.

Ik ben misschien heel snel met inslapen, maar ik denk dat er vaak veel meer leed onder zit dan dat we willen zien. Ik zie dat dagelijks om me heen met paarden. 'Maar hij glimt nog zo'. 'Maar hij is nog zo happy'. 'Maar hij struikelt maar heel soms'. 'Alleen als het koud is loopt hij stijf'. 'Hij galoppeert nog door de wei'. Allemaal uitspraken die niets afdoen aan het feit dat een paard pijn heeft. Uiteraard, er zijn gradaties, maar ik zie deze excuses in alle gradaties voorkomen.

_Tarzan

Berichten: 11217
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:29

Nou, inslapen dat is gelukkig nog niet aan de orde, hij is gewoon z’n vrolijke zelf, gedrag is niks veranderd gelukkig.
Hij zit nog super goed in z’n vel, spieren en vetjes ( :') )

Je ziet niks aan hem, als ik 100 man zou vragen zouden 98 mensen niks aan hem zien en hem nooit 22 geven. M’n vriend ziet het wel, en zegt dat hij niet helemaal lekker loopt vanuit z’n schouder, waarschijnlijk door compensatie, maar dit is echt heel minimaal, wij zien het waarschijnlijk alleen omdat wij hem door en door kennen, als jij er morgen naar zou kijken zou je het namelijk niet zien.

Ik vraag mij inderdaad af, moet je blijven rijden met een paard wat op de voorbenen artrose heeft, rij je hem niet juist daardoor ‘kapot’ en aangezien hij het ook prima vind als hij niet gereden wordt, wat is dan wijsheid?

Hij zit overigens in de beginfase van artrose, en Pensioenplekje is al geregeld, nu nog beslissen wanneer het ‘goed’ is.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:36

_Tarzan schreef:
Nou, inslapen dat is gelukkig nog niet aan de orde, hij is gewoon z’n vrolijke zelf, gedrag is niks veranderd gelukkig.
Hij zit nog super goed in z’n vel, spieren en vetjes ( :') )

Je ziet niks aan hem, als ik 100 man zou vragen zouden 98 mensen niks aan hem zien en hem nooit 22 geven. M’n vriend ziet het wel, en zegt dat hij niet helemaal lekker loopt vanuit z’n schouder, waarschijnlijk door compensatie, maar dit is echt heel minimaal, wij zien het waarschijnlijk alleen omdat wij hem door en door kennen, als jij er morgen naar zou kijken zou je het namelijk niet zien.

Ik vraag mij inderdaad af, moet je blijven rijden met een paard wat op de voorbenen artrose heeft, rij je hem niet juist daardoor ‘kapot’ en aangezien hij het ook prima vind als hij niet gereden wordt, wat is dan wijsheid?

Hij zit overigens in de beginfase van artrose, en Pensioenplekje is al geregeld, nu nog beslissen wanneer het ‘goed’ is.


Ik denk dat je deze vraag goed kunt beantwoorden door hem 1 of twee weken op pijnstillers te zetten.

_Tarzan

Berichten: 11217
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:43

Maar hoe zou ik dan verandering kunnen zien, bedoel je dat in het rijden? Dan moet dat even wachten tot het hele Corona gebeuren voorbij is want ik rij nu amper ivm m’n zoontje.

Want in z’n dagelijkse doen is niks veranderd en zie je niks aan hem

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 18:50

_Tarzan schreef:
Maar hoe zou ik dan verandering kunnen zien, bedoel je dat in het rijden? Dan moet dat even wachten tot het hele Corona gebeuren voorbij is want ik rij nu amper ivm m’n zoontje.

Want in z’n dagelijkse doen is niks veranderd en zie je niks aan hem

Ja bijvoorbeeld. Misschien dat er toch ook dingen opvallen in zijn gedrag. Soms sluipen zaken er heel stiekem in.

_Tarzan

Berichten: 11217
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:04

Dan na alle Corona dan maar eens proberen.

Nou, ik heb hem al 11 jaar en ken hem door en door en het is m’n vriend z’n paard geweest dus ook hij kent hem door en door, maar ik zal er op letten :D

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 19:52

Pijn heb je ind in graties

Ik zelf heb een pijnprotocol laten doen.

Daar kwam uit dat hij wel wat voelt maar geen last van heeft en ook niet hinderlijk. Gewoon wat ouder worden paard hoort.

Wij worden ook ouder en krijgen pijntjes zonder echt last van te hebben. Dat is voor mij geen rede om in te laten slapen.

Mijn haf is nog veelste vrolijk en speels ook in de kudde. En als ik 2 weken niks met hem doet wordt hij echt vervelend ondanks 24/7 buiten in een hitactief stal.

Maar je moet gewoon ind naar je gevoel luisteren en naar je paard. Het is per paard verschillend

_Tarzan

Berichten: 11217
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 21:29

Nou, de mijne werkt graag en doet alles wat ik van hem vraag, maar hij vindt het ook prima om als grasmaaier te spelen hoor, met/na m’n zwangerschap heeft hij maanden stilgestaan, hij vond het prima, na die maanden was het opstappen en wegrijden alsof we gisteren nog gereden hadden, heerlijk paard dus :D

Maargoed dat maakt de keuze extra moeilijk moet ik zeggen. Al heb ik hem wel liever nog 10 jaar in de wei staan dan 1 jaar onder het zadel ..

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 21:40

_Tarzan schreef:
Nou, de mijne werkt graag en doet alles wat ik van hem vraag, maar hij vindt het ook prima om als grasmaaier te spelen hoor, met/na m’n zwangerschap heeft hij maanden stilgestaan, hij vond het prima, na die maanden was het opstappen en wegrijden alsof we gisteren nog gereden hadden, heerlijk paard dus :D

Maargoed dat maakt de keuze extra moeilijk moet ik zeggen. Al heb ik hem wel liever nog 10 jaar in de wei staan dan 1 jaar onder het zadel ..


Doen waar jij fijn bij voelt. Voelt het niet goed om der aan werkt te zetten maar met pensioen dat is dan toch prima.

Ik kan ook weken niet rijden en dan opstappen maar in gedrag merk ik dat hij ‘vervelender’ wordt daarom doe ik ook veel dressuurmatig trainen vanaf de grond, om hem toch lekker bezig te houden.

En ik merk dat hij dan toch wat minder soepel is als hij weken stil heeft gestaan.

Maar mijn bijna 22 jarige haf speelt nog met 5 jarige paarden.

Doen wat jij fijner vind voor je paard.

Perryx
Berichten: 2505
Geregistreerd: 11-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 21:59

_Tarzan schreef:
Een vraag aan jullie, wat zouden jullie doen met een paard (22) met artrose in de voorbenen, niet zichtbaar kreupel maar onzichtbaar wel, ik merk dat hij ‘anders’ belast .. gewoon op een laag pitje wat hobbelen in de bak en buitenritjes maken of op pensioen zetten?

DA geeft aan dat zolang hij niet kreupelt hij bereden kan worden maar m’n gevoel spreekt mij steeds tegen :




Rust roest! Lekker wat mee gaan doen en zeker niet op pensioen.

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 22:00

plutolover schreef:
Pijn heb je ind in graties

Ik zelf heb een pijnprotocol laten doen.

Daar kwam uit dat hij wel wat voelt maar geen last van heeft en ook niet hinderlijk. Gewoon wat ouder worden paard hoort.

Wij worden ook ouder en krijgen pijntjes zonder echt last van te hebben. Dat is voor mij geen rede om in te laten slapen.

Mijn haf is nog veelste vrolijk en speels ook in de kudde. En als ik 2 weken niks met hem doet wordt hij echt vervelend ondanks 24/7 buiten in een hitactief stal.

Maar je moet gewoon ind naar je gevoel luisteren en naar je paard. Het is per paard verschillend

Hoe werkt zo'n pijn protocol? Ben wel benieuwd.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-20 23:03

Earth schreef:
plutolover schreef:
Pijn heb je ind in graties

Ik zelf heb een pijnprotocol laten doen.

Daar kwam uit dat hij wel wat voelt maar geen last van heeft en ook niet hinderlijk. Gewoon wat ouder worden paard hoort.

Wij worden ook ouder en krijgen pijntjes zonder echt last van te hebben. Dat is voor mij geen rede om in te laten slapen.

Mijn haf is nog veelste vrolijk en speels ook in de kudde. En als ik 2 weken niks met hem doet wordt hij echt vervelend ondanks 24/7 buiten in een hitactief stal.

Maar je moet gewoon ind naar je gevoel luisteren en naar je paard. Het is per paard verschillend

Hoe werkt zo'n pijn protocol? Ben wel benieuwd.


Ik stuur je morgen (zondag) een pb

blizzart

Berichten: 1398
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: beesd

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-20 00:11

Wat doe jullie tegen dik been bij paard met atrose graag tips

Poenarie

Berichten: 4974
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:01

Ik ben ook wel benieuwd naar dat pijnprotocol. Zou je hem ook naar mij kunnen sturen?

Mijn haflinger (23) is onlangs geopereerd aan een fragmentje in zijn knie en ik dacht ook dat zijn knie vol met artrose zat. Het viel alles mee; er zat wel wat, maar ik heb ook het advies gekregen hem op maat in beweging te houden. Rijtechnisch kan je ook een heleboel opvangen. Ik probeer de achterhand met oefeningen te versterken, zodat hij meer op achterhand zal dragen en vrijer van voor komt.

En Tarzan, ik lees dat je noemt dat het zichtbaar is in de schouder. Hoe is de rest van zijn bespiering? Mijn haflinger had aan de ene kant zichtbaar minder ontwikkelde spieren, dan aan de andere kant. Hij trok scheef voor de ingreep en zijn lichaam hield hij aan een zijde beduidend strakker van schoft tot schouder.

Poenarie

Berichten: 4974
Geregistreerd: 01-02-04
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:03

blizzart schreef:
Wat doe jullie tegen dik been bij paard met atrose graag tips

Hoe weet je dat de dikte vanuit artrose komt?

Wie heeft trouwens de gouden tip qua supplement voor artrose? Hij krijgt nu glucosamine.

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:40

Hoi allemaal. Ik kom weer even binnenvallen met een vraagje. Gezien het mooie weer heb ik de laatste tijd weer meer buitenritten kunnen doen met mijn paardje. Dat is ook wat de DA aanraadde. Dat gaat echt boven verwachting goed, ik merk niks aan hem. Terwijl de DA er nog twijfels bij had of het goed zou komen. Hij is zo blij en vindt het zo leuk.

Maar.. Nu viel me gister op dat hij weer 2 bulten heeft net boven z'n slechte kogel. Heeft ie eerder gehad, maar toen was hij ook kreupel, hebben we hem daarna ingespoten en verdween het langzaam. Maar hij is nu helemaal niet kreupel, loopt zelfs beter dan ooit. Het is ook niet echt warm. Ik las op internet dat het misschien een komt door dat de gewrichtsvloeistof te dun is en dan uitpuilt. Ik weet dat dit de laatste keer bij spuiten (in januari en op advies van de DA moet hij het eigenlijk ook tot december op deze injectie volhouden) ook naar voren kwam. Ik geef al glucosamine (al jaren) en ook verschillende soorten gebruikt, maar het werkt toch niet voldoende.

Wat denken jullie van dat been. Is het toch overbelasting? Of misschien een ontsteking? Hij geeft altijd duidelijk zijn grens aan wat betreft zijn artrose, maar is nu nog zo energiek en blij.. Is er iets wat ik eraan kan doen / er op kan smeren?

Earth

Berichten: 7949
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:44

Bokt is geen dierenarts. Ik zou je als tip geven de dierenarts in te schakelen en een kreupelheidsonderzoek te doen. Ik ken genoeg eigenaren die denken dat hun paard fris en fruitig loopt, maar dat is vaak anders.

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:56

Earth schreef:
Bokt is geen dierenarts. Ik zou je als tip geven de dierenarts in te schakelen en een kreupelheidsonderzoek te doen. Ik ken genoeg eigenaren die denken dat hun paard fris en fruitig loopt, maar dat is vaak anders.


Kreupelheidsonderzoek hoeven we niet meer te doen, zoals gemeld heeft mijn paard ver gevorderde artrose. De DA doet niet eens meer een kreupelheidsonderzoek, want daar komt hij toch niet doorheen. Ik ken hem goed en weet wanneer hij pijn heeft, dat is nu niet zo. Ik vraag enkel wat het kan zijn en wat ik er eventueel aan zou kunnen doen. Misschien herkennen andere mensen dit.

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 10:00

Ik zou even een pas op de plaats doen.
Ergens is er toch teveel gedaan. Hoe vaak ben je al gaan rijden? En heeft tie dit nu na 1 (bepaald) rit? of is dit geleidelijk gegaan?

Perryx
Berichten: 2505
Geregistreerd: 11-02-13

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 10:07

Iemand hier ervaring met een paard met artrose die altijd op ijzers gestaan heeft om de stap te maken naar ijzerloos? Hij staat heel stijl en dat gaat zonder ijzers veranderd worden door een pn bekapper. Hij zegt dat hij daar wel een paar weken kreupel van kan zijn

Maris
Berichten: 15924
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 11:04

Boven de kogel klinkt misschien toch meer als een peesaanhechting ???

Perryx, ligt er ook wel aan waar de artrose zit natuurlijk. Merrie dik kende was in de winter altijd kreupel met ijzers. Daarna van de ijzers af en nooit meer kreupel geweest. Zonder ijzers is er meer doorbloeding. Dus een paard voelt meer in de hoeven. MAAR paard krijgt ook meer voedingsstoffen etc in de hoeven wat weer positief is + meer hoefmechanisme = beweging kan heel goed zijn bij artrose.
Dat een paard een paar weken gevoelig kan zijn kan, maar hoeft zeker niet. Ligt er ook super aan hoe agressief de bekapper/ hoefsmid de stand veranderd en alles wegsnijd.

Poenarie, de gouden tip is er niet. ieder paard reageert anders op de supplementen. Wel kan het ene glucosamine product veel beter werken als het andere voor een paard. Dus het is een kwestie van uitproberen.