De straal van mij pony is heel erg zacht. Ik heb weleens gehoord dat mensen dan de hoeven teren (ofzoiets). Het het echt hoeventeer? En moet je dat gewoon op de straal smeren? Hoe kun je dat het beste doen?
Love_Nola_xx
Geplaatst: 03-05-09 10:36
Ja klopt! Het is speciale teer voor de hoeven en is gewoon te vinden in een ruitershop. Gewoon genoeg op de straal smeren en dan een keer per week. Pas wel op voor je handen. Als ik het fout heb vul me dan even aan
Paan
Geplaatst: 03-05-09 10:38
Ik draag altijd plastic handschoenen als ik ga teren. Want anders zit ik er helemaal onder. En als het wat te dik is, gewoon even in een emmer met warm water zetten. Dan wordt het weer wat dunner. Het moet ook niet te dun worden hoor. Gewoon wat stroperig. Succes met teren.
Volgens mij moet je met teer wel opletten dat de hoef helemaal schoon is, omdat teer alles insluit. Ik ben zelf geen fan van teer, maar het schijnt soms wle te helpen.
Het beste kan je de straal teren als de smid hem net heeft uitgesneden. Teer sluit af en als er dan dus bacterien in de straal zitten kunnen die dus hun gang gaan.
Wij gebruiken geen teer maar een blauw/paars achtig goedje.Hoof Sole Hardener, werkt overigens ook prima! Teer schijnt slecht te zijn en de bacterien op te sluiten (zeggen ze!?)
Als er geen bacterien zitten (als de straal er schoon uitziet) kan je makkelijk teren als ze te zacht worden. Mijn paard heeft bij zijn achterhoeven veel problemen met z'n stralen, het is niet echt rotstraal, alhoewel je ze met uitkrabben wel ruikt, maar zachte / snel loslatende stralen zijn het. Ook het gat tussen de hoefballen (aan t begin van de straal) is erg diep en gevoelig en de hoefballen zelf ook.. Weet iemand misschien wat ik hieraan kan doen? De hoefsmid snijd al vaker zijn stralen uit zodat ik het goed kan schoonmaken, maar het helpt niet veel. Stralen van voorhoeven zijn wel helemaal goed en die teer ik wel om ze hard te houden!
Je hebt inderdaad speciale teer. Dit is gewoon te verkrijgen in een paardenwinkel. Wel zou ik als ik jou was de ouderwetse teer kopen(die je gewoon met een kwastje doeT) deze is namelijk beter voor zachte stralen, dit heb ik ook een periode op me paard gesmeerd die een zachte straal had en het was gelijk over. Alleeen in het begin deed ik het altijd met teer uit een spuitbusje(werden me handen minder vies ghehe) maar dat hielp toch minder!
Teer uit een spuitbusje werkt juist beter, omdat je maar een dunne laag op de hoef spuit en de boel dus ook niet dichtsmeert zoals met teer uit een pot of fles
haha,, teren iig met handschoentjes aan jaa!! Wat een troep een vriendin van mij dacht een keer leuk te zijn en haar teerkwast af te spoelen met haar HANDEN!! Ze wou mij niet geloven dat je dat niet van je handen af kreeg!!! Hihi 2 weken met gore handen!! Spuitbusje kan inderdaad ook maar het maakt nogal een raar geluid dus als je paard bang in voor sprayen net als de mijne is het zeer af te raden!!
ik dacht dat je teerde als de paarden op een vochtige ondergrond stonden. ik weet wel dat je moet opletten voor rotstraal, dit veroorzaakt ook weke stralen (ruik je wel) en verergerd alleen als je gaat teren, want je sluit de boel af en de(anaërobe) bacteriën broeien lekker verder. Je kan ook blauwsel of joodtinctuur (jood-alcoholoplossing) in de straalgroeves laten lopen, dit is ontsmettend en uitdrogend door de alcohol
Twiggy2008
Geplaatst: 19-05-09 14:31
Teren is juist slecht voor de voeten (het werkt afsluitend). Ik doe het nooit.
Mijn paard staat in principe op vrij zachte ondergrond (veengrond, is in de winter snel drassig). Ik zorg er gewoon voor dat hij van binnen uit gezond is, dat zijn hoeven regelmatig (natuurlijk) bekapt worden en dat hij sterke voeten krijgt door veel op hardere ondergrond te lopen.
ik ben ook niet zo'n grote fan van teer omdat het juist afsluit maar eens in een tijdje kan geen kwaad!
Aranel
Geplaatst: 27-05-09 18:05
Ik heb de hoeven van mijn pony ook geteerd toen ze slechte hoeven had, en dan ook regelmatig, volgens mij was het wel goed voor de hoeven! Ik deed gewoon de hele onderkant, niet alleen de straal