Hallo bokkers ik heb weer eens een vraag.
Volgend jaar zomer/herfst verhuis ik naar Zwitserland, Silver gaat natuurlijk ook mee! Maar daar aangekomen zal het rijden wel gaan veranderen. Hij zal daar 3 a 4 keer per week geconfronteerd gaan worden met ritten van ongeveer 10 a 20 km over verschillende soorten bodem, maar overwegend asfalt. Hoefbescherming is dus nodig, dit weet ik omdat ik bij dagelijkse ritten van 5 km over asfalt hier na een tijdje kort en gevoelig begon te lopen van voor, de achterhoeven vallen mee.
Nu heeft deze pony al zijn hele leven op 'blote voetjes' gelopen, zijn hoefkwaliteit is zeer goed en de pezen heel sterk. Ik zie er dus énorm tegen op hem op ijzers te zetten, niet alleen vanwege de prijs maar ook omdat ik weet dat je er de hoeven en de rest ermee naar de vaantjes helpt. Kunststof beslag beslaan ze daar niet waar ik ga wonen. Het eerste de beste wat in me op kwam waren dus hoefschoenen. Ik heb al een beetje rondgeneusd en schoenen van het merk Easyboot spraken me erg aan. Toch heb ik nog best veel belangrijke vragen aangaande hoefschoenen..
1. Je moet de maat opmeten als de hoef vers bekapt is, maar deze groeit uiteraard, hoelang duurt het voordat je weer moet bekappen om de schoen passende te houden?
2.En nog belangrijker hoe zorg je dat er zo bekapt wordt dat de schoen achteraf nog past? (dus niet te groot of te klein is)
3.De easyboot bare's spraken mij aan, maar ik had toch een paar (mischien domme) vragen. De rand lijkt zo scherp, krijgt een paard geen last van schuurplekken? En er wordt aangeraden ze met gaithers te gebruiken, wat zijn gaithers en hoeveel kost deze 'extra'?
4. Is het mogelijk om met de boven vermelde afstanden (10 a 20 km) alleen de voorhoeven van bescherming te voorzien en de achterhoeven zonder bescherming te laten, dus bloot te laten? Of is het risico op een te korte hoef te groot? (nogmaals de pony heeft dus hoeven waarvan de ballen net of net niet de grond raken, gezonde natuurlijke hoeven, niet zoals je ze ziet met hoefijzers dwz veel te hoge wanden)
Nou aan deze vragen kunnen jullie denk ik merken dat ik een leek ben op dit gebied en er ook echt heeeeeel erg zeker van wil zijn dat hoefschoenen een goed plan zijn voor mij en mijn pony.
Ik hoop dat jullie mijn vragen beantwoordbaar vinden en mij goed verder kunnen helpen met mijn keuze. Suggesties van andere modellen zijn welkom als ik maar al mijn vragen beantwoord krijg, sites met uitleg zijn ook welkom, ik kon zelf namelijk niets vinden.. Ik ga pas écht zoeken naar hoefschoenen tegen de tijd dat we gaan verhuizen, dus pas tegen de zomer, maar ik wou gewoon al op tijd weten wat nu het beste plan is..
Alvast bedankt voor jullie antwoorden! Groetjes Lara