[INFO] artrose

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

[INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-09 18:10

Ik kan met de zoekfunctie nergens nog een centraal topic voor alle vragen en ervaringen over/met artrose vinden, dus ik open maar een nieuw topic.

Wie heeft er een paard of pony met artrose? Wat doen jullie nog met je paard? Geef je je paard bepaalde medicijnen?

Vertel... Vertel...! :D
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 30-04-18 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: TAG aangepast


Casper2

Berichten: 83
Geregistreerd: 29-09-08

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:15

Hoi hoi, ik heb een arabiertje van 24 met artrose. Dit is 3 jaar terug bij hem geconstateerd.. Nu mag hij van zijn welverdiende pensioen genieten.. Loop nog regelmatig een stukje met hem en verder mag hij lekker zelf gaan en staan waar hij wil.. Hij krijg van NAF superflex 5 star, waar hij wel baat bij lijkt te hebben..

van klein naar groot: Sky, Brenda, Balou, Bravo,Welucy ,Jessy, Prince Charming, Arabesk en Isha!!!! (Friday's Dark Surprise)
Casper2 @ [KS-ITP] Wechelshof Isha is bevallen..

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:29

merrie van 20 (kogel) artrose, ze staat 24/7 buiten en wordt natuurlijk bekapt, ze kan prima op haar voeten lopen, soms als ze moeite heeft (winter) rijden we haar met hoefschoenen met comfort pads en daar stuift ze zó op weg :D

Ze is vroeger springpaard geweest en heeft veel op stal gestaan en had ook ijzers, dat zijn o.a. de oorzaken van haar artrose.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 20-09-09 18:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Sodeletuut

Berichten: 21299
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:30

Ik volg dit even.
Afgelopen donderdag is er bij mijn 5jarige merrie artrose geconstateerd. ;(
In de kogels, 2 voorbenen en 1 achterbeen..

They explain life to me every day ~
Spoiler:
Zet &if=1 achter een url van een topic, en zie alleen de foto's

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-09-09 18:43

Zo, wat veel reacties al!
Casper2: Wat fijn dat je arabier lekker met pensioen mag, wat voor verschil merk je met de medicijnen die je nu voert?
Arabesk: Dus jullie rijden nog gewoon met haar? Alleen recreatief?
Sodeluut: Jeetje wat erg, zo jong ook nog! Mijn paard is nu 10 jaar en ik kreeg vorig jaar ook te horen dat ze kogelartrose heeft. Hoe erg heeft de jouwe het? Wat ga je nu doen met haar of moet het allemaal nog wat bezinken.. :(:)

Sodeletuut

Berichten: 21299
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:47

Inderdaad erg jong.. :\
Morgen gaan we naar de dierenkliniek (zijn we donderdag en vrijdag ook al geweest) en dan gaan ze een echo doen om te kijken hoe erg alles is en wat er aan gedaan kan worden..
Donderdag hebben ze rontgenfoto's gemaakt en is dit geconstateerd..

Edit; in mijn onderschrift staat link naar topic over de dierenkliniek.

They explain life to me every day ~
Spoiler:
Zet &if=1 achter een url van een topic, en zie alleen de foto's

xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:23

Ik meld me ook maar :P
Mijn welsh x arabiertje heeft ook artrose.
Hij is tot zijn 21'ste altijd wedstrijdpony geweest. Z dressuur en Z springen.
Ik heb hem gekocht op zijn 21'ste. Op de keuring werd zeer lichte artrose geconstateerd.
Ik wilde voornamelijk recreatief met hem rijden. dus besloot hem gewoon te kopen. was opslag verliefd :D
Heb lekker veel buitenritten met hem gemaakt en 1 keer in de week dressuur en af en toe een wedstrijdje.
Ging allemaal super goed. Op zijn 23'ste ongeveer heeft ie 3 maanden stalrust gehad ivm blessure. Is gelukkig helemaal goed gekomen.
Maar in die 3 maanden stalrust is zn artrose erger geworden. Toen zijn we begonnen met gelatinaat bijvoeren. Dit hielp hem super goed. Ben weer lekker met hem gaan rijden. Tot zijn 26'ste heb ik nog elke week 1 dressuurles met hem gereden en voor de rest lekker buiten en af en toe een wedstrijdje. Nu is hij 27. Wedstrijden en dressuurles doen we niet meer want de bak van de club ligt behoorlijk zwaar. We rijden nu lekker buiten en af en toe beetje dressuur in de bak van kennisen die wel heel goed ligt. Dit alles gaat hem super goed af. Hij loopt heel soepel en voorwaarts en hij gaat als een speer :Y) Hij is ook altijd heel vrolijk en ik hoop dat het nog lang zo goed blijft gaan als nu!

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-09-09 17:56

Heb je topic gelezen Sodeletuut, gelukkig dat het allemaal weer een beetje goed gaat komen.. Wel een hele spannende dag dus vandaag :(:)

Wat super tessa_brian dat je nog zo lekker met je oudje rijdt! Mijn andere paard is nu 15 en ik hoop dat ik daar ook nog 10 jaar mee verder kan zoals jij :j

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:19

Ik heb vorig jaar een topic geopend over kogelartrose, dat was toen ook flink lang geworden met heel veel ervaringen, misschien dat je daar wat aan hebt als je even met de zoekfunctie kijkt...

Bij mijn merrie is vorig voorjaar lichte kogelartrose geconstateerd toen ze tijdens de keuring op de harde volte onregelmatig bleek te lopen.
Ze is er voor behandeld met inspuiten in het gewricht (2x met hyaluronzuur) en rust, en ze krijgt nu elk half jaar een injectie Adequan met glucosamine.

Vorig najaar is het werk weer rustig opgebouwd, en ze werkt nu weer volledig net als voorheen, al houd je er natuurlijk altijd wel rekening mee en wordt er met beleid met haar gewerkt.

xJustMe6

Berichten: 1735
Geregistreerd: 08-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 20:37

NehnaDagmar schreef:
Heb je topic gelezen Sodeletuut, gelukkig dat het allemaal weer een beetje goed gaat komen.. Wel een hele spannende dag dus vandaag :(:)

Wat super tessa_brian dat je nog zo lekker met je oudje rijdt! Mijn andere paard is nu 15 en ik hoop dat ik daar ook nog 10 jaar mee verder kan zoals jij :j


Ik ben ook echt super blij dat het zo goed gaat =) hoop dat dat bij jou paard ook zo is!

Sodeletuut

Berichten: 21299
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 10:29

NehnaDagmar schreef:
Heb je topic gelezen Sodeletuut, gelukkig dat het allemaal weer een beetje goed gaat komen.. Wel een hele spannende dag dus vandaag :(:)

Wat super tessa_brian dat je nog zo lekker met je oudje rijdt! Mijn andere paard is nu 15 en ik hoop dat ik daar ook nog 10 jaar mee verder kan zoals jij :j

Het was inderdaad een spannende dag. Maar wij zijn ook erg blij dat het allemaal mee lijkt te vallen dankzij de echo.
Ik hoop dat ze gewoon weer regelmatig loopt als de peesblessure genezen is.

Hoezo heb je trouwens dit topic geopend? Heb je zelf ook een paard met artrose?

They explain life to me every day ~
Spoiler:
Zet &if=1 achter een url van een topic, en zie alleen de foto's

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-09 14:01

Nouvel: Ik zal er nog eens op zoeken! Ben daar ook heel elecht in hoor moet ik zeggen :o
Super dat je paard weer loopt als voorheen! Bij mijn paard was het ook lichte onregelmatigheid op de volte en toen de diagnose kogelartrose.

Sodeletuut: Ik ga voor jullie duimen hoor :j
Mijn ene paard heeft inderdaad ook artrose. Nu alweer bijna 1,5 jaar geleden liep ze onregelmatig op de volte, daarbij staakte ze ook ongelofelijk onder het zadel als je iets meer van haar vroeg dan simpel rondjes lopen. Ze heeft niet hele erge artrose, maar in combinatie met het gestaak hadden we er niet veel hoop op dat ze ooit weer normaal te rijden zou zijn. Ze staat nu al 1,5 jaar lekker op de wei. Ik ben voorzichtig van plan om haar aankomende zomer te laten dekken, het gaat helemaal super met haar en het is een prachtige merrie dus erg zonde om haar maar wat te laten eten. Daarover aan jullie ook nog een vraag: ik lees erg veel verschillende berichten over de erfelijkheid van artrose. Wat is jullie mening hierover? Wil natuurlijk wel een gezond veulen fokken.

Edit: Het gaat om Goldy in mijn profiel trouwens ;)

Sodeletuut

Berichten: 21299
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 14:49

Dankjewel NehnaDagmar! :D

Ach wat vervelend.. Goldy is een prachtig paard!
Artrose is wel erfelijk is mij verteld in de dierenkliniek Emmeloord..

They explain life to me every day ~
Spoiler:
Zet &if=1 achter een url van een topic, en zie alleen de foto's

NehnaDagmar

Berichten: 3949
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Roden

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-09-09 19:21

Ik weet het niet, zie hele verschillende dingen op Internet. Ik denk dat ik voordat ik haar laat dekken nog een keer op foto's zet en de VA laat beslissen of het erfelijk is of niet.. Wil natuurlijk niet nog een 'brekebeentje' fokken ;)

Yellomofoon

Berichten: 2020
Geregistreerd: 09-09-07
Woonplaats: Antwerpen

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:43

Mijn pony heeft ook kogelartrose in haar rechtervoorbeen, ze heeft speciale hoefijzertjes en krijgt gelatinepoeder bij en nu is het echt al enkele maanden geleden sinds ze onregelmatig liep (nog nooit ECHT gemankt door haar artrose) *klopt op hout*

Yellow Yakary ♥❤♥ Casual at Full Moon ♥❤♥ Shira-Yumi ♥❤♥ Charlie Knoxx ♥❤♥ Oh Notorious Infinity

Sodeletuut

Berichten: 21299
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 14:51

Ik weet het ook niet hoor, of het erfelijk is..
Maarja, de mensen in een dierenkliniek zullen er toch vast wel verstand van hebben..?

Yellomofoon; Welke naam hebben die hoefijzers? En wat voor een werking heeft gelatinepoeder precies? :)

They explain life to me every day ~
Spoiler:
Zet &if=1 achter een url van een topic, en zie alleen de foto's

Sodeletuut

Berichten: 21299
Geregistreerd: 14-08-07
Woonplaats: Drenthe

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 08:56

Oei, het topic is nu alweer dood.. :=

Mijn paard is gisteren in de wei ontsnapt naar het grote deel en toen ging ze heel hard rennen en bokken..
Denken jullie dat dat erg is?
(ze mocht van de DA niet rennen enzo, alleen 2x per dag stappen buiten en verder gewoon rust rust rust..) :oo

They explain life to me every day ~
Spoiler:
Zet &if=1 achter een url van een topic, en zie alleen de foto's

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:16

bevordelijk zal het niet zijn als de veearts rust adviseert... :+

even afkijken maar hoe het gaat, sterkte ermee...

Blackberry28

Berichten: 2966
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 11:31

Hier nog iemand met een pony van 23 met artrose. Ze staat 24/7 buiten in de zomer en in de winter 's nachts binnen. Verder rijden we niet echt meer op haar, heel af en toe stappen we er nog eens op voor een rondje stappen zonder zadel, maar meer niet. Wel wandelen we met haar en doe ik wat grondwerk. Ze krijgt nu Sectolin Souplesse (Glucosamine, Chrondroitine en MSM Complex) en is voor beslagen met zooltjes. Op het moment gaat het heel goed met haar, maar ik ben altijd een beetje bang hoe het in de winter weer gaat, altijd afwachten!

❤Spike 30-04-2007-22-05-2020❤
❤Dunja 08-06-2015❤

Sanne__x
Berichten: 121
Geregistreerd: 23-04-09
Woonplaats: Brecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:20

Heb ook eentje met artrose op beide voorbenen loopt met speciaal beslag (ciliconen) loopt nog super is 12 jaar en heeft het al 3jaar rijd nog 6x in de week licht dressuurmatig of een wandeling . heeft geen last enkel als hij net beslagen is omdat die cilicoon dan weer anders drukt

- Faya - Niv 1 + 3

Niisj
Berichten: 1264
Geregistreerd: 29-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 11:30

Heey,

Hier ook, mijn merrie heeft lichte artrose graad 2. Graad 1 is geen artrose. ;)
Ze heeft dit opgelopen door een blessure vroeger bij de vorige eigenaar.
Op zich heeft ze er niet zoveel last van .. ik rijd nog steeds intensief dressuur met haar op M niveau.
Binnenkort gaan we mss zelfs wedstrijd starten. Alleen springen mag niet meer.
De knie is heel dik, het ziet er erger uit dan het is.
Zij krijgt een supplement bij met glucosamine, chondrointine & msm (NAF Superflex 5 star), ook appelazijn en plantaardige olie krijgt ze.
Ik kocht haar toen ze 11 was, ze word nu inmiddels 15 jaar en gaat eigenlijk alleen maar vooruit. Je moet maar mijn profiel eens lezen ..
In het begin werd ze om het half jaar geïnfiltreerd in het kniegewricht met gewrichtsvloeistof door de DA. Na een tijdje kon ze langer en langer zonder die infiltratie. Nu krijgt ze deze maar 1x per jaar !
Zij heeft duidelijk plezier in het werk en geniet ervan.
Belangrijk bij een paard met artrose is beweging en warmte !
Dus veel weidegang, rijden.. Ik doe in de winter een beenverwarmer voor mensen over de knie van mn merrie. Ik schuif deze gewoon over haar hoef.

Ik heb ergens in een topic enkele tips gegeven..Ik zal eens zoeken en het hier dan plaatsen.

Edit: ik heb de link naar wat ik schreef in een ander topic: [VS] Pijnlijke gewrichten, stram

antoinetje

Berichten: 1137
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Plaatsje bij het bos :-)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:19

Ik had een apart topic aangemaakt maar werd gewezeg op dit topic dus hierbij nogmaals mijn verhaal

Major liep in draf niet goed, hij was kreupel rechtsvoor. Dierenarts was geweest weekje boxrust omdat ze dachten dat het zijn kogel was. Weekje rust heeft niet geholpen, dierenarts weer geweest nu voet verdooft en hij liep beter. Dierenarts adviseerde Xrays te laten maken wat we eergisteren gedaan hebben. Het resultaat was dat hij last heeft van sidebones, ringbones en een pedalbone in beide voorbenen in de hoefgewrichten. In vrij Nederlands vertaald heeft hij last van botwoekeringen in en om het hoefgewricht en nog vrijer vertaald artrose. Wij wonen in Engeland en ik wil op dit forum even vragen of iemand mischien ervaring heeft met deze aandoening, dit geval van artrose. Ik ben hard aan het zoeken naar Nederlandse vertalingen voor sidebones ringbone en pedalbones maar zonder resultaat. Major heeft vandaag speciale ijzers gekregen waardoor hij op zijn tenen gaat lopen waardoor het gewricht als het ware geopend wordt.

Als iemand ervaring heeft op tips hoor ik het graag. Ben ook aan het denken hem duivelsklauw te geven hij krijgt nog geen pijnstilling omdat we niet denken dat als hij op stal of in de wei staat pijn heeft. Major is een 11 jarige Clydesdale, foto's in mijn profiel.

thanks Major en Antoinette

Major, in our hearts forever and ever

Black & Beautiful ... Querubi!

taverno

Berichten: 4215
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Zoetermeer Aladin in Stompwijk

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:16

Ringbone is lage overhoef
pedalbone(of coffinbone)is hoefgewricht
sidebone is botwoekering in het kraakbeen

Het was mijn bedoeling om slapend rijk te worden maar ik kan de slaap niet vatten.
Het leven is ruiger met een tuiger

Niisj
Berichten: 1264
Geregistreerd: 29-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:06

O ja : artrose is trouwens niet altijd erfelijk !!!
Artrose is maar in enkele gevallen erfelijk en dat is wanneer het in de genen zit. Kan je laten testen door je DA volgens mij.
Artrose door ouderdom, dus natuurlijke slijtage van de gewrichten is niet erfelijk !
Artrose zoals bij mijn merrie het geval is na een blessure is ook niet erfelijk en mag je mee fokken. ;)

antoinetje

Berichten: 1137
Geregistreerd: 02-03-05
Woonplaats: Plaatsje bij het bos :-)

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 15:14

@ Taverno bedankt voor je uitleg daar heb ik veel aan!

Major, in our hearts forever and ever

Black & Beautiful ... Querubi!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Bolletje29, Fientj, Marjo84, Miiej en 0 bezoekers