Lange toon aan de hoeven, groter probleem dan je denkt!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Lange toon aan de hoeven, groter probleem dan je denkt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 21:39

N.a.v foto's uit het topic [BEH] Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Wil ik graag even iets meer vertellen over lange tenen bij paarden. Ik heb nu eindelijk tijd gevonden om schematische tekeningen te maken om het hele verhaal duidelijker mee te maken.

Heel veel paarden hebben lange tenen, het komt zoveel voor dat het ons nauwelijks meer opvalt. We denken dat het paard er mee geboren is, of dat het nou eenmaal zo hoort.

Kijk eens goed naar onderstaande foto. (foto's zijn van een nieuw paard van ons, dat net 10 weken bij ons is, hij heeft eigenlijk ook te lange tenen)

Afbeelding

Rechte hoefwand!

Of niet? Vaak helpt het als je net even uit een iets andere hoek een foto maakt van de hoeven van je paard.

Afbeelding

Op onderstaande schematische weergave is dit overdreven weergegeven.
Afbeelding

De oplossing hiervoor wordt vaak gezocht in het laten groeien van de hielen en het inkorten van de teen, om de hoefcapsule weer stijler te krijgen:

Afbeelding

Prima oplossing zou je denken, hoef is weer recht, paard heeft geen lange teen meer.
Maar wacht even....
Waar zit het hoefbeen eigenlijk?

Afbeelding
bij het inkorten van de hoef op deze manier, wordt de zool dus veel te dun onder de punt van het hoefbeen! Geen wonder dat het paard gevoelig gaat lopen!

Hoe vaak horen we niet op bokt 'Mijn paard heeft dunne zolen'. Nogal wiedes als er op deze manier bekapt wordt, de reeds te dunne zool wordt omwille van het inkorten van de teen, nóg dunner gemaakt. Het paard gaat (nog) gevoeliger lopen en wordt vaak op ijzers gezet.

Laten we het eens anders bekijken. Misschien is de gehele hoefwand niet zo'n goed referentie punt om te nemen. Je ziet op deze tekening dat de hoefwand bovenaan eerst een klein stukje wat stijler loopt en dan een knik maakt en dan resulteert in de lange teen:
Afbeelding

Er vanuitgaande dat de hoefwand eigenlijk los is geraakt, de laminae zijn verbreed, is eigenlijk de wand losgeraakt van het hoefbeen en zit het hoefbeen niet stevig meer in de hoornschoen. Net als bij mensen is een eenmaal losgeraakte nagel niet meer vast te plakken. Er zal dus nieuwe gezonde stevige nagel weer moeten uitgroeien. Gelukkig hebben we bovenaan een beginnetje dat nog wél goed vastzit. Als je dát als referentiepunt neemt, ziet het probleem er ineens heel anders uit. De teen is te kort, direct onder het hoefbeen zit eigenlijk al te weinig zool! En de hielen zijn veel te lang.

Afbeelding

Bij natuurlijk bekappen zouden we dit als volgt aanpakken:

Afbeelding
de eerste keer de hielen een klein stukje lager en de teen afwerken met een mustangroll alsof het al een normale hoef is. Immers van de teen kan niets meer af, die is al te kort, daar willen we juist zool laten bijgroeien!
Pas de tweede keer, halen we ietsje meer van de hielen af, als er voldoende zool onder het hoefbeen is bijgegroeid.

Hoe gaat dit eruit zien? Tussentijds zul je zien dat de 'knik' steeds verder uitgroeit naar beneden.
Afbeelding

Uiteindelijk krijg je een nette hoef, waarbij de hoefwand weer stevig aan het hoefbeen vastzit dmv de laminae.

Afbeelding

Eigenlijk is elk paard dat een lange teen heeft (soms is de knik niet te zien omdat de gehele hoefwand al losgelaten is) in zekere mate hoefbevangen. We stoppen onze paarden vol met brokjes die vol zitten met granen en dus zetmeel. Mueslis zitten ook nog eens vol met melasse, da's suiker. Zetmeel en suiker zijn superongezond voor een paard, een paard kan beide slecht verteren. Zo slecht als wij mensen gras kunnen verteren, zo slecht kunnen paarden zetmeel en suiker verteren. De onverteerde suikers en zetmeel richten schade aan, aan de darmflora die gedeeltelijk afsterft en giftige stoffen begint af te scheiden die in de bloedbaan terecht komen en dus ook in de hoeven!

(In het Engels worden twee termen gebruikt 'founder' en 'laminitis'. Founder is te vergelijken met hoefbevangenheid zoals wij dat kennen van ponies die niet meer vooruit kunnen komen en waarbij je ook ziet dat de witte lijn verbreed is. Laminitis is eigenlijk een soort pre-hoefbevangenheid, waarbij de laminae ontstoken raken en het hoefbeen losraakt van de hoefwand.)

Ook maaltijdmomenten waarbij het paard gevoerd wordt en daarna lange tijd zonder eten staat, zorgt voor afsterven van darmbacterieën en dus voor giftige stoffen in de bloedbaan. Fructaan in gras kan dit ook veroorzaken.

Bovendien lijden veel paarden aan insulineresistentie. Gebrek aan beweging speelt ook een rol, waardoor gifstoffen niet snel genoeg afgevoerd worden. Verminderd hoefmechanisme (ijzers en of op stal staan) zorgt ook voor verminderde doorbloeding van hoef en onderbeen.

De laminae zijn voorzien van talloze kleine haarvaatjes, en de laminae raken onstoken wanneer deze gifstoffen voorbij komen. (wat er op microscopisch niveau gebeurt leg ik een andere keer uit). En hoefbeen zit niet meer stevig aan de hoefwand vast en de lange teen is 'geboren'.

Lange tenen zijn dus niet alléén met een andere manier van bekappen op te lossen. Je hoefsmid of bekapper kan maar 10% bijdragen aan de oplossing van dit probleem. Jijzelf als eigenaar zult iets moeten doen aan voeding, beweging en huisvesting.

Lange tenen? Het probleem is groter dan je denkt!!

**dislaimer**
persoonlijke beledigingen graag per pb
ik ben de rest van de avond offline, ben ff dvd'tje kijken Sigaar
ik hou me niet bewust schuil als ik offline ben, het kan zijn dat ik:
a. bij de paarden ben
b. eten/slapen
c. andere hobby aan het uitoefenen ben, er is meer dan bokt Clown
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 16-12-08 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Eerste foto's verwijderd, zijn geen foto's van TS en zijn niet perse noodzakelijk voor het topic.

e_horse

Re: Lange tenen bij een paard, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:48

Dat heb je duidelijk uitgewerkt! Lachen
Het ziet er heel logisch uit.

Passionata

Re: Lange toon aan de hoeven, groter probleem dan je denkt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 01:02

Blonde vraag: wat wil je nu eigenlijk met dit topic bedoelen/bereiken ?
Is dit niet eerder iets voor de smid ?
Niet dat dit een oninteressant topic is, integendeel zelfs Ja
Mijn paarden hebben geen lange tenen, maar hebben wel veel hiel.
Is dit dan slecht ?
Moet er dan meer van de hiel afgenomen worden ?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:08

Ik neem aan dat dit topic voor een stukje informatie bedoeld is, voor degene die dat interesseert.
Veel hiel is niet prettig voor een paard. Daar kun je in andere topics van Arabesk over lezen. Ook heel interessant! Lachen

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:57

Ik weet niet wat voor hoefsmid jij hiervoor gehad hebt maar ik heb nog nooit een paard zo slecht op z'n hoeven gehad als in de eerste foto. Ik vind dat dus niet al te representatief voor de "reguliere" hoefsmederij.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:11

Als je de verzenen gaat inkorten, krijg je dan geen problemen met de diepe buigpees? Denk aan HKO?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:27

Waar Arabesk zeer nobel tegen strijdt Knipoog zijn de beunhaas-hoefsmeden die hun gang kunnen gaan dankzij de onwetendheid en vertrouwen van sommige paardeneigenaren.
Ze geeft zeer veel info, in de hoop dat beunhaas-hoefsmeden eerder herkent worden zodat de paardeneigenaar eerder kan handelen: 1. andere hoefsmid of 2. de vijl zelf ter hand nemen.

De doe-het-zelvers die ik ken, hebben allen een paard die goed (genoeg) op zijn hoeven staat.
De goede hoefsmeden die ik ken, bekappen op de manier die Arabesk omschrijft als "correcte bekapping".

Een te lange teen wordt wel eens omschreven als mechanische hoefbevangenheid door NB, maar staat niet gelijk aan het fenomeen die wij over het algemeen onder hoefbevangenheid kennen (medisch gezien).
Geef het een naampje, maar deze 2 zaken zijn niet hetzelfde.

@ Remy: incorrecte stand verzenen geeft altijd een risico tot bijv HKO, of ze nu te laag of te hoog zijn...

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 18:13

Passionata schreef:

Denk je niet dat het belangrijk is dat paardeneigenaren dit weten? Ik vind het juist niet iets voor de smid, ik ga er juist vanuit dat hun dit al weten, toch Clown ?

Ik ben juist heel erg blij met die informatieve topics op bokt Ja.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 23:11

MarisdB schreef:
Ik weet niet wat voor hoefsmid jij hiervoor gehad hebt maar ik heb nog nooit een paard zo slecht op z'n hoeven gehad als in de eerste foto. Ik vind dat dus niet al te representatief voor de "reguliere" hoefsmederij.

het paard op beslag is níet mijn paard, noch werk van mijzelf

foto's van het onbeslagen paard is wel ons paard en sinds enkele weken wordt dat paard door ons bekapt

Wat scoxxx al zegt, hoefsmeden maken zich er soms makkelijk vanaf. De paardeneigenaren vertrouwen volledig op de deskundigheid van de HS of bekapper en laten zich maar al te vaak met een kluitje in het riet sturen, immers de HS zal wel weten wat het beste is.

Het kan nooit kwaad om jezelf ergens in te verdiepen, zodat je weet waar je VA of HS/bekapper over praat en dat je je niet laat platl.ullen door allerlei interessante termen. Slim

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 23:13

Mooi in kaart gebracht! Ben erg blij met de plaatjes (taal alleen is ook maar droog) en de manier waarop dit duidelijk in kaart wordt gebracht.
Valt dit bij ieder paard (mits de overige factoren 'oké' scoren) te 'veranderen'?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-08 23:15

ja elk paard zonder uitzondering

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:45

Dani62 schreef:
Passionata schreef:

Denk je niet dat het belangrijk is dat paardeneigenaren dit weten? Ik vind het juist niet iets voor de smid, ik ga er juist vanuit dat hun dit al weten, toch Clown ?

Ik ben juist heel erg blij met die informatieve topics op bokt Ja.
Nou ja vind het juist wel heel belangrijk dat de paardeneigenaren dit weten, maar het is toch niet aan ons om dit te melden aan de smid hoe hij zijn werk moet doen??
Een smid hoort dit te weten maar helaas heb ik wel eens wat anders meegemaakt.
Er zijn maar weinig goede smeden !

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:49

Passionata schreef:
Is dit dan slecht ?
Is er iemand die mij hier ook een antwoord kan geven ?
Volgens mijn smid is het nl niet zo goed om een bepaalde stand helemaal te veranderen.

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:51

Passionata schreef:
Passionata schreef:
Is dit dan slecht ?
Is er iemand die mij hier ook een antwoord kan geven ?
Volgens mijn smid is het nl niet zo goed om een bepaalde stand helemaal te veranderen.

Dat heb ik ook altijd gehoord, als ze nog jong zijn schijnt het met beleid te kunnen maar vanaf een bepaalde leeftijd zou het dan weer niet aan te raden zijn.
Mijn haflinger is redelijk stijl gekoot, met naar mijn smaak iets te hoge verzenen maar toch zou ik die stand niet durven laten veranderen.
Laatst bijgewerkt door Remy op 15-12-08 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 00:52

@ Pasionata, veranderen van de stand, gaat naar mijn weten, niet in een keer, daar gaan een paar keer bekappen overheen..

Passionata

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 01:00

kehdra schreef:
@ Pasionata, veranderen van de stand, gaat naar mijn weten, niet in een keer, daar gaan een paar keer bekappen overheen..
Nou...zover was ik nl ook al en mijn smid ook Knipoog
Heb het gewoon over de hoefstand veranderen in't algemeen.
Dus een paard wat van zichzelf veel hiel heeft om dat iedere keer weer meer vanaf te halen zodat ie wat platter gaat staan.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 01:10

Interessant.

Dit is voet van mijn paard. De witte heeft ook zo'n knik wat jij omschrijft, maar lijkt in mijn ogen geen lange teen te hebben. Wat vindt jij ervan?

Afbeelding

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:48

Passionata schreef:
Nou ja vind het juist wel heel belangrijk dat de paardeneigenaren dit weten, maar het is toch niet aan ons om dit te melden aan de smid hoe hij zijn werk moet doen??
Een smid hoort dit te weten maar helaas heb ik wel eens wat anders meegemaakt.
Er zijn maar weinig goede smeden !

Je zegt het zelf al, er zijn maar weinig goede smeden. Het is toch een slechte zaak wanneer wij moeten gaan melden aan de smid wat hij moet doen ... Clown Het zou niet moeten hoeven nee, maar ik ben maar wat blij dat ik er iets vanaf weet en kan aangeven hoe ík wil dat m'n paard erbij staat.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-08 11:51

hmm ik ga dit eens voorleggen bij mijn hoefsmid, eens zien wat die ermee gaat doen Haha!

Mijn paard heeft bij 1 been een te lange hoef, werd altijd gewoon een platvoetje genoemd. Misschien dat als hij dit leest hij er anders over gaat denken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-08 21:16

ben wel benieuwd wat zijn visie is hierop, laat je dat nog even weten?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-08 10:46

Moderatoropmerking:
Een aantal offtopic berichten gesplit. Het is niet de bedoeling om persoonlijk te worden.

TheaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 22:27

maar wat als de hakken nu niet lager kunnen? En lange tenen komen ook veelvuldig voor bij zelfbekappers die erg gefixeerd zijn op hakken naar beneden en dan vergeten de toon goed af te ronden. Waardoor de teen nog minder gaat sltijten en het hoefje steeds verder onderuit gaat. Deze gevallen kun je niet oplossen door de hakken lager te maken.... Je zult in zo'n geval toch echt de toon moeten bekappen.
En het percentage met paarden met te hoge hakken is maar erg klein, de meeste hoefsmeden bekappen correct.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-08 20:45

Slijten de hoeven niet het hardst bij de tonen?

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 12:35

Interessant stukje Arabesk! Alleen over het stuk voeding ben ik het niet eens. Misschien zou je je daar iets meer in kunnen verdiepen voordat je dingen als waarheid gaat verkondigen. Lachen

Arabesk schreef:
Zetmeel en suiker zijn superongezond voor een paard, een paard kan beide slecht verteren. Zo slecht als wij mensen gras kunnen verteren, zo slecht kunnen paarden zetmeel en suiker verteren. De onverteerde suikers en zetmeel richten schade aan, aan de darmflora die gedeeltelijk afsterft en giftige stoffen begint af te scheiden die in de bloedbaan terecht komen en dus ook in de hoeven!

Nope, niet waar. Hoezo suiker en zetmeel zijn superongezond? Iedereen weet dat gras vol zit met suiker en zetmeel en nu zou gras ineens ongezond zijn? Dacht het niet. Pas wanneer een te grote hoeveelheid suiker en zetmeel in een keer wordt verstrekt, pas dan kan het paard dit onvoldoende verteren en richt het schade aan de darmflora aan. Dit kan inderdaad gebeuren door het geven van te grote hoeveelheden krachtvoer in een keer, maar ook door een paard bijvoorbeeld in de lente, wanneer het fructaan gehalte in het gras vaak (te) hoog is voor paarden die dat niet gewend, oftewel voor paarden die niet 24/7 op het land worden gehouden. Het gevolg kan dan hoefbevangenheid zijn. Wat dan precies een te grote hoeveelheid suiker / zetmeel in een keer is, daar zijn onderzoekers het nog niet helemaal over eens; de een zegt dat 'teveel' is wanneer een portie krachtvoer/ granen meer is dan 0,4% van het lichaamsgewicht van het betreffende paard. De ander zegt echter dat 'teveel' ongeveer is wanneer er meer dan 0,4% van het lichaamsgewicht van het dier in een keer aan krachtvoer gegeven wordt, maar dat 'teveel' ook kan zijn wanneer er meer dan 0,2% van het lichaamsgewicht van het dier in een keer aan krachtvoer gegeven wordt; dit ligt aan het soort suiker/ zetmeel.

Voor meer info de wiki: http://www.bokt.nl/wiki/Krachtvoer#De_N ... krachtvoer

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-08 18:32

in gras en hooi zit geen zetmeel. Er zit ook geen glucose in, maar wel fructaan afhankelijk van het weer.

Door krachtvoer te verstrekken kom je altijd aan een gevaarlijke hoeveelheid zetmeel en suiker voor de darmflora.

Frans en Ilona hebben nog de meeste vooruitgang waargenomen bij hun paarden na het stoppen met voeren van biks/wortelen/granen/muesli, vergeleken met de vooruitgang na het buiten huisvesten en regelmatig bekappen