paarden die 's winters wat stram / minder soepel zijn ?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xcomplientx

paarden die 's winters wat stram / minder soepel zijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-08 11:43

Zijn hier ook bokkers met paarden die 's winters (koudere periode) wat meer warmlooptijd nodig hebben, omdat ze anders wat stijver/strammer zijn ?
Wat doen jullie hieraan om het te verbeteren? en wat helpt?
Heeft het bij jullie paard een medische oorzaak of zijn de spieren gewoon gevoeliger in de winter voor kou?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen/oplossingen!

DiantaM

Re: paarden die 's winters wat stram / minder soepel zijn ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:45

Die van mij is achter ook wat stijver, maar dat is niet erg raar. Zomers staan ze heel de dag buiten, en nu nog maar een paar uurtjes per dag.

Ik calculeer gewoon wat meer tijd in, dus ik stap eerst zo'n 10 min los, en dan pas na 20 min ga ik hem echt oppakken. Ik gebruik die losrijdtijd om hem dan lang en laag over zijn rug te laten lopen. Dat gaat super goed.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 11:47

Mijn paard was wat stram en leek opstartproblemen te hebben,
overigens niet in de winter, maar een misschien wel wat koudere periode in de zomer.
Naar mijn idee kwam dat doordat hij lage overhoef heeft (artrose aan hoefgewricht)
Bij de Paardendrogist heb ik toen Easy Action gekocht; http://paardendrogist.nl/index.asp?strP ... ctID=25364
Naar mijn idee hielp het zeker. Lachen

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 12:49

Ik herken het ook, Rocky is zelfs in zijn humeur beetje sjaggy, ook omdat hij meer binnen moet op stal. Hij is een echt zomerpaard. Zo heb ik nu ook problemen gehad met stijfheid, weke straal, allemaal winterkwaaltjes, maar zoals gezegd, goed warmlopen is het belangrijkste.

Zou het niet kunnen komen doordat de spieren minder goed doorbloed zijn dan in de zomer, de aderen zetten minder snel uit door de koude, dus minder soepele spieren ? Pling

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 12:52

Mijn eigen paarden hebben er voor zover ik gemerkt heb geen last van, maar de pony van m'n zusje wel. Die heeft wel last van het koude weer, merk je terug in stijve spieren, een paar weken geleden was hij zelfs wat onregelmatig. In de winter moet hij echt regelmatig gereden worden, hij kan er niet tegen om een paar dagen stil te staan.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 16:14

Mijn paard staat 24 uur buiten en ik ben wel benieuwd hoe lang jullie uitstappen met je paard.

Blijkbaar hebben wel meer paarden last van de spieren in de winter. Die van mij moest echter afgelopen weekend toch echt 3 kwartier warmlopen voordat de galop beetje in orde was. Dat vond ik toch wel erg lang duren eigelijk. Ik krijg hem echter niet meer droog met zijn lange wintervacht, dus misschien is dat ook de oorzaak.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 12:51

Mijne is geschoren, was anders totaal niet te doen om te rijden....Ik heb nu sinds het begin van de winter problemen met de linkergalop, het lijkt alsof hij echt stijf zit links, dit had hij niet van de zomer... Zou longeren helpen?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 13:24

Die van mij is ook geschoren, en hoef hem alleen op adem te stappen, hij zweet bijna niet.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 13:29

Mijn pony heeft daar ook een beetje last van als het echt kouder wordt, maar met een dekentje op heeft hij nergens meer last van.

SuperSuup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 13:33

Die van mij heeft er ook last van nu met dit koude weer, ik stap hem lang in en uit met dekentje en hij gaat regelmatig even lekker onder het solarium. Binnenkort komt er een homeophaat om hem weer even na te kijken.

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:15

Die van mij heeft ook snel last van kou op de spieren in de winter. Wat bij mij echt goed helpt is een lekkere dikke deken en wat gember door het voer.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-08 19:24

morelia, heeft jouw paard dan permanent een deken om buiten als het koud is? want vorig jaar had ik wel een deken om, maar dit jaar niet. vorig jaar was hij minder stijf hoor. En waar zorgt de gember voor?

beenjesshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 09:49

mijn pony is het hele jaar door stijf en nu in de koudere maanden nog erger ben ook wel een halfuur aan los rijden voor dat ik aan het werk ga ,hij is trouwens 17 jaar oud een echte dieselmotor haha
weet niet of er wat is wat je het hele jaar door kan geven