middeltjes tegen brokkelhoeven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

middeltjes tegen brokkelhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 18:39

je hebt allerlei middeltjes op de markt die beloven de elasticiteit van de hoef te bevorderen. En de huis-tuin-keuken brouwseltjes.

Wat werkt goed?

mekkie

Re: middeltjes tegen brokkelhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:41

hoefvocht van de paardendrogist heb ik heel goeie ervaring mee.
je smeert het gewoon op de droge hoef en het terkt er in.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:45

Ik gebruikte hoefolie met laurier erin, werkt behoorlijk goed.
Vind het erg fijn spul. Kocht het bij welkoop. Eerst maakte ik de hele hoef brandschoon, liet het dan lekker een tijd in water weken zodat vocht er goed introk, en dan de olie erop.
Heb het nu niet meer nodig, hoeven zijn perfect.

Corally_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:45

Áls een hoef te droog is begint deze te brokkelen, de goedkoopste en beste manier is eigenlijk om de hoeven te weken in een emmer water.
Dit mag je gewoon elke keer na het rijden doen, gewoon de hoef in een emmer met water zetten en laten weken........ geleerd van een hoefsmid, vooral in de zomer!!!

succes!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:46

water....
en dan bedoel ik een lekkere modderpoel waar je paard regelmatig in kan "plonsen"

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 18:52

nouja daar zoek ik een alternatief voor, emmers water. de pony vind vind dat eng en paardje vind sowieso bijna alles eng dus dat gaat niet zo best :=

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:54

Heb ergens weleens iets gelezen over een modderbad maken. En dan zo neerzetten dat je pony bijvoorbeeld daar in moet staan om de brok of wat ook moet eten, zodat ze er even een tijdje in staan. Of je moet je pony heel rustig aan alles laten wennen.
Bij ieder dier moet je dit opbouwen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 18:55

op veel plekken wordt de drinkplek sowieso drap.... dus daar kan je best wel gebruik van maken

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 19:00

modderpoelen maken gaat ook al niet. paardjes staan op een pensionstalling. Ik kan daar moeilijk zelf gaan bepalen een modderzooi van de wei-drinkplaats te gaan maken :=

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:21

haha, en een spons? Vind ie dat eng? Anders kun je die doornat maken en dat langzaam over de hoef uit laten sijpelen, en dat dan paar keer doen. Zo leer je hem ook langzaam eraan te wennen.

Mijn pony vond het ook doodeng hóór, en nu? Nu kan ik haar gewoon in de emmer laten staan, of met de tuinslang bewerken.

Als je het maar met geduld en beleid opbouwt, dan kun je heel ver komen.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:38

Water/vocht is nog steeds hét middel om hoeven in betere conditie te krijgen, maar als je daar niet de mogelijkheden toe hebt moet je toch iets anders proberen...
Om de elasticiteit van de hoeven te verbeteren gebruik ik laurierzalf (eigenlijk alleen in de droge periodes). Om de dag smeer ik de kroonrand goed in, doe een paar springschoenen om, en laat mijn paard zo lopen. Door het bewegen masseren de springschoenen de zalf goed in. Ik merk bij haar dan echt verbetering.

Als het brokkelen te erg wordt gebruik ik nog Hoofrepair, van Jimpy. Even kijken of ik daar nog iets over kan vinden.

Edit:
http://divoza.com/shop/a.visit/49ff364e0145a57e273fc0a8c06406f0

Dit is echt 'repair' spul, waar ik goede ervaringen mee heb. Eerder hadden ze divoza ook de hoefvet-variant er van, maar die zie ik nu niet meer op hun website staan.
Laatst bijgewerkt door Divine op 04-05-09 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:41

Misschien is het een optie om de hoef even nat te spuiten voordat het paard de wei in gaat?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:41

Ik vind tussen elasticiteit en daadwerkelijk afbrokkelen een groot verschil hóór, of ben ik nou de enige. Als de hoeven daadwerkelijk brokkelen is de kwaliteit van de hoef bar slecht (en eventueel in combinatie met slecht/weinig bekappen)
In de zomer zijn de hoeven vaak wat droger, maar kan dan nog wel enige elasticiteit bevatten.

Of zit ik nu heel dom te denken?!?

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:43

xPassion schreef:
Misschien is het een optie om de hoef even nat te spuiten voordat het paard de wei in gaat?

heeft weinig nut, hoef moet minsten 15 minuten nat worden gemaakt voordat je ook echt resultaat er van krijgt. Mijn paard is als de dood voor emmers daarom wikkel ik zijn hoeven altijd in met natte handdoeken, werkt wel goed opzicht. Er zijn ook zulke hoefbevochters (lijken een beetje op springschoenen) die de hoeven nat houden.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 20:37

joopie7 schreef:
Er zijn ook zulke hoefbevochters (lijken een beetje op springschoenen) die de hoeven nat houden.

dat is waar ook die dinge heb ik nog liggen! :)*

alleen de keren dat ik ze gebruikt had leek de hoef helemaal niet nat toen ik ze afhaalde. of kan dat ook kloppen?

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 20:48

CarolShadow schreef:
Ik vind tussen elasticiteit en daadwerkelijk afbrokkelen een groot verschil hóór, of ben ik nou de enige. Als de hoeven daadwerkelijk brokkelen is de kwaliteit van de hoef bar slecht (en eventueel in combinatie met slecht/weinig bekappen)
In de zomer zijn de hoeven vaak wat droger, maar kan dan nog wel enige elasticiteit bevatten.

Of zit ik nu heel dom te denken?!?

Oh, je zit helemaal niet dom te denken hoor, maar je geeft zelf ook eigenlijk al het antwoord: 'wel enige elasticiteit'. Door droogte kan elasticiteit afnemen, en daardoor kan een hoef sneller gaan brokkelen ;). Natuurlijk is de kwaliteit van de hoef ook erg belangrijk.
Dat de hele elasticiteit bij droogte helemaal weg is, dat is niet zo. Maar om em op peil te houden kun je dingen als water/zalf/vet etc proberen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:19

ok, haha
Mijn pony had 16 jaar lang slechte hoeven. Nu, zijn ze zo sterk als wat. Mijn behandeling had ik hierboven al ergens beschreven.

Met droogte bevochtig ik ze wel extra, om te voorkomen dat ze teveel vocht verliezen.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 07:58

alle post over water, allemaal prima en goed bedoelt. Maar het gaat me eigenlijk met name om ervaringen met producten die beloven de vochtbalans in de hoef te verhogen voor dus meer elasticiteit.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:41

hoefvet en olie hebben weinig nut als je niet eerst de hoeven bevochtigd door 10-15 minuten in water (of modder) te staan. vet meer dan olie sluit de hoef af voor water van buitenaf en voorkomt het snel "verdampen":loslaten van vocht uit de hoef, dus moet je eerst zorgen dat er voldoende vocht in de hoef zit om vast te houden.
ik heb 1x zo'n duur spul met veel koper in gekocht, maar vergeet het te smeren, dus dan werkt het niet hé :) verder weet ik geen product dat de vochtbalans zou verbeteren...

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:43

woeliej schreef:
alle post over water, allemaal prima en goed bedoelt. Maar het gaat me eigenlijk met name om ervaringen met producten die beloven de vochtbalans in de hoef te verhogen voor dus meer elasticiteit.

Een mengsel (half om half) van azijn en zonnebloemolie werkte bij mij ook erg goed. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 09:45

Mijn paard heeft ook ontzettende brokkelhoeven, zonda naar wedstrijd gereden, stukjes over grintwegen nou drama!
Hele stukken afgebrokkeld. heb me ooit eens laten adviseren in een paardenwinkel en die raadde zomergel aan, oranje pot. Merkte alleen niet echt verschil.
Afspuiten na het rijden doen we eigenlijk al iedere keer. Ik ga ook eens kijken voor dat repairspul..

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:34

Ik gebruik laurierzalf, om de dag en dan alleen op en 1 cm onder de kroonrand (de kroonrand is dus op de huid boven de hoef) En dat werkt goed, ze heeft een laagje van ongeveer 1 cm soepele huid onder de kroonrand op haar hoef. Vanuit daar groeit dan dus mooie gezonde hoef.

Hiernaast voer ik rozenbottel bij ( www.depaardendrogist.nl en dan bij zoeken 'rozenbottel' invullen )
Dit product bevat heel veel biotine en is natuurlijk, en goedkoop, dus beter dan al die poedertjes. ;)

In de zomer, als het erg droog is smeer ik over de hele hoef bodylotion voor de extra droge huid, dus ook onder de hoef. Werkt erg goed. :j

xxtesssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 13:37

oja en als je paard zonder ijzers staat regelmatig laten bijvijlen, elke 4 tot 8 weken afhankelijk van de hoefkwaliteit en hoe snel de hoef groeit.

kwien_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:58

gewoon veel afspuiten en hoefolie er op smeren elke dag en wnaneer de hoef er beter uit ziet zou ik het verminderen na 2 keer in de week

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:07

de hoef goed kort houden en de wand regelmatig bijwerken.

Ik heb nu de hoeven van mijn paard drie weken niet bekapt, nu steekt de hoefwand een halve cm uit t.o.v. de zool en begint de ellende al met stukjes die afbreken etc.

Morgen dus maar weer even een half uurtje voorover gebukt staan en mijn rug pijnigen :7