Kosten hoefschoenen versus ijzers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Kosten hoefschoenen versus ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 22:29

Op bokt zie je heel vaak topics 'wat betaal jij bij de smid voor bekappen/beslaan'. Het leek mij aardig om eens het financiële plaatje van ijzers versus hoefschoenen naast elkaar te leggen. De kosten van de dierenarts op lange termijn als gevolg van nadelige effecten op de gezondheid door hoefijzers zijn buiten beschouwing gelaten. Overige/praktische voordelen van hoefschoenen t.o.v. ijzers kun je hier nalezen hoefschoenen versus ijzers. Dit topic gaat puur over de kosten, heel actueel nu we worden doodgegooid met financiële crisis hier, krediet crisis daar. :+

Ik ben in Excel geklommen om een grafiek te produceren. Ik heb gerekend met een paard dat rondom beslagen wordt het hele jaar door, waarbij het rondom beslaan 85 euro kost, versus een paard dat rondom op hoefschoenen staat (intensief gebruik) op een drietal merken.

Na twee jaar zijn onderstaande merken zeker nog níet versleten!
Ze gaan dus langer mee dan twee jaar, zelfs bij intensief gebruik en als er wat stuk gaat kun je losse onderdelen meestal wel bestellen. Smit schoenen kun je zelfs ter reparatie sturen.

De hoefschoenen:

Renegades
Afbeelding
Kosten aanschaf gemiddeld: 210 euro per paar

Easyboot Epic
Afbeelding
Kosten aanschaf gemiddeld: 80 euro per stuk

Smit paardenschoenen
Afbeelding
Kosten aanschaf gemiddeld: 62,50 per stuk
Kosten aanmeten gemiddeld: 75 euro per vier

Er is niet één van deze merken DE beste, het is per paard verschillend en per ruiter (gebruik van het paard) welk merk het beste is. Elk merk heeft z'n eigen voor- en nadelen

Ik ben er vanuit gegaan dat iemand die hoefschoenen aanschaft ook zelf kan bekappen, omdat je de schoenen dan optimaal passend kan houden.
Kosten voor een bekapcursus zijn niet meegerekend, kosten voor een cursus variëren van 150 euro tot 700 euro, afhankelijk van waar je de cursus volgt.

Als je niet zelf kunt bekappen, komt er dus om de 8 weken ook nog eens zo'n 20 euro gemiddeld bij. Deze kosten heb ik als een aparte lijn weergegeven, die je dus evt. kunt optellen bij de kosten voor hoefschoenen, als je niet zelf kunt bekappen.

Staat jouw paard niet rondom op ijzers, dan halveert de grafiek globaal.

Afbeelding

De grafiek is een beetje klein geworden door mijnalbum.nl ik ga kijken of ik 'm ergens anders kwijtkan.

Deze beter?
Afbeelding

Wel is goed te zien hoe binnen een jaar je al geld bespaart met hoefschoenen. Easyboots en Smitjes zijn na iets meer dan een half jaar al goedkoper dan telkens beslaan. De renegades zijn na driekwart jaar goedkoper dan telkens rondom beslaan.

Bronnen:
[BEH] hoeveel betalen jullie voor hoefijzers?
[BEH] Hoeveel betaal jij voor het bekappen van je paard?
http://www.hoefnatuurlijk.nl/voorwie/schoenen.htm
http://www.renegadehoefschoen.nl/renega ... elinfo.htm
http://www.paardenschoenen.nl/htm/paardenschoenen.htm
http://www.barefootzadel.be/cgi-bin/ind ... t=easyepic
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 07-04-09 22:57, in het totaal 3 keer bewerkt

Hawai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:42

Wouw dat scheelt idd zeg
Maar vind de aanschafprijs om het even te proberen toch nog wel veel

luxje

Re: Kosten hoefschoenen versus ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 22:48

Ik zie mezelf nog niet echt mijn dressuurproef, al glijdend op het gras, rijden met een hoefschoen :+
Doe mij dan maar een viertal ijzers met stiftgaten, neem ik de kosten voor lief ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-09 22:51

Ik ga nu naar bed, het maken van die grafiek heeft me een uur gekost (rampencomputer, niet juiste formaat, niet leesbaar in mijnalbum etc) dus graag geen verwijten als ik 'wegblijf' uit dit topic, dan ben ik er gewoon ook écht niet. ;-)

*preventieve post* :+

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 23:04

goed punt, kan het niet helemaal duidelijk zien maar kan aan mij liggen. Verder ben ik me wel aan het orienteren maar durf nog niet de overstap te maken eigenlijk

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 23:09

Puur op kosten gaat dit verhaal voor mij bepaald niet op; ik besla zelf, dus dat zijn alleen materiaalkosten. Daarbij komt dat hoefschoenen hier niet in de reguliere handel te krijgen zijn, en import(van wat dan ook) is waanzinnig duur voor ons.
Naast de kosten zijn er nog andere, praktische redenen waarom hoefschoenen voor mij geen optie zijn ( en verschillende argumenten in dat verhaal over nadelige effecten op de gezondheid zijn nogal twijfelachtig, maar dat is voer voer andere topics).

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 10:02

Jeetje zeg, wat een werk ... +:)+

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:11

Heel erg bedankt!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:16

In de grafiek, om de hoeveel weken wordt het paard beslagen?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:20

Nog goedkoper is om ze gewoon op blote voeten te laten lopen, elke 8 weken maar 25 euries! Maar het nut van dit topic zie ik niet helemaal in. Ik ben nog niemand tegengekomen die ijzers eronder zet om dat het "zo lekker goedkoop is" ofzo. Als mensen hun paarden laten beslaan, heeft dit een andere reden dan een financiële.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:21

Apple schreef:

Ik denk uit de grafiek af te lezen dat de kosten na 2 jaar rond de 1100 euro liggen (namelijk tussen 1000 en 1200 in). Het dichtstbijzijnde veelvoud van 85 is in dat geval 1105. Dat levert 13 beslag beurten op, wat in 2 jaar (104 weken) dus overeenkomt met eens per 8 weken beslaan.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:22

Het gaat mij niet om de kosten, maar wel over het gebruik.
En dan kom ik tot de conclusie dat al die tig paarden die ik ken geen schade hebben opgelopen van ijzers.
En niet alles loopt op ijzers, dat is een bewuste keuze van dat moment.

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:23

hier is beslag goedkoper, maar mijn easybootjes ook. ik heb alleen voor vooraan schoenen nodig (of ijzers) en had na 3 keer beslaan al 'winst' met mn schoenen eigenlijk...

en trouwens: er zijn ook schoenen verkrijgbaar waar je stiften in kan draaien ;)

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:27

Ik denk dat het goed is dat de ontwikkeling van hoefschoenen ook steeds vooruit blijft gaan, dus dat ze een steeds betere optie zijn wanneer je maar af en toe hoefbescherming nodig hebt.

Ik denk alleen dat de analyse die Arabesk, zoals ook aangegeven, maar 1 aspect van het verhaal belicht (de financiële kant).

Zou je een compleet plaatje willen maken, dan moet je toch met zaken als een MCA over de brug komen. Ik denk dat dat overigens heel lastig is, aangezien iedereen toch zijn/haar eigen redenen voor bepaald beslag of juist niets heeft. En dat valt denk ik buiten deze discussie.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:29

mylittlejoy schreef:
Als mensen hun paarden laten beslaan, heeft dit een andere reden dan een financiële.

Ja, het maakt zo'n vrolijk geluid op het asfalt ... :D

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:30

Ik ben het met Hilli eens dat nu slechts één aspect wordt belicht. Niet alleen de financiën spelen een rol bij de keuze voor hoefschoenen.

ttpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:50

kazary schreef:
En dan kom ik tot de conclusie dat al die tig paarden die ik ken geen schade hebben opgelopen van ijzers.

Zo heb ik ook heel lang gedacht, maar ik ben inmiddels van mening veranderd. Ik ken ook paarden die al jaren op ijzers lopen en waar geen vuiltje aan de lucht lijkt te zijn. Echter, of het goed is voor het paard, is hele een andere vraag. Ik vergelijk het voor mij zelf wel eens met onze eigen gewoontes. Ik ken genoeg mensen die roken en die wekelijks hamburgers, patat en andere ongezonde zaken naar binnen werken en toch probleemloos oud worden. Je weet echter niet of jouw lichaam al die slechte gewoontes kan verdragen. Aan iedereen is de keus vrij, maar persoonlijk wil ik het risico niet lopen. Misschien even off topic, maar het grappige is dat sinds ik ervan overtuigd ben dat ijzers nadelige gevolgen hebben voor de gezondheid van onze paarden, ik zelf ook bewuster ben gaan eten.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:33

Dani62 schreef:
mylittlejoy schreef:
Als mensen hun paarden laten beslaan, heeft dit een andere reden dan een financiële.

Ja, het maakt zo'n vrolijk geluid op het asfalt ... :D

:+ Tja, das weer een ander verhaal. Die mensen snap ik al helemaal niet.

AnnebelleVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:45

Stel he, dat je paard achter wel zonder ijzers zou kunnen (qua stand etc wel, maar qua slijtage van het asfalt niet, vandaar dat er ijzers onder zitten) en voor niet zonder ijzers kan, omdat hij een licht afwijkende hoefstand heeft en platvoeten en bijzonder gevoelige voetjes hierdoor.
Is dit dan een optie? Want dat zou betekenen dat ze sowieso aan de voorbenen altijd aan moeten blijven, en aan de achterbenen misschien ook maar die kunnen ook uit op de wei dat maakt qua voeten niet uit.

Maar... tweede ding dat ik me afvraag, staat hij dan niet ineens heel ongelijk? hoe dik is de zool van een schoen? als hij ze b.w.v.s. elke dag 3 uur aanheeft (vierkant) en 21 uur alleen voor aanheeft, zit er dan geen verschil in hoogte (tussen kont en front) en indirect in lichaamsgebruik?

En: derde ding: "stikken" zijn hoefjes niet als ze hele dagen in zo'n afgesloten ruimte zitten?

heleen06Jarig

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 13:47

Ik ben het niet helemaal met de berekening eens.
Ten eerste vraag ik mij af of hoefschoenen wel 2 jaar mee gaan. Volgens mij is dit heel erg afhankelijk van hoe vaak je rijdt, op welke ondergrond je rijdt en of je een paard hebt dat zijn voeten optilt of een beetje laat slepen.

Ook wordt er hier vanuit gegaan dat paarden gedurende het hele jaar op ijzers staan. Dit doen niet alle ruiters, veel paarden staan alleen in het grasseizoen op ijzers. Dat scheelt de helft in kosten voor ijzers. Nu weet ik dat je dan ook je hoefschoenen minder gebruikt, maar ik vraag me af of dit niet alsnog betrokken moet worden in de berekening.
ijzerloos + hoefschoenen lijkt mij de beste optie

Ik quote je even uit een ander topic:

Citaat:
Koop goede hoefschoenen, het is wel even een investering, maar het betaalt zich uiteindelijk dik terug. De prijs van goede hoefschoenen (easyboot bare of epic) ligt op ongeveer 4x rondom beslaan, maar gaan veel langer mee dan 4x 8 weken (32 weken). Hoefschoenen gaan minimaal twee jaar mee of langer (+/- 1000 km), 2 jaar = 104 weken.

Uitgaande van 80 euro voor rondom beslaan en easyboot epic, 80 euro per stuk, om de acht weken, ben je na twee jaar 1040 euro verder.
Na twee jaar heb je voor de 320 euro nog steeds je hoefschoenen, onderdelen die kapot gaan zijn los te koop ook nog.

Een besparing van zo'n 720 euro

1000 km per 2 jaar, dat is ongeveer 10 km per week. Ik rijdt echt wel meer met mijn paard dan 10 km per week en ik denk dat dat voor de meesten hier ook wel geldt.

Ik vraag me dus af of de hoefschoenen wel 2 jaar mee gaan.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 14:39

Ik denk dat ik als ik elke dag men maar een half jaartje zal doen met hoefschoenen.(niet dat ik er weer aan ga beginnen).
Dan vraag ik me af of ik dan wel zo goedkoper uit zal zijn, Ik kan niet zelf bekappen(ben rugpatient) dus de smid moet ook zeker komen.
Daarnaast is de gang van het paard ook nog belangrijk wat betreft slijtage. Vriendin met haflinger die nogal sleept met de achterbenen was binnen 3 maanden door de schoenen heen en dan was alleen het puntje helemaal door...de rest was nog zo goed als nieuw.

Ik blijf nog steeds bij de 'gulden' middenweg met eventueel zomers een kunstof beslag en s'winters niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:52

mylittlejoy schreef:
Ik ben nog niemand tegengekomen die ijzers eronder zet om dat het "zo lekker goedkoop is" ofzo. Als mensen hun paarden laten beslaan, heeft dit een andere reden dan een financiële.

Het is denk ik meer dat wanneer hoefschoenen geadviseerd worden (ipv ijzers) dat men dat dan niet doet/wil vanwege de "hoge kosten" van hoefschoenen.
En die kosten vallen in verhouding dus reuze mee. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:02

@AnnebelleVD:
Veelal is het niet nodig om een paard 24/7 met schoenen aan te laten lopen. Meestal kunnen paarden met gevoelige voeten prima blootvoets in de wei lopen. Dus in de wei hoeven ze de schoenen niet aan. Je doet ze alleen aan wanneer je een buitenrit gaat maken.

heleen06 schreef:
Ik ben het niet helemaal met de berekening eens.
Ten eerste vraag ik mij af of hoefschoenen wel 2 jaar mee gaan. Volgens mij is dit heel erg afhankelijk van hoe vaak je rijdt, op welke ondergrond je rijdt en of je een paard hebt dat zijn voeten optilt of een beetje laat slepen.

Klopt. Zie ook de info op deze site: http://www.paardenschoenen.nl/htm/paardenschoenen.htm

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-09 16:03

Mensen merken hier op dat slechts één aspect belicht is. In mijn inleiding vertel ik dat al en verwijs ik naar een website waar ándere aspecten beschreven staan, dus het is een beetje mosterd na de maaltijd om daarover te vallen. Een beetje zeuren om het zeuren :roll:

Ook is er maar uitgegaan van één situatie, het hele jaar door rondom op ijzers. Je moet érgens beginnen met een berekening. Ik kan voor elke situatie een andere grafiek maken, maar dat kunnen mensen zelf ook wel.

Apple schreef:

Goeie vraag, dat was ik nog vergeten te melden :j

Ik was uitgegaan van elke acht weken opnieuw beslaan. Voor paarden waarbij om de zes weken opnieuw beslagen wordt, liggen de kosten voor ijzers natuurlijk nog hoger.

Citaat:
Nog goedkoper is om ze gewoon op blote voeten te laten lopen, elke 8 weken maar 25 euries! Maar het nut van dit topic zie ik niet helemaal in. Ik ben nog niemand tegengekomen die ijzers eronder zet om dat het "zo lekker goedkoop is" ofzo. Als mensen hun paarden laten beslaan, heeft dit een andere reden dan een financiële

Ik kom wel degelijk heel vaak mensen tegen die hun paard laten beslaan omdat hoefschoenen zo duur zijn. Die mensen denken op erg korte termijn of kunnen niet rekenen, of beide :+

Citaat:
En: derde ding: "stikken" zijn hoefjes niet als ze hele dagen in zo'n afgesloten ruimte zitten?

In sommige gevallen bij hoefbevangenheid raden wij aan om hoefschoenen 23.7 om te laten zitten, met easyboots gaat dit heel goed :j

Citaat:
Ik vraag me dus af of de hoefschoenen wel 2 jaar mee gaan

Ja dat red je makkelijk :j. Ook als je ze altijd standaard aan zou doen.

Bovendien hoef je niet altijd hoefschoenen aan, je kunt ook af en toe zonder rijden zodat de hoeven ook zelf afslijten en dus ook weer sterker worden.

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:51

Mijn paard staat ijzerloos en dit wil ik ook houden. Mijn vorige paard heeft zijn leven lang ijzers gehad en die hoeven waren om te huilen... Vaak stoppen we onze koppen in het zand; iedereen doet het immers en zeggen we nooit iets gemerkt te hebben aan alle paarden met ijzers die we kennen... tot je beter gaat kijken. Geloof me, ook ik had dat masker op.

Daarnaast had mijn merrie 1 platvoetje en 1 stijl hoefje. De dierenarts vond dat daar zeker ijzers voor nodig zouden zijn.... En ondertussen heeft mijn (natuurlijk bekappen) hoefsmid Janneke Reitsma het binnen 5 maanden kunnen fixen.

Zo jammer dat sommige mensen niet verder willen kijken dan hun neus lang is omdat 'nu eenmaal iedereen dat doet'.

Maar terug komend op dit topic, door het overzicht heb je mij wel overtuigd. Voor de buitenritjes ga ik voortaan hoefschoenen gebruiken :j