Hulp gezocht mbt bepalen leeftijd hoefijzers.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

dirk_de_jong

Hulp gezocht mbt bepalen leeftijd hoefijzers.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 21:27

Geachte forumleden,

Ik heb geen idee of ik wel in het juiste topichoekje zit, maar dit forum is zo groot en uitgebreid dat ik niet 1,2 3 wist waar ik nou mijn vraag kon neer leggen.

Even voorstellen,

Mijn naam is Dirk de Jong, en ik ben moderator op een geheel ander forum, namelijk een forum voor metaaldetector zoekers.
Nu vraagt u zich gelijk af wat ik hier kom zoeken.
Daarom zal ik gelijk even mijn vraag proberen duidelijk te maken.
Met regelmaat worden door onze leden hoefijzers gevonden, alleen dateringen bij gevraagde determinaties komen we nooit uit.
Dus ik ben op zoek naar een link of informatie waar ik hoefijzers kan dateren.

Ik hoop dat 1 van de leden hier mij wat verder op weg kan helpen.

Ik zou graag een voorbeeld hoefijzer als bijlage erbij willen plaatsen,alleen zie ik niet zo snel hoe ik dat voor elkaar kan krijgen.
Afbeelding
Alvast dank ik jullie al voor de reacties.
Met vriendelijke groet,

Dirk de Jong
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-02-09 20:59, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:33

Mogelijk dat je contact op kunt nemen met een van de hoefijzerfabrieken in Nederland, bijv. http://www.kerckhaert.com. Misschien dat zij verder kunnen helpen. Maar geduld, er zitten de nodige hoefsmeden op dit forum. Of check www.hoefsmedenvereniging.nl. Succes!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-09 21:34

dirk_de_jong schreef:
Ik zou graag een voorbeeld hoefijzer als bijlage erbij willen plaatsen,alleen zie ik niet zo snel hoe ik dat voor elkaar kan krijgen.

Welkom!

Bedoel je dat je een foto wilt plaatsen? Zo ja: KLIK voor info.

Verder kan ik je helaas niet verder helpen maar er zijn vast bokkers die dat wel kunnen. Succes.

dirk_de_jong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-09 21:57

Ir111,

Dank je wel voor de foto tip...is nog gelukt ook :D

melloveshem,

Heb diverse malen gezocht op google,maar echter niets gevonden,al hoe wel....jullie heb ik wel zo gevonden.

En capraibex70,

Ook bedankt en ik zal zeker geduld hebben.

Met vriendelijke groet,

Dirk de jong

P.S. Mocht iemand ooit iets in het veld verloren zijn ( Belgisch forum waar ook Nederlanders zitten ) kan je gerust een oproep plaatsen bij ons.
Te vinden op http://www.detectorvrienden-vlaanderen.be

Ze zoeken ook wel ijzerdraad uit velden met koeien, trouwringen etc.

Binckydenice

Re: Hulp gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-09 13:10

Ben je al wat wijzer geworden over de ijzers?

dirk_de_jong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-09 17:48

Ha Binckydenice,

Helaas ben ik nog niets wijzer geworden, maar eerlijk gezegd had ik dat ook nog niet verwacht na 1 dag.

Ik wacht rustig af :z er zal hier vast wel iemand met kennis van zaken zitten die er meer over kan vertellen.

Bedankt in ieder geval voor je interesse.

Met vriendelijke groet,

Dirk

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 01:01

Ik zou het aan de hoefsmeden vragen. Dat is in ieder geval een achterhoef!

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 01:23

bedoel je dateren als ik hoe oud ze zijn?
Sorry het is laat. :o?
Kan me niet voorstellen dat dit een echt oud hoefijzer is omdat er prop gaten in zitten. (of hadden ze dat 30 jaar geleden ook al) }:0

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 20:17

Heb je de plaatselijke hoefsmit al geprobeert?

@S_zanne ; je weet niet zeker of het voor proppen zijn toch?

dirk_de_jong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 20:37

Beste mensen,

Inderdaad ben ik op zoek naar informatie die helderheid kan brengen in de datering van hoefijzers.
Deze worden door ons met regelmaat gevonden...bijvoorbeeld oude dijken die afgegraven worden, akkers die al eeuwenlang bewerkt zijn, te veel locaties om op te noemen.
Het probleem is altijd dat als de grond verstoort is, je geen sluitende datering aan het hoefijzer kan geven.
Voorbeeld: wordt een ondergrondse container geplaatst in een binnenstad, in die grond zitten gebruiksvoorwerpen uit de 16e eeuw inclusief een hoefijzer en wat munten, dan kan je met zekerheid zeggen dat het hoefijzer 16e eeuws is, ongeacht het niet veranderde model.
Op een akker waar de landbouwer nog niet zoveel jaren geleden met zijn paard het land bewerkte is gewoon niet te vertellen uit welke periode een hoefijzer komt.
Er zit bij ons op het dorp wel een smid, maar helaas heb ik die man nog niet aan kunnen spreken....mijn werktijden liggen waarschijnlijk anders dan van die beste man.
Het mooiste zou zijn als er iemand een collectie hoefijzers heeft opgebouwd die met zekerheid kan vertellen wat de eigenschappen zijn van een ijzer uit een bepaalde periode.....ik vindt het in ieder geval interessante maar ook zeer moeilijke stukken die zogenaamde hoefijzers.
Die grote gaten zouden inderdaad gevuld kunnen zijn met een soort noppen om het glijden op gladde ondergrond te verminderen.
En ik meen dat ze kalkoenen worden genoemd.....hang me niet op als ik er naast zit :o

Met vriendelijke groet,

Dirk de Jong

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:30

Tja eigenlijk is er weinig verandert aan hoefijzers sinds de romeinen heb ik altijd begrepen... Behalve dat ze vroeger echt met de hand werden gemaakt natuurlijk
Ik zou die collectie best eens willen zien..... Kan je niet wat foto's plaatsen?

wizewo

Re: Hulp gezocht mbt bepalen leeftijd hoefijzers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:37

Ik ken een smid, die uit een hele famillie van smeden komt en je daar vast wel mee zou kunnen helpen. Zeker als ik kijk naar zijn verzameling.

Als je zijn gegevens wilt, moet je het maar weten zeggen.

dirk_de_jong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 21:38

Ha Tarqsgirl,

Helaas heb ik zelf geen vergelijkings collectie, maar ik hoop dat 1 van jullie dat misschien heeft of iemand weet.

De voorbeelden die ik kan gebruiken staan allemaal in boeken met opgravings verslagen.

Tevens heb ik nog een boekje van de stadsarcheoloog van Eindhoven "het beste paard van stal", hierin staan wel enkele voorbeelden van hoefijzers gevonden in slotgrachten maar helaas niet verder besproken en ook geen verwijzing naar literatuur.

Dus blijft het nog even een zoektocht.

Moet wel zeggen dat ik het heel erg leuk vindt dat er mensen op reageren..

Vriendelijk bedankt,

dirk

dirk_de_jong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 21:41

Ha wizewo ,

Sorry , in de tijd dat ik aan het schrijven was is je bericht erbij gekomen.

Als je zo vriendelijk zou willen zijn om te kijken of die familie..of beste man inderdaad gegevens of andere informatie heeft over hoefijzers , dan zou ik dat geweldig vinden.
Ik zie dat je uit de regio Antwerpen komt, vindt ik heel erg leuk omdat veel metaalzoekers op ons forum ook uit de regio Antwerpen komen.
mocht je ooit je ring verliezen in de stal , geef maar een seintje, kunnen die jongens hem opspeuren voor je.

bedankt alvast,

met vriendelijke groet,

Dirk de Jong

Lien2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:46

Wat leuk dat jullie dit doen!! Mogelijk kan je eens informeren in Deurne waar ook hoefsmeden worden opgeleid.
NHB Deurne
Nederlandse Hippische Beroepsopleidingen
Postbus 44
5750 AA Deurne
T (0493) 31 30 06
F (0493) 32 11 51
E info.md@helicon.nl
Bezoekadres
Bruggenseweg 11a
5752 SC Deurne

En die noppen worden inderdaad kalkoenen genoemd!! +:)+

wizewo

Re: Hulp gezocht mbt bepalen leeftijd hoefijzers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:51

Je hebt een Pb met de gegevens. Dat is echt iemand die er enorm veel van weet, echt de moeite om hem bezig te horen.

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 21:55

Dirk, zou het mogelijk zijn dat je paar foto's plaatst uit die boeken?
Ik heb 2 jaar geleden namelijk een ijzer gevonden die duidelijk niet uit deze tijd is en ik heb vermoedens dat het om echt een heel oud ijzer gaat.
Helaas heb ik er geen foto's van.

dirk_de_jong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 22:02

Ha cyrano ,

Ik zal een scan maken uit dat boekje en dan proberen te plaatsen.

met vriendelijke groet,

Dirk

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:04

dirk_de_jong schreef:
Ha cyrano ,

Ik zal een scan maken uit dat boekje en dan proberen te plaatsen.

met vriendelijke groet,

Dirk

Heel graag, dank je wel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:07

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:14

In het KNHS centrum in Wanroij staat als ik me niet vergis een zeer uitgebreide verzameling van hoefijzers in een vitrine.
Alleen weet ik niet meer of dat allerlei variaties van moderne ijzers zijn, of dat dat ook veel oude ijzers zijn. Ik woon helaas niet in de buurt van Wanroij, dus kan ook niet even binnen springen om deze herinnering van meer dan een jaar geleden te controleren, maar misschien iemand anders wel...

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:28

dirk_de_jong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-09 22:36

Poging om een stukje tekst en afbeeldingen.

Afkomstig uit het boekje "Het beste paard van stal".
Uitgave van de gemeente Eindhoven, afdeling Archeologie.
Redactie van Nico Arts en Willemien van de Wijdeven.

Afbeelding

Dirk

cyrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:37

Ik kan de afbeelding helaas niet hier plaatsen maar door mij gevonden ijzer lijkt nog het meest op het ijzer met de titel HUFEISEN MITTELALTER 5. - 16. JH n. Chr. maar dan is het smaller en die soort van nog op de toon die is er niet. Wel de dikkere gedeeltes achteraan.

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 22:42

Hoi,

Op BBC heb je elke dag een stuk of 4 programma's over veilingen end.(flog it, cash in the attic enz enz) en nou kwamen er van de week ook een aantal ijzers voorbij. De taxateur wist er behoorlijk wat over te vertellen (o.a. dat ze geen hol waard zijn). Misschien zou je ook eens naar de BBC kunnen mailen.

Ik ben zelf ook in het bezit van een aantal ijzers die behoorlijk op leeftijd zijn. Maar daar is van bekent waar ze weg komen, wie ze gedragen heeft enz. die heb ik gekregen van een oud collega van mijn vader. Mijn vader werkt op een landbouwmuseum. Zal hem eens vragen of er iemand is die er veel van weet.