[INFO] artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 16:13

Yaffie, leg het anders eens voor aan synopet. Ze kunnen altijd met je meedenken.

Rambogirl

Berichten: 3588
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Etten Leur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 16:18

Yaffie schreef:
Maris schreef:
Ooh je hebt al heel veel geprobeerd ! Ook al met HA erin dus. En ook al duivelsklauw.
Hmm.

Uit mijn hoofd dacht ik dat je van glucosamine 15 gram moet geven per dag, dat dat de aanbevolen hoeveelheid is. Als je die hoeveelheid nog niet hebt gegeven misschien het proberen waard. Maar of heel veel andere producten met glucosamine erin uitproberen nog zin heeft als ik zie wat je al hebt gegeven …… ik weet niet. Ik neem aan dat je alles toch wel een maand of 3 a 4 hebt geprobeerd ?

Of anders eens denken aan een heel ander product. Zie https://www.synopet.nl/paarden/ pien_2010 is er super tevreden over. Stuur haar anders eens een pb. En ik begreep dat je van synovet echt heel uitgebreid advies kan krijgen over welke producten te gebruiken. Kuur voor banden, pezen en spieren kan ik me b.v. ook voorstellen.
Slmt9 Was het ook aan het overwegen om te gaan geven, misschien ook haar/hem eens een pb sturen ?


Wat gek dat je paard geen last heeft van beginstijfheid. Wel fijn hoor, maar dat past eigenlijk weer helemaal niet bij artrose. Bij artrose ben je, dacht ik, altijd in het begin stijf. Zou er nog wat anders kunnen spelen ?????


Klinisch en rontgenologisch in augustus helemaal gekeurd, omdat ik dacht dat er iets anders aan de hand was, maar het komt echt uit de voorbenen weg waar de artrose zit. (inclusief uitverdoven dus)

Ze kunnen het niet anders verklaren. Injectie heeft toen ook maar heel kort gewerkt en nu weer. Het wordt niet beter met inspuiten.

DA vind het ook gek. Hij is iedere keer net zo slecht bij aandraven en aangalopperen. Of het nu na 5 of 35 min is. In de ochtend rent ie met een noodgang het land in (loopt niet helemaal rad, maar niet persee stijf) zonder ruiter is het beter en hij speelt de hele dag met de andere ruinen, dus ook daaraan kun je het niet zien op wat mispassen na.

Alle supplementen minimaal 3 maanden gebruikt, sommige langer.. Ik heb niet het idee dat het werkt. Maar opgeven is nog geen optie nu. Niet meer rijden is op zich geen ramp, maar hij wil zoo graag iets doen! Dus daarom wil ik zo graag nog iets proberen.

Ik ga eens kijken hoeveel gluco hij nodig heeft en wie weet helpt dat.


Ik ben met die van mij naar de kliniek gegaan omdat ik dacht dat zn artrose was verslechterd tot een mate van inslapen. Echter doordat hij met uitverdoven wel beter liep, maar niet compleet het gewenste resultaat gaf, heb ik een echo laten maken en bleek hij een carpaal tunnel blessure te hebben. In jawel, zn knie.
Laatst bijgewerkt door Rambogirl op 21-01-20 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 16:24

Maris schreef:
Yaffie, leg het anders eens voor aan synopet. Ze kunnen altijd met je meedenken.


Ga ik doen.

Ik blijf ook hopen op iemand die ervaring heeft met IRAP. Dus als iemand nog iets weet daarover, zou heel fijn zijn!

WannabeAnky
Berichten: 381
Geregistreerd: 10-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-20 18:34

Yaffie schreef:
Maris schreef:
Yaffie, leg het anders eens voor aan synopet. Ze kunnen altijd met je meedenken.


Ga ik doen.

Ik blijf ook hopen op iemand die ervaring heeft met IRAP. Dus als iemand nog iets weet daarover, zou heel fijn zijn!


Ik heb een acht jarige PRE ruin met artrose in zijn rechterkogel. Waarschijnlijk opgelopen na een trauma (sloot ongeluk) 3,5 jaar geleden en sindsdien verergert (afijn, het hoe en wat is wat onduidelijk en doet er an sich niet toe).

September 2019 stond hij na een weekend op de veluwe met een enorm dik been. Is altijd wel wat gevuld geweest rond/in de kogel. Rontgenfotos, echo en MRI verder lijkt het te gaan om moderate artrose in zijn kogel rechts voor met samengaan van de sesambeentjes.

Hij is toen behandeld met een eenmalige injectie corticosteroïden om de ontsteking weg te halen (en het bijkomende vocht etc). Ik heb daarna ook alle opties overwogen: IRAP, PRP, fillers etc.

IRAP was voor ons geen optie. Ik heb mij laten vertellen dat dat alleen werkt om de ontsteking weg te halen, verder doet het niks voor de al aangerichte schade aan het kraakbeen. Aangezien bij ons de ontsteking weg was na de corticosteroiden had dit geen nut. Ik denk dat dit alleen nut heeft voor jouw paard indien er nog een ontsteking zit, maar verder doet het niks.

Fillers vond ik geen 1e optie. Werkt wel ontstekingsremmend en zorgt voor een extra "laagje" zodat het bot en bot niet meer op elkaar schuift, en er dus minder klachten zijn. Echter wanneer er fillers in het gewricht ingespoten zijn, kunnen IRAP en PRP niet meer toegepast worden, omdat het gewricht dan al "vol" zit. Fillers gaan er niet meer uit, dus dat maakt het gewricht onbereikbaar voor andere middelen.

Ik heb gekozen (na de cortico) om te behandelen met PRP. PRP gaat ontsteking tegen en bevordert de bloedtoevoer en aanmaak van nieuwe cellen. Of het echt werkt? Geen idee, maar sinds die behandeling zijn we aan het opbouwen en is de ontsteking nog niet terug gekomen en loopt mijn paard weer rad (in november ingespoten). Ook heeft hij siliconen zooltjes met ijzers.

Als je vragen hebt, stel ze gerust!

Elisa2

Berichten: 37327
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 09:56

Drico schreef:
@Yaffie

Ik heb mijn pony ook Glucosamine gevoerd, vond dit echter geen tot weinig effect hebben.
Voer hem nu Duivelsklauw en merk een groot verschil!


Glucosamine is voor een betere smering van de gewrichten, Duivelsklauw alleen een pijn bestrijder, MSM weer meer voor pezen etc. Een combi is het beste want ookal merk je weinig van de glucosamine het laat het slijtageproces vaak toch net wat langzamer gaan.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 10:28

ik zelf merk gelukkig zeer weinig van de atrose van mijn haflinger.. dieseltje is het altijd al geweest.. Sinds ik equilin geef zowel de balancer als de basic loopt de mijne als trein!! geef nog wel wat duivelsklauw (zit in mijn kruidenmix) maar ik ga nu kijken hoe hij het doet als ik geen extra duivelsklauw bij krijgt. normaal gaf ik er nog iets extra bij omdat in de de aangemeten mix maar heel weinig in zat.

Wel heb ik duivelsklauw altijd op voorraad want als mijn kruiden op zijn, geef ik dan de extra mix.

Ik wil wel weer graag wedstrijden rijden. MAar ik ben niet bang voor als hij 48 uur geen duivelsklauw heeft hij gelijk slecht loopt.

Ik gaf ook collageen van pharmahorse daarmee ben ik gestopt. Ik wil wel wat achter de hand hebben. Geef nog wel de glucosamine van pharmahorse.

De equilin geef ik de basic ind vanwege wat ouder worden en atrose. inprincipe heeft eenpaard tot M1 nievau alleen aan de balancer genoeg. (naast ruwvoer natuurlijk) de basic erbij wordt aangeraden aan paarden die hoog in sport lopen en of oudere paarden.

Sjafrane
Berichten: 805
Geregistreerd: 09-02-05
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 16:07

Maris schreef:
Mijn tip tegen beginstijfheid blijft het homeopatisch middel rhus. Tox. Hielp bij mijn paard echt super goed binnen twee weken al. Mocht iemand het overwegen, er zitten hier op bokt diverse homeopaten voor dieren die advies kunnen geven over dosering etc.


Laser therapie heb ik geen ervaring mee. Ik weet wel dat je die kan huren ook. Bij magna care ofzo?



Mag ik vragen waar je de rhus rox koopt?

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 16:25

Rhus tox kan je gewoon bij de drogist of apotheek kopen. MAAR je moet wel weten welke potentie je moet hebben, hoeveel je ervan moet geven en hoe lang. Daarom is het handig daarvoor even contact op te nemen met een dierenhomeopaat. Er zitten er hier meerdere op Bokt.

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 11:06

Rambogirl schreef:
Ik ben met die van mij naar de kliniek gegaan omdat ik dacht dat zn artrose was verslechterd tot een mate van inslapen. Echter doordat hij met uitverdoven wel beter liep, maar niet compleet het gewenste resultaat gaf, heb ik een echo laten maken en bleek hij een carpaal tunnel blessure te hebben. In jawel, zn knie.



Ik weet dat zijn pezen enzo ook op de echo zijn geweest. Maar ik zal de da volgende week vragen, als we er toch zijn.


WannabeAnky schreef:
Ik heb een acht jarige PRE ruin met artrose in zijn rechterkogel. Waarschijnlijk opgelopen na een trauma (sloot ongeluk) 3,5 jaar geleden en sindsdien verergert (afijn, het hoe en wat is wat onduidelijk en doet er an sich niet toe).

September 2019 stond hij na een weekend op de veluwe met een enorm dik been. Is altijd wel wat gevuld geweest rond/in de kogel. Rontgenfotos, echo en MRI verder lijkt het te gaan om moderate artrose in zijn kogel rechts voor met samengaan van de sesambeentjes.

Hij is toen behandeld met een eenmalige injectie corticosteroïden om de ontsteking weg te halen (en het bijkomende vocht etc). Ik heb daarna ook alle opties overwogen: IRAP, PRP, fillers etc.

IRAP was voor ons geen optie. Ik heb mij laten vertellen dat dat alleen werkt om de ontsteking weg te halen, verder doet het niks voor de al aangerichte schade aan het kraakbeen. Aangezien bij ons de ontsteking weg was na de corticosteroiden had dit geen nut. Ik denk dat dit alleen nut heeft voor jouw paard indien er nog een ontsteking zit, maar verder doet het niks.

Fillers vond ik geen 1e optie. Werkt wel ontstekingsremmend en zorgt voor een extra "laagje" zodat het bot en bot niet meer op elkaar schuift, en er dus minder klachten zijn. Echter wanneer er fillers in het gewricht ingespoten zijn, kunnen IRAP en PRP niet meer toegepast worden, omdat het gewricht dan al "vol" zit. Fillers gaan er niet meer uit, dus dat maakt het gewricht onbereikbaar voor andere middelen.

Ik heb gekozen (na de cortico) om te behandelen met PRP. PRP gaat ontsteking tegen en bevordert de bloedtoevoer en aanmaak van nieuwe cellen. Of het echt werkt? Geen idee, maar sinds die behandeling zijn we aan het opbouwen en is de ontsteking nog niet terug gekomen en loopt mijn paard weer rad (in november ingespoten). Ook heeft hij siliconen zooltjes met ijzers.

Als je vragen hebt, stel ze gerust!



Bedankt voor je verhaal. Hoe meer ik me erin verdiep, hoe meer ik erover te weten kom. Ik lees ook vaak dat je beter in een begin stadium kunt behandelen, dan nu nog, omdat de kans dat het effect heeft steeds kleiner wordt. Geld ook voor stamcellen. En ik las dat ook fillers met een OK ingebracht moeten worden, wat ik dan ook weer niet zie zitten.

WannabeAnky
Berichten: 381
Geregistreerd: 10-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 18:41

Yaffie schreef:
Bedankt voor je verhaal. Hoe meer ik me erin verdiep, hoe meer ik erover te weten kom. Ik lees ook vaak dat je beter in een begin stadium kunt behandelen, dan nu nog, omdat de kans dat het effect heeft steeds kleiner wordt. Geld ook voor stamcellen. En ik las dat ook fillers met een OK ingebracht moeten worden, wat ik dan ook weer niet zie zitten.


De fillers waar ik over praat zijn polyacylamide injecties. Dus inspuiten, geen OK (als je operatie bedoelt?). Stamcellen raadde mijn DA sws af, omdat er voor de mega hoge prijs nog helemaal geen enkel bewijs is dat het echt werkt. Echt weggegooid geld.

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 13:36

Xritt schreef:
Iemand bekend met dit merk/product

https://www.pardoes-aurora.nl/contents/ ... nergy.html

Ik heb het mijn paard ooit een keer gegeven. Ik weet niet meer wat ik ervan vond. Ik twijfel nu of ik het zou kopen voor mijn paard van 13

Een beetje een late reactie, maar mijn merrie heeft dit jaren gekregen en deed het er prima op.

DenieesB

Berichten: 482
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 17:16

Goedemiddag, ik kom even binnenvallen met mijn paardje van 5 jaar.

Na wat vage klachten uiteindelijk beland bij de kliniek (SMDC) waar milde-matige artrose is vastgesteld op haar linkerfacetgewricht L2-3 en in mindere mate L1-2 :(

Begin december is zij behandeld met een routinebehandeling van de osteopaat. Ze liep iets minder lekker en ik hoopte het hiermee te verbeteren. Hierdoor verslechterde zij echter helaas juist, maar enkel vage klachten. Niet meer voorwaarts willen, erg bokken als zij wel voorwaarts moest. Af en toe iets onregelmatig maar over het algemeen gewoon niet lekker in der vel.

Hierdoor besloten eind januari opnieuw de osteopaat te laten komen waarbij de osteopaat eigenlijk wel schrok. Heel der bovenlijn had zij vastgezet en het was erg pijnlijk dit los te werken. Precies die dag had zij een gevulde en verwarmde pees dus verwachte zij een peesblessure. Hierdoor meteen de volgende dag de DA laten komen. Uiteraard was de volgende dag niets meer te zien van een dikke of verwarmde pees.. Paard liep zuiver dus DA wist niet zo goed wat ie kwam doen. Toch maar even een volte laten draven op zijn verzoek op het harde, en ja hoor.. Paard liep gewoon NIET meer. Dermate pijn in der bovenlijn waardoor ze gewoonweg niet kon draven. Hierdoor meteen doorverwezen naar de kliniek.

Hier is door het maken van foto's en inwendige/uitwendige echo's artrose aan haar facetgewricht(en) naar voren gekomen. Ze is ingespoten op facetgewricht L2-3 en aan beide kanten van haar SIgewricht (deze zag er gelukkig goed uit overigens!). Ook heeft zij mesotherapie gehad en stond zij 4 dagen op Metacam.

Hierna moesten wij 3 dagen wandelen, 2 weken longeren, de osteopaat laten komen en op haar advies verder na die 2 weken. Na 4 weken terug naar de kliniek om te kijken waar we staan.

Inmiddels zijn we bijna 2 weken verder vanaf het moment van de kliniek. Maandag komt de osteopaat die ons verder adviseert en 13 maart terug naar de kliniek.

Nu is mijn vraag, zou mijn paard nu 'pijnvrij' moeten zijn door het inspuiten? Mijn merrie deed altijd al lelijk bij het longeren, maar deed dat altijd af aan het merrie-zijn. Bij overgang stap-draf, naar middendraf (dit kon zij meestal niet) en overgang draf-galop altijd erg haar oren in der nek en schudden met haar hoofd terwijl ze juist ontzettend lief is. Dit blijkt dus te komen door de pijn van haar artrose..

Dit doet zij nu echter nog steeds. Wel in mindere mate, maar ik merk aan haar dat zij absoluut niet 'pijnvrij' is. Is dit normaal na inspuiten? Wat is realistisch? Ze is pas 5 en het afwachten in het onzekere sloopt mij zo langzamerhand..

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:24

Wat is er ingespoten ? En weten ze ook waarom je paard artrose heeft , door welke overbelasting ?
Bij mensen die zijn ingespoten wordt gezegd dat de inspuiting na een maand maximaal werkt. Maar meestal is al wel sneller resultaat te zien. Maar iedereen reageert anders natuurlijk.
Bel anders gewoon even met de dierenarts van de kliniek om je vragen te stellen !

edit : kijk ook even bij de reactie van Tarzan op de vorige bladzijde, misschien kan je haar/hem een pb sturen ook ?
Laatst bijgewerkt door Maris op 26-02-20 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 10:25

Yaffie, hoe is het nu ?

_Tarzan

Berichten: 11188
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:13

Maris, zij Haha, m’n paard heet Tarzan vandaar m’n boktnaam :P

Denies, PB sturen mag altijd :)

Mijn paard loopt op het oog zuiver maar als je goed kijkt dus niet, op z’n artrose benen loopt hij gewoon goed, z’n ‘onregelmatigheid’ komt vanuit de linker schouder. Wij denken zelf dat hij gewoon een manier van lopen heeft aangewend om zo min mogelijk last te hebben van z’n artrose.

M’n paard is wel pijnvrij als hij vrij loopt en in mindere maten kunnen we nog wat rond hobbelen.

De kurkuma, glucosamine en duivelsklauw blijf ik dagelijks voeren.

Edit: we hopen dat hij zodra het weer warmer wordt hij ook minder ‘last’ zal hebben van z’n artrose.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:25

hier ga ik proberen weer blootvoets te laten lopen. ik merk zeer weinig tot niks van zijn atrose. Daarnaast loopt hij niet anders dan anders dan voorheen.

ja mij ijzers tilt hij iets meer zen benen op maarja als ik zwardere schoenen aantrek til ik mijn benen ook hoger op haha.

volgens fisio loopt hij linksvoor iets onregelmatig maar dat liep hij 10 jaar geleden ook.. ik zelf zie het niet. dus waar dat vandaan komt geen idee. rug alles is in orde. denk meer dat het gewoon zijn loopje is.

nu staat hij 8 weken even zonder demping zodat zn straal weer kan wennen maar de overgang niet te groot is in 1x. dus even kijken hoe dat gaat. En dan gaat hij over een week of 8 zonder ijzers. 3 weken later heb ik wel opleidingsdagen maar dat is bak werk en anders neem ik mijn hoefschoenen mee, rekening houdend met dat hij wat gevoeliger of even nog wat anders loopt.

mn hoefsmid zegt ook we gaan gewoon proberen, als niet werkt zitten de ijzers met demping zo weer onder. en ik weet het heeft tijd nodig.


aan de hoefkwaliteit zal het niet liggen, hij heeft stevige zool en harde hoeven.

_Tarzan

Berichten: 11188
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 13:50

Plutolover, stond jouw paard voorheen ook op blote voeten?
Ik heb hier niks veranderd aan de ijzers/hoeven, hij heeft al jaren alleen voor ijzers en volgens mijn smid is verandering overbodig, blootvoets kon wel volgens hem maar dan alleen als hij niet te veel op het harde hoeft te lopen.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:24

_Tarzan schreef:
Plutolover, stond jouw paard voorheen ook op blote voeten?
Ik heb hier niks veranderd aan de ijzers/hoeven, hij heeft al jaren alleen voor ijzers en volgens mijn smid is verandering overbodig, blootvoets kon wel volgens hem maar dan alleen als hij niet te veel op het harde hoeft te lopen.


hij heeft hiervoor ind op blote voeten gelopen en ik weet dat hij dit aan kan. Toen is er atrose (wat nog niet zichtbaar was) ondekt doordat hij wat onregelmatig liep. en toen is hij op speciaal beslag gegaan, maar nooit een kans gegeven om weer zonder te proberen naar zijn 'revelidatie periode'

dus wil het graag weer proberen.

_Tarzan

Berichten: 11188
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:51

Dan is het zeker het proberen waard, succes!
Mijne loopt nu nog te veel op het harde van en naar de wei en met buitenritjes die ik toch weer wil oppakken, zodra hij echt met pensioen gaat zullen de ijzers er ook vanaf gaan.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 14:58

mijne loopt ook veel op het harde. (hitactiefstal) maar achter doet hij het ook goed zonder ijzers.En voorheen deed hij het ook prima ondanks de verharding

op buitenrit doe ik wel hoefschoenen om ivm stuk over alsfalt en dat slijt wel extra hard

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-20 15:05

Tarzan en zonder ijzers en dan met hoefschoenen ? Is misschien ook nog een optie. Maar misschien is dat extra gewicht van de hoefschoenen niet zo fijn voor de schouders. Alhoewel je tegenwoordig wel super licht gewicht hoefschoenen hebt en ijzers natuurlijk ook best wat wegen.

Grote voordeel van zonder ijzers is de veel betere doorbloeding van de hoeven en benen en dus het hele lichaam. Dat is voor artrose wel een voordeel, denk ik.

DenieesB

Berichten: 482
Geregistreerd: 11-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 14:22

Maris schreef:
Wat is er ingespoten ? En weten ze ook waarom je paard artrose heeft , door welke overbelasting ?
Bij mensen die zijn ingespoten wordt gezegd dat de inspuiting na een maand maximaal werkt. Maar meestal is al wel sneller resultaat te zien. Maar iedereen reageert anders natuurlijk.
Bel anders gewoon even met de dierenarts van de kliniek om je vragen te stellen !

edit : kijk ook even bij de reactie van Tarzan op de vorige bladzijde, misschien kan je haar/hem een pb sturen ook ?


Er is ontstekingsremmer ingespoten. Wat precies durf ik niet te zeggen. Ik lees over het inspuiten in het algemeen wel erg wisselende verhalen. Mij werd het aangeraden door de kliniek dus ik heb het meteen laten doen, maar niet iedereen is er even dol op merk ik.

Ook werkt het inspuiten bij het ene paard jaren en het andere paard is soms binnen enkele weken/maanden weer terug bij af.. Ik ben heel benieuwd.

De kliniek heeft gezegd dat indien zij goed op de behandeling reageert ik weer alles kan met mijn paardje incl springen, maar hoe zit dat hier met de ervaringsdeskundigen? Wat merken jullie? Ik had al gelezen dat de mate van artrose niet altijd gelinkt kan worden aan de mate van pijn, dat dit echt bij ieder paard anders is. Nu heeft mijn paard het in der rug ik lees bij de meesten hier over artrose in de benen.

Mijn doel met mijn paardje was echter om de sport in te gaan, en dan vooral de focus op de eventing. Alles staat nu alleen op zn kop en het is nog maar de vraag natuurlijk wat realistische doelen zullen zijn..

Gisteren heb ik haar lekker buiten door de plassen (wel een goede bodem) laten lopen aan de longeerlijn en ze was even helemaal happy! Dat soort momenten geven mij dan weer zo veel hoop op een pijnvrij paardje.

Yaffie
Berichten: 223
Geregistreerd: 10-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 01:46

WannabeAnky schreef:
Yaffie schreef:
Bedankt voor je verhaal. Hoe meer ik me erin verdiep, hoe meer ik erover te weten kom. Ik lees ook vaak dat je beter in een begin stadium kunt behandelen, dan nu nog, omdat de kans dat het effect heeft steeds kleiner wordt. Geld ook voor stamcellen. En ik las dat ook fillers met een OK ingebracht moeten worden, wat ik dan ook weer niet zie zitten.


De fillers waar ik over praat zijn polyacylamide injecties. Dus inspuiten, geen OK (als je operatie bedoelt?). Stamcellen raadde mijn DA sws af, omdat er voor de mega hoge prijs nog helemaal geen enkel bewijs is dat het echt werkt. Echt weggegooid geld.


Ik ga me hier nog eens in verdiepen. Misschien zit er toch nog iets tussen.

Maris schreef:
Yaffie, hoe is het nu ?


Dankje voor je vraag. De injecties zijn aangeslagen gelukkig! Maar de dierenarts gaf wel aan dat als ik het nog even wil volhouden, dat rijden in de bak niet meer mogelijk is. Behalve wat stappen in de bak, dat mag wel. En soms moet ie z'n ei even kwijt :')
Alleen met al die regen de afgelopen is het pad naar het bos (en overigens de ruiterpaden in het bos ook) onbegaanbaar geworden. We staan dus praktisch stil.

Ik hoop alleen wel dat ik z'n spieren nog kan behouden. Weet iemand nog een manier van onbelast trainen of misschien een supplement om de spieren wat te ondersteunen / niet te laten afnemen?

Ik hoop dat de zomer snel komt, zodat we weer wat meer kunnen. Lekker op buitenrit.

Zat zelf nog te denken aan werken aan de hand voor de spieren, maar daar moet ik echt les voor hebben. Probleem is alleen dat ik geen goede lesgeven weet ik Friesland. Dus als iemand tips heeft, graag!

Die van mij is uiteindelijk niet op speciaal beslag gekomen, omdat de hoefsmid vond dat hij echt super sterke hoeven had en zooltjes niks toevoegen behalve extra gewicht aan z'n benen. Ik ben er wel blij mee in ieder geval!

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 08:44

Ik moet zeggen nu stan nu tijdelijk voor 8 weken op ijzers staat zonder demping hij minder sloft

Ik hoop zo dat hij ijzerloos weer gaat redden.

_Tarzan

Berichten: 11188
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 09:29

Maris schreef:
Tarzan en zonder ijzers en dan met hoefschoenen ? Is misschien ook nog een optie. Maar misschien is dat extra gewicht van de hoefschoenen niet zo fijn voor de schouders. Alhoewel je tegenwoordig wel super licht gewicht hoefschoenen hebt en ijzers natuurlijk ook best wat wegen.

Grote voordeel van zonder ijzers is de veel betere doorbloeding van de hoeven en benen en dus het hele lichaam. Dat is voor artrose wel een voordeel, denk ik.

Dat is geen optie, hij moet best een stuk lopen naar de wei over de verharding en daar slijten zn hoeven te erg van waardoor hij scheef gaat lopen (hoeven slijten blootvoets scheef af)
Vaker geprobeerd maar voor nu geen optie en volgens de smid kan het ijzertje nu geen kwaad :)

Ik zag nog de vraag hoe andere mensen het doen ivm in de sport laten lopen met atrose.
Hier is mij afgeraden om nog te springen met mijn paard en in de bak kan wel maar niet te intensief.
Hij heeft het dan ook in beide voorbenen, wordt dit jaar 22 dus was ook niet van plan om Z te gaan starten :P
Inspuiting lijkt hier wel nog altijd te doen want zonder liep hij echt kreupel, nu niet zichtbaar kreupel.