groene leem en kreupel paard?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

groene leem en kreupel paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 16:03

Sinds vorige week dinsdag is mijn paardje kreupel. Waarschijnlijk heeft hij zich op de wei verstapt met klooien.

De zaterdag erna werd het wat dik, kogel is ook lichtjes warm. Dag daarna was het het hele onderbeen op dik. Een stalgenoot die er wat meer verstand van heeft als ik dacht dat het de buigpees was die een opdonder heeft gehad en heeft hem in de groene leem gezet.

Maar hoe zit dat precies met die groene leem? Mag maar 3 dagen achter elkaar gebruikt worden omdat de werking dan te sterk word?

Been is na de 3 dagen een heel stuk afgeslankt maar nog niet geheel en nog steeds lichtjes warm. Hij loopt al wel sinds een dag of wat rad, dus niet kreupel meer. Heb elke dag met hem gewandelt op het harde.

Wat moet ik hier verder nog mee aan? Lichte zwelling en lichtjes warm is het dus nog en paard niet meer kreupel. Kan hier hier nog wat aan doen of gewoon afwachten tot het niet warm meer is? Of nogmaals in de leem zetten?

Romy18

Re: groene leem en kreupel paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:01

Als je echt een peesprobleem verwacht zou ik voor de zekerheid toch even een echo laten maken voor je hem weer in het werk zet.
Wat de leem betreft kan ik je niet verder helpen heb daar zelf te weinig ervaring mee.

marjan2507

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:04

Ik zou nog even afwachten en elke dag het been even koelen

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:28

Ik zou zeker geen risico nemen en een scan van de pees laten maken.
Dat je paard nu niet meer kreupel loopt is geen garantie dat het geen peesblessure is. Als je nu te snel belast en het blijkt wel om een peesbeschadiging te gaan ben je nog maanden uit de running. Ik ben altijd heel voorzichtig met zwellingen in de "peesgebieden". Het is vaak zo verraderlijk, lijkt mee te vallen in eerste instantie en later blijkt het foute boel.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 19:30

marjan2507 schreef:
Ik zou nog even afwachten en elke dag het been even koelen

was ik inderdaad vergeten, ik heb elke dag gekoelt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:32

waarom ga je niet gewoon naar de dierenarts????

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 21:22

omdat ik niet van plan ben om elk wissewasje dat beest op de trailer te pleuren en naar de DA te racen. Vorig jaar heeft hij ook zoiets gehad, was met een paar weken over. Vraag me alleen af wat ik er aan zou kunnen doen om het wat op te vlotten. En met namen hoe om te gaan met groene leem is waar ik het topic voor geopent heb.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:23

dier is al bijna een week kreupel met een dikke warme poot.......... zou het dan niet eens tijd worden denk je????

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:28

Groene leem heb ik ook enkele keren gebruikt, goed spul.
Mijn paard had haar griffelbeentje gebroken en kreeg als bijgevolg een dik been. Naast de da (en bijhorende middeltjes) heb ik de leem veelvuldig gebruikt. Elke 2 dagen pakte ik het been opnieuw in gedurende zeker een week.
Hierna was het been zo goed als weer normaal.
Met leem kun je eigenlijk weinig kwaad doen.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 21:29

gezien er duidelijk vooruitgang zit in zijn toestand niet nee. En ik hoef hier verder geen commentaar meer op, ieder zijn keuze hoe om te gaan met zijn eigen paard.

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-08 21:30

KellyenXena schreef:
Groene leem heb ik ook enkele keren gebruikt, goed spul.
Mijn paard had haar griffelbeentje gebroken en kreeg als bijgevolg een dik been. Naast de da (en bijhorende middeltjes) heb ik de leem veelvuldig gebruikt. Elke 2 dagen pakte ik het been opnieuw in gedurende zeker een week.
Hierna was het been zo goed als weer normaal.
Met leem kun je eigenlijk weinig kwaad doen.

ik kreeg dus te horen dat ik het niet langer als 3 dagen op mocht doen omdat de werking te sterk zou worden. Volgens jou maakt dat niet uit?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:31

natuurlijk ben je daar helemaal vrij in............. helaas zijn er weinig bokkers die op afstand met rontgenogen jouw paard kunnen bekijken............

maargoed, ieder zijn ding Lachen Lachen

en als je dan toch alleen maar wil smeren ...... smeer dan antiploghestine......... kost wel wat centjes zo een pot hoor!

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:32

Tegen die tijd is het spul wel gedroogd en heeft het geen werking meer.

Ik deed het dag 1 op. Pakte het in met een soort folie zodat het bleef werken en een stalbandage om.
Eind van de tweede dag en die nacht haalde ik het eraf. En de daaropvolgende dag begon ik weer opnieuw.

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:34

De tip van Kiwiko, antiploghestine is inderdaad ook erg goed. Heeft eigenlijk vrijwel dezelfde werking als Leem.

Niisj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:35

Nee hoor, mijn paard haar been werd vorig jaar toen ze een lichte peesontsteking had iedere dag gekoeld met groene leem. Paard is volledig genezen. Knipoog
Bij cavalia gebruiken ze het trouwens na iedere training.
Leem is echt een goed middel voor de pezen ! Geen bijwerkingen ofzo, je mag het echt wel langer als 3 dagen doen Knipoog
Ik deed het na het rijden erop & 's avonds waste ik het eraf met koud water (word dan nog is gekoeld met water) & dan deed ik het terug op voor de nacht. De volgende dag weer dezelfde routine. Haha!

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:38

Alleen moet je met antiploghestine iets beter opletten als je paard een gevoelig huidje heeft.
Bij mijn paard bliestert het van antiploghestine heel snel.

Groene leem heb ik nog nooit gehoord dat daar een maximum aan gebruik op zit.

Verder sluit ik me bij Kiwiko aan...ik zou naar DA gaan.
Maar goed ieder is daar vrij in om keuzes in te maken.
Maar een week kreupel met een dik been is toch echt DA bij mij.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:39

als mijn pony kreupel is wacht ik het ook even af hoor, als er na een paar dagen geen verbetering is ga ik bellen maar als het beter gaat dan laat ik ook geen da komen.... tenzij ie natuurlijk op 3 benen loopt maar dat was bij dit paard ook niet het geval

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:40

woeliej schreef:
omdat ik niet van plan ben om elk wissewasje dat beest op de trailer te pleuren en naar de DA te racen. Vorig jaar heeft hij ook zoiets gehad, was met een paar weken over. Vraag me alleen af wat ik er aan zou kunnen doen om het wat op te vlotten. En met namen hoe om te gaan met groene leem is waar ik het topic voor geopent heb.

eigenaardige reactie.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:43

ik ben ook geen zeikert, ik ga ook niet snel............. maar met pezen ben ik erg voorzichtig, kijk het een dag of 3 aan en dan word er toch echt een afspraak gemaakt.

en om even te verduidelijken dat ik niet voor elk wissewasje de Va bel..... ik heb mijn eigen hechtset, ik ent zelf, en ik spuit ook antibiotica zelf.......

maar een paard met een dik warm been dat na 3 a 4 dagen niet over is, gaat bij mij naar de kliniek

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:48

Volgens de wet is vastgelegd dat je eigenlijk niet zelf mag enten...... dat mag alleen door een DA gedaan worden zelfs een dierenarts assistente mag de entingen niet geven dat geld ook voor sommige AB en pijnstilling

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:50

klopt.............. alleen weet mijn va dat ik dat al 20 jaar doe, en door hem ben opgeleid............ en alleen bij mijn eigen paarden.

als een va voor elke enting, antibioticaspuit of kleine hechting het land door moest, dan had je wachttijden van hier tot tokio

bij grotere stallen is het heel normaal dat intermusculaire entingen en antibiotica door het personeel zelf gedaan word

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 23:46

tja volgens de wet... volgens de wet mag je een dier ook geen medische zorg onthouden.

99% van de prof stallen heeft een eigen stalapotheek met idd antbiotica pijnstiller en ontstekingsremmers en allerlei andere dingen die niet noembaar zijn. entingen vaak niet op voorraad maar word door een vaste da die al jaren bij de mensen komt zonder probleem af gegeven alleen even langs komen met de boekjes voor n stempel en klaar.
Er zijn regels gemaakt om te breken, als een da alles volgens de regels moet doen kan jou paard in 80% van de gevallen niet geholpen worden omdat er niets (bagger weinig) geregistreerd is voor t paard.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:41

KiWiKo schreef:
ik ben ook geen zeikert, ik ga ook niet snel............. maar met pezen ben ik erg voorzichtig, kijk het een dag of 3 aan en dan word er toch echt een afspraak gemaakt.

en om even te verduidelijken dat ik niet voor elk wissewasje de Va bel..... ik heb mijn eigen hechtset, ik ent zelf, en ik spuit ook antibiotica zelf.......

maar een paard met een dik warm been dat na 3 a 4 dagen niet over is, gaat bij mij naar de kliniek

Goh,Kiwiko,je maakt me jaloers Knipoog Zou zelf ook graag leren hechten Haha! Misschien toch en aan me DA een cursusje vragen...
Inspuiten doe ik ook zelf IM en IV .Paard moest enkele weken geleden 5 dagen Genta ingespoten krijgen.Als ik daar elke dag de DA voor moet laten komen en visite moet voor betalen dan ben ik 150€ kwijt.Vermits ik zelf ook in het bloed kan spuiten heb ik het gewoon zelf gedaan.
En dan kan je zeggen dat dat tegen de regels is maar het is mijn paard en mijn verantwoordelijkheid.Als hij doodval is het mijn eigen schuld maar hij kan evengoed doodvallen als de DA hem spuit...En ja,DA is verzekerd voor zo'n dingen maar daarmee krijg je je paard niet terug!

En wat die groene leem betreft,goed produkt maar wonderen gaat het niet verrichten.
Ik zou ook even een echo laten maken door de Da,dan ben je zeker.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:46

IV spuiten durf ik niet meer Lachen heb het voor het laatst een jaar of 10 geleden gedaan Lachen

Hechten is niet zo moeilijk, en voor echte winkelhaken bel ik natuurlijk de va Lachen maar voor huis tuin en keuken wonden vind ik het geen probleem Lachen

meeste dierenartsen, en zeker als ze je kennen laten met liefde een steriel hechtsetje achter Lachen

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 12:51

Ik spuit ook alleen de mijne nog IV.Andere mensen van de pensionstal hebben al gevraagd of ik die van hun wil spuiten,dan moet de DA niet elke dag komen maar dat doe ik niet...
Zal eens lief lachen naar m'n DA.Maar ga wel nog een cursusje nodig hebben om te weten hoe en wat.
Verdoof jij de wonde dan zelf voor je begint te hechten of doe je het gewoon zo?