Hoefzweer > hoe zit dat?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xNicolx

Hoefzweer > hoe zit dat?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 13:29

Hee!

Gisteren haalde ik mijn paard uit de stal: hartstikke kreupel.
Nu denken wij aan een hoefzweer, de smid komt straks om dit te checken en te behandelen.

Maar nu zou ik dus eigenlijk een weekendje weg gaan...
Ik zou eigenlijk al weg zijn maar ik wacht toch even de smid af.

Mijn vraag, hoe moet je dat behandelen een hoefzweer? Ik hoorde iets met in soda weken...
Moet dat vaak per dag? Of gewoon 1 keer per dag?

Ik heb een hele lieve verzorgster die dit zaterdag en zondag voor mij wil doen. Maar eigenlijk voel ik me daar schuldig over. Paard ziek en ik ga lekker weg.

Zou iemand mij wat meer kunnen vertellen over een hoefzweer en de behandeling daarvan?
Oja, en mag het paard dan gewoon in de wei?

Alvast bedankt.

Groetjes Nicol

Judje

Re: Hoefzweer > hoe zit dat?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 13:59

Verplaatst van VSW naar BEH.

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 14:51

niemand??

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:54

Weet je al of het een hoefzweer is?
Zo ja, dan zal de smid het aangetaste deel van de hoef wegsnijden. Je moet de hoef dan 1 of 2 keer per dag laten weken in een bakje net soda inderdaad.

Vaak lopen ze wel al wat beter, als de zweer eruit is. Maar dat is per situatie ook weer verschillend

Als je een betrouwbare verzorgster hebt die twee keer per dag de hoef wil laten weken dan kan je denk ik wel met een gerust hart een weekendje weg. Het is niet levensbedreigend, maar je moet het wel in de gaten houden natuurlijk.

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:56

nou ik kan je denk ik wel helpen :P mijn paard is er eindenlijk vanaf ben een jaar aant sukkel geweest als het niet langer is :P
je moet hem gewoon een keer of twee keer perdag in de soda zetten zo een speciaal zak eromheen doen. ;) en dit moet je jha een paar dagen doen totdat het echte vuil er wel uit is en het eigenlijk niet meer ontstoken is.

0ojillo0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:57

Wat ik altijd doe bij een hoefzweer is:
's ochtends en 's avonds je paard in een emmer met warm water en soda of badedas 10 min tot een kwatier laten weken. Evt de pees een paar minuten afspuiten bij evt verdikkingen.
Als de ontsteking eruit is, dat zie je vanzelf moet je het gad insmeren met zwarte trekzalf. te koop bij de boerenbond. Paard kan gewoon naar buiten hoor zielig om hem met dit weer binnen te laten staan!!

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:59

inderdaat zou hem niet binnen houden hoor ;) beweging is alleen maar goed voor de doorbloeding van het been

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 14:59

Hier kan je meer lezen...
http://www.bokt.nl/wiki/Hoefzweer

Als het een grote zweer is duurt het herstel langer, zoals bij chrispy misschien het geval is. Maar meestal kan je binnen een paar weken gewoon weer aan de slag.

Houdt je paard ondertussen wel in beweging. Ga gewoon lekker stappen aan de hand. Van de hele dag op stal staan schiet genezing absoluut niet op (doorbloeding wordt minder door het stilstaan)
Ook is het belangrijk dat de stal goed schoon en droog is! Dus goed mesten, goed opstrooien.

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 15:08

Hee!

Bedankt voor jullie reactie's, nu weet ik ongeveer waar ik aan toe ben.
Ben blij dat ze gewoon op de weide kan. Nu nog even de smid afwachten...

Groetjes Nicol

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:10

de hoefsmid zal je ook heel veel kunnen vertellen ;) die weten er meestal ook behoorlijk wat vannaf

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:10

Zou ik niet doen xnicolx, ik zou eerst de smid even afwachten om zeker te weten dat het een hoefzweer is..

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 15:19

moonfish13 schreef:
Zou ik niet doen xnicolx, ik zou eerst de smid even afwachten om zeker te weten dat het een hoefzweer is..

Heb je het over de wei? Njaa daar staat ze nu igg al in. :P
Moet ik haar dan op stal laten staan met dit mooie weer, terwijl de rest buiten staat?
Van 24 uur op stal wordt dat beest alleen maar gek terwijl haar vriendjes buien staan.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:26

Ja, zie het probleem ook niet zo. Alleen op stal worden ze vaak alleen maar onrustig en dat wil je ook zeker niet hebben.

En beweging is altijd goed bij beenproblemen. Tenzij het om een breuk gaat, maar dat is wel een uitzonderlijke situatie.

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-09 15:30

_Sigrid_ schreef:
Ja, zie het probleem ook niet zo. Alleen op stal worden ze vaak alleen maar onrustig en dat wil je ook zeker niet hebben.

En beweging is altijd goed bij beenproblemen. Tenzij het om een breuk gaat, maar dat is wel een uitzonderlijke situatie.

Ja klopt. Ze gaat dan hinnekend rondjes lopen... kan ze beter gras eten in de wei. Nou, de smid komt zo. Ik zal het van het weekend nog wel even laten weten. Groetjes en bedankt.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-09 15:32

mijn paard heeft enkele weken terug er ook 1 gehad. Ik heb haar in een zandpaddock gelaten en enkele keren op de wei als die droog genoeg was en een verband om het vuil uit het gat te houden. Elke dag 20 minuten weken in lauw sodawater en een isobetadinepropje in het gat en na 7 dagen mocht er weer een ijzer onder en kon ze gewoon de wei inhuppelen.

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 17:33

Iemand nog tips voor mij hoe ik het been van onze pony in die emmer houd? Net buiten geprobeerd dat was een ramp dat gaat echt niet. Vanmorgen ging het wel maar dan met 3 man sterk in de stal. Ben nu alleen, mijn man kan haar wel vasthouden maar heeft een van jullie een goede tip?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:10

gerdad schreef:
Iemand nog tips voor mij hoe ik het been van onze pony in die emmer houd? Net buiten geprobeerd dat was een ramp dat gaat echt niet. Vanmorgen ging het wel maar dan met 3 man sterk in de stal. Ben nu alleen, mijn man kan haar wel vasthouden maar heeft een van jullie een goede tip?

Kan je het paard geen voer geven tijdens het weken? Ik maakte dan altijd slobber en gooide er ook nog wat luzerne door zodat ze er langer over doet. Dan is de aandacht een beetje afgeleid van het weken.

Mocht dat niet lukken er bestaat speciale hoefzakken en spoelschoenen bij o.a. Divoza en Agradi. Die kunnen ze niet omtrappen ;)

gerdad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 07:22

Nee dat hebben we ook al geprobeerd en het probleem is dat het pasen is alles is dicht. Gisterenavond was het echt een ramp. Mys is bang voor waterplassen gaat daar ook beslist buiten omheen. Dus zelfs met een laag teiltje werd ze panisch.
Zou het helpen als ik er gewoon verband in stop verband er omheen en dan nat houden?

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 07:41

gerdad schreef:
Nee dat hebben we ook al geprobeerd en het probleem is dat het pasen is alles is dicht. Gisterenavond was het echt een ramp. Mys is bang voor waterplassen gaat daar ook beslist buiten omheen. Dus zelfs met een laag teiltje werd ze panisch.
Zou het helpen als ik er gewoon verband in stop verband er omheen en dan nat houden?

je kunt ook zon zak kopen voor om de hoef te doen dan heb je geen last dat je zijn been in de emmer moet houden.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 08:21

gerdad schreef:

Heb je toevallig wel ducktape (van de zilver dikke stevige plakband)? Dan zou ik een plastic zak pakken daar een stevige ducktape onderkant op maken, zeer nat verband op de bodem en dan het geheel om de voet binnen. Is het toch een soort hoefzak.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 08:25

gerdad schreef:

En werkt je hoefsmid ook niet vandaag? Toen mijn pony een hoefzweer had hebben we gewoon zo'n zak van de hoefsmid geleend.

xNicolx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-09 12:20

Hey allemaal,

Sorry voor mijn late reactie. De hoefsmid is zaterdagochtend pas geweest omdat hij het vrijdag te druk had. Ze heeft gelukkig geen hoefzweer maar ze heeft rotstraal aan 1 hoefje. Het is gelukkig al bijna over. Bedankt voor jullie reacties.

Groetjes Nicol

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 12:33

Fijn dat het bijna over is :)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 12:35

@gerdad:als weken echt niet lukt kan je beter proberen zo goed mogelijk te spoelen met bv een 50 ml spuit (zonder naald) en dan een doek ofzo leggen om de plassen op te vangen. en eventueel een natverband leggen
Als ik weinig tijd had dan spoelde ik met 10x zo'n spuit javelwater en daarna een propje wat doordrenkt met isobetadine in he gat en terug een verband. Ik moet wel zeggen dat ik de hoef van dag 1 in het verband gelaten heb zodat er geen vuil in kon. Als er vuil inzit is het beter dat je kan laten weken zodat alles eruit kan komen.

dippie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-09 16:58

xNicolx schreef:
Hee!

Gisteren haalde ik mijn paard uit de stal: hartstikke kreupel.
Nu denken wij aan een hoefzweer, de smid komt straks om dit te checken en te behandelen.

Maar nu zou ik dus eigenlijk een weekendje weg gaan...
Ik zou eigenlijk al weg zijn maar ik wacht toch even de smid af.

Mijn vraag, hoe moet je dat behandelen een hoefzweer? Ik hoorde iets met in soda weken...
Moet dat vaak per dag? Of gewoon 1 keer per dag?

Ik heb een hele lieve verzorgster die dit zaterdag en zondag voor mij wil doen. Maar eigenlijk voel ik me daar schuldig over. Paard ziek en ik ga lekker weg.

Zou iemand mij wat meer kunnen vertellen over een hoefzweer en de behandeling daarvan?
Oja, en mag het paard dan gewoon in de wei?

Alvast bedankt.

Groetjes Nicol

bij mij op stal heeft een paard vorige week en hoefzweer gehad. deze heeft de hoefsmid eruit gesneden/open gemaakt. het paard heeft drie dagen in een sodabadje gestaan en toen was de hoef weer helemaal dicht en genezen. als het een hoefzweer is, zal je paard zich snel beter voelen.