Wéér rugproblemen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

axeltje

Wéér rugproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 12:14

Sinds januari dit jaar heb ik mijn eigen paard.
Springen ging steeds erg slecht en leverde veel protest op.
Haar rug is nagekeken en zat inderdaad behoorlijk vast bij de lendenen. Na 2 behandelingen was het weer goed.
Ze liep heerlijk en springen was geen probleem.

2 weken geleden zakte ze helemaal door haar achterbenen toen ik haar aansingelde (ze heeft nooit raar gedaan met zadelen).
Ik dacht eerst dat het een combinatie van factoren was, het was onrustig en andere paarden trapten en gilden.
Maar het zat me niet helemaal lekker.
Later merkte ik weer dat ze gevoelig was met aansingelen. En als ik achter het zadel drukte met mijn vingers was ze erg gevoelig.
Vorige week heeft mijn instructeur gevoeld toen ik er op zat en zij dacht dat het spierpijn was. Door haar reactie. Maar volgens mij houd mijn paard zich sterk als ik erop zit.

Gister keek ze volgens mijn moeder zelfs wat angstig toen ik aankwam met het zadel. Als ik haar geruststel met aansingelen is er niks aan de hand. We hebben gister lekker buiten gereden en dus niet moeilijk gedaan.

Maar het zit me niet lekker....

Ik ben op zoek naar iemand die het rugprobleem kan verhelpen én mij kan helpen met de training. Om te voorkomen dat ze weer last van haar rug krijgt, en die mij kan leren hoe ik haar moet rijden. Om haar los te krijgen en misschien sterker in haar rug?
Wie weet een goed adres, of kan mij helpen? (Drenthe)

Anoniem

Re: Wéér rugproblemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:22

Ik zou eerst eens een hele goede zadelmaker het zadel laten nakijken terwijl het op het paard ligt.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:25

En naast een zadelmaker, kan het ook zijn dat je problemen worden veroorzaakt omdat je paard scheef is..

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:38

Misschien es naar de pasvorm van je zadel kijken!? Zo te lezen is daar iets mis en je paard geeft het ook heel duidelijk aan.

Ik snap eerlijk gezegd niet dat je daar nog niet naar gekeken hebt, da's eigenlijk het eerste waar men naar zou moeten kijken bij dit soort problemen (gebeurt helaas maar al te vaak niet, je bent dus niet de enige, maar ik verbaas me daar wel keer op keer weer over).

Mijn advies: Haal een GOEIE zadelfitter bij je paard en zorg dat ze een passend zadel krijgt.

axeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 12:41

@Francis: Daar heb ik absoluut naar laten kijken! Ik heb sinds juli een nieuw zadel, de zadelmaker is er al een keer bijgeweest en heeft het weer opgevuld.
Maar hoe krijg ik nou een onpartijdig iemand die er naar kijkt?
Een zadelmaker kijkt altijd in zijn eigen portomonee.
Ik ben echt hopeloos, want als ik mijn zadelverkoper er bij haalt, ligt het aan mijn paard (dat kan) en kan het weer opgevuld worden. Maar het lijkt mij niet dat een zadel 3 keer in een half jaar opgevuld moet worden, is vast ook niet goed.

Daf_Win

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:42

Ik zal een er ook een osteopaat ofzo naar laten kijken. Deze mensen kunnen ook zien of het zadel goed ligt. En ze kunnen je paard behandelen!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:49

Axel, i.p.v. een zadelmaker kun je er ook een master saddle fitter bij halen, die zijn gediplomeerd én onafhankelijk omdat ze zelf geen zadels verkopen.
De ene zadelmaker is ook de andere niet, ik heb zelf héél veel problemen gehad met een custom made westernzadel waarvan gewoon bleek dat het niet goed gemaakt was. Bij mij lag het volgens de maker ook aan zo'n beetje álles (mij, m'n paard, de pad, de singel, onopgevoed paard, slecht getrained paard, ik kon niet rijden enz. enz) maar uiteindelijk vond ik een onafhankelijk iemand die het tegendeel aan kon tonen.
Nu heb jij de 'mazzel' dat het om een engels zadel gaat, daarin heb je véél meer mogelijkheden om er een erkend iemand bij te halen.
Tenzij je een héél bekende naam hebt, zou ik dus minstens een second opinion vragen bij een saddlefitter of heel bekende zadelmaker.
Hier de site van de MSFC: http://www.msfc.nl/

Overigens, een jong paard wat in training komt kán idd dusdanig veranderen dat een zadel binnen 2 maand aangepast moet worden. Ligt aan de leeftijd, bouw en mate van training, maar 't is niet onmogelijk.

troje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 12:58

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:00

en anders zit er nog een goeie osteopaat in havelte ,
ff googlen voor het adres..

axeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 13:22

Francis schreef:
Tenzij je een héél bekende naam hebt, zou ik dus minstens een second opinion vragen bij een saddlefitter of heel bekende zadelmaker.
Hier de site van de MSFC: http://www.msfc.nl/

Overigens, een jong paard wat in training komt kán idd dusdanig veranderen dat een zadel binnen 2 maand aangepast moet worden. Ligt aan de leeftijd, bouw en mate van training, maar 't is niet onmogelijk.

Bedankt voor je reactie. Via de link kwam ik terecht bij http://www.horsefeelings.nl/
Zij zitten hier in de buurt en doen naast zadelchecks nog veel meer interessante dingen.
Ik hoop dat zij mij verder kunnen helpen!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 13:34

www.hoefkatrol.com hier kun je misschien en intructeur vinden die je wellicht kan helpen met een aangepaste training nadat je je zadel en je paard nog eens na hebt laten kijken.

succes ermee.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 20:30

Ik zou inderdaad eens naar haar laten kijken door een ostheopaat, die zien vaker goed waar het probleem zit en kunnen je ook al met training op weg helpen.

Succes!