Hoe voorkom je hoefrot?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EmilieXRaisa

Hoe voorkom je hoefrot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-09 17:48

Hallo iedereen,
Ik zit met een klein probleempje, ik heb een hafje en ze staat bij ons in de wei. We hebben er 3 maar 2 daarvan zijn nat en die andere is redelijk klein.
Ik kan ze dus nergens goed zetten want die kleine wei is rap omgeploegd. Hebben jullie misschien middeltjes en/of tips tegen hoefrot zodat ik mijn hafje toch op die natte weides kan zetten zonder dat ze hoefrot krijgt?

Ik had al gedacht aan van die hoefschoenen of zo'n speciaal soort teer voor onder de hoeven maar ik weet niet of dat wel helpt?

Alvast bedankt !!!
Groetjes Emilie!!
Laatst bijgewerkt door Judje op 02-03-09 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd. Na het plaatsen graag het bericht Wijzigen door op de Wijzigknop te klikken.

Zicky

Re: Hoe voorkom je hoefrot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 20:53

blauspray onder de hoeven spuiten. Bij Agradi kun je goedkopen spuitbussen bestellen voor een leuk prijsje.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 21:56

Verplaatst: VSW --> BEH

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 23:09

Een gezond paard met goede hoeven krijgt niet dadelijk hoefrot wanneer het een tijdje op een natte blubberweide staat hoor.
Als ze lang in een niet uitgemeste stal staan dus in de oliebol en in de urine dan is idd de kans vrij groot dat ze dit zullen krijgen.
Gewoon af en toe controleren, dat ruik je heel vlug hoor, stinkt heel erg en anders dan gewoon mest (eerder een soort lijkengeur).
Zeker niet te veel op voorhand met teer gaan smeren, daar doe je eerder slecht dan goed mee.
Die teer is wel een goed middel om een reeds geïnfecteerde hoef weer goed te krijgen, maar dan gebruiken we het therapeutisch in dit geval.

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 15:11

onze paarden staan op het weiland,en het eerste stuk is ook erg blubberig.Wij teren wel 1 of 2 keer per week de hoeven aan de onderkant en dan vooral de groef naast de straal.Ik krijg dan altijd een compliment van onze hoefsmid,dat de hoeven er ondanks de nattigheid er prima uitzien.Zomers teer ik niet,alleen als er lange tijd regen valt. groetjes...

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 18:27

ik zou ook teren aan de onderzijde, geeft toch een goede bescherming

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 00:31

voor en na dat je je pony op wei zet gewoon
de hoeven heel goed schoon maken
& als je er bent ook zo veel mogenlijk de hoeven schoon maken
zo voorkom je rotstraal ( hoefrot )
vooral in de winter als die weide een beetje blubberig is..
groetjeeess *D

taffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 17:15

wat heel goed werkt tegen rotstraal is dry feet (spray) van Cavalor, het is wel vrij duur (volgens mij rond de 20 euro)maar je doet er lang mee :)

maria_62

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 15:56

Om rotstraal te voorkomen moet je de hoeven dagelijks schoonhouden door ze uit te krabben. Een modderig landje geeft minder risico hierop dan een slecht uitgemestte stal waar urine en mest langdurig in de hoef doordringen. Je kunt altijd nog teer of 'hoof and solehardener' gebruiken als het nodig is.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 01:03

goed uitkrabben en soms eens isobetadine smeren
gewoon zodat alles ontsmet is daarbinnen

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-09 10:51

@craiester zo doe ik het ook goed uitkrabben en idd insmeren met betadine en heb tot nu toe nog niet het probleem gehad. Onze paarden lopen op Moor grond en dat is ook snel nat en blubberig en op die manier de hoeven verzorgen werkt prima!