2 maanden rust goed voor haar ontwikkeling???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aira2005

2 maanden rust goed voor haar ontwikkeling???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 19:29

Hallo allemaal!

Ik ben op dit moment me paardje aan het rijden van 3,5 jaar. Het gaat super goed. Rij ongeveer 2 dagen in de week en voor de rest kan ze lekker spelen met de andere paarden. Ik rij vaak 1 keer in de bak (prive les) en de andere keer langs de weg. Of soms 2 x in de bak en de andere keer langs de weg.

Nou wat dus eigelijk me vraag is ik wil haar in januari februari eigelijk 2 maanden rust geven omdat ik zelf denk dat dat wel goed voor haar ontwikkeling is omdat ze nog jong is, nou vroeg ik me af wat jullie daar van vinden?? En graag een reden waarom!

aira2005

Re: 2 maanden rust goed voor haar ontwikkeling???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 20:15

Ik heb deze even verplaats naar omgang met paarden want heb het idee dat hij hier niet goed stond.

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 20:18

Toen mijn paard drie was heb ik haar ook beleerd, en toen zeker een jaar op rust laten staan(wel poesten enzo).
Dit omdat ik dan het idee had dat ze meer kans had om door te ontwikkelen.
ik ben erg blij met deze keuze, want voor mijn gevoel is ze nu beter ontwikkeld.
ik zou het wel doen als ik jou was.
wel vaak door de handen nemen, maar niet meer rijden en zware arbeid(longeren)
het zou nooit verkeerd zijn denk ik

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:39

ik rij mijn paarden tegenwoordig pas in als ze 5 zijn, want dan pas is een paard sterk genoeg om een mens te dragen. Ga je daarvoor al op het paard rijden, breng je de rug onherstelbare schade toe. Dus 2 maandjes... ik zou eeder zeggen 1,5 jaar rust.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 10-12-08 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:41

Ik vind het persoonlijk altijd goed om je paardje een tijdje rust te geven zeker als ze zo jong zijn. Het is geestelijk en lichamelijk heel wat om te verwerken natuurlijk

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:43

Ik denk dat je haar beter een half jaartje rust kunt geven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:47

Je rijd nu 2x per week waarvan 1x ontspannen langs de weg dus je doet het nu al prima en rustiger aan dan veel andere ruiters.

Je zou haar even rust kunnen geven om het te verwerken en om even lekker puber te zijn met haar vriendjes en vriendinnen. Dus lekker de winter op de weide.
Daarnaast is het ook wel makkelijk dat je de winter niet rijd, scheelt gehannes met dekens, scheren, koude met rijden, natte bakken ed.

Overigens betekend rust natuurlijk niet 3 maanden helemaal niks doen, je kunt best eens per week even longeren of af en toe een klein buitenritje maken. Dingen als vd kun je natuurlijk blijven doen zolang je paard het leuk vind.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-08 18:57

Bedankt voor de reacties!

Ja ik zit er ook aan de denken om het misschien langer te doen. Ik zie wel wat de tijd doet over 2 maanden.

anneliesdj: Nee idd ik blijf gewoon met haar bezig en zal vast wel eens lekker met haar langs de weg aan de hand lopen!
Helaas heb ik al optijd een deken bij haar op gedaan dus die kan ik nu niet meer af doen. Maar gelukkig heb ze zelf niet zo'n probleem met de deken!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 20:10

Je doet het al heel rustig aan en met die twee maanden rust gaan ook conditie, bespiering en routine behoorlijk verminderen. Daarna zou je dus heel rustig weer op moeten bouwen. Kan, maar ik zie er geen meerwaarde in. Als je dan al vakantie wil geven, dan zou ik dat in de zomer doen, als er goed gras staat en het paard heerlijk de hele dag de wei op gaat. Maar: imo had je dan net zo goed een tijd kunnen wachten met zadelmak maken en het paard nu nog laten staan Lachen

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:38

Urielle schreef:
Je doet het al heel rustig aan en met die twee maanden rust gaan ook conditie, bespiering en routine behoorlijk verminderen. Daarna zou je dus heel rustig weer op moeten bouwen. Kan, maar ik zie er geen meerwaarde in. Als je dan al vakantie wil geven, dan zou ik dat in de zomer doen, als er goed gras staat en het paard heerlijk de hele dag de wei op gaat. Maar: imo had je dan net zo goed een tijd kunnen wachten met zadelmak maken en het paard nu nog laten staan Lachen

Ik zou er niet zozeer naar kijken vanuit het standpunt van 'straks moet ik opnieuw werk in dit paard steken' maar meer vanuit 'wat is goed voor mijn paard, gezien haar groei'. Feit is, dat een paard eigenlijk pas gewicht kan dragen van zijn 5de. Ik ben me ervan bewust dat 3,5 meer gebruikelijk is, maar goed is iets anders. Ik denk dat je beter nu een half jaar rust kan geven, en er over een half jaar (beter nog 1,5 jaar, maar goed) weer rustig mee kan beginnen, dan nu doorgaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:40

Een paard groeit gewoon zoals genetisch bepaald is Lachen Hij kan er langer of korter over doen, wat afhankelijk is van training, voeding, wijze van houden, dracht, evt. ziekten en simpelweg aanleg, maar hij groeit uiteindelijk gewoon tot zijn volle maat.
Een maandje rust geeft een paard echt geen groeischeut en twee keer per week rijden is nou bepaald geen overbelasting waardoor het paard zich trager zou ontwikkelen.

Het paard krijgt nu een aanslag op zijn spieren door het inrijden, wordt vervolgens stilgezet, verliest conditie en bespiering die is opgebouwd en kan vervolgens weer aan het werk (en dat wordt dan vaak ook nog wat vlugger opgepakt omdat het paard het werk nog wat kent en je dus minder voorzichtig hoeft te zijn). Ik zie hier echt geen voordeel in.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 22:44

Ik vind het een goed idee Lachen Dan kan je paard nog wat volwassener worden, en tegelijkertijd het verwerken dat hij nu bereden wordt. Toen ik mijn pony leerde springen heb ik nadat ze het 2 keer goed had gedaan, meer dan een maand niet gesprongen en na die vakantie ging het alleen maar beter Lachen

RivellaLight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 23:23

Ik ben het helemaal met Urielle eens! Knipoog
Je wilt het paard nu niet gaan rijden zodat het wat volwassener kan worden en kan spelen met zijn maatjes, maar al die uren dat jij niet op zijn rug zit kan dat toch ook?!
En is jou paard echt nog een beetje baby-achtig dan had je er misschien voor moeten kiezen om later te beginnen met zadelmak maken?
Ik denk dat nu een vakantie inlassen geen voordelen zullen hebben voor het paard..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 01:00

Urielle schreef:

Als die routine er nu al aardig in zit is die echt niet weg met 2 maanden hoor.
En ik denk niet dat een 3 jarig paard wat maar weinig werk doet zo'n super conditie heeft dus dat valt ook wel mee denk ik.

Maar dat ze nu al rustig aan doet heb je gelijk in maar voor het paard zelf is het toch wel beter om langer te wachten met inrijden, dus nu even vakantie te geven.

xdonnaa1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-08 13:49

Ik denk ook dat het goe dis voor een jong paard om hem een tijdje rust te geven. volgens mij is het ook goed spieren en de groei enzo. veel succes