white line disease

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

orange1

white line disease

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 17:19

ten 1e ik heb geen idee of het hier goed staat,
maargoed:

Mijn paard werd vandaag bekapt en zou nieuwe ijzers krijgen.
heb hem net 1 maandje.
toen heeft de hoefsmid gezegt tegen stal eigenaar dat hij white line disease heeft.
heb al wat op google gezocht maar heb geen idee wat ik daar tegen moet doen.
als het over een week nog niet goed is moet er een stuk uit zn hoef worden gehaald.
is het juist goed om met hem te lopen of niet?
heeft iemand meer tips wat ik kan doen?

TICKELS

Re: white line disease

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:22

Kijk eens even op beweging en hoefverzorging, of gebruik de zoek functie.
Meer info is ook te vinden op www.hoofcare.nl

_emmma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:23

gebruik de zoek functie eens vind je een hele hoop! ik zou persoonlijk een andere hoefsmid er ook eens naar laten kijken, kijken wat die zegt het is een vrij heftig iets en is niet zomaar even op telossen.
succes

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:29

Veel van onze ezels hebben dit ook (bij ezels komt het helaas erg veel voor) wij sprayen na het uitkrabben altijd de voeten in met blauwe spray. De ezels staan de hele dag op het verhard en mogen niet een te natte weide op. We halen nu ook zelf regelmatig de vijl eronder door om het schoon en vrij te houden (op advies van de smid).

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:40

Staat hier ook verkeerd, ik tem even..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:45

mijn paard heeft het aan 3 hoeven....vocht is inderdaad funest...zelfs hier in frankrijk is het nu een blubberzooi...mijn paard loopt toch overdag buiten en gaat s'avonds naar binnen in een schone droge stal....voeten maak ik schoon met water,daarna met waterstofperoxide met een oude tandenborstel....daarna insmeren met een mengsel van honing en betadine....iedere dag.
het is belangrijk dat de smid de plek "uitgraaft"zodat er zuurstof bij kan.
Sterkte! leuk tijdverdrijf white-line disease!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:48

--> BEH

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 17:51

Even een ander vraagje, hoef ik toch geen ander topic voor aan te maken... ik ken het niet zo goed.. Hoe krijgt een paard white line disease.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:10

een bacterie en/of schimmel "eet"zich een weg in de witte lijn,het komt vaak voor bij paarden met een brede witte-lijn door hoefbevangenheid(bij mijn paard...)
Hoe ze het krijgen?tja....ik ben altijd bang dat de hoefsmid plekjes over het hoofd ziet...en die vervolgens niet openlegt,de schimmel leeft in een ruimte waar geen zuurstof is..dus openleggen is echt heel belangrijk!
Het is een lastige aandoening en ze kunnen er kreupel van raken...hoeft niet...mijn paard loopt niet kreupel en heeft het vrij ernstig aan 3 voeten.
Het is belangrijk dat de hoefsmid de plek uitvlakt...net als een gaatje in je kies...de rottigheid er uit halen.
Mijn paard staat jammergenoeg op ijzers(kan niet anders)dat maakt het moeilijker het goed te behandelen.
Een schone droge stal is belangrijk....het komt niet door een vieze stal,maar een vieze stal maakt het ook niet beter....

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 18:14

Jaren geleden had mijn paard het ook. Tegenwoordig wordt het behandeld met honing, zie hoofcare.nl.

Ik heb gewerkt met immaverol, heeft uiteindelijk 2 jaar geduurd en toen was hij er vanaf (imaverol werd pas het laatste half jaar gebruikt).
Het is een schimmel EN een bacterie die een symbiotische relatie hebben.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 09:52

Mijne heeft het ook, arabesk hier op bokt heeft me een middeltje doorgestuurd wat ik nu dus heb bestelt. Hopen dat het gaat werken. Misschien kun je haar pm-en!?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 17:59

Balou_k schreef:
Even een ander vraagje, hoef ik toch geen ander topic voor aan te maken... ik ken het niet zo goed.. Hoe krijgt een paard white line disease.

Het komt vooral voor bij paarden die aanleg hebben voor losse hoefwand. Met name als die paarden op zaagsel of houtkrullen staan hebben ze een vergrote kans op white line disease.

De hoefsmid moet dat stuk hoefwand waar de bacterieen zitten helemaal weghalen en dat is voor een paard natuurlijk pijnlijk dus tot de tijd dat het bijgegroeid is lopen ze vaak kreupel. Hoe dieper het zit, hoe langer de hersteltijd.

In de volksmond wordt het ook wel 'mierennest' genoemd.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-08 20:05

WLD is een combinatie van schimmel en bacterie, die van elkaar voeden. Het is voor het eerst geconstateerd in Engeland bij renpaarden zo'n 15 jaar geleden, het ene paard is er gevoelig voor, de ander niet, het komt in schone en vuile stallen voor, de oorzaak is nog onbekend.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 09:55

Toen ik mijn paard net 3 weken had zei de hoefsmid dat ook omdat ze een gaatje in haar hoef had. Hij liet ons foto's zien hoe het er uit zou komen te zien als het behandeld werd en daar word je echt niet vrolijk van! Sommige foto's was gewoon de helft van de hoef weg.. Ik heb er een andere hoefsmid bij gehaald en die zei dat het helemaal niet zo was en dat ze zich een keer gestoten heeft en daardoor even de hoefgroei op die plek heeft stil gelegen. Ik zou dus voor de zeker nog een andere hoefsmid ernaar laten kijken!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 09:57

Mijn ervaring is dat honing smeren, en op zijn tijd een keertje teren, een schone strostal en regelmatig bekappen, een heel eind voor verbetering kunnen zorgen Lachen

Bij ons hadden de twee jonkies het ook, een is ervan verkocht, maar de ander is er bijna vanaf nu.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 10:01

ik heb eens ergens gelezen dat er wel 6 verschillende bacterien zijn die ,in comi van een schimmel,WLD kunnen veroorzaken....ik zal eens kijken of ik het nog kan vinden....volgens mij zat de klebsiella pneumonia er ook tussen....die krijg je zo ongeveer nergens mee dood...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 10:56

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 14:39

@ Urielle, mierennest is een Belgische benaming. Maar wordt bij ons in de grensstreek ook veel gebruikt.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 19:52

Na gebruik van honing, betadine en waterstof peroxide was het bij mijn ponie nog niet weg. Wat bij hem goed heeft geholpen as teatree olie. De voet gaat idd open net zolang tot de zichtbare aangetaste delen weggesneden waren. Hij had een soort koeienteen en dat open deel werd behandeld met teatree olie.
Tussen constateren en daadwerkelijk weg zijn heeft 2 jaar gezeten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-08 22:22

raket schreef:
@ Urielle, mierennest is een Belgische benaming. Maar wordt bij ons in de grensstreek ook veel gebruikt.

Kan Ja Ik heb het iig van een Brabantse smid Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-08 09:40

Belker schreef:
Na gebruik van honing, betadine en waterstof peroxide was het bij mijn ponie nog niet weg. Wat bij hem goed heeft geholpen as teatree olie. De voet gaat idd open net zolang tot de zichtbare aangetaste delen weggesneden waren. Hij had een soort koeienteen en dat open deel werd behandeld met teatree olie.
Tussen constateren en daadwerkelijk weg zijn heeft 2 jaar gezeten.

ik heb hetzelfde probleem...honing,waterstofperoxide en betadine...geen succes...de smid was er laatst en moest weer een gedeelte uitvlakken...ik ben nu bezig met chloor(bleekwater)puur,per injectie spuit ik het in de gaten...vrij diep.
aangezien dat chloor99% van bacterien en schimmels doodt....ik ben benieuwd..