draven op straat ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

royalmirage

draven op straat ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 22:48

wat vinden jullie van een beetje draven op de straat zonder ijzers.
Laat ik hier meteen bij zetten dat mijn merrie super harde hoeven heeft :-)

Magiccc

Re: draven op straat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:49

kan heel goed hoor. alleen galopperen op straat is niet goed, verder is alles best :)

BarendregtF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 22:50

Zelf zou ik het doen, maar dan alleen in de zomer, in de winter kan je al snel perongeluk op een plekje komen dat een beetje glad is...
Met ijzers zou ik het NOOIT doen

royalmirage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 23:07

ik ben persoonlijk tegen het gebruik van ijzers, tenzij medisch, dus dat zou ik idd nooit doen. Maar ik moet toegeven dat ik heel graag op de beton draaf omdat ze dan zo ongelooflijk stabiel en vol tact draaft .. Het is een driejaar en zij heeft het natuurlijk in de bochten nog moeilijk he, en ze moet eerst lange lijnen leren lopen voor we constant gaan beginnen rondjes draven in de piste.

Phoebe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 23:11

Bwaja waarom niet...
Op harde grond draven is niet slecht hé.
Allé dat zei mijn dierenarts toch
Galopperen zou ik nu inderdaad ook wel niet doen maar ik zie er vele draven op straat :D
Zelf doe ik dat nu niet omdat die van mij ijzers heeft en als hij dan op straat zo een ijzere plaat tegen komt op de grond kan hij uitglijden. En ik vind wandelen enorm ontspannend voor hem dat merk ik dus doe ik het rustig aan :P
Lekker genieten.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 23:14

Ik draaf altyd hele stukken over straat, ik maak zowel 's winters (welliswaar minder vaak) als 's zomers regelmatig lange buitenritten waarby ik toch ook grotendeels draaf, zonder ijzers.. Nog nooit ergens last van gehad, der hoeven slyten wat harder maar niet dramatisch dus prima :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 23:15

Hangt een beetje van de lengte van de hoeven af. Als er wat af moet wel, zijn ze kort dan blijven angstvallig in de berm.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 23:17

op de straat draven is heel goed voor de botten en pezen hoor.
alleen je hoeven gaan er erg snel door. ik heb ijzers onder en daar kan je lekker mee draven hoor.

royalmirage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 23:24

het probleem met ijzers is dat ze een extra terugslag geven bij het raken van de beton, dus nefast voor de pezen.
Dat is de reden waarom stappen op beton MET ijzers heel slecht is maar blijkbaar weten maar heel weinig mensen dat.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 23:28

heb ijzers met zooltjes, mijn paard loopt veel in de molen en is het belangrijk dat ze goed afrolt. maar zonder ijzers houd ze geen voetjes over.

royalmirage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-09 23:29

ah, snap het

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 23:46

soms moet je roeien met de riemen die je hebt.
maar toch ben ik voor het draven op het harde.
is erg goed voor de pezen en botten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-09 23:52

Moet kunnen he, maar wel het liefst beslagen! Net als de tuigpaarden, die zijn over het algemeen ook beslagen als ze voor de wagen gaan! Dan kan draven egt totaal geen kwaat, alleen galop is niet egt een goede keuze

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 16:38

Galopperen op straat is inderdaad niet verstandig, maar in draven op het asfalt zie ik ook geen problemen. Ik doe het niet al te vaak, omdat de hoeven inderdaad wat sneller afslijten, maar als de bermen niet zo goed zijn o.i.d dan draaf ik ook lekkere stukken op de weg hoor :j Niets mis mee, ze heeft hartstikke harde hoeven en wat smurfje ookal zegt, is ook goed voor de pezen en botten.
Zelf ben ik niet zo voor hoefijzers, is natuurlijk wel prettig omdat je dan nog meer op de straat kunt lopen, maar ben altijd als de dood dat ze snel uitglijden! Heb het een paar keer meegemaakt, dat paarden met ijzers ineens op hun snufferd liggen. Zonder hoefijzers heeft je paard toch veel meer grip!

edit; heb trouwens ff getemd, want volgens mij staat dit niet helemaal goed hier. Bovendien zijn hier ook al een heeeeleboel topics over geopend ;)

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:24

Draven over straat is geen probleem.
Wat dacht je van al die aangespannen paarden?
En ik rij tijdens mijn endurence wedstrijden ook stukken over de harde weg, echt niet dat we dan gaan stappen, je mag alleen niet galoperen op verharde wegen, maar dat zou ik zelf toch nooit vrijwillig doen. Heb daardoor zelf wel eens onderuit gelegen en dat komt hard aan.

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:26

ik maak elke week zoizo wel een lekkere buiten rit, dan draaf ik ook gwoon lekker grote stuken over straat als de berm niet goed is.
in de winter heeft men pony geen ijzers maar in de zomer wel dan ga ik nog veel vaker op buitenrit ;)

is het dan niet verstandig om MET ijzers over straat te drafen??
(mijn pony glijd niet snel uit) (ze is nog nooit uitgeleden met ijzers)

koosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:26

ik dacht dat het altijd slecht was dat hoor ik altijd op de manege slecht voor de pezen enzo.

Wij stappen altijd.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:29

Tuurlijk kun je gewoon met ijzers draven over verharde weg. Zeker als hij het gewend is. Zonder ijzers houdt het snel op hoor, want de hoefjes slijten hard op die wegen.

Het is juist goed voor de pezen, juist mulle bodem is gevaarlijk voor de pezen, niet de harde.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:30

kan prima, maar niet te lang en te hard.

heb perongeluk een keer gegalopeerd op straat, maar pony schrok van plotseling onweer... ;)

annemariej

fannetje schreef:
Tuurlijk kun je gewoon met ijzers draven over verharde weg. Zeker als hij het gewend is. Zonder ijzers houdt het snel op hoor, want de hoefjes slijten hard op die wegen.

Het is juist goed voor de pezen, juist mulle bodem is gevaarlijk voor de pezen, niet de harde.

oke :D

koosie

fannetje schreef:

oke dan heb ik weer wat geleerd :j

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:33

Kijk maar in mn profiel :D mijne maakt sinds ze natuurlijk bekapt is zelfs gerust een rendrafje over het asfalt. Wat ze overigens eerder weigerde. Met ijzers wilde ze zelfs niet draven, geeft voor mij aan dat ze dat niet prettig vond. Nu wel.
Zelfs een galopje over het fietspad doen we wel eens, nooit lang en ook niet vaak, maar het kan wel.

annemariej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:35

galop???? doe je dat echt?
hoe lang dan (Meter)

WilHuM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:35

Met dit weer ga ik vaak sochtends een half uur stappen met me paard. Omdat de bak bevroren is. Maar draven over de weg doe ik zelden. Niet omdat ik dacht dat het slecht was maar vind het prettiger om in de berm te draven (paard staat rondom op ijzers). Dus ik stap wel veel met hem over de verharde weg.
Ben nu toch wel benieuwd of dit slecht of juist goed is en of draven nou wel of niet kan (met ijzers over verharde weg).

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-09 20:38

Al die tuigpaarden met ijzers over de weg zijn ook allemaal kreupel of niet....

Kan dus prima :D
Galop daarintegen zou ik niet doen maar een lekker drafje wel :j Mijn paard vind het heerlijk!