_Canter_ schreef:Ik ben nog maar erg nieuw hier op het forum. En ook NB is iets wat we nog maar heel kort doen, maar uit wat ik zo lees begrijp ik dat het Natuurlijk Bekappen op zich best goed ontvangen wordt, maar dat het aan de uitvoering schort. Paarden die het niet goed deden op NB zijn door een NB-er verkeerd behandeld, dat is wat anders dan dat het principe (het nabootsen van een natuurlijke slijtage) niet zou werken.
Klopt dat?
Zoja, dan valt of staat alles dus met een deskundige begeleiding, zoals met alles. Een dierenarts is wel altijd opgeleid en daar zijn soms ook mindere ervaring mee (om het voorzichtig uit te drukken). Dan zal het bij het vrije beroep van hoefsmid/NB-er helemaal oppassen zijn.
klopt hoor, het principe van natuurlijk bekappen is volgens mij wel gezond voor de paardenhoeven (mits ze de teen niet zo lang laten in combinatie met hele lage verzenen, dat zie je vaak nl.). maar het is oppassen geblazen met sommigen die het uitvoeren maar niet gekwalificeerd zijn en gewoon niet de ervaringen hebben. Tuurlijk letten NB die een paar daagse cursus doen niet op het gehele paard. Ze leven zich immers uit op kadaver voeten! De natuurlijk bekapper bij mijn paard had wel jaren ervaring, maar geen diploma's en bleek achteraf dus ook niet zo gekwalificeerd als ik dacht. Deze had het zichzelf gewoon eigen gemaakt denk ik ook nav een paar daagse cursus via PN. Daar kwamen toch problemen achter weg. Ik denk dat een goede traditionele hoefsmid prima je paard kan bijhouden 1 keer in de 8 weken als je zegt dat je je paard blootsvoets wil houden en je paard net zo goed sterke en gezonde hoeven kan krijgen. Daar is volgens mij geen speciale natuurlijk bekapper voor nodig. Als je nl. regelmatig buiten rijdt en ook op verharde, dan boots je natuurlijke slijtage na en ben je al heel goed bezig.