Hoi, Mijn vriendin is helmaal gek van een manege pony maar die heeft waarschijnlijk hoefrot. Ik weet niet helemaal wat het is kan iemand uitlggen wat het is? Me vriendin is heel erg verdritig :'( En hoe kan dit geburen?
Aniek93
Geplaatst: 15-03-09 19:06
Dit volg ik even. Ik heb eens gehoord dat de straal dan zwart is en stinkt, of dat ook zo is, is een tweede.
Het is een manege pony en daar worden bijna nooit de hoefen uitgekrabt en die gaan eens in de 2-3 manden naar de smid
Janski
Geplaatst: 15-03-09 19:15
Hoefrot komt door teveel vocht in een vieze stal vaak. Heet ookwel rotstraal. Stinkt vreselijk en is het beste te behandelen door de hoef zo droog mogelijk te houden en eventueel in te smeren met egyptische zalf of blauwsel (blauwtinctuur). Van te voren goed uitkrabben en met een borstel al het vuil eruit halen.
Het komt door teeveel bacteriën en kan leiden tot kreupelheid maar is niet zo heel ernstig als het goed behandeld wordt. De smid kan ook de aangetaste gedeeltes schoonsnijden als het in een beginstadium is.
Bacteriën zijn dol op vocht en warmte dus daarom is droog houden belangrijk, dus ook de stal goed droog en schoon houden.
diana1
Geplaatst: 15-03-09 19:16
Het kan idd komen door een natte stal. Het is wel te behandelen hoor! Vraag anders even aan de manegehouder wanneer de hoefsmid langs komt zodat deze even de pony goed kan bekijken. Waarschijnlijk kan hij het meeste verwijderen. Op de site hoofcare kun je hierover ook een hoop info vinden.