Wat moet ik eraan doen? Paard heeft slechte hoeven.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alicia

Wat moet ik eraan doen? Paard heeft slechte hoeven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 09:13

Hallo allemaal,

Mijn paard heeft altijd al slechte hoeven gehad, (als er een ijzer af ligt en ze loopt 5 minuten op de stenen is die weg gesleten zowat) maar in de winter zijn ze altijd nog wel te doen!
Nu staat ze net een maand op het land en haar hoeven zijn een ramp.
Er komen scheuren aan de zijkanten, voorkant enzovoort!
Hoefsmid is ondertussen een week geleden geweest toen zagen ze er iets netter uit maar nu is er weer een hele scheur gekomen bij de nagels.
Ik weet niet meer wat ik ermee aan moet!
Als ze in het zand heeft gestaan maak ik ze gelijk weer schoon en als ze het land in gaat zijn ze meestal gevet.
Hebben jullie misschien tips ?
Of moet ik ze juist niet meer vetten ?
Ik hoor het wel, alvast bedankt !

X Alicia
Laatst bijgewerkt door Judje op 29-05-09 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Schuine code verwijderd, omdat deze niet bedoeld zijn voor hele teksten, alleen om zinsdelen/zinnen extra op te laten vallen. Tevens is de titel verduidelijkt, zodat het zonder openen duidelijk is waar het over gaat.

Fury08

Re: Wat moet ik eraan doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:15

Het invetten van de hoeven is eigenlijk helemaal niet zo goed!
Dus dat kan je beter laten.

Alicia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 09:17

En dan .. helemaal niets erop doen ? xx

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:20

Overleg met je hoefsmid. Hij is een vakman die je zou moeten kunnen adviseren. Je zou biotine bij kunnen voeren om een betere hoornkwaliteit te krijgen.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:21

Doordat ze beginnen met scheuren heeft vaak te maken met vochtgebrek in de hoef. Doordat je ze vet kan er geen vocht meer in de hoef komen en scheurt het alleen verder. Ik zou je aanraden om de hoeven een paar keer per dag te weken in water. Desnoods de bak of een stukje land nat maken en je paard daar in zetten. Is je paard lekker makkelijk zet zijn been in een emmer met water
Geen vet er meer op doen dat droog alleen maar uit.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:23

Ik zou eerst overleggen met je hoefsmid en dat op te gaan volgen dan meteen aan bokt vragen.
Je hoefsmid kent het paard, weet wat voor hoefproblemen het paard heeft en kan je daardoor het beste advies geven. Dus even bellen naar hem.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 09:24

Overleggen met je smid. Hij weet als het goed is heel veel over hoeven. Verder zou ik ze goed vochtig houden en het vetten laten. Verder zou je idd biotine kunnen bijvoeren. Dit zie je trouwens niet in een week verbeteren, daar moet je wel wat langer mee doorgaan.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:18

Ik zou ook overleggen met je hoefsmid! Maar sowieso zou ik stoppen met vetten!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:21

goede voeding kan invloed hebben op de kwaliteit van de hoeven.

zeewier is een heel goed product.
als je daar dagelijks een schepje door wat krachtvoer doet krijgt je dier extra mineralen binnen die het gebruiken kan.

vet erop is inderdaad niet goed, water wel,maar ook weer niet teveel want te natte voeten is ook weer niet goed..
niet teveel aan hoeven gaan smeren en vetten.
zorg voor voldoende beweging( dus liefste de hele dag buiten) goede voeding dan kom je al een eind.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:23

teer werkt toch om harder te maken?

misschien hoeschoenen voor het rijden ofzo?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:24

Teer wordt gebruikt als de hoeven te zacht worden door het vocht. Het sluit de hoef af door vocht, dus het maakt de hoef volgens mij niet echt harder, het zorgt er alleen voor dat ze niet vochtig worden. Dacht ik tenminste.

Hoefschoenen zouden idd kunnen helpen als je op het harde loopt zonder ijzers.

Judje

Re: Wat moet ik eraan doen? Paard heeft slechte hoeven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:29

Verplaatst van VSW naar BEH.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:31

Mijn tip: voldoende afspuiten. Vochtig maken en eventueel laurierzalf smeren en biotine voeren.

Niet vetten en teren.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:31

in de bit van deze maand staat er een artikel over, geschreven door 2 deskundigen, misschien dat je daar goeie tips uit kan halen

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 14:57

wil je vetten, moet je eerst de hoef natmaken, zodat deze zich openzet en hierdoor alles beter absorbeert. anders ga je inderdaag de hoef zijn zuurstof afsluiten.
Vermits ie zijn ijzers zomaar afgooit, zou ik ook opteren voor hoefschoenen; Zo krijgen de hoeven nog wel impulsen, waardoor de doorbloeding verbetert en ze sterker worden, maar zijn ze wel beschermd. Het is iets duurder in aankoop, maar als je constant de smid moet laten komen, kost dat meer op lange termijn. Wat vroeger ook wel werd gebruikt om hoeven te verharden, is verse koeienmest. Je bandageert de hoeven als het ware met koeienmest erop, en laat deze uren intrekken. niet zo smakelijk, maar wel effectief.

Alicia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 16:07

Bedankt voor een aantal handige tips. Ik spuit de hoef al eerst af voordat ik er vet op doe. Dus het is niet alleen vetten. Verder heb ik inderdaad gekeken naar hoefschoenen, maar ze staat nu op ijzers ! De hoefsmid kan er niet veel aan doen zegt hij, hij heeft er al een stukje geveild zodat het niet verder kan gaan scheuren maar nu is het aan de zeikant begonnen. Ik heb nu al 3 dagen niet gevet en alleen nat gespoten . Weet iemand dan misschien een goede site voor hoefschoenen ? Die ook niet al te duur zijn ?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:12

Neem een goede hoefsmid (eentje die niet pro-ijzer is, die hoeft niet perse een NB'er te zijn!) die met een intensief programma kan helpen de hoeven weer in betere conditie te krijgen, supplementen kunnen goed helpen (bijvoorbeeld hoefcompositum, hoor ik goede ervaringen over) en hoefschoenen kunnen ook een prima bijdrage leveren.
Ijzers zijn rampzalig, zeker voor slechte voeten! Maar hou er wel rekening mee, dat áls je de ijzers er onder uit laat het tijden kan duren voor het weer in redelijke conditie is. Maar daar is de zomer wel een prima jaargetijde voor, de hoeven groeien dan een stuk harder :j

Afspuiten voor het vetten is niet voldoende, een hoef zou zo'n 10 minuten moeten weken voor het nut heeft voor je ze dichtvet ;)

Alicia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 16:21

Oké dankjewel ! Mijn paard kan alleen echt niet zonder ijzers staan .. ze slijten echt ontzettend hard . Daarom zouden hoefschoenen wel echt ideaal zijn , maar €200 per paar vind ik wel erg prijzig . Zou er dus eerst goed voor moeten sparen of goedkopere vinden !

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:24

Ja maar dat komt grotendeels ook doordat ijzers het hoefmechanisme vernaggelen. Daarom ook dat het veel beter is om zonder ijzers te staan, maar kan maanden tot jaren duren voor dat ook daadwerkelijk blijkt. Hierbij kan je de hoeven dus ondersteunen zodat het proces wat sneller gaat. Hoeven groeien erg langzaam dus ze moeten eerst weer uitgroeien voor alles goed kan zijn.
Idd zijn hoefschoenen daarbij prima dingen, om toch wat te kunnen opvangen als je wat wil gaan doen op de weg oid :j

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 16:34

Misschien kun je er eens een andere smid naar laten kijken. Niet elke smid is even kundig.

Ik heb er er ook een keer eentje gehad die de hoeven van mijn paard verkl**t heeft, door verkeerd bekappen. Als hij geweest was zag het er redelijk uit, maar binnen de korste keren zaten ze weer vol met scheuren.
Toen heb ik er een andere smid bij gehaald en die heeft de hoeven weer normaal gekregen zodat ze gewoon weer 8 weken goed bleven.
Daar ging natuurlijk wel een tijdje overheen. Er zijn geen ijzers bij aan te pas gekomen btw.

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:01

hoefschoenen zijn idd prijzig, maar langs de andere kant: tel eens uit hoeveel je ijzers kosten, om de zoveel weken? hoefschoenen gaan lang mee, dus dat haal je er wel uit hoor.en vermits ze toch geen ijzers onder houdt,heb je niet veel keuze vrees ik. en zoveel mogelijk op harde ondergrond stappen, om de hoeven te harden. nu, dat is geen proces van een paar weken, maar van maanden tot jaren. je moet zelf zien of het je dat waard is. want soms zien ze wel echt af, vooral op kiezeltjes. maar ik heb het gedaan, en na een jaartje heeft hij superharde hoeven, en gaat hij overal door als ne echte :P

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:18

Waarom zouden hoefschoenen helpen tegen scheuren?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 11:22

LindyH: Omdat ze in de beginpost schrijft dat de hoeven heel erg slijten ook al loopt ze maar 5 minuten zonder ijzer op de straat. Ijzers werken mijn inziens niet echt mee als je paard scheuren heeft, dus dan zou je kunnen overwegen om ipv hoefijzers voor hoefschoenen te kiezen.