doorgescheurde pees

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Solleke_Noah

doorgescheurde pees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 12:27

Hallo,

ik plaats dit topic voor een vriendin. Haar shetlander staat bij mijn paard op de weide, en gisteren merkte we dat hij sleepte met zijn achterbenen. De dierenarts erbij gehaald, conclusie: volledig doorgescheurde pees in zijn linkerknie. Hij moet nu 5 maanden boxrust hebben en krijgt poeders (op de verpakking staat dat het is voor spieren/pezen en het bevat phenylbutazone, het heet equipalazone).

Onze vraag is vooral of er meer mensen zijn die zoiets hebben voorgehad met hun paard? Hoe verliep het herstelproces? Zijn er supplementen of andere dingen die we kunnen geven/doen om het hem gemakkelijker te maken?

Hij staat momenteel in een stal met een kleine uitloop van 2m op 2m.

Alvast bedankt.

Marije_jiplover

Re: doorgescheurde pees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:00

MD--BEH

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:01

hoe oud is die shet en wat wil je er mee gaan doen?

5 maanden boxrust.................... Verdrietig

chocky84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:08

Is de afgescheurde pees door middel van echo vastgesteld of is het duidelijk te zien vanaf de buitenkant?
Ik weet niet wat de veearts heeft gezegd over het herstel? Naar mijn idee zal dit wel een lange weg zijn, maar dat is uiteraard per pees en welk gebruiksdoel je paard/pony heeft anders...

Ik heb zelf druppels gebruikt die de pees helpen te herstellen, zijn te koop bij paardenzaak en paardrogist.nl.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:12

Weet de DA dat je die uitloop hebt? Is heel vervelend, maar boxrust is boxrust, juist zodat ze zo min mogelijk bewegen. Elke beweging beschadigd de pees weer.
Ik zou het even proberen met de poeders van de DA, niet teveel zelf mee gaan dokteren.
Sterkte ermee!

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:13

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 20:27

@Kiwiko: hij is nu 6 jaar, en nog eens een hengstje, dus een behoorlijk fel dier dat gewend is van 24/7 op de weide te staan...

edit: zijn eigenaresse was nu bezig met vrijheidsdressuur (al de wat zwaardere kunstjes), ze gingen vaak wandelen aan de hand of naast de fiets, er reed om de 2 weken een kindje op, ze volgden grondwerkles en de volgende stap was voor het karretje... Wordt afwachten hoeveel daarvan nog mogelijk is natuurlijk.

@chocky: het was duidelijk zichtbaar en voelbaar, maar de eigenaresse gaat wrs nog een echografie laten doen... In stap sleepte hij, de DA vroeg om aan te draven, na twee drafpassen zei hij al "stop maar, het is zijn patella" Hij wist ons te vertellen dat een scheur op die plaats weinig voorkomt, hij heeft ons nog getoond dat het spronggewricht tesamen met de knie beweegt (als het ware één geheel), en hij tilde het been op (dus zowel knie als sprong geplooid) en dan kon hij zo het onderste deel van zijn been weer strekken terwijl de knie geplooid bleef. Een beetje warrig uitgelegd maar het was heel duidelijk.. De veearts zei dat het te herstellen was, maar dat het tijd kostte, hij op rust moet voor minimum 5 maanden, en dat hij zelfs niet aan de hand mag stappen vooraleer de pees is aaneengegroeid.

@horse_girl: we hebben hem gevraagd of een kleine uitloop mocht (we hadden hem de grootte getoond) en hij zei dat dit ok was, zolang hij maar van mijn paard gescheiden blijft zodat ze elkaar niet gaan uitdagen/opjagen. Van zichzelf blijft Emir nu hee rustig, zo hebben we het eigenlijk ook ontdekt, omdat hij niet naar de voerbak liep (terwijl hij normaal wel gek is op eten Knipoog ) Tja, mss moeten we wel bij de poeders blijven, maar je wilt zo graag iets meer doen he..

@Nagyl: ik zal daar eens een kijkje nemen: bedankt!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:52

ik zou het dier af laten maken............... maargoed, dat ben ik Lachen

heel sneu.......... maar ik zou er geen heil in zien

een dier zo in de bloei van zijn leven, zijn leven een jaar afnemen (want uiteindelijk heb je het over zo een tijd 5 maanden boxrust en dan revalideren)

maarja Lachen dat ben ik Lachen

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 21:11

Hmm, ik vrees dat dat toch niet aan de orde zal zijn, hij is zoals je zegt in de bloei van zijn leven, proberen is dan wel het minste wat je kan doen.

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:12

Ik neem aan dat euthanasie in overweging is genomen voordat werd besloten het dier op boxrust te zetten.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 21:14

Het is gewoon dat hij amper pijn lijkt te hebben? Hij is vrolijk (zoals in: oortjes naar voren, goed eten, praatjes hebben tegen mijn paard), als je het vraagt loopt hij mee (bij het voordraven voor de DA), dus dan is inslapen toch wel erg drastisch?

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:16

Tja 5 maanden op rust (minimaal) is natuurlijk ook heel drastisch. De kans dat het weer helemaal goed gaat komen is niet zo vreselijk groot denk ik. Maar gezien het beeld dat je schetst kan ik me indenken dat jullie het willen proberen, ook al weet ik niet of t mijn keuze zou zijn (maar daar gaat t gelukkig niet om)

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:18

nou vind dat je het op zijn minst moet proberen. meeste da's zijn wel realistisch. Als hij nog een kans ziet, dan moet je die grijpen...

@horsegirl: ben zelf al 8 maanden bezig

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:21

Equipalazone is trouwens gewoon een ontstekingsremmer/pijnstiller; ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat dit wordt gegeven bij een peesblessure, zeker niet voor de gehele herstelperiode. Weet je ook waarom de DA juist dit heeft voorgeschreven?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:13

KiWiKo schreef:
ik zou het dier af laten maken............... maargoed, dat ben ik Lachen

heel sneu.......... maar ik zou er geen heil in zien

een dier zo in de bloei van zijn leven, zijn leven een jaar afnemen (want uiteindelijk heb je het over zo een tijd 5 maanden boxrust en dan revalideren)

maarja Lachen dat ben ik Lachen

Ben je nu aan het dissen Kim Verward
De gemiddelde peesblessure duurt nota bene een jaar! Je gaat een paard toch niet afmaken voor vijf maanden boxrust als je weet dat het daarna goed kan komen Verward

TS veel sterkte, ik zou zeggen: meld je aan bij het topic van de peesblessures, daar zul je veel andere verhalen kunnen horen, positief en negatief.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:19

een compleet afgescheurde pees................ ??????? en dan een ponie 5 maanden op boxrust zetten die zijn hele leven al buiten gelopen heeft........

nee ik zou het zo een dier niet aandoen

de prognose in zulke gevallen is heel onzeker, zou ik 100% zeker weten dat het goedkwam, dan zou ik het wel doen..........

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:32

DA heeft positieve prognose gegeven, dus niet herstellen is niet aan de orde. Het kost alleen tijd, en tijd kosten die ellendige pezen altijd.

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 00:01

Kendra schreef:
Equipalazone is trouwens gewoon een ontstekingsremmer/pijnstiller; ik heb eigenlijk nog nooit gehoord dat dit wordt gegeven bij een peesblessure, zeker niet voor de gehele herstelperiode. Weet je ook waarom de DA juist dit heeft voorgeschreven?

Ik ken het middel ook, het is van Arnold's. (vrij prijzig medicijn trouwens maar dat deed bij ons niet ter zake) Heb het 3 a 4 maanden (van lichte tot zware dosering) gegeven aan mijn pony die ernstig bevangen was. Het is een zeer zware pijnstiller die zich alleen richt op het bewegingsapparaat, waar je er precies moet zijn in de dosering. Ook is het niet zo makkelijk te krijgen in Nederland. Let wel het middel werkt zeer hevig op de organen (lever, nieren e.d.) waar je nog jaren nasleep van krijgt, dus alleen geven wanneer echt nodig en goed- op en afbouwen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 09:58

Dat zou ik dus echt niet plaatsen hier Shabbay, buut is in Nederland een verboden middel en de boete erop is niet misselijk.
Het werkt wel als een tierelier trouwens Ja maar idd een heel heftig middel (is ook niet voor niet verboden in Nederland)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 10:09

@Kendra: waarom hij juist dit heeft voorgeschreven weet ik niet, zou ik aan de eigenaresse moeten vragen want de medicatie heeft ze met de DA geregeld. Het zou tegen de pijn moeten werken had ik begrepen?

Ik begrijp dat sommigen voor inslapen zouden kiezen, maar de eigenaresse heeft al beslist de pony een kans te geven om te herstellen, dus als iemand nog tips of ervaringen heeft over het herstelproces zelf, altijd welkom.

@shabbay: toevallig was er twee dagen geleden een kuur van drainage compositum gestart bij de pony, als we deze voortzetten kan dit misschien een positieve invloed op lever, nieren,... hebben?

Allemaal bedankt voor de reacties.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 11:54

jammer dat mensen denken dat 5 maanden boxrust zielig is omdat het paard altijd van zn vrijheid genoten heeft! Natuurlijk het is niet leuk voor het dier maar zn enige kans om hier van te herstellen! Of je gaat daar voor, of niet en dan blijf je heel lang aanmodderen en moet het dier alsnog af gemaakt worden! Ik zou voor de boxrust gaan als ik zeker zou weten dat het voor 100% geneest.

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 15:25

Urielle schreef:
Dat zou ik dus echt niet plaatsen hier Shabbay, buut is in Nederland een verboden middel en de boete erop is niet misselijk.
Het werkt wel als een tierelier trouwens Ja maar idd een heel heftig middel (is ook niet voor niet verboden in Nederland)

buut is bij mij (in het zuiden) makkelijk te regelen... *LOL*

horse_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:23

Ik begrijp nu wel dat jullie het proberen, zeker omdat de DA ook een gunstige prognose heeft uitgesproken.
Ik ben zelf ook bezig met een vz paardje met een verdenking op peesblessure (was niet duidelijk genoeg om lokatie te zoeken en te scannen) en zij staat al bijna 4 maanden stil.
Daarom vraag ik me af of 5 maanden het wel gaat doen, maar ik zal zeker duimen! Wat ik ook doe, is in de stal (ze staat op vlas) een beetje stro erbij gooien soms, zodat ze wat te eten en frummelen heeft. Zorg dat je pony zich niet gaat vervelen op stal.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:28

Ik begrijp het niet helemaal...als een pees echt compleet is doorgescheurd, dus van elkaar af, dan komt dat nooit meer bij elkaar, ook na 5 jaar boxrust niet meer! Dan is opereren de enige oplossing lijkt mij! Ik zou als ik jou vriendin was toch eens naar Utrecht gaan en een second opinion vragen! Je kan het een paard het niet aandoen om 5 maanden in een box te staan lijkt mij!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:29

Heb je gevraagd naar zijn kansen op herstel? Pling
Geneest een gescheurde pees net zo als een pees met een gat er in?..
Kan hij worden gecastreerd en kan er een geitje bij gezet worden?..

Als hij knetter wordt in de box is zijn leven mentaal een hel voor hem...
moet je hem dat 5 maanden aandoen?..
Of kun je hem dan toch niet op een klein stukje land gooien waarbij er een vriendje loopt? ookal is het dan een risico dat het dier minder vlug geneest, dan heeft het toch nog geleefd, welzijn gehad, en kun je eerlijk tegen jezelf zeggen;"Hij mocht echt pony zijn"..

Wij hebben een minder heftig peesgeval, maar de stal zou hem mentaal echt kapot hebben gemaakt, depressief, doorgedraaid, name it. En maar draaien, weven, chagrijnig worden.. Hij heeft nu te lang rust gehad op het land maar nu gaat het super.

Euthanasie lijkt me een optie als hij gek wordt van de pijn, maar dan wel op het land.
5 aand boxrust vind ik eigenlijk al moord voor een paard.

Ieder zijn ding.. Bloos