Droge hoeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fienaaa

Droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 11:14

Mijn fjord staat in het droge zand, en heeft erg droge hoeven... Helaas heeft hij ook hoefijzers die ik er niet zomaar af kan laten..
Ook heeft hij van de kroonrand recht naar beneden een scheurtje, ik kom er maar niet vanaf !

Hoe kan ik dit het beste oplossen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:21

zorg dat je rondom de plaats waar je pony drinkt de grond nathoud.
paarden drinken een paar keer per dag en zo staat hij in de natte grond waardoor de hoeven vochtig worden wat dus heel goed is.
je kunt eventueel ook de hoeven een paar keer per dag goed natmaken met wat water.

hoefvet raad ik niet aan, dat sluit de hoef vaak net af waardoor er geen vocht in kan komen.
zorg voor goede voeding, voldoende beweging en op tijd de hoefsmid laten komen zodat hoeven niet te lang worden waardoor ze gaan scheuren.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 11:24

Dat is een hele slimme ! natmaken rond de drinkplaats...

De hoefsmid komt eens in de 6 weken, dus dat zit wel goed...

DUDIEFOREVER

Re: Droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:25

Heeft mijn pony ook, scheuren in de hoeven door de droogte, en het is nu al naar de nagelgaten getrokken.
Maar hij komt toch morgen, dus dat is niet zo een probleem :) .

Skaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:27

Wij hadden hetzelfde probleem en onze smid raadde inderdaad een modderpoeltje bij de waterbak maken aan..
en de buitenkant van de hoef 1 keer per dag insmeren met zonnebloemolie. Ik moet zeggen de hoeven zien er al veel beter uit!

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:29

Ik maak de hoeven van mijn paard zowiezo even flink nat voordat ik hem weer terugzet het land op.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:51

Mijn smid gaf als advies: hoeven afspuiten na het rijden, en 2 keer per week insmeren met hoefvet nadat ze natgemaakt zijn.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:56

als het mogelijk is, moet je je pony 's nachts buiten laten. door de dauw krijgen de hoeven voldoende vocht. (en dat begint 's avonds al wanneer de zon ondergaat). je kunt ook de bodembedekking in je stal nat maken.
één van onze pony's had ook een grote scheur vanaf de hoefrand naar beneden (niet helemaal tot onderaan). de smid heeft toeen een "pleister" erover heen geplakt, en geen lippen aan het ijzer gemaakt. hierdoor kwam er minder druk op de bovenkant van de hoef tijdens het lopen. het heeft wel lang geduurd, maar vanaf de kroonrand is de hoef nu netjes dicht, en de scheur is aan het uitgroeien.

deezjebeezje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 12:59

ik doe eigenlijk 1 keer in de week na het afspuiten van de hoeven hoefvet erop, spuit zo i zo elke dag de benen en hoeven af, moet zeggen dat ze er netjes bij staan, een paar weken geleden waren ze ook uitgedroogd

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 14:17

nat maken en daarna inolien of vetten.
dan houd het juist het vocht vast.
Met een emmer en spons kun je ze makkelijk ff natmaken, hier is het een heel gedoe om de voeten af te spuiten. met emmertje en sponsje heb ik ze zo natgemaakt.
hier heeft mijn ruin een paar keer zo'n mega scheur gehad, dat hij ijzers moest hebben, terwijl ik geen voorstander van ijzertjes ben.
succes

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 12:57

Dit hoort thuis in BEH. Zodoende een verplaatsing van VSW-->BEH.

dym_whis2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:01

hinta schreef:
je kunt ook de bodembedekking in je stal nat maken.

kijk wel uit dat je pony geen mok krijgt, want als het land of de stal te nat is krijgen ze vaak mok.

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:42

hej
ik gebruik van dat laurierzalf ofzo, (bij de welkoop helemaal niet duur, witte pot met groen ettiket ) maar het werkt super,
ik gebruik het 1x in de week (en soms vergeet ik het maar dat is niet zo erg) en je kan het elke dag gebruiken, dat is een soort vocht inbrenger,
hoefolie enz sluit de hoef af en daardoor wordt de hoef juist droog, dit doet dat niet,
succes ermee

priscie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 19:23

invetten, en misschien teren?

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 21:17

Lubberslieke schreef:
hej
ik gebruik van dat laurierzalf ofzo, (bij de welkoop helemaal niet duur, witte pot met groen ettiket ) maar het werkt super,
ik gebruik het 1x in de week (en soms vergeet ik het maar dat is niet zo erg) en je kan het elke dag gebruiken, dat is een soort vocht inbrenger,
hoefolie enz sluit de hoef af en daardoor wordt de hoef juist droog, dit doet dat niet,
succes ermee

dit ga ik eens proberen... Klinkt heel goed !

Quartusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:25

ik heb een soort vochtinbrengende gel voor de hoeven dit spul werkt echt goed!

kyraenlisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:28

Hoeven altijd eerst nat maken voordat je ze in vet , zo blijft het vocht langer op de hoef waardoor ze weer minder snel uitdrogen .

Ingerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:32

mijn pony staat 1 keer in de week 30 min in een modder achtig stukje.

loop neit te hard van stapel want anders gaat het mis. en dan kan ie mok krijgen

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:35

Heel simpel.....
Nat maken om de plek van de drinkbak, en gewoon 2x pw honing op de hoeven

Spinoza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:37

Met dit weer zijn er meer paarden die er last van hebben, zo ook mijn ijslander. De hoefsmid heeft me uitgelegd dat het handig is om of met een spons of hoef in emmer de hoeven goed nat te maken. Dan aflaken met natuurlijke hoefolie. En echt waar het is een wereld van verschil :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:40

Hoeven vochtig maken door elke dag een tijd te spoelen of ruim rondom de drinkbak de grond vochtig te houden. Het laatste lijkt makkelijker maar moet je met warm weer elke dag bijvullen en kost je zodoende erg veel water.
Makkelijker zou zijn om een bak van 2.00x1.00x0.30 te hebben en ze daar een tijd in te laten staan.
Vet alleen gebruiken als je de hoeven eerst heel goed nat hebt gemaakt, dan zorgt het dat het vocht in de hoef blijft. Nooit vet op droge hoeven smeren, dat maakt het alleen erger.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:43

@potverdikkie Honing op de hoeven? Plakt niet alles er aan vast dan? en werkt dat tegen droge hoeven?

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:55

ja gewoon op de hoeven smeren, en natuurlijk plakt het zand er wel iets op vast, maar het resultaat is verbluffend!, en het trekt echt volledig de hoeven in.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 21:58

zeker niet gaan vetten of teren. Op langer termijn heeft dit juist de tegenover gestelde werking. Vet sluit de hoef af, er kan niks meer in of uit. Dus de hoef kan ook geen vocht opnemen. Het zelfde geld voor teren. Ik zou het zoals al eerder is genoemd, een modderpoeltje maken.

fienaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-09 21:59

S__L schreef:
zeker niet gaan vetten of teren. Op langer termijn heeft dit juist de tegenover gestelde werking. Vet sluit de hoef af, er kan niks meer in of uit. Dus de hoef kan ook geen vocht opnemen. Het zelfde geld voor teren. Ik zou het zoals al eerder is genoemd, een modderpoeltje maken.

Vetten en teren ga ik niet aan beginnen... Ik ga eens honing proberen, mijn vader is imker... Dus honing genoeg hier *D