Hoefbekappers die met een soort schuurmachine werken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rider

Hoefbekappers die met een soort schuurmachine werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-09 14:29

Okay, allereerst excuses voor de nogal vreemde titel. :P

Mijn paard heeft een tijdje in Duitsland gestaan en is daar toen bekapt door een zogenaamde 'Hufpfleger' (hoop dat ik dat goed getypt heb). Deze man werkte met een soort van schuurmachine waardoor de structuur van de hoeven verdicht werd. Mijn paard heeft altijd hoefproblemen gehad, brokkelhoeven etc., maar na behandeling door deze bekapper zien zijn hoeven er prima uit en kruimelen ze helemaal niet meer. Ook de iets afwijkende stand van zijn hoeven is binnen een paar behandelingen zo goed als totaal gecorrigeerd. Kortom, een geweldige oplossing dus.

Nu is mijn paard terug in NL, en kwam ik er tot mijn spijt achter dat ik de contactgegevens van de Hufpfleger kwijt ben. Hij heeft me wel verteld dat hij zijn manier van werken in Nederland geleerd heeft, dus moeten er hier toch ook ergens dat soort bekappers te vinden zijn. :P

Hufpleger laat zich bij mijn weten gewoon vertalen als bekapper, dus dat levert als zoekopdracht niet zo veel op. Ik weet eigenlijk ook niet of dit een stroming is van traditioneel bekappen of natuurlijk bekappen, maar dat maakt me ook niet zoveel uit. Mijn vraag is of iemand weet hoe deze manier van bekappen in Nederland heet, en of er eventueel dit soort bekappers zijn die in Gelderland werken?

Alvast bedankt. :D

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 19:58

ah ja waarom ook niet machinaal? als je dat met beleid gebruikt dan is het efficient werken. de mijne gebruikt wel eens kleine stukjes schuurpapier. ik ben wel benieuwd naar het apparaatje wat de jouwe gebruikte :j

_rosita_

Re: Hoefbekappers die met een soort schuurmachine werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:18

Ik heb dit idd weleens op youtube geloof ik gezien!
Erg interessant...
Mijn paard vind hoeven kappen vreselijk ( verleden, we oefenen heeeel hard, maar trauma blijft). Dit zou voor haar ook best eens een oplossing kunnen zijn, gaat allemaal veel sneller dan vijlen...

Inge_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:41

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-09 20:52

Interessant!
Kwam 'm idd net ook tegen op Google...
Heb alleen geen stroom, zou ook op te lossen moeten zijn... hmmz.. ga hier toch eens aan denken.. Stuk minder zwaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 22:21

VSW --> BEH.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 11:40

Of het nu machinaal of met een gewone rasp , hoefmes , renet , of maakt niet uit , zelfs het plaatsen van een ijzer , uitgevoert wordt , daar zal echt niet het verschil van resultaat in liggen hoor, het zal de bekwaamheid van de hoefsmid zijn die het resultaat bepaald.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 12:29

Vraag eens aan een goede hoefsmid, zij weten vaak wel wat de methodes zijn, ook in het buitenland. En ook welke gereedschappen er gebruikt worden.

Voor het klauwbekappen bij koeien wordt vaak gebruik gemaakt van een slijptol, met een grove slijpschijf er op. Dit maakt het mogelijk om snel een heel koppel koeien te behandelen.
Een paardenhoef is wel geen koeienklauw, maar toch:

Afbeelding
(foto: www.vetvice.nl)

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-09 15:18

@ Rosita: Mijn paard is ook niet erg makkelijk met bekappen. Deze methode is niet sneller, maar veel paarden lijken dat geschuur op één of ander manier erg lekker te vinden. Die van mij staat er half bij te slapen terwijl hij normaal ongeveer door het dak gaat als hij bekapt moet worden. :D

@ Aeolusnr1: Sorry, maar met zo'n reactie kan ik natuurlijk niets. Beetje een dooddoener. Die man uit Duitsland was er erg duidelijk in dat het wel degelijk een aparte methode is. Ik ben er erg tevreden over en heb met eigen ogen gezien hoe erg de hoeven van mijn paard verbeterd zijn. Natuurlijk zoek ik een 'bekwame' hoefsmid, maar dat neemt niet weg dat ik daarbij ook een hoefsmid wil die met zo'n schuurmachine werkt. Ik heb ook nog niet eerder een methode gezien die de structuur van de hoef op deze wijze veranderde. Na één behandelingen zijn de hoeven al veranderd van een brokkelige bende naar werkelijk keiharde hoeven.

@ Divine: Het probleem is een beetje dat mijn paard nog maar net verhuist is, en dat ik hier dus geen idee heb welke hoefsmeden goed zijn en welke niet. Omdat de Hufpfleger mij vertelde dat hij zijn methode in Nederland geleerd heeft, ga ik er vanuit dat hier dus ergens zulke bekappers te vinden moeten zijn. Die slijptol lijkt trouwens wel een beetje op het apparaat wat ik bedoel, alleen was dit apparaat in kwestie kleiner en compacter.

suuske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 15:29

Mijn oom bekapt mijn pony's altijd en hij gebruikt ook altijd een slijptol ipv een vijl mijn merreie vind een vijl vreselijk en met een slijptol gaat het wel. Maar ik heb geen idee hoe deze manier van kappen heet.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 20:19

Misschien dan eens een mailtje sturen naar de heren Nassau? www.hoofcare.nl

Ik heb zelf geen ervaring met hen, maar heb vaak horen zeggen dat ze je per mail al heel veel wijzer kunnen maken en altijd wel willen helpen. Zij weten misschien wel wat je bedoelt.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 21:51

Een hufpfleger kan iemand zijn die volgens de strasser methode bekapt, maar het kan ook iemand met een aanhcp opleiding zijn. Staat zijn naam toevallig hiertussen onder germany?

http://www.aanhcp.net/index.php?option= ... Itemid=122

de comfort trim is de nieuwste vinding van paard natuurlijk. Zelf bekappen is voor sommige mensen nog iets te zwaar. Het is een tijd zoeken geweest naar een manier om machinaal te bekappen zonder dat je in een keer per ongeluk een pees van je paard aan gort kunt snijden.

Een slijptol is voor iemand die goed met gereedschap om kan gaan zeker een optie, maar om nou mensen die net leren bekappen zoiets in handen te geven gaat natuurlijk te ver. Vooral dat het ding opeens weg kan schieten zodra het iets raakt levert risico's op.

Frans en Ilona hebben uiteindelijk een apparaat gevonden dat heel gemakkelijk te bedienen is. Hier ligt er ook al een. Het werkt heel gemakkelijk. Je legt de 'schuurmachine' op de hoef en heel langzaam wordt de hoefwand korter. Je hoeft nauwelijks kracht te zetten en dat is ook voor het paard fijner.

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 21:56

bij de cooperatie kon je een paar jaar geleden ook van die speciale slijpschrijven voor de hoeven kopen.
die zette je dan op je eigen boormachine of zo.Heb ze zelf ook weleens gebruikt toenertijd en waren echt ideaal.
toch denk ik dat het niet slim is om ze zomaar te verkopen,.. zul je namelijk zien dat ook de "penny-meisjes"het uit gaan proberen en zo de hoeven om zeep helpen doordat ze niet weten hoe ze het correct moeten gebruiken.
ik weet niet of ze die nog steeds verkopen,..want ik laat nu altijd gewoon de hoefsmid komen.

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 13:24

Mijn Zweedse smid werkt ook met een machine. Geen slijptol, maar een soort vlakschuurmachine, die snijdt er steeds hele dunne stukjes af. Ik schrok eerst een beetje toen ik hem aan zag komen met dat ding, maar hij gebruikt het ding met gezond verstand en de paarden staan er echt keurig bij.

Donderdag komt hij voor het eerst voor mijn paard (woon pas 2 maanden hier), dus ik ben benieuwd hoe Clover reageert.
Overigens doet hij jonge of gevoelige paarden wel op de gewone manier ebkappen.