Dillema hoefbescherming, goed advies gevraagd!

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Dillema hoefbescherming, goed advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-08 15:39

Hallo bokkers ik heb weer eens een vraag.
Volgend jaar zomer/herfst verhuis ik naar Zwitserland, Silver gaat natuurlijk ook mee! Maar daar aangekomen zal het rijden wel gaan veranderen. Hij zal daar 3 a 4 keer per week geconfronteerd gaan worden met ritten van ongeveer 10 a 20 km over verschillende soorten bodem, maar overwegend asfalt. Hoefbescherming is dus nodig, dit weet ik omdat ik bij dagelijkse ritten van 5 km over asfalt hier na een tijdje kort en gevoelig begon te lopen van voor, de achterhoeven vallen mee.

Nu heeft deze pony al zijn hele leven op 'blote voetjes' gelopen, zijn hoefkwaliteit is zeer goed en de pezen heel sterk. Ik zie er dus énorm tegen op hem op ijzers te zetten, niet alleen vanwege de prijs maar ook omdat ik weet dat je er de hoeven en de rest ermee naar de vaantjes helpt. Kunststof beslag beslaan ze daar niet waar ik ga wonen. Het eerste de beste wat in me op kwam waren dus hoefschoenen. Ik heb al een beetje rondgeneusd en schoenen van het merk Easyboot spraken me erg aan. Toch heb ik nog best veel belangrijke vragen aangaande hoefschoenen..

1. Je moet de maat opmeten als de hoef vers bekapt is, maar deze groeit uiteraard, hoelang duurt het voordat je weer moet bekappen om de schoen passende te houden?

2.En nog belangrijker hoe zorg je dat er zo bekapt wordt dat de schoen achteraf nog past? (dus niet te groot of te klein is)

3.De easyboot bare's spraken mij aan, maar ik had toch een paar (mischien domme) vragen. De rand lijkt zo scherp, krijgt een paard geen last van schuurplekken? En er wordt aangeraden ze met gaithers te gebruiken, wat zijn gaithers en hoeveel kost deze 'extra'?

4. Is het mogelijk om met de boven vermelde afstanden (10 a 20 km) alleen de voorhoeven van bescherming te voorzien en de achterhoeven zonder bescherming te laten, dus bloot te laten? Of is het risico op een te korte hoef te groot? (nogmaals de pony heeft dus hoeven waarvan de ballen net of net niet de grond raken, gezonde natuurlijke hoeven, niet zoals je ze ziet met hoefijzers dwz veel te hoge wanden)

Nou aan deze vragen kunnen jullie denk ik merken dat ik een leek ben op dit gebied en er ook echt heeeeeel erg zeker van wil zijn dat hoefschoenen een goed plan zijn voor mij en mijn pony.
Ik hoop dat jullie mijn vragen beantwoordbaar vinden en mij goed verder kunnen helpen met mijn keuze. Suggesties van andere modellen zijn welkom als ik maar al mijn vragen beantwoord krijg, sites met uitleg zijn ook welkom, ik kon zelf namelijk niets vinden.. Ik ga pas écht zoeken naar hoefschoenen tegen de tijd dat we gaan verhuizen, dus pas tegen de zomer, maar ik wou gewoon al op tijd weten wat nu het beste plan is..

Alvast bedankt voor jullie antwoorden! Groetjes Lara

Kitsolu

Re: Dillema hoefbescherming, goed advies gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-08 18:07

Wat spannend zeg! Ik kan me voorstellen dat je met een dilemma zit. Ik rijd zelf ook met easyboots en dat bevalt prima hoor.

Ik heb misschien wel een antwoord op je vragen.

Ten eerste kan je de voeten het beste meten, zo ongeveer 2 weken na het bekappen, natuurlijk groeit de hoef weer aan, je kan de schoen dan passend houden door af en toe ligtjes bij te veilen, zo kan je hem gewoon laten bekappen met de regelmaat die je gewent bent.

Easyboots zitten over de kroonrand, sterker nog, ze bereiken hem niet, hierdoor ontstaan er geen schuurplekken, de rand aan de bovenkant ligt dus op de hoef zelf. Gaithers zijn erg handig, ze kosten (geloof ik) €20,- per stuk, maar je kan ook easyboots krijgen waar de gaithers standaard aan zitten (is goedkoper dacht ik). Gaithers zijn een soort van sokken die aan je hoefschoenen vast zitten, zodat er geen steentjes enzo in kunnen komen en dan loop je ook minder kans dat je paard er per ongeluk een aftrapt.

Over dat laatste, mijn paard rijd ik met alleen hoefschoenen om de voorhoeven, je zal moeten proberen of het voor zijn achtervoeten ook nodig is, maak thuis eens een keer een langere rit en kijk hoe de hoeven zich houden (en hoe je paard zich houdt).

Misschien is het ook een idee om de voetjes op te meten en een plaatselijke dealer of bokker (met schoenen in de juiste maat) te vragen of je eens mag proberen of het voor jou en je paard werkt (heb ik ook gedaan).

Heel veel suc6 met zoeken!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-08 09:06

zit ik een heel verhaal te typen, vliegt bokt eruit Boos!

1.+ 2. Regelmatig de hoefwand afronden is wel aan te raden ja. Je kunt een cursus bekappen volgen om dat te leren.

3. dit is de enige schoen waarbij géén schuurplekken onstaan, een gaither is wel aan te raden, dat zorgt dat de schoen steviger vastzit en dat je ze niet kwijtraakt.

4. een afstand van 20 km vind ik zo weinig dat het niet nodig is om hoefbescherming te regelen. Wij hebben een trektocht gereden van 150 km zonder hoefschoenen of andere bescherming.

Schoenen alleen vóór dat kan zeker Ja. Een van onze paarden heeft artrose in een voorvoet, haar rijden we met hoefschoenen easyboot met gaither

Je kunt ook op maat gemaakte renegade hoefschoenen kopen

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-08 19:37

Dankje voor je post, er is daar wel veel meer keuze tussen terrein. (gras-asfalt) Ik heb een beetje rond gestruind op het internet en ze hebben in zwitserland ook een easyboot dealer, die overigens nog veel meer modellen verkoopt. Dus dat maakt dat ik niet hier hoef te kijken maar pas daar als ik zie dat het toch niet lukt zonder. 150 km is trouwens een flinke hap, was het een dagtocht of meer een trektocht? Maar jullie paarden zijn wel natuurlijk bekapt, en die van mij is gewoon traditioneel bekapt maar heeft gewoon een goed hoefvorm omdat hij nog nooit ijzers heeft gehad. Dan lijkt me dat er toch verschil zit in de hardheid van de hoef. Ik heb ondertussen heel erg veel horror verhalen gehoord over natuurlijk bekappen, ik wi mijn pony absoluut niet kreupel, maar ik ben er toch nieuwschierig naar.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-08 11:53

ik zou niet gelijk panikeren, maar eerst eens kijken hoe het gaat, en je ritten opbouwen. als je gelijk begint met regelmatig 20 km op het harde met een hoef die dat niet gewend is, dan heb je inderdaad het risico op te snelle slijtage. als je het opbouwt heeft de hoef de kans zich aan te passen, en dan is 20 km op forse ondergrond echt geen probleem. je schrijft zelf dat de hoefkwaliteit van je paard goed is, in dat geval is het voor 20 km een aantal keren per week echt niet nodig om gelijk naar een ijzer te grijpen. hoefschoenen 'just in case' kan natuurlijk altijd, maar ik zou het eerst even een goede kans geven.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 18:36

Ga de eerste paar keer je omgeving zonder paard verkennen en kijk/voel de stenen die je op de paden tegenkomt. Het asfalt is niet zo'n heel groot probleem, maar als de stenen daar net zo iets zijn als Donegal, Ierland dan wil je 100% zeker alleen met hoefschoenen op pad. Stenen zijn daar nl vlijmscherp.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-08 18:48

@merrieveulen: je hebt gelijk, eigenlijk is dat het beste plan, daarom ben ik zo blij dat er daar ook een easyboot-dealer is. Lachen

@tamary: De omgeving ken ik opzich wel goed (ik kom er al 3 jaar op vakantie) en het asfalt is niet zo 100%, op sommige plaatsen liggen er van die kleine vervelende steentjes op de weg. Ik ken ongeveer alle rijdbare routes in de hele omgeving en het is allemaal overwegend asfalt met ondertussen nog gras/zand/bosgrond. Maar je komt vaak op plaatsen van die steentjes (kiezelachtig) tegen. Nu zijn de steentjes niet scherp maar hoekig en je paard kan er wel gevoelig van gaan lopen.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-08 19:26

Misschien heb ik het gemist maar waarom 'moet' hij 3 á 4 keer in de week 20 km lopen? Als jij diegene bent die er dan op gaat rijden, waarom ga je het dan niet opbouwen? Als je ziet dat je hoefschoenen nodig hebt dan kun je dan toch alsnog achteraan?
Ik heb in Frankrijk gereden over allemaal pades, met flinke stenen en alles en daar reden de paarden zonder bescherming goed over. Ze waren er wel aan gewend natuurlijk, maar dat kun jij je paard toch ook aanleren?
Wel super dat je je paard kunt mee nemen, daarom!!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-08 01:43

Ik denk dat je het verkeerd begrijpt. Lachen Ik wéét dat hij volgend jaar zoveel gaat lopen, omdat ik een tussenjaar in mijn studies heb en dus veel tijd ga hebben en deze uiteraard ook veel ga benutten aan mijn pony. Mijn vraag, hoe bouw je zo iets op? Ik bedoel de hoeven slijten toch ook als je gaat opbouwen.. Qua conditie/kracht kan hij het wel aan, maar veranderen hoeven ook van hardheid enzo adv de bodem?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-08 01:58

Ze zeggen dat wanneer je de afstand opbouwt, de hoeven gaan groeien naar de hoeveelheid dat ze afslijten. Dit is natuurlijk niet binnen 2 weken, dus als je een paard hebt met korte hoeven die niet snel aan groeien kan het afslijten weleens te snel gaan als dat ze het signaal krijgen om meer te gaan groeien. Maar sowieso is het hoe meer een paard loopt, hoe meer de hoeven groeien, dus een paard dat 24/7 buitenloopt groeien de hoeven meer als een paard dat 24/7 op stal staat. Hoeveel de hoef groeit ligt ook aan het paard.

Qua bescherming, het ligt echt aan je paard. Mijn merrie staat 4 -kant op ijzers en haar achter ijzers zijn altijd veel meer afgesleten als voor, toen ze blootsvoets liep was dat ook het geval.
Maar ken ook paarden die alleen maar voor ijzers dragen, dus het lijkt me dat alleen voor hoefschoen ook moet kunnen.