paard dat "maait" met voorbenen, wie kent dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horse4fun

paard dat "maait" met voorbenen, wie kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 06:32

Ben al enige tijd aan het zoeken naar een eigen paard. Gisteren ben ik gaan kijken bij een 6-jarige NRPS merrie. Rijden ging heel goed, qua karakter en mogelijkheden pastte ze ook goed bij mij. Maar nu komt het. Ze "maait" tijdens het draven, stappen en in lichte maten met galopperen met de voorbenen. Dwz. ze 'gooit' haar onderbenen ahw. voor ze ze neer zet met een cirkeltje naar buiten in plaats van dat ze recht naar beneden zet. Ik heb mijn twijfels hierover. Behalve dat het er niet uit ziet, lijkt het mij een beengebrek. Wil ook evt. een veearts raadplegen. Weet iemand hier meer over?

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 06:38

Bij een klinische keuring krijgt je paard er zeker een opmerking over.
De kans op slijtage is namelijk groter. Maar dat ligt er natuurlijk ook aan hoe erg hij maait.
Met speciaal beslag kun je het wel verminderen.
Dus laat dit paard altijd keuren zodat je weet hoe erg het is.
En probeer de prijs er ook naar te maken als je hem erg leuk vind.

VDB

Re: paard dat "maait" met voorbenen, wie kent dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 08:49

Sommige jonge paarden maaien ook wel eens omdat ze onder het zadel vaak niet zo'n goede balans hebben.
Maar een 6 jarige die maait met de voorbenen? Die zou ik persoonlijk lekker laten staan. Er zijn nu zoveel paarden te koop dat je gewoon lekker de tijd moet nemen om een geschikt paard te vinden.
Succes en laat je niet verleiden door prachtige verhalen die jou goed in de oren klinken.... Dat is gewoon verkoop-praat, logisch want ze willen een paard aan jou verkopen. ;-)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:44

Elk paard mankeert wel wat.
Gewoon door een eigen en betrouwbare DA een aankoopkeuring laten doen.

Hermoso_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 09:49

Mijn paard is toontredend en maait ook een beetje. Het hoeft niet erg te zijn. Maar als ik een nieuw paard zou moeten kopen hoef ik geen paard dat maait. Suces!!

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 14:58

scoxxx schreef:
Elk paard mankeert wel wat.
Gewoon door een eigen en betrouwbare DA een aankoopkeuring laten doen.

Da's wel heel makkelijk. Ik ben benauwd voor wat dat maaien op de langere termijn doet met de gewrichten van dit paard. Heb er niet veel vertrouwen in dus ga denk ik verder zoeken.

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 14:59

Downhill schreef:
Sommige jonge paarden maaien ook wel eens omdat ze onder het zadel vaak niet zo'n goede balans hebben.
Maar een 6 jarige die maait met de voorbenen? Die zou ik persoonlijk lekker laten staan. Er zijn nu zoveel paarden te koop dat je gewoon lekker de tijd moet nemen om een geschikt paard te vinden.
Succes en laat je niet verleiden door prachtige verhalen die jou goed in de oren klinken.... Dat is gewoon verkoop-praat, logisch want ze willen een paard aan jou verkopen. ;-)

Ga ik dus ook doen. Zeker nu ik vandaag te weten ben gekomen dat het een afwijkende stand is en dus een beengebrek.

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-09 15:01

Heb filmpje dat ik van het paard gemaakt heb nog 's goed bekeken maar ze maait behoorlijk erg. Ik heb er weinig vertrouwen in... ;( Zal dus verder moeten zoeken. Ergens moet toch mijn paardje staan?

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 20:46

horse4fun schreef:
Downhill schreef:

Ga ik dus ook doen. Zeker nu ik vandaag te weten ben gekomen dat het een afwijkende stand is en dus een beengebrek.

Een afwijkende stand is geen beengebrek.

Met afwijkende standen kunnen ze heel oud worden mits je het dier niet gaat overcorrigeren. Respecteer de natuurlijke stand en ga hier op een normale manier mee om. Beenstanden brengen ook gangen met zich mee; een recht been geeft een rechte beweging, toontreder maait en franse stand schept. Door dit te willen manipuleren krijg je problemen. Uiteraard is een rechte stand en gang het meest wenselijk, lichte variaties hierop hoeven niet al te veel problemen op te leveren.

Bij het mennen in tweespan is maaien overigens onwenselijk, ze kunnen hun spangenoot raken.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:22

Helemaal met Hoeftniet eens.
Een rechtgaand paardje (die overigens zeer zeldzaam zijn) kan heel goed een ander probleem hebben wat gaandeweg de sportcarriere problemen kan geven, nml vroeg met pensioen.
Maaiende paarden, eerder een schoonheids"foutje"... die je best vaak in de sport gewoon goed ziet presteren.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 21:24

Mijn haflinger (17) maait ook een ander paard dat ik ken ergens begin 20 heeft 't ook. Bij die laatste zit dat gewoon in de familie. En beide paarden zijn nog prima ter been hoor. Mijn paard is 3 jaar geleden ook klinisch goedgekeurd en toen had ze 't ook al ;)

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-09 22:17

Ik zou het paard niet nemen. Ze slijten altijd iets meer, als ze heftig maaien. Verder zijn er genoeg goeie paarden met correcte gangen te koop.

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 06:44

Bedankt voor jullie reacties allemaal. Heb nog wel een vraag. Een paard dat maait kun je in de dressuur toch niet goed laten strekken. Ik bedoel dus in de uitgestrekte draf. Of heb ik dat mis? Ik denk niet dat ik met dit paard doorga. Ze maait behoorlijk erg. Met dit soort dingen krijg je ook altijd commentaar van mensen langs de kant, weet ik uit ervaring. En ik wil een paard dat 'normaal' loopt, dat is toch niet vreemd? :n Desalnietemin baal ik er stevig van. Kom ik 's een keer een paard met mogelijkheden tegen, is er weer wat mee. :o?

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 07:05

Klopt, alles wat aan beweging opzij gaat, verlies je in het voorwaartse.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 07:13

Mijn merrie maait ook en is ook 6 jaar.ik heb haar toch gekocht!
Ze was niet goed doorgereden en had nog veel onbalans.Als je haar op een correcte manier rijdt gaat het heel goed.Als ik aan het klungelen ben dan zie ik haar voorbeen opeens voorbij komen en weet ik dat ik fout bezig ben!! :P
In de wei, als ze het op een lopen zet,doet ze het niet.
De HS houd er ook rekening mee met het beslaan.
Ik weet niet welk niveau dit paardje heeft en wat jou ambities zijn....?Maar met mijn merrie kom ik de Z wel in hoor.Ik ben blij dat ik haar gekocht heb! :D :D :D :D

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 07:23

Verstandig Horse4fun, Misschien geduldig wachten en iets langer verder sparen? Je paard komt echt wel op je pad. Zodra je een paard koopt met een mankement, verplicht jij jezelf met dierenartskosten of nog erger; heb je er minder lang plezier van.

horse4fun schreef:
Downhill schreef:

horse4fun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-09 13:24

Victory2000 schreef:
Mijn merrie maait ook en is ook 6 jaar.ik heb haar toch gekocht!
Ze was niet goed doorgereden en had nog veel onbalans.Als je haar op een correcte manier rijdt gaat het heel goed.Als ik aan het klungelen ben dan zie ik haar voorbeen opeens voorbij komen en weet ik dat ik fout bezig ben!! :P
In de wei, als ze het op een lopen zet,doet ze het niet.
De HS houd er ook rekening mee met het beslaan.
Ik weet niet welk niveau dit paardje heeft en wat jou ambities zijn....?Maar met mijn merrie kom ik de Z wel in hoor.Ik ben blij dat ik haar gekocht heb! :D :D :D :D

Dit paard was goed doorgereden en balans was ook goed. Maaien doet ze in alle bewegingen. Niveau was L. Aan speciaal beslag wil ik niet want ik wil geen ijzers onder mijn toekomstige paard. Zelf wil ik aktief met het paard aan de slag zowel recreatief als in de sport. Zodoende zie ik ervan af.

Cartouche_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 17:26

ja ik zou toch maar de dierenarts raadplegen

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-09 18:34

Mijn pony maaide eerst ook met haar voorbenen :j Niet erg, maar wel duidelijk te zien. Nu doet ze het helemaal niet meer :n Zij was ook 6 toen ik haar kocht..

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-09 00:40

horse4fun schreef:
Bedankt voor jullie reacties allemaal. Heb nog wel een vraag. Een paard dat maait kun je in de dressuur toch niet goed laten strekken. Ik bedoel dus in de uitgestrekte draf. Of heb ik dat mis? Ik denk niet dat ik met dit paard doorga. Ze maait behoorlijk erg. Met dit soort dingen krijg je ook altijd commentaar van mensen langs de kant, weet ik uit ervaring. En ik wil een paard dat 'normaal' loopt, dat is toch niet vreemd? :n Desalnietemin baal ik er stevig van. Kom ik 's een keer een paard met mogelijkheden tegen, is er weer wat mee. :o?

Hmm die van mij kan desondanks prima strekken en dat ene paard op de manege wat tevens het wedstrijdpaard van m'n instructrice is strekt ook écht wel goed hoor! En dat is ook écht geen afgetrapt manege paard :+ Maar goed dat kan per paard wellicht dus ook verschillend zijn ;)

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:14

Mijn paard is 7 en maait met haar linkervoorbeen. Deze week zei er nog iemand tegen mij dat een paar daardoor nooit fatsoenlijk kan lopen. Maar meerdere veeartsen hebben tegen mij gezegd dat het geen tot weinig kwaad kan. Het heeft vaak met de bespiering en balans van een paard te maken. Dit kan verbeteren maar inderdaad op als iets oudere leeftijd (boven de 6/7 jaar) gaat het vaak niet meer weg. Mijn paard heeft er verder geen last van en loopt ook prima en kan prima strekken (aan de longe), bij het strekken doet ze het juist veel minder!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-09 18:18

Mijn merrie is 11 jaar, maait en had dit voorjaar allemaal O-en op de foto's. En die maakt heel wat kilometers, zowel op het harde als in het terrein.
De meeste Lippizaners, Andaluciërs en veel friezen maaien en worden er ook in de topsport oud mee.
Maar als je het niet zitten moet je er niet aan beginnen!

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:31

linky schreef:
Mijn merrie is 11 jaar, maait en had dit voorjaar allemaal O-en op de foto's. En die maakt heel wat kilometers, zowel op het harde als in het terrein.
De meeste Lippizaners, Andaluciërs en veel friezen maaien en worden er ook in de topsport oud mee.
Maar als je het niet zitten moet je er niet aan beginnen!

Een 0 wordt niet gegeven bij beoordelingen
Het is 1 tot 4

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 08:36

Mijn paard doet het heel iets met 1 van haar voor benen.
We hebben haar als jaarling gekocht, dus we hebben haar toen niet laten keuren.
Toen ik erop ben gaan rijden, ( toen ze dus oud genoeg was ;) ) wees mij er iemand op dat ze het in lichte mate deed.
Ik heb haar na laten kijken door een DA, en die vind het geen probleem, zolang ik haar maar niet ga over corrigeren.. dan is er niks aan de hand :)

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-09 20:48

Mijn paard maait ook met het voorbeen.
Heb ik inmiddels 10 jaar, is 13, loopt Z1 (hoezo niet kunnen uitstrekken?), B springen en B(B) SGW en wordt behoorlijk intensief gereden. Nog nooit een aanwijzing gehad dat dit ook maar enig probleem geeft en nette cijfers voor het binnenkomen over de AC lijn.

Door een paard van de voorhand af te halen wordt het overigens wel minder. Als hij los binnen komt draven is het net malle pietje maar dat zeg je niet nog een keer als er een zadel op ligt.

Mijn paard heeft het dusdanig dat een leek die voor hem staat het kan zien.

bijkomend voordeel is dat ze niet strijken en ik bij normale arbeid echt geen peesbeschermers nodig heb.

Ik zou een paard er echt niet om laten staan.