[filmpje] kreupel paard, wat zien jullie? *2e update pag 9*

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

[filmpje] kreupel paard, wat zien jullie? *2e update pag 9*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 14:47

Even voorop:"Paard gaat eind van de maand naar de kliniek omdat ze al een tijdje loopt te kloten met vage kreupelheden. Dan weer goed, dan weer niet, dan gewoon niet zuiver, dan stok kreupel, echt heel wisselend dus.

Daar is onlangs dit bij gekomen:

Ben benieuwd wat jullie mening is over wat er gebeurt.
Dit gebeurt als ik haar 's morgens van stal haal, en als ik haar achterhoeven uitgekrabt heb.
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 21-03-10 18:13, in het totaal 4 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast op verzoek TS

Liselot

Re: [filmpje] kreupel paard, wat zien jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 14:49

het lijkt inderdaad alsof er wat op slot schiet in de heup of het SI gewricht.
is ze al eens nagekeken door een kraker oid?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 14:51

Nee, ze gaat eerst naar de kliniek om een diagnose te stellen en dan zien we wel weer verder.
De vage kreupelheid ben ik nu ruim een half jaar mee aan het tobben. Toen kreeg ze er ca 6 weken geleden een peesblessure bij (behandelt met rust en metacam) en sinds dien komt ze zo de box uit

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 14:53

aan welk been is de peesblessure? dit lijkt me in ieder geval niet uit het been komen, maar zit volgens mij hoger :j

ben wel heel benieuwd wat eruit komt bij de kliniek

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 14:54

peesblessure zat rechts achter. Toen was haar been ook super dik, maar dat is allemaal goed over. Buiten dit loopt ze zowiezo niet goed, maar dit is er nog eens bij gekomen

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 14:54

T ziet er idd een beetje uit of het op slot schiet.
Verbeterd je paardje in de loop t van de dag wel?
Ben wel benieuwd wat er precies aan schort. Mijn paard heeft ook iets gehad dat t hier een beetje op leek.. Zij heeft spat.
Moest binnendoor gezet worden en toen kregen we dat opslotschiet effect. Nu ze niet meer binnendoor staat is dat gelukkig verbeterd.
Laatst bijgewerkt door Jellie op 18-05-09 14:58, in het totaal 1 keer bewerkt

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 14:56

ja jeetje dat is een rot gezicht zeg nu maar eerst afwachten wat de medicie er van gaat zeggen gissen kunnen wij allemaal sterkte ermee en ik ga het even volgen, gr

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 14:57

ze loopt een stukje zo, varierend van een paar passen tot de halve stalgang, en dan trekt het weg.
Als ik haar weer uit de wei haal loopt ze op haar manier goed (wat niet goed is, maar goed, daarvoor gaan we dus naar de kliniek ;) )

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 14:57

Wow, ik heb 2 keer gekeken. Het ziet er heel heftig uit, maar ik zou echt niet durven zeggen wat er mis is. Het lijkt alsof ze zo nu en dan heftige pijn in haar linkerachtervoet heeft, maar dat is het ene moment heel erg en wordt daarna minder. Daarbij lijkt ze de hele achterhand te willen ontlasten, een beetje atactisch komt het over, door bijv. een beknelde zenuw.

Zou goed hoger in been/ heup/ rug kunnen zitten, lijkt me niet puur een been/ hoef probleem. Ik weet niet naar welke kliniek je gaat maar ik zou zeker ook eens een goede ostheopaath ( bijv. Michiel Schepers) laten kijken.
Ik hoop dat je er snel achter komt wat er mis is want dit is heel dramatisch om te zien.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 15:00

ze is zojuist bekapt en dr hoeven zijn prima volgens de smid. Hij kon niks afwijkends vinden in de zin van kneuzingen, zweren etc.

Ik ga naar Bodegraven trouwens

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:02

Ik heb het idee dat het links achter weg komt en dat het inderdaad iets van opslot schieten is. Ze loopt namelijk eerst wel redelijk de box uit een daarna kan ze geen pas meer verzetten. Loopt ze ook zo de stal uit met het niet uitkrabben?

Lopen jullie altijd zo door nadat ze dit doet. Of helpt het misschien dat jullie dan het been even oprekken. Ik bedoel dan even naar achteren laten gaan. Kan natuurlijk wel ook wel gissen, maar blijf het heel vreemd vinden. Ben benieuwd wat hier uit komt

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:04

Jeetje dat ziet er sneu uit zeg. Ik zou zeggen een probleem in haar rug maar dat is idd giswerk. Ken trouwens een paard wat erge kramperigheid heeft en die loopt bij het 'opstarten' soms ook zo ongelukkig om na een aantal passen weer gewoon verder te lopen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 15:05

ik ben nu bewust door gelopen om op de film te krijgen wat ze doet. Dit om mee te nemen naar de kliniek, want je zal net zien dat ze het daar niet doet.
We krabben de hoeven niet perse in de stal (hier ook niet gebeurt) maar als ze bijv uit de wei komt en ik krab de hoeven dan uit, loopt ze weer een paar passen zo verder

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:06

Patella Fixatie ziet er anders uit......dat heeft mijn paard soms..
Dus ik denk inderdaad ook aan de heup of SI......of iets neurologisch wat dus naar ataxie neigt........

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:07

Bodegraven staat goed bekend, dus ik zou de diagnose afwachten. Sterkte ermee!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 15:07

Ataxie dacht een stalgenoot ook, die heeft wat testjes gedaan (omtrekken aan de staart, benen kruislings zetten) en dat hersteld ze allemaal netjes

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:08

Hmm....nou dan is dat het waarschijnlijk niet....

Ik denk niet dat het de knie is..... :n

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 15:09

mijn eigen gevoel zegt ook dat het hoger zit, maar goed, ik ben geen DA en heb al helemaal geen rontgen ogen ;)

Carmen85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:10

Je zegt dat dit gebeurd als je haar achterhoeven uitgekrabt hebt. Het lijkt erop dat er bij haar bekken of SI gewricht iets niet goed zit. Als je haar achterhoeven uitkrabt moet ze een tijdje scheef staan, wat dan extra belasting geeft op dat gewrichtje. Je kunt de eerste passen al zien dat ze op een vreemde manier haar kont naar rechts beweegt, alsof in de wervels vlak voor haar kont iets vastzit. Waarschijnlijk zit er iets bekneld waardoor ze even zo raar loopt en komt dit langzaam los als ze beweging krijgt.

Is het niet een idee om haar 24/7 op de wei te laten staan tot je naar de kliniek gaat, door de beweging heeft ze dan waarschijnlijk wat minder pijn. Hopen dat ze snel achter de oorzaak komen!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:10

Ik heb jaren geleden een haflinger gehad die dit ook had.
Was alleen nog wat extremer (die sleepte haar achterbeen eerst een paar meter over de grond).
Bleek achteraf in de heup te zitten maar was zeker geen ataxie.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 18-05-09 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:11

stef schreef:
Ataxie dacht een stalgenoot ook, die heeft wat testjes gedaan (omtrekken aan de staart, benen kruislings zetten) en dat hersteld ze allemaal netjes

De beste manier om ataxie te testen is het paard geblinddoekt te laten lopen, als ze dan erg onzeker wordt is het een mogelijke diagnose. Maar de echt diagnose zal toch door de DA gedaan moeten worden; ataxie is er in diverse gradaties en de ernst ervan is sterk afhankelijk van de plek waar de zenuwblokkade zit, die soms dmv. bijv. ostheopathie opgeheven kan worden.

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:12

Een paard van een vriendin lipe soortgelijk en die was dus zwaar atactisch. Maar die reageerde dus wel slecht op de "testjes'. Ben erg benieuwd naar de diagnose/prognose.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 15:14

Carmen: het is niet alleen bij de hoeven uitkrabben, het is óók bij de hoeven uit krabben. Ze komt ook gewoon 's morgens zo van stal.
Het is de bedoeling dat ze zsm 24/7 naar buiten gaat, maar op dit moment staat er nog geen stroom op het land en teveel gras, dus ik moet echt even wachten tot dat geregeld is en er door andere paarden flink gegraasd is, anders is ze straks nog bevangen ook. Ze staat dagelijks 2 tot 4 uur buiten op het moment

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:16

Ik zie ook dat ze haar linkerachterbeen niet durft te belasten, maar een diagnose stellen kan ik niet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:21

hoe oud is ze?
het lijkt net of het soms ook de kogels achter zijn...