Springen met paard na peesblesure??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Joyce_91

Springen met paard na peesblesure??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 18:20

Hallo,,

Mijn zus heeft in november een paard gekregen.
Hij is pas 20 geworden, hij heeft zover we weten dressuur gereden,
kan zijn dat hij vroeger gesprongen heeft maar dat weten we niet.
Hulando heeft nu ondertussen bijna een jaar geleden een peesblesure gehad.
Hij moest toen 6 maand stil staan en dat heeft hij ook gedaan..
We zijn vanaf december met hem beginnen te rijden en hebben het terug
opgebouwd. We waren vanmiddag aan het rijden en mijn zus reed op haar paard.
Ze had een balk op de grond liggen om van hand te veranderen in galop dat is ze
terug aan het oefenen en dat gaat heel goed, maar daarstraks sprong ze over de balk
en je zag dat hij dat leuk vond. dus we dachten dat een sprongetje van nog geen 20cm
wel zou kunnen. Ze reed naar de sprong en hulando zijn oren waren helemaal naar voor gericht.
Hij sprong er goed over en wou steeds als ze de richting van de sprong op reed erover springen.
We weten niet goed of het kwaad kan als men zus met haar paard springt.
Waar zouden we aan moeten denken of op moeten letten en hoe hoog zou
het mogen zijn?
Ik hoop dat jullie een antwoord hebben op mijn vraag ;)

Alvast bedankt! Joyce & Charlotte

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 18:23

Dat kun je beter vragen aan je DA, die kan de blessure beoordelen.
Het lijkt me nogal snel. Eerst maar de pees versterken (veel stapwerk op stevige ondergrond)
Weet je zeker dat het geen oude blessure is?
succes

Joyce_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 18:40

senna21 schreef:
Het lijkt me nogal snel. Eerst maar de pees versterken (veel stapwerk op stevige ondergrond)
succes

Wat bedoel je met oude blessure?
:)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-09 19:07

Joyce_91 schreef:
senna21 schreef:
succes

Wat bedoel je met oude blessure?
:)

Ik begrijp dat jullie dit paard nog niet zo lang hebben. Weet je nog iets meer over zijn verleden?
Het kan zijn dat hij een voorheen ook een blessure aan zijn been heeft heeft gehad.
Zou ik dus heel voorzichtig mee zijn. Zeker omdat het een ouder paard is.

Joyce_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-09 19:11

Aah zo jah hij heeft voor de rest geen andere blessures gehad. Deze blessure was gekomen om dat de vorige eigenaar denk ik niet zo regelmatig reed. Hij was aan het trainen voor een wedstrijd en hij had heel de week gereden en de laatste dag was iets te lang of te intensief en hij knikte even door zijn voorbeen en toen stond hij mank..

Scum

Re: Springen met paard na peesblesure??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 07:14

--> BEH

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-09 13:28

Joyce_91 schreef:
Aah zo jah hij heeft voor de rest geen andere blessures gehad. Deze blessure was gekomen om dat de vorige eigenaar denk ik niet zo regelmatig reed. Hij was aan het trainen voor een wedstrijd en hij had heel de week gereden en de laatste dag was iets te lang of te intensief en hij knikte even door zijn voorbeen en toen stond hij mank..

Een peesblessure kan zomaar ontstaan... door verstappen, etc. Het is maar net hoe iets aankomt.
Uitgebalanceerde training maakt natuurlijk wel uit, maar is geen garantie.
Pezen kun je niet zo gemakkelijk trainen, spieren wel. (en genezen duurt dan ook vele malen langer)
Ik blijf erbij dat je heel voorzichtig moet zijn met een peesblessure. (wat zij de DA?)
Ook zonder springen kan je paard heel gelukkig zijn.
Buitenrijden is leuk en een goede duurtraining voor je paard (veel stapwerk).
Succes.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 13:28

Ik ben ook erg voorzichtig met een peesblessure gevoelig paard.
Als je verstandig bent neem je eerst een contact op met de veearts die hem toendertijd behandeld heeft.
Het maakt nl. een enorm verschil welke pees beschadigd geweest is en hoeveel litteken weefsel daarbij ontstaan is.
Ik zou niet te veel risico nemen.

J_Jennifer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:39

Het lijkt me vrij logisch dat je dit met je dierenarts bespreekt?
Een peesblessure is niet min, je moet daar heel voorzichtig mee zijn!
Ik heb zelf ook een merrie die net uit een blessure komt > knieband gescheurd, 7maanden rust. Elke 2maanden is ze gescand, om het herstel process in de gaten te houden, en inmiddels is ze volledig hersteld. Nu heb ik een uitgebreid trainingsprogramma samengesteld met de dierenarts, en weet ik duidelijk wanneer ik wat mag doen en hoe lang. Ik ben nu 3 weken bezig. Voorlopig wordt ze elke maand opnieuw gescand en onderzocht om alles goed in de gaten te houden.
Ikw eet ook, dat het balen is dat alles zo langzaam gaat nu, maar je kunt er beter iets rustiger over doen, dan te snel. vooral omdat jou paardje al redelijk oud is.
Mijn advies : ga met je dierenarts aan tafel zitten, en maak een duidelijk trainingsplan. En houd je daar vooral aan.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-09 14:49

Mijn welsh pony kreeg op haar 22e een peesblessure, is genezen verklaard en ik heb nog met haar L gesprongen en B gecrosst en na mij hebben 2 meisjes van toen 4 en 6 nog ontzettend veel plezier van haar gehad met springen. Dus als jouw paard genezen verklaard is kun je rustig aan best een sprongetje maken zoals je dat nu doet hoor ;) (je moet natuurlijk niet gaan verwachten dat ie nog hele parcoursen enzovoorts gaat springen want paarden zijn wat dat betreft nou eenmaal wat vatbaarder dan kleine ponietjes helaas..)

Linny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:12

Ik vind dat heel eng hoor.... Een oude peesblessure blijft altijd een zwakke plek, omdat dat weefsel niet elastisch is en dus snel weer kan scheuren. Vooral met een wat ouder paard natuurlijk. Ik zou eerst eens even overleggen met de DA.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 10:45

ik zou eerst overleggen met de da. die weet hoe ernstig de blessure etc was.
maar springen kan in sommige gevallen wel. ik spring ook weer af en toe met mijn paard en uit het peesblessure topic uit mijn onderschrift is 1 paard nu m springen. dus het kan wel, maar dit zal je dus eerst met je da moeten overleggen en goed moet opbouwen.

Joyce_91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-09 17:55

oke bedankt!! ga ik doen!!
groetjes joyce

xmaureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-09 16:33

ik zal wel voorzichtig zijn, net na een peesblessure. de vorige berijdster van mijn vzpony is ook te snel gaan springen waardoor hij weer een poos stil stond! Je kunt het het beste laten beoordelen door je DA en dan rustig opbouwen ;) succes!