Ijzer verloren, Hoefnagels nog in zijn hoef

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Ijzer verloren, Hoefnagels nog in zijn hoef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 18:12

Hallo,
Net dus bij mijn paard geweest. Gistere was hij al een ijzer verloren. Ook alle hoefnagles waren er uit. Kwam ik net dus op stal is er weer een ijzer af maar zijn hoefnagels zitten er nog in. Je ziet dit alleen als hij zijn hoef op de grond heeft staan. Als ik zijn voet optil is er geen spoor te vinden van de hoefnagels.
Ik heb de smid al gebeld maar kon hem niet bereiken. Hij beld altijd gelijk terug als hij ziet dat ik heb gebeld. Maar weten jullie hoe dit zou kunnen en wat ik er aan kan doen? Voor dat de hoefsmid komt. (hij lijkt er geen last van te hebben)
Wie heeft dit ook wel eens gehad?

Pilgrim

Re: Ijzer verloren, Hoefnagels nog in zijn hoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:13

Ik trek ze er persoonlijk zelf uit met een tangetje. Wel voorzichtig mee zijn anders trek je een deel van de wand mee.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 18:17

Heb ik indd net geprobeert maar het lukt mij niet. Ook omdat het net al best donker was op stal.
Is het niet gevaarlijk als ze dit hebben?

Pilgrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:19

Hoeft niet, mits ze niet zó zitten dat ze ermee in hun eigen vlees kunnen snijden!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 18:20

Oke,
Dan ga ik het morgen nog een keer proberen en anders zo snel mogelijk de hoefsmid laten komen

Helina0611

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:24

on gevaarlijk, mijn hoefsmid zeg altijd dat mocht dat gebeuren het geen probleem is! het groeit er van zelf weer uit. Haha!

het enige waar je op moet letten is of het nageltje niet uitsteekt en zich kan verwonden.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 18:26

Ze staken indd uit maar ik heb gezorgt dat ze nu tegen zijn hoef aan zitten anders had hij van die puntjes die uitstaken

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 01:53

Als de kopjes van de nagels zodanig ver zijn weggesleten zodat het ijzer op deze wijze verloren wordt, staat betreffend paard wel heel lang op zijn ijzertjes.
Wellicht volgende keer iets eerder de hoefsmid bellen?

Tangetje kan werken. Wellicht een gewoon bot mes (van thuis, zo'n mes die je gebruikt bij het avondeten) + hamer de omgebogen nagels weer recht tikken en dan met een tangetje de nagels eruit halen.
Maar eigenlijk is zoiets zonder goed gereedschap wel heel moeilijk te bewerkstelligen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-08 09:24

Hij verliest elke keer binnen 2 maanden zijn ijzer en dat is nu dus ook het geval. Ik weet ook niet hoe het komt maar lijkt wel alsof de helft gewoon door zijn hoef breekt (scheuren in de wand) en nu zitten er dus nog nagels is.
Smid weet ook dat hij zwakke hoeven heeft en daarom gaat hij weer op blote voeten zodra mogelijk

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 12:32

Als je hem dan iedere 7 weken laat beslaan ben je dat voor. Dan blijven zijn voetjes ook wat mooier.

Als de boel niet raar uit steekt zal hij zich er niet direct aan verwonden, wel zou ik flot de smid bellen.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 13:51

scoxxx schreef:
Als de kopjes van de nagels zodanig ver zijn weggesleten zodat het ijzer op deze wijze verloren wordt, staat betreffend paard wel heel lang op zijn ijzertjes.
Wellicht volgende keer iets eerder de hoefsmid bellen?

Tangetje kan werken. Wellicht een gewoon bot mes (van thuis, zo'n mes die je gebruikt bij het avondeten) + hamer de omgebogen nagels weer recht tikken en dan met een tangetje de nagels eruit halen.
Maar eigenlijk is zoiets zonder goed gereedschap wel heel moeilijk te bewerkstelligen.

nee hoor hoeft niet sheila, splash wil haar ijzers ook wel eens op die manier met 5 of 6 weken verliezen. meestal ben ik wel optijd omdat ze ze anders wel aftikt.