[INFO] artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElCamino

Berichten: 8944
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:11

Het ligt ook aan het merk glucosamine, vele merken werkten niet bij mijn paard, alleen de New Market Joint Saver werkt. Het is een kwestie van uitproberen en ook de tijd nemen om een merk langdurig uit te proberen, het heeft echt tijd nodig en consequent elke dag geven.

The_Cat

Berichten: 7293
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:16

plutolover schreef:
ik hoor tegenstrijdige dingen over glucosamine

de ene zegt het werkt niet. andere zeggen het werkt wel maar weet men niet de exacte dosering wat werkt. En de ander zweert erbij. En dan heb ik het ook nog over mensen die dan echt wel verstand van hebben...

het blijft soms lastig... wat is waar en wat is niet waar.

ik zat eerst de denken alleen glucosamine/msm van pharmahorse & kurkuma. Maar nu toch besloten om de glucosamine van puur te nemen omdat daar weer meer andere dingen in zit,wat ook weer goed schijn te zijn..

het punt is het is ook allemaal niet goedkoop en heeft tijd nodig voordat je wat merkt...

maar omdat puur en phytonics vrij dicht bijelkaar zit. enige is in de phutonics zit geen duivelsklauw en de variant die ik nu heb gekocht het wel heeft.


van krukuma begin ik ondertussen ook dingen te horen waardoor ik begin te twijfelen om het te geven. Verder blijf ik mijn paardje op glucosamine houden. Ik geef die nu van horseflex, ben er erg tevreden van van hoe soepel hij ervan loopt, maar hij eet het verdorie moeilijk. Die van paardendrogist at hij liever, maarja, veel dextrose daar in

pien_2010

Berichten: 43516
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:29

The_cat, en een beetje appelsap erover heen doen? Mijn paarden eten dan echt alles vlot op, hoe bitter het ook is.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:34

The_cat wat hoor jij over de kurkuma? Positief of ook negatief?

The_Cat

Berichten: 7293
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:37

Oei ja, wat een duidelijke post weer van me. Positieve zaken. Dat het dus zou helpen om het effect van artrose te verminden. De poeder variant is niet zo duur, dus misschien eens handig om te proberen tijdens de winter.

Appelsap is wel een goed idee! Misschien maar eens proberen, want nu blijft er altijd wat liggen.

pien_2010

Berichten: 43516
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:38


The_Cat

Berichten: 7293
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:39

Misschien moet ik het zelf ook maar eens nemen voor mijn dieet als ik het zo lees :')

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:42

En kurkuma is ook niet zo duur. Ik heb hem van pharmahorse.

Maris
Berichten: 15923
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:50


plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 13:56

Maris schreef:
Ik blijf dit een heel fijn artikel vinden : https://www.bewegenzonderpijn.com/wonde ... kraakbeen/

Veel supplementen tegen artrose worden er in genoemd met effectiviteit score erbij ( voor mensen ). Vooral groenlipmossel, zwarte bes blad en boswellia doen het erg goed.


Al heeft een mens andere veteringsproces dan paarden is hef wel een leuke indicatie.

Maris
Berichten: 15923
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 14:23

Grappige ervan is dat b.v. groenlipmossel en gember in Duitsland veel gebruikt worden, terwijl je in Engeland veel meer leest over boswellia, rozenbottels, lijnzaad etc voor paarden met artrose.

plutolover

Berichten: 11706
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 14:44

Maris schreef:
Grappige ervan is dat b.v. groenlipmossel en gember in Duitsland veel gebruikt worden, terwijl je in Engeland veel meer leest over boswellia, rozenbottels, lijnzaad etc voor paarden met artrose.



Het enige jammer is, hoe je het ook wendt of keert het stopt atrose niet...

ElCamino

Berichten: 8944
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 15:32

Artrose genezen kan niet, artrose is een onomkeerbaar proces. Maar dat weten we allemaal inmiddels wel....maarrrr, je kunt het wel degelijk vertragen mbv supplementen.
Mijn paard heeft al vanaf jong artrose op de kogels ( ongeveer 12 of 15 was hij en is toen op de linkerkogel ingespoten) , dikke 4-tjes en hij is nu 30 en loopt nog steeds, als er helemaal niets aan gedaan kon worden was hij er allang niet meer geweest denk ik. Hij krijgt dan ook al die jaren al glucosamine. En in natte, slechte, koude periodes NAF Devils Relief erbij voor de opstart-problemen...

Puppetje
Berichten: 1017
Geregistreerd: 24-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 15:43

Bij mijn Fries van 16 is vanmorgen beginnende artrose gevonden in het kogelgewricht linksachter.
Ik heb hier verder geen ervaring mee, dus ben erg blij met dit topic.
Hij wilde hem niet inspuiten, omdat zijn huid daar enorm dik is en hij dan niet kan garanderen dat hij goed in het gewricht komt. Hierdoor kon er meer mis gaan dan dat er goed aan gedaan werd

Hij moet nu 8 weken op rust, gelukkig mag hij wel gewoon in het land en daarna weer verder kijken hoe hij loopt. Ook krijgt hij pijnstillende zalf die mijn verzorgster op zijn kogel moet smeren. Zelf ben ik nog zo'n 8 maanden in het buitenland woonachtig, dus ik kan het helaas niet zelf doen.

Hij moet van de arts ook aan een supplement en dan het liefst Equiflex of iets met de naam Arthro.
Hier moet ik dus nog even een studie van gaan maken.
De bedoeling was om hem na mijn terugkomst weer ZZ-licht te gaan starten, maar ik ben bang dat we dat idee maar weer moeten laten varen. Hij moet gewoon pijnvrij kunnen bewegen, meer niet.

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:30

Puppetje schreef:
Bij mijn Fries van 16 is vanmorgen beginnende artrose gevonden in het kogelgewricht linksachter.
Ik heb hier verder geen ervaring mee, dus ben erg blij met dit topic.
Hij wilde hem niet inspuiten, omdat zijn huid daar enorm dik is en hij dan niet kan garanderen dat hij goed in het gewricht komt. Hierdoor kon er meer mis gaan dan dat er goed aan gedaan werd

Hij moet nu 8 weken op rust, gelukkig mag hij wel gewoon in het land en daarna weer verder kijken hoe hij loopt. Ook krijgt hij pijnstillende zalf die mijn verzorgster op zijn kogel moet smeren. Zelf ben ik nog zo'n 8 maanden in het buitenland woonachtig, dus ik kan het helaas niet zelf doen.

Hij moet van de arts ook aan een supplement en dan het liefst Equiflex of iets met de naam Arthro.
Hier moet ik dus nog even een studie van gaan maken.
De bedoeling was om hem na mijn terugkomst weer ZZ-licht te gaan starten, maar ik ben bang dat we dat idee maar weer moeten laten varen. Hij moet gewoon pijnvrij kunnen bewegen, meer niet.


och arme Iwan..

Bij Dautsen is het ook net vastgesteld in beide voorbenen. Ze is nu een maand aan de pijnstilling geweest i.c.m. met heel veel stappen.

Ik voer haar idd ook equiflex met rus toxicodendron, magnesium en glucobalance tegen de IR.

Bears heeft het niet over inspuiten gehad. bij welke DA ben jij geweest? Wat een verschil in behandeling...over rust heeft bears het ook niet gehad, zij gaven veel stappen aan. Ze hebben ook niet een bepaalde tijd aangegeven. Ik stuur regelmatig filmpjes en op basis daarvan wordt de volgende stap bepaald.

Zij zeggen dat met goed en regelmatig bekappen, evt speciaal beslag, samen met regelmatige en veel beweging en supplementen het goed te managen is en dat ik dan weer (in principe) op elk niveau moeten kunnen rijden.

Vandaar dat ik onlangs naar Tineke ben verhuist, daar is een binnenbak, stapmolen en worden ze zomers en winters buiten gezet.

Puppetje
Berichten: 1017
Geregistreerd: 24-11-05

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 12:23

Iwan is bij Joost onder behandeling. Hij moet ook stappen, maar omdat hij de hele dag gewoon op een postzegel buiten staat hoeft dit niet totdat hij niet meer op het land mag.
Hij gaat nu aan de Equiflexion van de paardendrogist.

Het is gelukkig echt heel minimaal. De foto's moesten echt uitvergroot worden om het puntje te vinden.
Al met al dus best heel positief.
Ook het werk zou hij gewoon weer moeten aankunnen.

Gisteren was ik even in de stress. Ook omdat je het via de Whatsapp hoort en er niet bij kunt zijn.
Na een gesprek met mijn vriendin die contact heeft gehad met de arts ben ik helemaal gerust gesteld.
Zijn voorbenen zijn helemaal goed,dus een 16-jarige met zo'n klein puntje in de kogel vind ik prima. Het had veel erger kunnen zijn.

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 12:39

pien_2010 schreef:
Maris schreef:
Je geeft nog geen glucosamine toch ?
Nee, zit dat niet in devil relief? Op dit moment geef ik devil relief en MSN, dit omdat ik bij Polie vooral het idee heb dat haar problemen in de pezen zitten en minder van artrotische aard zijn. Wat doet glucosamine?

Pien, devils relief of duivelsklauw is een pijnstiller, geen glucosamine oid. Het kan dus heel goed dat Polie beter gaat lopen omdat ze minder last heeft van haar lijf. Mocht het artrose zijn, dan zorgt de duivelsklauw niet voor betere smering van de gewrichten maar voor vermindering van de pijn of het ongemak.

Zelf wil ik liever geen duivelsklauw geven, omdat het een probleem maskeert en niet 'oplost'.
Mijn merrie krijgt de Grand HA Synergy van Grand Meadows, daar zit naast de glucosamine en MSM ook collageen en hyaluronzuur in. Ik zie duidelijk dat dit helpt en ondanks de hoge kosten blijf ik dit voeren.
Deze
Xritt schreef:
https://www.pardoes-aurora.nl/contents/ ... nergy.html

Dit werkte bij mijn oudje heel goed. Zit van alles wat in

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 13:00

Puppetje schreef:
Iwan is bij Joost onder behandeling. Hij moet ook stappen, maar omdat hij de hele dag gewoon op een postzegel buiten staat hoeft dit niet totdat hij niet meer op het land mag.
Hij gaat nu aan de Equiflexion van de paardendrogist.

Het is gelukkig echt heel minimaal. De foto's moesten echt uitvergroot worden om het puntje te vinden.
Al met al dus best heel positief.
Ook het werk zou hij gewoon weer moeten aankunnen.

Gisteren was ik even in de stress. Ook omdat je het via de Whatsapp hoort en er niet bij kunt zijn.
Na een gesprek met mijn vriendin die contact heeft gehad met de arts ben ik helemaal gerust gesteld.
Zijn voorbenen zijn helemaal goed,dus een 16-jarige met zo'n klein puntje in de kogel vind ik prima. Het had veel erger kunnen zijn.


Het is ook erg vervelend dat je het uit handen moet geven. Wel fijn dat het maar een klein puntje is.
ik hoop dat hij zich gauw weer wat beter voelt..

pien_2010

Berichten: 43516
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 12:36

Nadia schreef:
Pien, devils relief of duivelsklauw is een pijnstiller, geen glucosamine oid. Het kan dus heel goed dat Polie beter gaat lopen omdat ze minder last heeft van haar lijf. Mocht het artrose zijn, dan zorgt de duivelsklauw niet voor betere smering van de gewrichten maar voor vermindering van de pijn of het ongemak.

Zelf wil ik liever geen duivelsklauw geven, omdat het een probleem maskeert en niet 'oplost'.


Mee eens en totaal mee ondeens. Mee eens, want de artrose wordt er niet beter van. Geloof dat zonder meer, ook al zijn daar wel de meningen over verdeeld.
Mee oneens :
ik vind da het nut en functie van pijnbestrijding enorm onderschat wordt en goede pijnbestrijding kan wel degelijk processen vertragen. Polie had pijn en stond stil. De hele dag. Een hele gevaarlijke ontwikkeling en haar klachten werden erger en erger. Dat is niet goed want rust roest en daar ga je mee achteruit.

Een kleine vergelijking is mezelf met een versleten rug. Vroeger als jonge vrouw wilde ik geen ijnstilling want dat is ongezond. Zoveel pijn gehad, en heel lang achter elkaar. Nu is mijn rug helemaal naar de gort, maar geef mezelf zn gelijk hoge dosis pijnstilling. Hierdoor blijf ik bewegen waardoor ik niet meer zo laag komt de zitten doordat alles in het lichaam mee gaat doen. Nu is het vaak zo dat ik na paar dagen, weken gewoon weer alles kan doen.

Bij Polie alles ging mee doen, als ze zich maar iets beter voelde viel ze gelijk waardoor we van 1 been nu alle drie de benen gehad hebben, doordat ze dan te wild werd. En wat krijgt een sober paard van stil staan.....juist risico op hoefbevangenheid en obesitas.
Sinds de devil relief zie je het oude paardje terug keren, we konden weer voorzichtig stappen met hoefschoentjes aan en om een lang verhaal kort te maken laat ik jullie zo meteen een filmpje zien waar ik zelf heel erg blij van word en waarvan niet verwacht hadden dat we haar ooit nog zo zouden zien. De MSM helpt haar zeker wel want ik denk bij Polie vooral aan peesproblemen en wellicht iets van artrose erbij. Inmiddels stapt en draaft ze weer aan de hand, is ze blij en vrolijk hier om ons heen en op de wei en wordt ze zelf weer de snelle hittepetitterige Polie van vroeger (ook dat was helemaal weg). Dus door de devil relief wordt het in ieder geval niet meer zo snel erger (rust roest).

Natuurlijk als je een paard gaat overnemen gelijk, want voelt geen pijn, dan ben je heel fout bezig. Maar zelfs vanochtend toen het hier echt heel koud was, zag ik een vrolijke polie die blij aan de hand naar huis huppelde en waar geen enkele stramheid of stijfheid te zien was. In het filmpje is dat wel delijk nog wat te zien, maar het gaat elke week wat beter.
Eind okotber komt de dierenarts/ osteopaat weer en wellicht kunnen we dan voorzichtig beginnen met stapoefeningen erop, naar het aan de hand buiten rijden.



Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:00

Pijnstilling kan zeker van toegevoegde waarde zijn, persoonlijk wil ik het niet geven omdat het het probleem maskeert.
Wanneer er artrose in een gewricht zit, dan is de smering van het gewricht slecht. De gewrichtsvloeistof is (bijna) verdwenen en er is slijtage. Voor mijn merrie zie ik meer toegevoegde waarde in het voeren van een supplement wat voor aanvulling/ondersteuning van die gewrichtsvloeistof zorgt. Helemaal herstellen zal het niet en dat hoeft ook niet. Ik ben van mening dat door de ondersteuning van de smering van een gewricht ik meer bijdraag aan een fijn paardenlijf.
Voor mij is pijnstilling een hulpmiddel om de pijn niet meer te voelen, waardoor een paard zich fijner voelt. Pijnstilling doet in mijn ogen niets in de ondersteuning van de gewrichten of vertraging van het proces. De slijtage blijft doorgaan, maar er wordt met pijnstilling minder bij gevoeld.

Mijn merrie heeft al jaren artrose, heeft in de begintijd dagen gehad dat ze haar box niet uit wilde komen en niet wilde lopen. Nu jaren een glucosamine supplement voeren komt ze nu soepel in galop aanrennen als ik haar uit het land haal. Dit alles zonder pijnstilling, puur met het voeren van een supplement.

Dat rust roest ben ik zeker met je eens, beweging is in heel gevallen beter dan rust.

pien_2010

Berichten: 43516
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 13:22

Nadia wij weten niet zeker of ons paard artrose heeft, vandaar dat ik ook nog niet durf te beginnen met glucosamine. Ik ga het wel met mijn dierenarts bespreken eind oktober als hij hier weer komt wat hij van glocosamine vindt.
Alle foto's tot nu toe gemaakt geven geen enkele aanwijzing op artrose. Maar het zou kunnen dat.....gezien de enorme smak.

ElCamino

Berichten: 8944
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 15:19

Artrose zie je juist alleen maar op een foto, dus wanneer het niet op de foto te zien is lijkt het me sterk dat er artrose in het spel is.
Glucosamine kun je gerust preventief voeren want het kan geen kwaad.

pien_2010

Berichten: 43516
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 15:57

Dank je wel, met dit antwoord kan ik iets mee.
Niet alles is op de foto geweest alleen het allerergste. Dat was artrose vrij dus ik denk dat het maar de vraag is het artrose verhaal.

Nadia
Oppermuts

Berichten: 28702
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 16:12

pien_2010 schreef:
Nadia wij weten niet zeker of ons paard artrose heeft, vandaar dat ik ook nog niet durf te beginnen met glucosamine. Ik ga het wel met mijn dierenarts bespreken eind oktober als hij hier weer komt wat hij van glocosamine vindt.
Alle foto's tot nu toe gemaakt geven geen enkele aanwijzing op artrose. Maar het zou kunnen dat.....gezien de enorme smak.

Pien, glucosamine is volgens mij onschuldig en zal geen schade berokkenen wanneer je het aan een paard geeft wat toch geen artrose heeft. Wel goed van je om die optie open te houden en het met de dierenarts te bespreken.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-18 16:13

foto of scan, ik heb [ helaas ] hele mooi scan`s van mijn paards kogels waar de artrose duidelijk op te zien is [ na uitleg van de DA ]