Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
Roweentje89 schreef:Het is altijd wikken en wegen met een paard met artrose, wat kan er wel nog mee gedaan worden en wat niet. Het is heel moeilijk omdat het dier je niet kan vertellen hoeveel pijn die heeft en waar precies.
Heeft je paard hoefijzers? Zonder hoefijzers ie het niet zo erg om over de verharde ondergrond te rijden omdat het hoefmechanisme zo veel beter tot stand komt, dit is goed voor de doorbloeding van het been en de hoef. Met een ijzer wordt het hoefmechanisme voor een gedeelte belemmerd + de hoef komt met een hardere knal op de grond neer, die knal dreunt door tot in de pezen spieren en de rest in het been, dus dat lijkt me niet zo prettig voor het paard.
Pb me anders even ik kan je het email adres geven van mensen die er veel vanaf weten en die je misschien beter kunnen helpen!
ravellie schreef:Eerst zeg je dat je paard goed loopt op de verharde weg..
En even later struikelt hij op de harde weg???
Ik volg het even niet![]()
Mijn ex haflinger ( inmiddels met pensioen) heeft ook artrose
Artrose is natuurlijk een ruim begrip he.
Het ligt er helemaal aan waar de artrose zit en in welk stadium je zit
In mijn geval begon mijn haf met zijn achterhoeven te slepen, en daar kwam ook nog eens bij dat hij op ijzers stond en het dus binnen enkele weken afgesleten was
Na een heel proces van onderzoeken ( bloedprikken, verdovingsonderzoek, rontgonfotos) kreeg ik te horen dat hij artrose aan de kogels voor had.
Ik kreeg het advies mijn paardje lekker soepel te houden
Maar niet meer fanatiek te zijn in de bak ( dressuur en springen)
Maar gewoon lekker recreatief rijden
Mijn voorkeur zou zijn: zonder ijzers op de zachte grond ( harde grond dreunt ook nog eens door he)
Maar dat was niet haalbaar in de randstad
Nu heeft hij een heerlijk ijzerloos leven op de wei in Drenthe
Voor mij een hele moeilijke beslissing
Maar ik wil dat mijn dier gelukkig en pijnvrij is.
Kan je niet in de berm rijden?
Of recreatie in de bak en buiten afwisselen
Draven op de harde weg lijkt mij niet verstandig
Maar je merkt het natuurlijk snel genoeg aan je paard.
Veel gestruikel is geen goed teken
claudiabrax schreef:Hai, bedankt voor je reactie, ben nog niet zo lang op bokt.nl dus hoe moet ik pb en? Enne mijn paard heeft geen hoefijzers.
Daar kan je mij een privé bericht mee sturen! wizewo schreef:Mijn paard loopt liever op een vlakke, harde ondergrond dan op een zachte, ongelijke bodem. Modder vond hij een absolute ramp. Dan bleef hij liever stilstaan.
Hij struikelde ook vaak en loopt eigenlijk ook niet echt kreupel. Hij loopt wel korter als vroeger. Als ik er op zat, voelde ik wel dat hij toch niet helemaal regelmatig is zonder dat je het echt ziet.
Mijn ervaring is dat paarden echt wel aangeven wat ze willen en soms moet je even ingrijpen. Een uur lang draven over de weg, zal hij misschien op het moment wel leuk vinden, maar later op de dag en de volgende dag minder. Het is echt zoeken, uitproberen en aanpassen aan wat hij DAT moment aangeeft.
Lang loswerken helpt veel paarden, de mijne dus ook. Korte wendingen en krachtige (schijn)overgangen werden minder fijn voor hem. Afleiding onder de vorm van 'spannende' buitenwereld vond hij geweldig! Dus de laatste jaren vond je mij niet meer in de piste, maar altijd op weg. Op stal gezet worden voor een paar uur was vragen voor een stijf paard.
Voor mij was de grens dat ik geen rustige wandeling meer kon maken zonder hij onregelmatig werd en slecht gezind. Nu loopt hij nog vrolijk op de wei(24/7), lichte beweging, constant en goede ondergrond. Zolang hij vrolijk blijft en niet te veel pijn heeft...