Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
arwen21
Berichten: 147
Geregistreerd: 30-12-11

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 20:24

Weer wat bijgeleerd. Ik wist dat je isobetadine zeep niet langdurig mag gebruiken. Daarom de bijsluiter van de gewone isobetadine goed gelezen en er staat geen enkele waarschuwing op..de straal is voor de rest wel goed denk ik. Normale witte kleur en stinkt niet. Dus vrees dat ik het zelf veroorzaakt heb door isobetadine te gebruiken .

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 20:25

Ik ben op zoek naar tips, hopelijk vind ik die hier. :=

Eén van de paarden is een ijzer verloren op de wei, zo fijn die klei... Maarrr ik krijg het ijzer dus niet terug gevonden en vind het niet zo'n fijn idee dat het ijzer ergens in de wei ligt. Echter, de weide waar ze in staan is 10 hectare. Hoe vind ik nu dat ijzer terug? Metaal detector heb ik niet. :+

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 21:42

Tja veel meer zit er niet in dan aan een metaaldectector zien te komen.

arwen21
Berichten: 147
Geregistreerd: 30-12-11

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 22:07

Denk ik ook. Ofwel metaaldetector ofwel toch eens wat toertjes lopen en hopen dat je het ijzer toevallig ziet liggen..

Anoniem

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:36

Ik moet denk ik ook een metaaldetector aan gaan schaffen :+

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27975
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 11:47

Op het paard de wei door. Door je hogere positie zie je meer dan als je loopt. Da's je enige optie vrees ik. Of een drone lenen van een buurjongetje... :))

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 12:09

Ijzer heb ik nog steeds niet gevonden en al heel wat km door de wei gewandeld. Echter ligt er nu zo'n 10cm sneeuw en valt er vandaag ook weer zo'n 15 cm bij. :=

Metaaldetector is denk ik de enige optie nu, maar geen idee waar ik die vandaan moet halen...

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 12:18

Die kun je gewoon online kopen en laten thuis bezorgen :)

Een andere optie is om een plank hout te voorzien van een hoop sterke magneten en die dan via een touw door de wei te slepen, maar dat zal zonder sneeuw wel beter werken :)

orsini

Berichten: 1233
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-18 22:32

Hoi Allemaal, leuk zo'n uitgebreid topic. Ik heb een vraag. Ik bekap al een tijd zelf en het is me opgevallen dat er binnen het bekappen twee grote stromingen zijn, die toch best wat verschil hebben in de manier van bekappen.
Ik heb het dan vooral over de hiel hoogte die wordt aangeraden.
Bij de ene methode zie ik veel paarden voorbij komen die met de hoefballen op de grond staan en praktisch geen hielhoogte meer hebben. En ook vrij plat zijn qua holling van de voet. En een brede (top) maar erg afgeplatte straal.
Bij de andere zie ik dat er net wat meer hiel is, waadoor er meer ruimte is voor een dikkere zool en er meer concaviteit in de voet mogelijk is.
Nu is mijn vraag: wat is de reden voor die hele lage hielen? Zonder hiel is er geen ruimte voor de interne voet om vering te bieden onder het hoefbeen, ook zullen deze paarden allemaal vrij dunne zolen hebben, omdat er praktisch geen ruimte is voor de zool om zich te ontwilleken, want de voet mist over de hele lengte hoogte (de tenen zijn vaak ook kort)

Bijgevoegd een plaatje om te laten zien wat ik bedoel. Bij veel voeten zie je dat het geheel onder de groene lijn gewoon niet aanwezig is.

Ben erg benieuwd naar de redenaties erachter :)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 00:16

Plaatje vergeten?

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-18 10:26

Ik denk dat een deel 'lage hielen versus hoge hielen' genetisch bepaald is. Als ze te laag staan moet je er niet veel meer gaan afhalen en aan de andere kant zal ook niemand een paard met hoge (niet té hoge ! ) hielen ook zo willen verlagen dat die op de grond komen.

Ook weet ik niet of de dikte van de zool direct te herleiden is naar hogere hielen. Ook dat is deels genetisch bepaald.

Wel is een feit dat een kortere teen het afrollen vergemakkelijkt en daardoor grote druk op de pezen wordt voorkomen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-18 21:49

Vaste hielmaten is iets dat uit Strasser komt en overgenomen is door de ABC trim. Het enige dat ABC wel heeft aangepast is de idioot lange teen van strasser. Er wordt meer uitgegaan van de maakbaarheid van de hoef. Als je de hoef maar in een standaard model uithakt, komt het allemaal goed. je hebt de perfecte hoef, maar het paard loopt niet meer....

De witte lijn methode van Pete Ramey gaat uit van meer hiel. Meer met minder zeg maar, niet te invasief trimmen en de bruikbaarheid van het paard staat voorop. Mooi is vaak niet functioneel en functioneel hoeft niet mooi te zijn.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 08:14

Mijn ene IJslander had in de winter standaard 4 te diepe middelste straalgroeven. Ik maakte de hielen gelijk aan de zool. Sinds afgelopen voorjaar laat ik meer hiel staan, het enige wat ik doe is controleren of ze gelijk zijn. Hij heeft nu meer straal en deze winter géén te diepe middelste straalgroeven. Een wijze les voor mij dus en heel fijn zo!

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-18 13:17

Het belangrijkste blijft de correcte werking van het hoefmechanisme.

Hoe de vorm van de voet is, waar de natuurlijke hiel van je paard zit, hoe dik de zool is... dat ligt aan heel veel. Voeding, ondergrond, stand, genetica, noem maar op.

Persoonlijk vind ik daarom niet 1 methode per definitie dé methode. We weten sinds zo relatief kort pas hoe de hoef werkt, en leren steeds zoveel meer, dat dat ook nooit 1 methode zal zijn.

Hoge hielen, lage hielen- er moet gekeken worden naar wat dát paard moet hebben in díe situatie. Iemand die zegt dat hielen altijd aan de grond moeten zitten is mijns inziens net zo slecht bezig als iemand die aangeeft dat hielen altijd hoog moeten zijn

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-18 15:22

Precies khirshanta en daarom vind ik het ook zo fijn om het bekappen zelf te kunnen doen. Zo kan ik precies rekening houden met de individuele behoeftes. :)

Cardy

Berichten: 6680
Geregistreerd: 08-04-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 17:28

Topic ligt al even stil maar hoop dat jullie mij kunnen helpen met meer inzicht te krijgen over de hoeven van mijn merrie.

Ze heeft in het verleden hele erge white line disease gehad en ben bang dat we weer die kan op gaan als we niets doen.

De foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rechtsvoor:
Afbeelding
Afbeelding

Linksvoor:
Afbeelding
Afbeelding

Aantal dingen op een rij:

- scheur rechtsvoor zit er al lang, was bijna weg en nu opeens zo erg als op de foto geworden.
- linksvoor is nieuw
- scheur rechtsvoor lijkt bewegelijk (zet in/uit tijdens stappen)
- als je rechtsvoor voet op tilt en met hoevenkrabber tikt op de zool (teen gedeelte) dan is dit gevoelig
- loopt rechtsvoor heel gevoelig op het harde (is net bekapt, heeft een dunne zool en heeft korte hoeven doordat ze maanden op harde moest stappen ivm blessure)
- met hoefschoenen gaat het wel goed
- heeft volgens hoefsmid een schimmel erin zitten.

Hoefsmid wil het liever pas opensnijden als ze daarna 2 bekapbeurten ongeveer op ijzers kan staan, omdat ie bang is dat er teveel druk op de hoeven komt. Echter wil ik haar liever niet op ijzers en moet ze eerdaags bevallen van haar veulentje.

Hoe vinden jullie de hoeven eruit zien?

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 22:33

Mijns inziens zijn de hielen te hoog, de kwartieren flaren door te veel druk (kwartierboogjes zijn erg nodig) en een goede mustangroll lost waarschijnlijk een deel van de scheur al op. Ijzers zijn volgens mij nergens voor nodig.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-18 18:18

Eens. De scheur is onbalans in de hoef vanwege de flare en de ondergeschoven hielen. Je kunt het ook zien; bij de hoef waar de scheur langer is, is de flare ook erger. Opensnijden heeft alleen zin als tegelijk de druk van de zijkanten eraf gaat. En dan hoofclear erin, flare blijven wegvijlen en hielen bijhouden. Straal niet meer bijsnijden, want die is nodig voor het hoefmechanisme.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 10:41

Mogelijk is dit een voormalige hoefzweer. Hoefzweren graven tunneltjes achter de hoefwand en dat wordt een zwakke plek. Zet je paard buiten (aan de hoeven te zien staat je paard een deel van het etmaal op stal), pas z'n voeding aan (de witte lijn is niet geweldig van kwaliteit, stop met muesli/niks en wees zuinig gras) en rond de teen regelmatig af. Dikke kans dat de scheur gewoon uitgroeit.

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 07:55

Iemand hier ervaring met de hoefmessen van Double S? Ik wil een keer een echt goede aanschaffen.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 14:39

Het zal niet zo heel veel uitmaken welke hoefmesjes je koopt (beetje stevige is wel handig) maar het belangrijkste is een renet om ze scherp te houden. Na elke keer gebruik even bijslijpen voor de volgende keer.

Jaime_
Berichten: 8050
Geregistreerd: 05-05-07

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 15:52

Volgens mij haal je wat woorden door elkaar, een mesje = een renet. Jij bedoeld een slijpsteentje. En daarbij maakt het wel degelijk uit wat voor kwaliteit messen je hebt, flut kwaliteit messen krijg je ook met een slijpsteentje niet ineens degelijk.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 16:42

Ik heb mijn mesjes en een Zwitserse slijpsteen besteld bij hoefnatuurlijk. Doen het nog steeds. Zwitserse slijpsteen was even de handleiding lezen maar werkt goed :)

Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 17:29

Zijn er ook slijpstenen waarmee je dat ronde van de hoefmes kunt slijpen?

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-18 18:00

@ Jaime: Klopt, ik bedoel ook een slijpsteentje om het renet scherp te houden. En een beetje goed hoefmes kost rond de 15 euro, maar dan doe je er ook lang mee. Er zijn pen-diamant slijpers te koop voor de ronding.