Help! Waarom is mijn paard bang voor hoefsmid?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liffy

Help! Waarom is mijn paard bang voor hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 15:35

Mijn C-pony is 13 jaar en heeft nog nooit problemen gehad bij de hoefsmid..
3 maand geleden, toen de hoefsmid langskwam om haar te beslaan flipte ze ineens,
Ze werd knettergek, begon te hangen neusgaten wijd open, je kon het wit van de ogen zien..
Duidelijk angst.
De hoefsmid deed een stapje achteruit en zodra ze gekalmeerd was probeerden we het opnieuw.
Weer ging ze door het lint, totaal van streek gewoon.
We hebben het toen gelaten, en een week later kwam ie terug, maar ze laat hem niet in haar buurt
Ik heb haar 6 jaar en we hebben nog nooit problemen gehad met de hoefsmid,
ik heb haar vorige eigenaar gebeld als er daar misschien iets was gebeurd, maar ook niet,
Waarvandaan deze rare reactie?

Anoniem

Re: Help! Waarom is mijn paard bang voor hoefsmid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:37

Geen idee, maar probeer het nog eens als je niet weet waar het door komt en zet d'r anders de praam op de neus.

Liffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 15:41

Ja want ze zal toch beslagen moeten worden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:41

misschien is er toch onbewust iets gebeurd, je zou idd kunnen proberen om er een praam op te doen, maar dan kan het ook alleen maar erger worden, anders kan je haar iets geven waar ze rustig van wordt, werkt dit niet dan kan je misschien een andere smid proberen? misschien dat ze minder heftig op een nieuw iemand reageert..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:42

Van een praam wordt het nooit erger, Dees-daan omdat door het aandraaien van een touwtje een paard ten alle tijden een stofje aanmaakt waardoor het sloom wordt.
Andere smid proberen kan inderdaad ook een optie zijn en van te voren even wat Tranqigel toedienen is ook nog een idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:48

sommige paarden reageren nog heftiger op een praam, het stofje word wel aangemaakt, maar als de pony al begint te flippen voordat de praam goed zit schiet het ook niet op.. dan zou ik eerder kiezen voor een kalmerend middel, vooral als ze al zo in de stress zitten Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:49

Daarom moet je ook preventief te werk gaan met een praam en niet als het dier al staat te stressen maar daar weet een smid wel raad mee Knipoog

Liffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 15:50

Ik heb al een nieuwe smid geregeld en die komt woensdag langs, dus kijken wat het word, we hebben al besloten wat kalmeringsmiddel toe te dienen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:55

zeker, maar sommige reageren er gewoon niet goed op.. ik heb het bij een pony gezien die dus echt een hekel aan dat ding had en nog meer begon te stressen, DA heeft er toen dus voor gekozen om haar een kalmerend middel te geven, aan zijn reactie te merken maakte hij het wel vaker mee dat sommige paarden er een hekel aan hadden.
maar goed, het is te proberen natuurlijk je bent er snel genoeg achter

mariekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:57

Je paard is bang voor de zweep, hij schud met zn hoofd en is bang voor de hoefsmid?
En je opent drie topics in drie minuten ervoor Verward

Liffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 15:58

Het zijn niet allemaal dezelfde. -_-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 15:59

Vakantietijd, komkommertijd Haha!

verdient het misschien, gezien het aantal problemen dat je hebt met paarden, aanbeveling om jezelf eens onder de loep te nemen?

Liffy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 16:00

Juist.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-08 16:15

hey TS, er moet toch iets zijn gebeurd met dit dier, anders was het niet zo omgeslagen in het gedrag.. Ach gut
Ik zou er eerder een gedragstherapeut bij halen dan aan symptoombestrijding beginnen. Als een praam werkt- super- maar ik heb er heel gevaarlijke dingen mee zien gebeuren, het werkte averechts bij dat dier; het maakte zoveel adrenaline aan dat de endorfine geen rol meer speelde. (Dat is het stofje wat ze rustig maakt, slaperig en wat pijnstillend werkt)..Het dier ging dermate door het lint dat ze me daarna heel veel centjes kostte en veel verdriet. Clown

Je zou eens kunnen kijken of je met Machteld van Dierendonck in contact kan komen, zij is een geweldige gedragsdeskundige, misschien kan zij je helpen het dier weer vertrouwd te krijgen bij het optillen van de benen. Knipoog

Vraagje: Doet het dier dit alleen bij die smid? Zo ja, kunnen andere vreemde er bij komen? mMogen zij haar benen optillen?

En al eens aan grondwerk gedacht? Je hebt basisspelletjes van Parelli en zelf heb ik aan Monty Roberts technieken veel gehad; al spelenderwijs komt het vertrouwen terug en kun je proberen wederom de voeten op te tillen. Succes! Knipoog

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 18:35

Mijn paard heeft echt maling aan de praam! Die klapt overal doorheen! Heb haar ook al een keer laten spuiten maar dat vond ik zooo zielig! Dus nu geen ijzers meer en alleen op het gangpad en in de stal kan ze bekapt worden (maar dan wel zonder problemen!)

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 01:29

Als een paard ineens problemen heeft met zijn benen optillen, komt dat vaak doordat hij pijn in zijn rug heeft. Hij heeft dan moeite om op 3 benen te staan.
Hoofdschudden kan daar evt. ook een gavolg van zijn.
Even een osteopaat erbij vragen?