Ik heb een merrie van 9 jaar en heb met haar dit jaar fanatiek gesprongen en gecrosst. De jaren hiervoor heb ik haar heel rustig dressuurmatig opgebouwd tot ik M1 startgerechtigd was en ben daarna pas gaan springen en nog een jaar later gaan crossen.
Omdat ik dressuurmatig haar steeds moeilijker kon oppakken en het gevoel had dat er iets niet klopte ben ik half november naar Paardenkliniek De Lingehoeve gegaan. Immers om je heen geeft iedereen andere adviezen en meningen, daar werd ik niet echt wijzer van. Na een uitgebreid kreupelheidsonderzoek en rontgenfoto's, kwam er duidelijk uit dat er rechtsvoor en rechtsachter iets niet lekker zat. Rechtsvoor kwam uit de foto's een verdikking van het bot bij de peesaanhechting eruit, dus dat was duidelijk. Rechsachter kwam er niet veel uit, wschl een kniebandje of zo, in ieder geval moest ik het wel zoeken in de weke delen. Ik was er wel wschl achter gekomen als ik een scintografie van 1500 euro had gemaakt, dit kan ik echter niet betalen. Ook kwam eruit dat ze een hele lichte vorm van kissing spines heeft, de wervels staan iets te dicht bij elkaar. De dierenarts heeft mij wel duidelijk gemaakt dat crossen en springen voor haar geen opties meer zijn, zij is hiervoor wschl te zwak. Dit probleem zal volgens hem steeds weer terug laten komen. Volgens hem is ze nog wel prima geschikt voor recreatie en lichte dressuur.
Nou zou ik graag willen weten wat de beste therapie is voor mijn merrie. Ik mocht haar licht rijden en longeren. Ze loopt overdag in de wei en ik longeer haar 2x in de week even in de bak. Soms maak ik een klein buitenritje. Wat is jullie ervaring? Hoe krijg ik haar zo snel mogelijk weer goed?
En daarnaast zou ik wel graag jullie mening willen hebben over het volgende. Ik heb het afgelopen jaar definitief gekozen voor de cross, maar met mijn merrie kan dit niet meer. Ik heb echter niet de ruimte en het geld om haar erbij te houden. Wat zouden jullie doen? Is zo'n merrie nog wel verkoopbaar? Ze heeft ocd in haar knie, dus fokken kan ook niet. Ook al heeft ze daar geen last van (wist dit al bij koop toen ze 4 jaar was).