Ervaringen met breuk in het hoefbeen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ziolette

Ervaringen met breuk in het hoefbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 13:23

Onze (drachtige) merrie heeft op 1 oktober jl. haar hoefbeen gebroken (op een vrij gunstige plek volgens de DA, namelijk aan de achterzijde). Ze heeft 12 weken complete boxrust gehad, waarvan 6 weken met een hoef in het gips gevolgd door 6 weken met een 4-lips ijzer. Sinds vorige week is ze weer in beweging en vanaf deze week mag ze dagelijks onder de man gestapt worden en 5 minuten draven opbouwend met 5 minuten erbij per week. Ze staat sinds een paar dagen ook weer op normaal beslag (alles in overleg met de behandeld DA). We hoefden nergens bang voor te zijn, zit nu allemaal goed vast aldus de DA (op de 6 weken foto's zag alles er goed uit).

De eerste dagen ging alles goed echter loopt de merrie sinds vanochtend weer onregelmatig, linksvoor of rechtsachter (ik heb het zelf nog niet gezien, mijn man belde net). Rechtsachter was haar hoefbeen gebroken, dus ik heb al gelijk weer de kriebels. Nu kan het natuurlijk zijn dat ze zich verstapt heeft, of spierpijn heeft oid, maar ik wil toch wel alert blijven en ben benieuwd naar andere ervaringen met een hoefbeenfractuur en het herstel daarvan.

Katja

Re: Ervaringen met breuk in het hoefbeen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 13:43

Wij hebben een hengst gehad die het hoefbeen heeft gebroken en die heeft bijna een half jaar boxrust gehad voor we hem weer mochten belasten. In het begin had hij regelmatig een moment dat hij opeens flink onregelmatig was maar in de loop van de tijd werd dat steeds minder frequent.
Hij heeft uiteindelijk nog GP gelopen dus is echt 100% hersteld.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 17:55

Misschien eens een idee om je paard eens lekker na te laten kijken door een fysiotherapeut. hij heeft toch 'veel geleden' en zijn lichaam anders gebruikt dan normaal.
Gebroken benen worden gewoon ontlast waardoor op een andere plek meer belasting onstaat, nu je gaat rijden komen die kwaaltjes wellicht naar boven.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-09 19:25

Cowgirl schreef:
Misschien eens een idee om je paard eens lekker na te laten kijken door een fysiotherapeut. hij heeft toch 'veel geleden' en zijn lichaam anders gebruikt dan normaal.
Gebroken benen worden gewoon ontlast waardoor op een andere plek meer belasting onstaat, nu je gaat rijden komen die kwaaltjes wellicht naar boven.

Onze paarden worden regelmatig nagekeken door de osteo Lachen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:45

MD-->BEH

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-09 21:49

ik kan je niet helpen, maar hoe kan een hoefbeen breken ?

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 08:02

garny95 schreef:
ik kan je niet helpen, maar hoe kan een hoefbeen breken ?

Dat kan al door een mispas of door een trap tegen de stalmuur.

@katja: Thnx voor je reactie Lachen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 08:11

Geen ervaring met een gebroken hoefbeen. Maar Image heeft vorig jaar een ontstoken hoefbeen gehad en daardoor losgescheurd en gekanteld.
Het hoefbeen is gecurreteerd en nadat de hoef weer was dichtgegroeid, is Image weer aan het werk gegaan. Een hele lange weg van herstel maar gelukkig loopt ze weer goed. Als is het nu met die harde bodem door het bevriezen wel weer gevoelig.

Hier staat Image haar hele verhaal
http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... svaart.htm

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 08:22

Heel veel rust, dat is toch wel de sleutel naar genezing.
Je zou haast zeggen dat de merrie voldoende rust heeft gehad, maar dat ze weer onregelmatig loopt zou ik idd ook van schrikken.

Wat ik in jou geval zou doen is gewoon weer een foto laten maken, om te zien of er niet wellicht iets verkeerd is geschoten of dat de breuk niet goed genezen was.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 08:29

gisteren is het wat minder koud geweest, en is de vochtigheidsgraad enorm omhoog gesprongen.

als ik kijk naar mijn eigen botten, heb ik gisteren en vandaag veel meer last dan zeg vorige week Lachen

Deze fractuur is "vers" geheeld, ik zou het even aankijken........ ik denk dat het heel logisch is dat een oude breuk, nu even wat gaat piepen.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-09 12:28

Ja, wij gokken daar nu ook maar op. Ik heb haar gisteravond nog even gezien en vanochtend mijn vriendin (en instructrice) gesproken die er gisteren bij was toen mijn man erop zat en ik vond het mee vallen. Vanochtend door de polder gestapt onder de man en in stap liep ze gewoon regelmatig. We kijken het nog even aan, want nav deze reacties en is het dus niet zo gek als ze eens een dag of wat niet helemaal lekker voelt. Als het nu zo blijft of erger wordt, staan we zo op de kliniek. Beter 10 foto's teveel dan 1 te weinig. Osteo komt ws eind van de maand weer (maar heel uitgebreid kan ze niet behandeld worden ivm de dracht).