hoefbevangen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iris_Lab

hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-09 12:23

Hallo

Mijn shetlander pony is vorige week hoefbevangen geworden, toen ik dat heb gemerkt heb ik haar per direct verplaatst van het weiland naar een paddock en alleen op water en hooi gezet.
De dierenarts is langsgekomen, en ze heeft 3 soorten medicijnen gekregen.
Ze loopt (op het zand) nu weer normaal, en lijkt niet veel last meer te hebben.

Heeft iemand misschien enig idee wanneer ik met haar zou kunnen beginnen te wandelen (om af te vallen) Ze is door het minder eten al veel afgevallen haar buik is weg, maar ze heeft een veelste dikke (vet)nek.

Misschien dat iemand hier meer ervaring mee heeft?

AVB. Iris

donsje

Re: hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 16:53

je kan nu al met haar wandelen.. als je gwoon loopt in de paddock.. dus zonder pijn, kun je gwoon lekker een half uur lopen in de paddock.. dus niet op een harde ondergrond..

Iris_Lab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-09 13:59

donsje schreef:
je kan nu al met haar wandelen.. als je gwoon loopt in de paddock.. dus zonder pijn, kun je gwoon lekker een half uur lopen in de paddock.. dus niet op een harde ondergrond..
maar het probleem is dat het een best wel kleine padock is dus je niet echt goed kan lopen

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-09 11:15

Allereerst zou ik dit aan je dierenarts vragen. Het is ook belangrijk hoe lang ze hoefbevangen heeft gestaan (een paar dagen is hier lang ;-) ). Stappen is inderdaad zeer goed, het maakt niet uit dat de paddock klein is, zolang ze maar beweegt.

Ik zou ook het hooi verdelen over de hele paddock zodat ze moet lopen om te kunnen eten. Je kan ook best een klein stukje over de harde weg om tot op een zachte berm te raken, als je die in de buurt hebt. Dan kan je langere stukken rechtuit.

Bij mijn pony die hoefbevangen stond was de richtlijn ongeveer 3 minuten per dag langer stappen. Dus eerste dag 3min, tweede dag 6min enzovoort. Dat was wel op harde bodem. Ik denk dat je op zachte bodem iets sneller kunt gaan. Hoe dan ook, opbouwen is altijd gezond. Rustig gaan en goed kijken naar je pony.

Je bent alleszins in de goede denkrichting bezig om ze tegelijk beweging te geven met het mindere voer. Zo raakt ze veel meer vet kwijt :j

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 10:17

Verplaatst van SV naar MD.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:44

Een paar hoefschoenen kopen, dan kan je overal stappen. Heb ik toen ook gedaan. Echt ideaal.
Laatst bijgewerkt door Cookies op 23-06-09 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-09 12:49

Overleg eerst met de DA of je uberhaupt wel mag wandelen!
Mijn pony heeft namelijk 3 week 'stil' moeten staan in het kleine paddockje met zand. ik mocht niets forceren, hij moest zelf lopen als hij dat wou. Stukje was net groot genoeg voor hem om toch in rond te stappen.
Was ik wel gaan lopen was ik heel ver van huis geweest...

Hij heeft er nu helemaal niets aan overgehouden.

lovezspekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 00:11

Ik moest zoveelmogelijk lopen met mijn pony, hij zei dat ik als ik 3 uur wilde rijden ik dat lekker moest doen.

Maar mijn pony zat er tegen aan. ik ben van kuil naar hooi gegaan en ipv van 3 x een kwart bix krijgt ze nu 2 x een kwart, wat al eiwit arm is. ze staat ook helemaal niet meer op het land.
Ze is goed afgevallen, maar bij haar zal die nek wel blijven, want die heeft ze altijd al gehad( al is ze altijd al zo'n 50 kg te zwaar geweest ). soms denk ik wel is dat mensen haar stiekem vet staan te mesten ofzo..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 12:14

Er tegen aan zitten is wat anders dan het ook al hebben inderdaad :)
Ik heb zelf het idee dat mijn pony aankomt van lucht :+ Hij staat op een hele kale wei en is toch weer aangekomen. Hij zet wel erg snel wat gras om in vet :(

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 16:36

Bewegen is juist heel goed! Onze ervaring is juist wanneer we een bevangen pony op stal zetten, ze dan helemaal niet meer kan lopen.
Wel rechte stukken lopen en niet kleine rondjes/bochten draaien!
Brandnetels geven (wanneer je ze ergens kunt knippen, kun je ze al bijna direct geven!) kan echt een heel positief effect geven!
Magnesium kan ook hulp bieden. Dit kun je in zeg maar poedervorm kopen of anders dagelijks een banaan geven.
Hoefbevangenheid komt uit een stofwisselingsprobleem en afvallen is uiteraard altijd goed, maar betekend niet dat ze er dan geen last meer van kunnen krijgen!! Hoe minder gewicht ze hebben, is uiteraard wel minder belasting op hun voetjes!
Zorg wel dat ze kunnen blijven eten (het allermooiste zou van dat vieze, stugge bermgras zijn), want anders heb je weer kans op vet in het bloed en dat wil je echt niet!
Sterkte ermee!

Dilan_Arco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:56

Iris_Lab schreef:
donsje schreef:
maar het probleem is dat het een best wel kleine padock is dus je niet echt goed kan lopen

misschien kun je in de berm langs de weg lopen en over ruiterpaden in de buurt

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 23:35

MD --> BEH

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:39

Kentaro schreef:
dagelijks een banaan geven
:n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:06

lovezspekkie schreef:
Ik moest zoveelmogelijk lopen met mijn pony, hij zei dat ik als ik 3 uur wilde rijden ik dat lekker moest doen.

Maar mijn pony zat er tegen aan. ik ben van kuil naar hooi gegaan en ipv van 3 x een kwart bix krijgt ze nu 2 x een kwart, wat al eiwit arm is. ze staat ook helemaal niet meer op het land.
Ze is goed afgevallen, maar bij haar zal die nek wel blijven, want die heeft ze altijd al gehad( al is ze altijd al zo'n 50 kg te zwaar geweest ). soms denk ik wel is dat mensen haar stiekem vet staan te mesten ofzo..

Hoefbevangen liegt NIET aan eiwitten !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! pff waarom maken mensen daaar toch nu nog steeds fouten mee??? Ik word daar zo moe van he!!

SUIKERS daar ligt het aan!!

Eiwitten heeft niks met hoevbevangenheid te maken!

Vienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 18:02

Cookies schreef:
Een paar hoefschoenen kopen, dan kan je overal stappen. Echt ideaal.

Hoefschoenen zijn echt ideaal voor hoefbevangen paarden idd.

Patoucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:03

fuerzaR schreef:
Hoefbevangen liegt NIET aan eiwitten !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! pff waarom maken mensen daaar toch nu nog steeds fouten mee??? Ik word daar zo moe van he!!

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

lovezspekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 00:24

fuerzaR schreef:
lovezspekkie schreef:

Omdat de dierenarts dat zei, daarom dus.
Waar halen ze suiker vandaan?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 00:30

suiker zit eigenlijk overal in,gras,hooi muslie granen enz enz.

kort gras is rijker aan suiker dan lang stengelig gras,geef geen kuil [erg rijk] maar oud stengelig hooi.
oppassen met krachtvoer en b.v appels. ;)

lidewei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 00:35

nou uit kracht voer dus biks muslie,s maar ook hooi ,kuilgras lucenre en gras. suikers worden omgezet in energie niet verbruikt energie hoopt zich op avalstoffen. die moeten worden afgevoerd.dus als veel afalstoffen in bloed zitten wordt de door bloeding minder kan je aan de voorbeenen voelen boven aan het pijbeen aan de binnen kant voel je dat aan meer dan 1 been klopen is paard hoefbevang.bloed moet meer moeite doen om door te kunnen stromen dat voel je.
dit hoeft niet aleen veroorzaakt worden door te veel suikers uit gras maar dus ook uit anderen voedings soorten maar bijv. ook door meerder factoren zoals verzuring van de spieren de spieren voeren de afvalstoffen af naar bloed .lang stappen op harde ondergrond de spieren krijgen dan harde klapen en er hopen zich veel avalstoffen op.
dus doordat door bloeding minder wordt krijgen de spieren die aan hoefbeen zitten zwaar te verduideren als je er niet snel genoeg bij bent loop je groten kans op verzakt hoefbeen
ps geen banaan voeren gewooon de medicijnen van de da en zijn voedings voor schrift !!!!
want fruit bevat ook suikers
dus suiker zit niet aleen in suiker klontjes ;)
meestal krijgt je paarde voor geschreven
ascal tegen ader onstekingen
bloedverduner tegen stolsel omdat je paard of pony minder uit zich zelf gaat bewegen en tegen klonteren van avalstofen in bloed.
tranqitel of ander rustgevend midel op magnesium basis want daar gaan de bloedvaten meer van open staan.
kwa voer overjarig hooi water en later stadium iets van suiker arme muslie enof pavo summer fit .

sory voor de spelingsfouten D

lovezspekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-09 14:33

Princess was eerst kreupel, en toen moest ik op het harde stappen, en waarschijnlijk is ze toen hoefbevangen geworden dan, want ze krijgt helemaal niet zoveel voer waar suikers inzitten..
Ze krijgt hooi, en 1 halve bix per dag. En soms een wortel, of komkommer.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:09

fuerzaR schreef:

Tgoh... Als nu die pony minder dik wordt omdat ze eiwitarm voer geeft... Dan heeft ie sowieso minder risico op hoefbevangenheid... dus slecht is het niet...

Toch vraag ik me af waarom mensen hoefbevangen paarden nog steeds biks/mengeling/etc voeren... Je kan er toch niet meer mee werken, dus waarom voeren? Op hooi alleen kunnen ze prima...? Een paard kan makkelijk een uurtje per dag rijden ook zonder bijgevoerd te worden, dus waarom in godsnaam je hoefbevangen paard bijvoeren?? :n

lovezspekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 17:51

Ik deed het voor de vitaminen enzo die in krachtvoer zitten.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 10:43

ja ze hebben toch vitaminen en mineralen nodig en die kunnen ze niet uit oud hooi halen!! heel belangrijk dus.
Op dit moment rij ik weer gewoon met mijn bevangen pony en heeft hij dus gewoon krachtvoer nodig. Wel speciaal Marstall Vito laag aan suikers & zetmeel.

Ik heb met mijn pony gestapt zodra hij van de meeste medicijnen af was. Tot die tijd mocht hij zelf buiten lopen. Helaas was het toen zo slecht weer dat hij op de stenen moest en dat kwam natuurlijk niet echt ten goede. Daarna veel langs de weg gestapt(zoveel mogelijk in de berm) waardoor hij lekker veel rechtuit kan stappen en niet te veel bochten. Dit komt veel te veel op zijn hoeven aan. later ben ik gaan rijden en ook alleen maar langs de weg rechtuit. Daarna langs de weg meer opgepakt en pas toen ben ik weer 1x per week gaan lessen.

maargoed bij hoefbevangen blijft dat het bij ieder paard anders is dus het is een kwestie van het goede voor jou paardje zoeken.

Lees anders eens in het hoefbevangen topic daar staat heel veel informatie: [BEH] Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:14

lovezspekkie schreef:

Hoefbevangen liegt NIET aan eiwitten !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! pff waarom maken mensen daaar toch nu nog steeds fouten mee??? Ik word daar zo moe van he!!.

bijf gras! en nog zoveel

Eiwitten heeft niks met hoevbevangenheid te maken![/quote]

Omdat de dierenarts dat zei, daarom dus.
Waar halen ze suiker vandaan?[/quote]

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-09 13:17

Je moet wachten met (te) veel lopen totdat het hoefbeen niet (meer verder) kantelt.
Bij mijn paardje is na 2 weken foto's gemaakt en weer na 4 weken, om te kijken of het verder gekanteld was, toen dat niet het geval was, mocht zij weer (meer) lopen.