Hoefzweer, wat nu?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoefzweer, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:11

Nou, ik zit een beetje in een moeilijke situatie, en een beetje gecompliceerd!

Mijn paard heeft net 2 keer kort achter elkaar een hoefzweer gehad (2 keer dezelfde). Dit komt omdat haar hoeven aan de korte kant zijn!

Nu had ik besloten dat ze dan maar 2 weken op de wei moest blijven, zodat haar hoeven wat de kans krijgen om te groeien.

Nu staat er sinds vandaag echter een ander paardje bij haar in de weide, en nog haar maatje Renate (welsh).
Die eten dus samen gezellig haar voer op Clown

Nu zou ik me daar normaal niet zo heel druk om maken, maar ze is een beetje aan de magere kant, en ik doe heel hard mijn best om haar aan te laten komen....

Nu had ik toch het idee om haar dan snachts maar op stal te halen, zodat ze iig dan lekker alleen haar voer kan eten, maar ik moet dus 10 minuten over een grindpad lopen om haar op stal te halen... Niet ideaal voor haar hoeven...
Komt er nog bij dat ze op stal dus weer minder goed hooi eet Clown

Iemand DE oplossing???

chance

Re: Hoefzweer, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:35

Je kunt bijv: Met het naar binnenhalen een hoefschoen aandoen, zodat er geen grind in haar voetje komt.

Met voeren een apart hoekje in de weide maken. Eventueel even afzetten met lint.
Of in de wei verschillende stapel hooi maken. Liever 5 plekken hooi als 1 grote plek.
Wij doen dat hier in de wei nl ook Knipoog
Anders eet zena alles op Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:36

5 plekken hooi werkt niet, want die andere paarden ruiken de slobber die ze krijgt ook Clown

Hoefschoenen alleen hiervoor aanschaffen vindt ik een beeeeetje prijzig Nagelbijten / Gniffelen

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:37

Doet ze er lang over om haar slobber te eten?
Anders even buiten de weide nemen en haar buiten de wei laten eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:38

Daar doet ze heel lang over Clown

Maar ik voer ze alleen s'ochtends, dus dan kan ik haar wel eventjes apart zetten.....

Alleen dan even overleggen met degene die s'avonds voert!

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:40

Hehe, Zena heeft haar papje altijd zo op. En als je niet oppast krijg je ook een hapje slobber/zemelen. Tong uitsteken

Maar dat zou idd een oplossing zijn. maar savonds wordt dan misschien idd wel lastiger. Maar dat komt ook allemaal wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:41

Ja, ze begint al heel wat bij te trekken, dus het gaat zeker goedkomen, maar ik ben gewoon een beetje overbezorgd ofzo Bloos

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 15:44

Nee hoor, Je bent een echte dierenvriend en je wilt het beste voor je paard. En zo hoort het ook.
En dat aankomen komt ook helemaal goed. Het heeft tijd nodig. En het is nog eens raar weer ook nog dus de paarden krijgen daar ook iedere keer een klap mee.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:11

MD-->BEH

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 21:28

Ik zou haar inderdaad bij het eten even apart nemen, alleen voor het krachtvoer. Ruwvoer moet je dan toch echt op veel verschillende plekken gaan eten, maar zodra het krachtvoer op is zeuren ze meestal niet meer zo.