[BEH] op ijzers?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[BEH] op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 16:15

Hallo allemaal,

Ik zit nu al heel erg lang te twijfelen. Mijn pony loopt erg gevoelig op sommige delen asfalt. Op delen met losse steentjes, of heel onregelmatig asfalt. Op gras/zand/gelijkmatig asfalt, heeft ze nergens last van.

Nu twijfel ik dus al heel lang of ik haar op ijzers moet zetten of niet.. En zo wel, hoe lang?

Ik wil haar namelijk het liefste op blote voeten hebben. Maar ik vind dat toch moeilijk, want ik rijd eigenlijk alleen maar buiten, en dan kom ik wel eens stukken tegen zonder berm, en een weg die voor haar gevoelig is..
Dan voel ik me zo schuldig dat ik haar op blote voeten heb..

Hoefschoenen vind ik geen optie, ik vind ze niet mooi, en ik heb liever iets wat aan de heof wordt aangepast. Dan iets waarvoor ik de hoef moet laten aanpassen. Hierover valt geen discussie Lachen .

Wie helpt mij?

Groetjes Astrid.

Anoniem

Re: [BEH] op ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 16:18

Vergeten te melden:

Mijn stalhouder gaf mij de tip, om haar één periode op ijzers te zetten (Dus drie maand?), zodat de hoeven de tijd hebben om te groeien?
Maar de hoeven zijn lang genoeg. Dus volgens mij ligt hier de fout niet? De pijn?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 16:25

Het is de zool die gevoelig is. Ik denk dat de hoefsmid 1x bedoeld, dat is 8 weken maximaal.
Je past bij hoefschoenen niet de hoef aan hoor, je kiest de juiste maat. Je hoeft er uiteraard niet aan, maar hoef aanpassen is bij cyteks voornamelijk.

jomaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 16:27

Heb mijn paardje even op ijzers gehad omdat deze erg gevoelig liep. Ook met een ijzer kon ik niet over een pad rijden met losse stenen. Op de weg stappen ging wel goed met ijzers. Ze zijn er nu na 4 maanden weer onder vandaan en de gevoeligheid is niet weg. We moeten dus op zoek naar de oorzaak van het probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 16:37

Ja de oorzaak.. Goede vraag.. Ze loopt gevoelig, maar volgens mijn smid zijn haar hoeven helemaal gezond. Het was overigens de stalhouder die mij ijzers aanraadde Knipoog Mijn smid zei: "Voor de kleine stukken dat jij over voor haar gevoelige wegen moet, hoef je er neit perse ijzers onder te slaan".

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:10

Kan je buiten op en afstappen? Dan kan je er ook even naast gaan lopen als het maar kleine stukjes zijn. Voor de rest krijgt je paard er niks van als het even gevoelig loopt. Zolang je haar maar niet te hard laat lopen. (zodat ze zeer precies haar voeten neer kan zetten). Ik zou gewoon de raad van de hoefsmid opvolgen, misschien vragen of hij de zool iets dik kan laten voor een keertje, kijken of het verschil maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:20

Hij snijdt eigenlijk nooit wat weg van de zool. Hij snijdt de hoef recht, en haalt de hoefwand iets weg. Haar hoeven slijten evensnel als ze groeien.
Dus zool iets langer laten kan helaas niet.
Op onze oude stal waren het kleine stukjes. Maar op mijn nieuwe stal, waar ik nu een vier maand sta, heb ik één weg, die toch wel een halve km is, zonder berm. En daar loopt ze het gevoeligste. En dat is de énige weg naar de bossen. Verder is er nog één rit, langs de dijk, en daar loopt ze nergens gevoelig, maar dit is neit bepaald echt leuk rijden Lachen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:21

Ik rijdt trouwens ook bijna altijd zonder zadel (Echt heerlijk Haha! ). Dus op en afstappen gaat mij niet lukken ( Ook al is ze maar 1.37 ik kom er gewoon niet terug op Huilen van het lachen Bloos )

Edit: Typo.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:24

loopt je paard vaak in de wei met andere paarden?
dan vind ik hoefijzers namelijk wel gevaarlijk!
en ik denk dat hoefijzers sowieso geen effect heeft! en trouwens ook errug duur!

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:36

Je moet echt niet voor 1 keer ijzers eronder zetten want als ze er dan weer afgaan zijn de voeten juist gevoeliger geworden omdat de eeltlaag van de zool minder dik is.Je zal dan niet meer zonder kunnen..

Je bent nu verandert van stal en daardoor moet je pony meer over een verharde weg lopen.
De hoeven zullen zich daarop aanpassen maar dat duurt best lang,maar het is wel de moeite waard om nog even vol te houden,als je liever zonder ijzers wil blijven.

Je moet wel in de gaten houden dat ze geen last krijgt van kneuzingen in de zool,dan moet je dus gewoon wél beslaan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:36

ik zou toch kiezen voor hoefschoenen, easyboots zijn niet zo lelijk en geven ook niet zo'n lomp effect

Je bespaart 350 euro per jaar door hoefschoenen te nemen ipv rondom beslaan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:51

Op haar oude plek werd het gevoelige ook neit minder, daa rheeft ze haar hele leven gestaan, én buiten gereden. Ben dus bang dat ze zich niet zal aanpassen.

@Arabesk: Ik ben echt niet voor hoefschoenen te vinden Bloos Ook de easyboots vind ik echt verschikkelijk Bloos Dan zou ik liever 350 per jaar kwijt zijn Bloos
Klinkt heel erg stom ik weet het, maar ik heb gewoon iets tegen die dingen.. Bloos

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:58

Arabesk schreef:
ik zou toch kiezen voor hoefschoenen, easyboots zijn niet zo lelijk en geven ook niet zo'n lomp effect

Je bespaart 350 euro per jaar door hoefschoenen te nemen ipv rondom beslaan Knipoog

Dus ze zijn gratis?
Ik zou dat per jaar betalen als ik ze rondom zou laten beslaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 18:03

JE betaald dacht ik in een keer voor opmeten en laten maken? en dat was ook behoorlijk prijzig, absoluut neit gratis.
Heb er een maand of wat terug naar geinformeerd Lachen

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 18:10

maar als je hoefsmid zegt dat hoefijzers niet nodig zijn waarom wil je het dan?
merk je dat je paard kreupel loopt? of loopt hij erg moeilijk?
en ik denk dat hoefijzers voor een aantal weken geen effect heeft eigenlijk, jah op dat moment wel even, maar zodra je de ijzers eraf haalt zal het net zo snel weer kort zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 18:17

Ze loopt inderdaad echt erg moeilijk. Met name dus op het pad naar het bos. Ik heb er zelf erg moeite mee haar zo te zien.
Ook op ons eigen terein loopt ze moeilijk. We hebben van die beton blokken, maar dan met kiezels erin. Nu is door het melkzuur het beton gedeeltelijk weg, en liggen die grove kiezels dus bloot. Daar loopt ze ook echt moeilijk op.

Marei

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 18:35

Als het altijd al zo is dan zal er iid weinig aan veranderen.Dan is ook de enige optie gewoon beslaan,dat loopt iig een stuk fijner voor je pony.Waarom wil je het eigenlijk persé niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 18:44

Wat ijzers of hoefschoenen?
Ijzers is niet pérsee neit. Ik heb het liever niet, aangezien je steeds spijkers in moet slaan. Maar dan zou ik wel kunnen probere met minder nagels. Vier per hoef ofzo?

Hoefschoenen vind ik niet mooi, en ik ben bang voor schuur plekken bij mijn paard. Maar paard kan ook niets om het been/hoef heen, vind ze verschikkelijk.
Springschoenen kan ze neit tegen, bandages kan ze neit tegen. Ben bang hoefschoenen dus ook niet. Ijzers heeft ze zover ik van de oude eigenaar begreep, heeeel in het begin een keer gehad. Dus als het goed is moet ze dat wel accepteren.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 18:55

hoe minder nagels hoe mindergoed het ijzer blijft zitten, tenminste dat lijkt mij wel.
en als je minder nagel opkomen wordt de druk per nagel hoger volgens mij en heb je dus meer kans op problemen.

maar loopt je paardje veel in de wei?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:16

24/7
Behalve als het echt heel vies weer is, dan gaat ze op stal.

Daar ehb je inderdaad wel gelijk in, dat er meer druk op komt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:19

en ik ken al meerdere hoefijzerongelukken van paardjes in de wei!
buuf haar paardje is achter het stroomdraad blijven met haar ijzer, en zo de hele rasters gemolt, en een behoorlijk trauma opgelopen!
ook kan jou paard eerder een ander paard verwonden met hoefijzers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 19:25

Mijn paard staat in haar eigen wei. Geen andere paaden in haar wei. Echt haar eigen stukje. (Ze kan wel iedere dag bij andere paarden hoor! Ze heeft genoeg sociaal contact Knipoog ). Ik zie haar ook niet echt het hek mollen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 21:02

astridjhu schreef:
JE betaald dacht ik in een keer voor opmeten en laten maken? en dat was ook behoorlijk prijzig, absoluut neit gratis.
Heb er een maand of wat terug naar geinformeerd Lachen

dat zijn schoenen van smit, ik bedoel easyboots. Die verkopen standaard maten, kwestie van opmeten

die zijn in aanschaf duurder dan 1x beslaan, maar gaan véél langer mee en dus bespaard je 350 euro per jaar door hoefschoenen aan te schaffen ipv rondom beslaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 14:09

Easyboots ken ik idd niet. Ik zal er eens naar gaan informeren! Bedankt!

ilse_zutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-08 21:38

Mijn paard staat alleen voor op ijzers, maar dat is alleen voor de kalkoenen van de andere eigenaar. daar heeft ze altijd alleen voor op ijzers gestaan. nu zit ik er aan te denken of ik ze eraf zal halen? ik heb er niks aan nu...
zal ze anders gaan lopen of is het nu slecht of wat dan ook?