Pony loopt gevoelig, weer ijzers of hoefschoenen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gowgirl

Pony loopt gevoelig, weer ijzers of hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 17:57

Sinds augustus is mijn pony blootvoets. Ik rij veel buiten maar kan bijna overal in de berm rijden. Ik heb tot vorige week geen problemen gemerkt.
Helaas begint ze nu wat gevoelig te lopen. Misschien dat ze nu pas, na 4 maanden, te ver zijn afgesleten?
Ze staat wel in de blubber dus misschien krijgt de hoef nu minder signaal om te groeien?

Aan de voorkant zijn ze meer afgesleten dan aan de achterkant. (van de voorhoeven). De hoeven zijn nu ook wat steil. Als ik aan de onderkant kijk komen de stralen iets onder de hoef uit. De stralen zijn hoog en hard (door een spulletje tegen rotstraal).

Ik zit nu erg te twijfelen wat te doen.

Ik wil zoiezo de hoefsmid laten komen, maar zal ik een traditionele beelen die mij waarschijnlijk zal adviseren om weer te beslaan of een natuurlijke bekapper, maar dan worden de hoeven nog korter.

Een optie lijkt me ook hoefschoenen, maar mijn pony staat buiten in een blubberige weide en ik heb geen watervoorziening dus krijg nooit 100% al het zand/aarde eraf. Zal dat een probleem zijn bij bijvoorbeeld de easyboot?

Wat zouden jullie doen?

miekelover

Re: Pony loopt gevoelig, weer ijzers of hoefschoenen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:41

ik zou geen natuurlijke bekapper erbij laten komen. Zou er ijzers weer terug onder slaan, want je rijd veel buiten en de zool in gevoelig. Mijn verzorgpaard kan ook niet zonder ijzers meer lopen.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:46

Ik zou voor hoefschoenen gaan tot dat de hoeven van je pony
weer genoeg aangegroeid zijn dat ze niet meer zo gevoelig zijn.

IJzers zijn niet goed voor de hoeven. (lees verhalen schokdemping
op bokt)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:49

soms is een hoefschoen gewoon handig omdat de overgang van ijzerloos nogal heftig kan zijn. Ikzelf heb ook een paard die hele tijd op ijzers heeft gestaan (voor) toen ijzers eraf laten halen en heeft ze ook een tijdje gevoelig gelopen, maar dat is gewoon goedgekomen. Maar ik heb géen hoefschoenen gebruikt. Ijzers ben ik al tegen dus dat raad ik je sowieso af Vork en ik heb zelf nog een traditioneel bekapper maar zit er over te denken om een natuurlijk bekapper te laten komen. Die kun je denk ik ook best laten komen hoor die zal de hoeven echt niet korter maken als ze al kort zijn Knipoog

Lise81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:53

Naar mijn idee zijn de meeste traditioneel hoefsmeden helemaal niet zo van ijzers onder zetten. Ik zou gewoon de hoefsmid laten komen voordat je zelf conclusies gaat trekken.
Het kan idd dat de hoef te veel slijt, maar het kan bijvoorbeeld ook een hoefzweer zijn toch?
Kortom eerst alles weten en uitsluiten voordat je een beslissing neemt Knipoog Succes!

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-08 21:57

hmm bedankt voor de tips tot zover. Ik denk dat ik idd gewoon mijn eigen hoefsmid laat komen en eventueel overstap op tijdelijk hoefschoenen. Ijzers lijkt me niet echt goed behalve als het niet anders kan natuurlijk.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:59

Mijn hoefsmid zegt altijd dat een droge hoefzool ongevoeliger is dan een vochtige hoefzool en hij adviseert altijd om bij vochtige weides gedurende een aantal dagen (7 tot 14 dagen) de hoefzool in te smeren met teer. Hier droogt de hoefzool van uit. Maar let op, niet op de straal smeren en niet op de hoefwand, maar echt alleen op de hoefzool.
Hou nog even vol, je geduld zal beloond worden. Als de hoeven trouwens sneller slijten gaan ze ook weer sneller groeien.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 21:59

Benita schreef:
Mijn hoefsmid zegt altijd dat een droge hoefzool ongevoeliger is dan een vochtige hoefzool en hij adviseert altijd om bij vochtige weides gedurende een aantal dagen (7 tot 14 dagen) de hoefzool in te smeren met teer. Hier droogt de hoefzool van uit. Maar let op, niet op de straal smeren en niet op de hoefwand, maar echt alleen op de hoefzool.
Hou nog even vol, je geduld zal beloond worden. Als de hoeven trouwens sneller slijten gaan ze ook weer sneller groeien.

dat is juist slecht als je hoef(zool) uitdroogt Lachen

mntj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:04

Dat de straal hoger licht dan de hoefzool betekend dus dat ie op zijn straal loopt. dat is au.zijn hoef slijt aan de voorzijde meer dus zijn toongedeelte slijt te veel op.
laat je goed voorlichten door een goede hoefsmit die gediplomeerd is. als je geen ijzers wil dan een hoefschoen.
let wel op dat de hoef waar je paard ook staat altijd op een bepaalde mate slijt. soms harder dan dat hij aangroeit(zoals nu)
een hoefschoen heeft hij niet altijd aan. de ijzers kunnen er als de hoefvoldoende is aangegroeid er toch gewoon weer af. dit zal wel een paar pedicure behandelingen verder zijn.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:09

mntj schreef:
Dat de straal hoger licht dan de hoefzool betekend dus dat ie op zijn straal loopt. dat is au.zijn hoef slijt aan de voorzijde meer dus zijn toongedeelte slijt te veel op.
laat je goed voorlichten door een goede hoefsmit die gediplomeerd is. als je geen ijzers wil dan een hoefschoen.
let wel op dat de hoef waar je paard ook staat altijd op een bepaalde mate slijt. soms harder dan dat hij aangroeit(zoals nu)
een hoefschoen heeft hij niet altijd aan. de ijzers kunnen er als de hoefvoldoende is aangegroeid er toch gewoon weer af. dit zal wel een paar pedicure behandelingen verder zijn.

dat is juist goed op de straal lopen, dat doet geen au Vork en hoefschoenen alleen buiten en dat is ook waar die 't meeste afslijt in de wei endergelijk zal die niet zo snel afslijten en daarbij zitten er ónwijs veel nadelen aan hoefijzers... maar daarvoor verwijs ik je naar 't profiel van Arabesk Lachen

mntj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:24

ja dat is voor als je van natuurlijk hoedt en daar hou ik niet van.
mijn paard hou ik niet natuulijk. staat niet de heledag buiten op een megastuk prairie en hij krijgt krachtvoer. tevens hoeft hij geen mijlen te lopen om een plukje gras te scharelen. ik rij er ook nog op. dus laat maar zitten ik ben niet voor natuulijk...
mijn mening einde discussie.....

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:52

De voet vormt zich naar de omgeving waarin hij zich bevind,is deze week en nat dan zal de voet ook zacht en week worden.
Het gevolg is dat de zool soepeler word,en dus de sensatie van op stenen lopen onprettig tot pijnlijk zal zijn.
Dus je moet je paard de kans geven om zijn voeten te drogen,of zijn voeten beschermen als je op ondergrond rijd waar hij problemen ondervind.
Intussentijd moet er met bekappen niets van zijn zool worden weggenomen. De straal zou ik wel wat teugsnijden tot deze de hoogte van het dragende deel van de voet heeft,zodat hij wel meedraagt maar niet boven het dragende deel uitsteekt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 13:19

Laat de smid er naar kijken das zijn werk zijn beroep , hij heeft de kennis in huis om zoiets te beoordelen.
Sommige hoeven groeien te traag en slijten dus meer dan ze aangroeien, dan is er eigenlijk maar één oplossing , plaats er een ijzer onder.
hoefschoen kunnen soms een oplossing geven als het kantje boordje is, en je wil toch een buitentocht op verharde weg doen, dan is dit een prima oplossing, maar het is niet de bedoeling je paard de ganse dag op de weide te laten staan met hoefschoenen , daar zijn ze ook niet voor bedoelt.
En als de straal er inderdaat onderuit komt is dit echt te lang en moet deze dus bijgesneden worden.
Laat je hoefsmid een keertje meer komen dit lijkt nergens op als ik dit zo hoor.

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-08 11:44

Er komt maandag een natuurlijk bekapper, ik ben erg benieuwd.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:03

aeolusnr1 schreef:
Laat de smid er naar kijken das zijn werk zijn beroep , hij heeft de kennis in huis om zoiets te beoordelen.

Voor het beroep hoefsmid heb je totaal geen diploma ofzo nodig he Lachen Elke idioot kan zich hoefsmid noemen... Dus kennis... mjaw, dat hoop je maar Knipoog

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 20:04

Heb hetzelfde probleem gehad...

Oplossing was voor mij : hoefschoenen.

Heb ze als overgangsperiode gebruikt..nu loopt ze blootsvoets prima op het harde.

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-08 00:06

Die natuurlijk bekapper is geweest en d'r hoeven zien er prima uit, niet te kort. Ze kan natuurlijk wel gevoelig lopen als de ijzers eraf zijn dus ik ga waarschijnlijk de Renegade hoefschoenen kopen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:22

Gowgirl schreef:
Die natuurlijk bekapper is geweest en d'r hoeven zien er prima uit, niet te kort. Ze kan natuurlijk wel gevoelig lopen als de ijzers eraf zijn dus ik ga waarschijnlijk de Renegade hoefschoenen kopen.

OK dan!

dan weet ik wel wie je bekapper is trouwens Haha! er is er maar eentje die renegades verkoopt Haha!

fransis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-08 10:28

super dat je niet meteen teruggegrepen hebt naasr ijzers. hoefschoenen zeker ook de eazyboots zijn voor de ritten (niet in de wei) de ideale oplossing . ik heb ook geen stromend water om de hoeven super schoon te poetsen. een harde borstel is doorgaans genoeg bij eazy boots

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 12:09

Ik heb dit zelf ook meegemaakt met een pony alleen die liep vrijwel meteen gevoelig, maar zoveel ruimer als met ijzers (op het zachte dan) nu een aantal maanden later gaat het heel goed met hem, en loopt hij bijna niet meer gevoelig, voorop met buitenrit (hoewel hij eerst geen voet op het harde wilde zetten), en ook hij zou niet zonder ijzers kunnen. Het kan dus wel, maar aan jou de vraag, hoever wil je gaan?