Belasting van de kruisbanden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RaYmOn

Belasting van de kruisbanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 22:00

Beste Bokkers,

Ik zou graag zo veel als mogelijk willen weten over de werking en belasting van de kruisbanden.
Deze vraag is in principe paard gericht, maar denk dat er veel verband zal zijn tussen de werking bij paarden en mensen?

Mijn paard heeft namelijk een blessure aan zijn kruisbanden en bij de aanhechting naar zijn meniscus.
Dit alles is na verschillende onderzoeken bij de kliniek vastgesteld.
De artsen kunnen mij eigenlijk ook niet precies vertellen wat ik nog wel en niet met hem kan doen.
Ik zal dit zelf af moeten gaan tasten.
Daarbij wil ik de achtergrond informatie waar ik hierboven om vraag, gaan gebruiken.

Misschien bokkers met een medische opleiding of diploma die mij kunnen helpen?

Groetjes,
Carola

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:51

RaYmOn

Re: Belasting van de kruisbanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 21:04

Sassy4barrel: Bedankt voor je reactie.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:12

ik heb vandaag ook gebeld met de Universiteit paarden kliniek in Utrecht en die
geven ook best veel informatie en advies. Deze ´blessure´is per geval heel verschillend
wat ik begrijp

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:32

Ik heb zelf een gescheurde kruisband gehad, (is niet echt paardmedich, dus als je wat wilt weten pb even)

Ik denk inderdaad dat je het moet aanzien, in ieder geval echt stal rust, omdat de kruisband anders erg op spanning staat.
Laat je hem opereren? of is dat al gebeurd?

RaYmOn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 20:17

Sassy4barrel: Bedankt voor de tip. Ga ik die ook eens proberen.

ch_ntii123: Mij is verteld dat ze paarden hieraan niet opereren, dus nee: hij is hier niet aan geholpen. Ben ook niet met stal rust naar huis gestuurd. Ik mag hem een beetje in beweging houden zodat zijn spieren in tact blijven. Deze zouden de zwakte in zijn knie gedeeltelijk kunnen compenseren. Ook bedankt voor je reactie!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:24

Schade aan de kruisbanden en schade aan de meniscus hebben heel andere gevolgen. Daarbij is het ook nog van beland in wat voor mate er beschadiging is. Feit is dat de meniscus slecht geneest. Ook de kruisbanden genezen niet goed. Als het paard geen pijn heeft is het mooi, maar een goede revalidatie is denk ik wel van belang.
De stabiliteit die kruisbanden en meniscus bieden, vallen voor een deel weg (ligt aan mate van schade) en dat moet door de spieren opgevangen worden.
Hoop voor je dat de schade meevalt en het paard goed kan herstellen!

ch_ntii123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 22:16

Ik zou hem in ieder geval een week stal rust geven (dat is mijn idee hoor, bij mij deed het althans behoorlijk veel pijn!) Misschien is het dan verstandig om een fysio erbij te halen?. Omdat je dan de spieren om de kruisband kunt aansterken, zodat die kan compeseren

RaYmOn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-09 21:02

Beide weer bedankt voor de reactie :)

Rindin: Dat is inderdaad wat me als eerst zachtjes verteld werd: dat het heel moeilijk is om zijn blessure weer 'goed' te krijgen. Toen we de dag erna de definitieve uitslag, de foto's en de behandelwijze gingen bespreken kreeg ik te horen dat er eigenlijk geen behandeling voor hem is. Zoals al eerder geschreven kreeg ik wel het advies zijn spieren in tact te houden, wat jij ook bevestigd. Hij heeft inderdaad gelukkig niet veel pijn (denk ik, en hoop het zeker!), loopt geen stap kreupel. Maar over dat herstellen zit ik een beetje in, ik weet nog niet waarom, maar het zit me niet lekker. Misschien kan ik het gewoon nog niet accepteren dat hij 'afgeschreven' is? Of ik heb toch ook mijn twijfels of we zo de juiste aanpak hanteren?

ch_ntii123: Bedankt voor je tip! Aan fysio had ik ook al gedacht. Ben wel van plan daar nog eens contact mee op te nemen.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 10:43

Mijn paard heeft vorig jaar (ben al ruim een jaar bezig met het herstel) zijn binnenste knieband (achter) opgerekt. Ben pas nu haar weer wat aan het belasten. Afgelopen november had ze zich dus weer bezeerd aan het been. Het blijft een zwakke plek. Volgens mijn Fysio en dierenarts moet je de achterhandspieren goed gaan trainen, die gaan de banden dan beschermen. Je mag een paard die zo'n blessure heeft ook niet lang stilzetten omdat de spieren weer gaan afnemen en dus de band weer gemakkelijker overbelast kan gaan raken. Dat was bij mij in november het geval. Door zadelproblemen had ze 6 weken stilgestaan en ging het direct weer fout.
Ik controleer iedere dag of de knie pijnlijk is. Heel veel rechtuit stappen, langzaam opbouwen met rechtuit draven en zeker geen galop.
Geen voltes, voorzichtig met wenden en niet in een zware bak werken.
Ik geef haar wel glucosamine voor het herstel en onderhout van de banden. Ze is overigens ook 2 maal ingespoten.
Ik smeer haar knie en banden na het rijden ook in met arnicagel.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 09:14

Verplaatst MD --> BEH.