Revaliderend van blessure, been nog warm?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Revaliderend van blessure, been nog warm?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 10:02

Mijn paard heeft dik 2 maanden terug zich nogal misdragen op de trailer Koe En had vervolgens een lichte peesblessure (verdikking tussenpees, geen scheuren/gaten oid). Ze is nooit echt kreupel geweest, was heel licht onregelmatig. Blessure is met een peesscan vastgesteld. Heb 4 weken gestapt (op t harde) en moest toen terug voor controle, toen hebben ze de pees opnieuw gescand en die zag er super uit, máár, paard was nog steeds niet regelmatig en ze hadden geen idee waar t door kwam. De opdracht gekregen om nog 2 weken te stappen, en er dan weer (op gewoon goede bodem) voorzichtig weer mee te gaan draven. Eigenlijk onder t motto "dan moeten we maar zien wat ze doet" anders moest ie haar helemaal binnenstebuiten keren en dat vond ie nog niet nodig, daarvoor was de onregelmatigheid te licht, en was het nog te kort na het 'ongeval'. hij gaf een hint dat het wellicht uit de knie kwam.

Dat ben ik nu aan t doen, heb eergisteren mn instructrice even laten kijken hoe zij haar vindt draven (ook op t harde op de volte gehad). Ik zie er niets vreemds meer aan (terwijl ik toen ze niet goed was volgens de dierenarts, dat zelf ook vantevoren al wist), instr. vond haar helemaal prima (en die is echt heel erg deskundig). Ben nu dus heel voorzichtig weer een beetje aan het opbouwen.
Het been is mooi dun. Eergister is ze gecheckt, (en gewassen en geschoren Tong uitsteken ), gister heb ik er weer ff op gezeten (was niet de eerste keer) en met dat koude weer viel het me op dat het pootje warmer was dan het andere voorbeen, knie bovenste deel pees. Vóór het werk. Het andere been was ronduit koud (het was ook ontzettend koud...) benen zijn opgeschoren dus je kan t goed voelen. De eerste 2 weken van de blessure was er ook wat verschil in temp. te voelen maar toen was t ook nog dik.

Hoe zouden jullie hierop reageren? Moeten er nu allemaal alarmbelletjes afgaan?

Aukelizzy

Re: Revaliderend van blessure, been nog warm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 19:39

Ik vind dat wel moeilijk om zo te zeggen.
Als ik in jou schoenen zou staan zou ik zeker even contact met de behandelend veearts opnemen.
Mij ene paard heeft ook tijden gesukkeld met twee peesbleesures en wanneer ik iets niet vertrouwde belde ik de kliniek voor advies.
Beter een keer te veel gebeld dan te weinig.
Beterschap met je paard trouwens.

marianna

Re: Revaliderend van blessure, been nog warm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-08 14:09

Oh dat is heel normaal bij een peesblessure. Zolang ze niet kreupel worden of slechter gaan lopen is er vrij weinig aan de hand.

Voordat de peesblessure namelijk volledig hersteld is duurt dat veel langer. Je kan het goed vergelijken met een verrekte enkelband. Het blijft lange tijd een zwakke plek die snel weer op kan spelen. Dit hoeft niet te betekenen dat het letsel / klachten weer terug komen.

Gewoon rustig opbouwen en blijf je twijfelen dan toch nog eens voor de zekerheid een peesscan / echo laten maken.