Hoe trapezius spier trainen??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Casarell

Hoe trapezius spier trainen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 20:09

Een vraagje voor de spierenkenners onder ons..

Mijn paard heeft vlak achter zijn schoft wat meer massa. Dat is de trapezius spier heb ik begrepen.
Nu is mijn paard nog aan het groeien, maar toch vraag ik me af hoe ik ervoor kan zorgen dat deze normaal wordt, en dat hij wat meer zijn voorbenen naar voren gooit met lopen..

Is dat een kwestie van lang en laag longeren?
Paardje moet nog beleerd worden, maar ik wil die spier graag goed hebben ivm passend zadel..

garny95

Re: Hoe trapezius spier trainen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 23:34

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 08:10

garny95 schreef:

Heb ik inderdaad gelezen (pfff wat een teksten zeg!), maar echt een duidelijk concreet antwoord krijg ik daar niet uit, omdat mijn paard nog groen is. En in dit topic gaat het voornamelijk over paarden die dressuurmatig te trainen zijn..

Ik heb wel besloten om hem wat meer echt aan het werk te zetten aan de longe, hij doet nu nog bijna niets.. Kijken of dat resultaat geeft..

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 08:14

Een zadel voor een jong paard moet je soms wel eens per half jaar aan laten passen. Het paard krijgt steeds meer spieren en zwaart nog wat uit.

Mijn zadel is nu al 4x aangepast (paard is 5,5 jaar)

Ik denk niet dat je door je paard nu te longeren kan voorkomen dat je in 1x een passend zadel kunt kopen Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 08:22

Nibbit schreef:
Een zadel voor een jong paard moet je soms wel eens per half jaar aan laten passen. Het paard krijgt steeds meer spieren en zwaart nog wat uit.

Mijn zadel is nu al 4x aangepast (paard is 5,5 jaar)

Ik denk niet dat je door je paard nu te longeren kan voorkomen dat je in 1x een passend zadel kunt kopen Knipoog

Nee, dat snap ik ook wel..
Maar zoals je kan lezen en zien in mijn profiel op de 2e foto, heeft hij daar een verdikking zitten, waardoor het al vele malen moeilijker wordt er een zadel op te leggen.. zonder dat hij op dat punt drukt.
Daarom wil ik eerst die trapezius spieren wat trainen, zodat een zadel wat mooier egaler draagvlak heeft.
Snappie?

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 08:24

veel paarden hebben problemen met o.a. de trapeziusspier
Waar mijn veulen in de opfok stond hadden de meeste jonge hengsten al problemen daar (kwamen weinig uit de schouder in beweging) ook bij ons eigen veulen was dit het geval..
kan door vast liggen, uitglijden, of in een later stadium door een niet passend zadel komen
Is simpel op te lossen, eens goed laten masseren http://www.happy-athlete.nl

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 09:59

Door alleen een massage train je een spier niet hoor (Stop ik namelijk bij de sportschool en ga ik alleen nog maar languit bij een masseur op tafel liggen). Lang en laag longeren kan nog wel eens helpen. En toch gewoon wachten tot hij volgroeid is.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 10:59

Nee , maar je zorgt er wel voor dat hij zijn rug en halslijn soepel kan gebruiken.
Als jij niet lekker in je lijf zit kan je trainen tot je een ons weegt zonder het gewenste resultaat.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:13

Het is denk ik niet verstandig om maar 1 spiergroep te trainen, is denk ik ook niet eens mogelijk. Alle spieren van een paard hebben een functie en staan in verbinding met elkaar en moeten het skelet ondersteunen.

Als je een jong paard traint door de wetten van de natuur in acht te blijven houden hoef je in principe niets speciaals te doen. Als het paard de mogelijkheid blijft krijgen om zijn hals als balansstang te kunnen blijven gebruiken, zullen onder ander de juiste bovenlijn spieren getraind worden. Bij het longeren het paard netjes voorwaarts neerwaarts te laten lopen in een correcte lengtebuiging geeft uiteindelijk resultaat.

Te laag (zeg maar met de neus over de grond) dan ontspannen de halsspieren (graashouding) en werken de bovenhalsspieren niet. Maar is een goede afwisseling om de halsspieren in de training te kunnen ontspannen want ook de bovenhalsspieren kunnen verzuren.

Tja jonge paarden en zadels is altijd lastig, het zadel zal echt van tijd tot tijd aangepast moeten worden.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 11:36

Helemaal mee eens OK dan!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 16:35

Bedankt MoniqueB, hier kan ik wat mee.

Overigens is het ook niet erg als het zadel enkele malen moet worden aangepast, maar vind wel dat de eerste keren met het gewicht van een ruiter erop, het zadel wel overal moet dragen, en niet dat er een bult spieren in de weg zit..
Dat is mijn probleem momenteel..

Overigens ben ik em nu ook aan het oprekken dmv buigen en snoepjes richting de flamk en heup.. hij kan echt moeilijk buigen in zijn lijf.. maar we gaan gestaag door..

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 19:47

moeilijk buigen in zijn lijf is gewoon niet normaal
Laat het paard dan eens nakijken
De meeste jonge paarden komen niet ongeschonden uit de opfok
Als mensen voor het beleren eerst de spieren en wervels laten checken (en ook de tanden niet te vergeten)
Dan is de training t.o. een paard zo veel eerlijker..

en iid MoniqueB, rechtrichten is een must, en voorkomt dan ook veel narigheid

@CherokeeChum
Helemaal mee eens!
Trainen heeft pas zin als het paard los in de spieren is

Kris schreef:
Door alleen een massage train je een spier niet hoor (Stop ik namelijk bij de sportschool en ga ik alleen nog maar languit bij een masseur op tafel liggen). Lang en laag longeren kan nog wel eens helpen. En toch gewoon wachten tot hij volgroeid is.

Door massage laten een spieren zich veel beter trainen
pas als het ontspanningproces plaats vind nemen spieren toe in volume
strakke spieren kun je niet los trainen zonder masseren

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 21:00

Hij is al een keer na gekeken, niks gevonden wat anders was..
Osteopaat zei wel dat hij nog erg baby was, ook in zijn beweging, en dat hij meer besef van zijn lijf moest krijgen. Door em veel te laten bewegen zou hij ook verbeteren in zijn beweging (en hij is nu al zoveel verbeterd) en zou hij gaan groeien in body.

Het is ook niet zo dat hij niet kán buigen, heb vandaag ontdekt dat hij toch tot zijn flank kan komen met zijn neus.. en kan em daar ook eventjes houden.. snoepjes is hij gek op Haha!
Terwijl hij buigde zag ik dat hij ook zijn ribben naar elkaar gaan, en plooitjes ontstaan.

Ik zal dit buigen in ieder geval eens elke dag doen, al is het om em soepeler te maken.
Longeren zal pas vanaf zondag zijn, aangezien hij momenteel een krom ijzer heeft en de smid zaterdag komt. Niet erg, hij doet toch nog niks.. en die paar dagen kunnen er nog wel bij Haha!

Maar ik heb nu een planning en ga eens kijken hoe hij hierop reageerd..

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:00

femmefatale1 schreef:
Overigens is het ook niet erg als het zadel enkele malen moet worden aangepast, maar vind wel dat de eerste keren met het gewicht van een ruiter erop, het zadel wel overal moet dragen, en niet dat er een bult spieren in de weg zit..
Dat is mijn probleem momenteel..

Overigens ben ik em nu ook aan het oprekken dmv buigen en snoepjes richting de flamk en heup.. hij kan echt moeilijk buigen in zijn lijf.. maar we gaan gestaag door..

Grondwerk is vaak ideaal voor dit soort paarden, niet zo belastend en toch wordt het lichaam (en geest) getraind. Misschien kun je beginnen met rijden met een barebackpad ipv een zadel.

je kan ook de buigingsoefening iets anders doen dan pak je nog meer spiergroepen aan. Als je paard met zijn snuit helemaal naar zijn heup strekt dan kantelt hij zijn hoofd en buigen de halsspieren niet optimaal mee.

Als je het paard met zijn gewicht goed verdeeld over zijn vier benen recht neerzet en dan hoofd en hals laat zakken tot mondspleet op borsthoogte is, en dan het hoofd mee opzij nemen zonder dat hij kantelt, dan rekt hij zijn buitenkant spieren op en moet hij zijn binnenkant spieren aantrekken en omdat de halswervels op die manier goed liggen komt de beweging door door het hele lichaam en zie je de heup mee naar binnen komen. Het paard mag niet met zijn achterhand wegstappen en moet zijn gewicht blijven dragen verdeeld over vier benen. Op deze manier doen alle halsspieren (maar ook de rugspieren) optimaal mee. Je ziet de hals aan de binnenkant hol worden en aan de buitenkant bol, precies wat we met het rijden ook willen.

Ik ben het eens over het nut van een massage. Ik heb ook goede ervaringen met de Jack Maegher methode. Maar de ruiter moet wel weten wat hij doet, want die moet die los gemaakte spieren wel los zien te houden.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-08 22:02

femmefatale1 schreef:
Hij is al een keer na gekeken, niks gevonden wat anders was..
Osteopaat zei wel dat hij nog erg baby was, ook in zijn beweging, en dat hij meer besef van zijn lijf moest krijgen. Door em veel te laten bewegen zou hij ook verbeteren in zijn beweging (en hij is nu al zoveel verbeterd) en zou hij gaan groeien in body.

Osteopathen doen niets niet aan spieren zelf
masseer zeer regelmatig paarden die al zo veel keer nagekeken zijn door osteopathen en goed zijn bevonden
niets was minder waar....zaten vol spierproblemen
Ik vind de hals van het paard in je profiel er ook niet los uit zien qua spieren..

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-08 22:18

Citaat:
Ik vind de hals van het paard in je profiel er ook niet los uit zien qua spieren..

Dat ben ik met je eens (moet er wel bij zeggen dat het ook een typische hals is voor dat bloed).
Hierom heb ik er ook iemand bij gehaald, een osteo/fysio.
Die wist mij te vertellen dat hij waarschijnlijk een groeispurt had gehad (wat overigens ook klopte).
Momenteel is hij veel veranderd in bouw en bespiering.

Hij heeft nu nog een wintervacht, maar ben hem van plan te scheren op korte termijn.
Dan zal ik gelijk eens nieuwe foto's maken Haha!

Ik hou de gedachte van de massage zeker vast, ik wil alleen even kijken of er verbetering in zit als ik deze oefeningen met regelmaat herhaal.

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 22:45

femmefatale1 schreef:
Ik hou de gedachte van de massage zeker vast, ik wil alleen even kijken of er verbetering in zit als ik deze oefeningen met regelmaat herhaal.

Ik woon volgens mij bij je in de buurt, aan je postcode te zien.. Bloos

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-08 22:58

Mexxuna schreef:
femmefatale1 schreef:

Ik woon volgens mij bij je in de buurt, aan je postcode te zien.. Bloos

Ik heb je een pb gestuurd Haha!
Ik heb ontdekt dat hij het buigen naar links makkelijker voor em is dan naar rechts.
Klopt ook wel, want als ik naar die trapeziusspieren kijk bij zijn schoft, is rechts ietsiepietsie minder dik.
Logisch, want die kant rekt hij zijn spieren makkelijker op.

Heb ook iemand gemaild van happy-athlete, maar nog geen reactie terug..

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-08 23:04

Het optillen van het voorbeen vanuit de schoft kan je een beetje oefenen door je paard te leren op een verhoging te staan.
Verder heeft Linda Tellington-Jones een heel programma met grondoefeningen om een paard te leren bewust en goed zijn lijf te gebruiken.